2017-05-29, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad Lambertz nu skriver i sin senaste söndagsbetraktelse efter att ha läst i förundersökningen tycks inte ha gett mycket nytt för honom i substans även om han försöker ge intryck av det.

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-105/

[//]

Tack för länken! Göran Lambertz skriver bland annat följande:

[Göran Lambertz, http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-105/]

En söndagsbetraktelse till om Kevinutredningen och SVT:s dokumentär. Det blir den sista, men den måste skrivas. För det är mycket bekymmersamt att vårt public service tv-företag sänder en dokumentär som dels är i hög grad ohederlig, dels har försatt huvudpersonerna i en på sikt mycket brydsam situation.

Man ska inte tiga om en viktig sanning om det inte finns starka skäl. Här är inte skälen tillräckligt starka. Jag väljer därför att säga som det är.

1. Jag har nu läst stora delar av brottsutredningen. Några av de avsnitt som SVT inte visade klargör att de båda bröderna berättade på ett sådant sätt om hur Kevin dog att det var helt oförsvarligt av SVT att inte visa det. Man ville uppenbarligen undanhålla sanningen för tittarna.

2. Det som pappan antecknade under och efter utredningen om vad pojkarna sa och ritade var så detaljerat och så tydligt att det på alla sätt bekräftade det som pojkarna själva berättade för polisen. SVT:s invändning att pappan gjorde sina anteckningar under press på sjukhuset är en tjuvinvändning som saknar all betydelse för bedömningen av anteckningarna. Det gäller särskilt som pappan fortsatte att göra detaljerade anteckningar efter att han kommit hem från sjukhuset.

3. SVT säger att Rolf Sandberg ljög när han sa att pojkarna hade erkänt. Men av förhörsprotokollen framgår att de i realiteten erkände, även om ingen använde detta ord. Dan Josefsson sa i Aktuellt efter dokumentären att ”allt är fabricerat”, men inget var fabricerat. SVT säger också att pojkarna hade alibi. Av utredningen framgår med mycket stor tydlighet att de inte hade alibi.

[//]
Citera
2017-05-29, 02:29
Medlem
p.norths avatar
Visst kan du väl läsa mellan raderna? Om D.J och svt skulle vinkla och undanhålla som herr Lambertz säger, skulle dom verkligen medvetet göra bort sig o sätta foliehattarna innan man ens börja sända dokumentärerna. Hallå!! Jag tror att du bör ha kritisk tänk då det gäller herren.
Citera
2017-05-29, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Visst kan du väl läsa mellan raderna? Om D.J och svt skulle vinkla och undanhålla som herr Lambertz säger, skulle dom verkligen medvetet göra bort sig o sätta foliehattarna innan man ens börja sända dokumentärerna. Hallå!! Jag tror att du bör ha kritisk tänk då det gäller herren.

Jaha. Det är bara att vänta till i höst. Förhören var rejält nerklippta, visst, ibland mitt i och det var mycket känslomässig musik osv. Allt det där som riktade sig till TV-tittarnas känslor hade kunnat klippas bort och mer av förhören och förundersökningen visats i stället. Den som inte sett hela rasket kan inte riktigt veta. Men jag har svårt att tänka mig att SvT skulle släppt igenom en dokumentär där viktiga delar av förhören var borttagna, som Lambertz nu påstår.
Det jag inte gillar med Josefsson och för den delen Guillou också att de inte kan låta bli personangrepp, den och den ska inte kunna visa sig ute längre, det finns ett slags ondska i den sortens påhopp som gör att jag inte litar på de här journalisterna, det är mycket prestige på det hållet också. Guillou skriver om rödnästa tomtar, rödnäst kan han ju vara själv. De gillar att förnedra, det märks lite för väl. Juristerna får inte låta sig påverkas av känslosam musik och "dramaturgi". Och inte låta sig styras av journalister som Guillou och Josefsson.
För min del är bröderna oskyldiga tills dess motsatsen är bevisad bortom rimligt tvivel. Och det gäller att juristerna som öppnat upp förundersökningen igen håller huvudet kallt.
Citera
2017-05-29, 04:40
Medlem
p.norths avatar
Varför håller Lambertz på och skriver och uttala sig som han gör, påverkar inte han som han gör det? Varför ska HAN få ha företräde och tolkningsrätt?
Citera
2017-05-29, 05:16
Medlem
Citat:
Varför håller Lambertz på och skriver och uttala sig som han gör, påverkar inte han som han gör det? Varför ska HAN få ha företräde och tolkningsrätt?

Vet inte, egentligen är det väl sekretess på hela klabbet igen. Har någon enda som läst förundersökningen och sett förhören rätt att uttala sig nu eller måste de knipa käft tills i höst? Jävligt konstig situation egentligen.
Hur som, hoppas för pojkarnas och familjens skull att Josefsson inte klippt och klistrat för mycket. Men det är ju flera journalister och jurister som tittat på det som inte verkar hålla med Lambertz alls,
Citera
2017-05-29, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jovisst, men om beskrivningen stämmer, kan det väl tänkas att Christian -- ögonblicken efter framgångsrikt fullbordat verk -- fortfarande kände 'medvind'? I takt med likets svalnande började så också verkligheten hinna ikapp, i form av kanske samvete och/eller rädsla för konsekvenser osv. Därav också att behovet att tala om händelsen inte blev outhärdligt med mindre än viss fördröjning.

För mig är ett sådant förlopp fullt tänkbart -- ovanligt men inte orimligt.

Jag vill tillägga att jag tycker att det är viktigt att den 'oskuldspresumtion' du nämner också gäller Sven Å. Christianson, Rolf Sandberg med flera som fått anklagelser/förtal riktat åt sitt håll från den tredje statsmakten, och att även de ska ses som oskyldiga tills annat har visats.

Menar du att det inte är bevisat att Sven Å är en hjärntvättad dåre?
Citera
2017-05-29, 06:37
Medlem
Citat:

En söndagsbetraktelse till om Kevinutredningen och SVT:s dokumentär. Det blir den sista, men den måste skrivas. För det är mycket bekymmersamt att vårt public service tv-företag sänder en dokumentär som dels är i hög grad ohederlig, dels har försatt huvudpersonerna i en på sikt mycket brydsam situation.

Man ska inte tiga om en viktig sanning om det inte finns starka skäl. Här är inte skälen tillräckligt starka. Jag väljer därför att säga som det är.

1. Jag har nu läst stora delar av brottsutredningen. Några av de avsnitt som SVT inte visade klargör att de båda bröderna berättade på ett sådant sätt om hur Kevin dog att det var helt oförsvarligt av SVT att inte visa det. Man ville uppenbarligen undanhålla sanningen för tittarna.

2. Det som pappan antecknade under och efter utredningen om vad pojkarna sa och ritade var så detaljerat och så tydligt att det på alla sätt bekräftade det som pojkarna själva berättade för polisen. SVT:s invändning att pappan gjorde sina anteckningar under press på sjukhuset är en tjuvinvändning som saknar all betydelse för bedömningen av anteckningarna. Det gäller särskilt som pappan fortsatte att göra detaljerade anteckningar efter att han kommit hem från sjukhuset.

3. SVT säger att Rolf Sandberg ljög när han sa att pojkarna hade erkänt. Men av förhörsprotokollen framgår att de i realiteten erkände, även om ingen använde detta ord. Dan Josefsson sa i Aktuellt efter dokumentären att ”allt är fabricerat”, men inget var fabricerat. SVT säger också att pojkarna hade alibi. Av utredningen framgår med mycket stor tydlighet att de inte hade alibi.

[//]

1. Vad barnen påstås ha berättat blir ju värdelöst när alla - utom Magro - sett hur förhören gick till och hur snutarna, i desperation den sista dagen, matade småbarnen med alla viktiga detaljer. Noterbart att polisen, trots fem timmar lång tortyr där 5-åringen fick samma fråga över hundra gånger, inte kunde få barnen att "svara rätt".

Det lossnade mirakulöst nog först när supersnuten Rolf Sandberg tog över - och all inspelningsutrustning stängts av.

2. Teckningar? När barnen kom hem efter att ha mördat 5-åringen bästa vän berättade de inte utan satte sig och ritade...;0) Lambertz är en tragedi.

3. Vilket värde har förhörsprotokoll upprättade av "tävlingsmänniskan" Rolf?
Senast redigerad av Baphometboy 2017-05-29 kl. 06:40.
Citera
2017-05-29, 08:27
Medlem
DikTs avatar
Citat:

[//]

GL (och andra) skiter fullständigt i det avgörande/viktiga och fokuserar på rökridåer.

Centralt är om bröderna själva, frivilligt (utan "chansbingo"), har berättat något som "bara mördaren kan känna till" så som det hävdades i utredningen att de gjorde.
Ingenting tyder på att det är så (inte ens GL driver detta).

Angående tjatet om teckningen och att bröderna ska ha sett Kevin flyta i vattnet. Eftersom vi vet att detta inte stämmer är den normala slutsatsen att de inte har sett något. Medan GL (och andra) drar slutsatsen att eftersom de säger något (om än totalfel) så tyder det på att de har sett något. Fullständigt hål i huvudet. Exakt samma logik som användes för att få TQ till seriemördare.
Citera
2017-05-29, 09:58
Bannlyst
Många motstridiga uppgifter i fallet och man måste hitta Occhams rakkniv i detta. Pojkarna erkänner i förhör att de varit vid vattnet vilket föräldrarna bekräftar. Men de verkar ha varit vid bryggan. Alibit är spräckt, vilket även Lambertz bekräftar. Frågan är varför alibivittnena ljuger, och det är ganska lätt att räkna ut...

Man ska alltid gå på vad barn säger först i förhör och där är det solklart att de varit vid vattnet och berättat detta för pappa och Eva, om detta finns inget att diskutera. Ingen press i dessa förhör, men tyvärr orkar inte barnen konfrontera vad de gjort och klarar inte att besrätta sedan.

Mordet har skett vid bryggan och Kevin drunknade, iknuffad av barnen, inkl 10-åringen. C's reaktion på bryggan visar hans ångest att ta till sig vad de gjort, mycket typiskt för barns trauma. Därefter använder de den pinne som bröderna visar och för in kroppen till strandkanten och sedan bär de kroppen till pallen för att gömma den, alla tre. Påvisar hur planerande de var, det kan man inte tro om barn, men här har olika psykologer verkligen påvisat att även barn kan vara onda, ett imponerande arbetet på den punkten.
Sedan springer de hem och berättar och 10-åringen håller tyst i förhören, men RS lyckas spräcka alibit, men får inget erkännande av 10-åringen. Kevin hittas, kroppen har nu torkat en del och pga återupplivningsförsöken missar man drunkningen och märkena på halsen kommer från pallen. Märkena i underlivet är troligen likfläckar och inget annat, vanligt att dessa misstas för blåmärken.

Detta är mest sannolikt, att barnen är inblandade vet nog alla egentligen, men är idag färgade av en dokumentär som bara visar ena sidan, vilket Lambertz nu bevisar efter att läst FUP. Han bevisar pappans lögner och det är mycket blåögt att många i tråden inte inser att han inte sagt sanningen. tur att FB inte är poliser, då hade landets lögnaktiga brottslingar gått fria pga trams som frånvaro av teknisk bevisning. Brottslingar ljuger, och då räcker det med bra indicier så döms det, och det är helt rätt. Och barn, har inte folk barn själva här inne och vet hur de ljuger när de gjort något dumt, ännu mer då de mördat.

Hoppas nya FU lyckas knäcka 10-åringen att erkänna, tror att med lite tuffa förhör borde det inte vara något problem att få fram sanningen. Många härinne verkar inte fatta att man måste mjuka upp brottslingar innan de erkänner, det är inte moder Theresa vi pratar om. Utifrån det perspektivet tycker jag inte förhören var så farliga, lite får man tåla som brottsling.
Citera
2017-05-29, 10:05
Medlem
Och hur ser det ut på brottsplatsen denna söndag 1998 som är sista dagen på sommarlovet?

Kevins skor och ena strumpa hittas vid Boden. Och en avbruten pinne

30 meter från Boden och vid vattnet ligger Kevin på mage på en lastpall - död

Kl 17.30 har flera boende hört barnskrik

Leif GW Persson uppger att Kevin dog strax efter kl 18.00

Rättsläkaren går i första skedet ut med att det handlar om sexuellt våld
Detta pga att den döda kroppen har blåmärken i underlivet
(Salvan i ändtarmsöppningen visar sig sedan vara efter kroppstermometer)
Det finns ett rektangulärt märke på Kevins hals
Dödsorsaken visar sig vara kvävning

Kevin var rädd för vatten

Vem är tillsammans med Kevin den aktuella tiden - eller vem kommer till Boden när Kevin redan är där?
Varför har Kevin tagit av sig skor och strumpor?

Jag tror att Kevin dog på lastpallen och jag tror att märket på Kevins hals kommer från kanten på lastpallen
17.30 skriker Kevin och försöker undfly gärningsmannen
Kl 18.00 ligger Kevin på lastpallen och förövaren pressar sin kroppstyngd mot den lilla kroppen och Kevin kvävs till döds
Citera
2017-05-29, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Och hur ser det ut på brottsplatsen denna söndag 1998 som är sista dagen på sommarlovet?

Kevins skor och ena strumpa hittas vid Boden. Och en avbruten pinne

30 meter från Boden och vid vattnet ligger Kevin på mage på en lastpall - död

Kl 17.30 har flera boende hört barnskrik

Leif GW Persson uppger att Kevin dog strax efter kl 18.00

Rättsläkaren går i första skedet ut med att det handlar om sexuellt våld
Detta pga att den döda kroppen har blåmärken i underlivet
(Salvan i ändtarmsöppningen visar sig sedan vara efter kroppstermometer)
Det finns ett rektangulärt märke på Kevins hals
Dödsorsaken visar sig vara kvävning

Kevin var rädd för vatten

Vem är tillsammans med Kevin den aktuella tiden - eller vem kommer till Boden när Kevin redan är där?
Varför har Kevin tagit av sig skor och strumpor?

Jag tror att Kevin dog på lastpallen och jag tror att märket på Kevins hals kommer från kanten på lastpallen
17.30 skriker Kevin och försöker undfly gärningsmannen
Kl 18.00 ligger Kevin på lastpallen och förövaren pressar sin kroppstyngd mot den lilla kroppen och Kevin kvävs till döds

Men vad dog han av då? Barnepilepsi?
Citera
2017-05-29, 10:19
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Enligt GW så har ju Lambertz blivit galen. Det var i samband med Qvicks resning. Han har ju personliga ban med SÅC sen denna utredning och vill väl backa honom i detta fall.
Det hela är mycket märkligt och Lambertz verkar inte begripa att hans agerande bara sänker honom ännu mer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in