2017-05-29, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Okej, du förstår alltså fortfarande inte. Jag vet inte vad mer man kan säga för att få dig att förstå det självklara i att det är lättare och billigare att massproducera quassamraketer än robotar.

Det gäller för övrigt bilar också, speciellt om man skulle ha en krigsekonomi. Att det tillverkas fler Mercedes till en kommersiell marknad är naturligtvis helt irrelevant, eftersom det beror på marknadsefterfrågan och har inget med militärbudgetar att göra. Marknader är inte nollsummespel, men försvarsbudgetar är. Dvs om du vill beväpna en stat med robotar/raketer så får du välja mellan massvis med quassam eller ett inte fullt så massivt antal kompetenta robotar.

Du verkar fortfarande inte förstå att en fyrverkeripjäs är billigare än en ballistisk robot, eller att en eka är billigare än slagkryssare. Det är precis som om du inte skulle känna till vad en quassamraket *är* för något. Det är luftens motsvarighet till en IED som du jämför med en målsökande, styrd robot.

Självklart kan en stat, vilken som helst, massproducera mer fyrverkeripjäser än robotar. Det gäller även Iran. Därmed inte sagt att det är en klok strategi och att det skulle vara aktuellt för någon. Det är det ingen som påstår heller.

Om du fortfarande inte förstår självklarheter helt frikopplat från vilken ekonomisk teori som helst eller vilket ekonomiskt system som helst kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer. Då kan jag bara konstatera att du har kognitiva svårigheter som bör komma med någon sorts ödmjukhet. Du får alltså helt enkelt finna dig i att vi andra förklarar saker för dig och du har bara att absorbera i den mån du kan.

Jag tror jag förstår ditt problem. Du menar att Iran ska tillverka 12 miljarder qassam? Visst då blir din jämförelse korrekt.
Men jag lever i verkligheten och när skunken skrev att Iran inte kan massproducera avancerade missiler antog jag att han menade i antal som var aktuella. Vem vet hur många missiler det är men Iran har infrastrukturen för det. Sen skulle samma infrastruktur riktad mot qassam ge fler missiler men det är irrelevant.
Citera
2017-05-29, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Jag tror jag förstår ditt problem. Du menar att Iran ska tillverka 12 miljarder qassam? Visst då blir din jämförelse korrekt.
Men sluta ljug för i helvete! I inlägget du citerar skrev jag, mycket tydligt: "[d]ärmed inte sagt att det är en klok strategi och att det skulle vara aktuellt för någon. Det är det ingen som påstår heller".

Du medger nu alltså med ditt "12 miljarder quassam" att man kan tillverka flera sådana för varje kvalificerad robot? Bra. Men nu försöker du även flytta målstolparna och låtsas som att det inte är detta sakförhållande som gäller, utan det orimliga i att tillverka kolossala mängder quassam i stället för robotar. Varför argumenterar du så ohederligt?

Citat:
Men jag lever i verkligheten och när skunken skrev att Iran inte kan massproducera avancerade missiler antog jag att han menade i antal som var aktuella.
Men så skrev han alltså inte. Antingen förstår du inte den semantiska innebörden, eller så ljuger du. Vilka antal är "aktuella" då? Och varför försöker du gömma dig bakom att du missförstår texten när vi i tre-fyra sidor nu unisont förklarat för dig att du har tagit miste?
Citat:
Vem vet hur många missiler det är men Iran har infrastrukturen för det. Sen skulle samma infrastruktur riktad mot qassam ge fler missiler men det är irrelevant.
Varför har du fram tills nu då hävdat att det är relevant? Det är DU, inte jag, inte någon annan, som gick igång på det totalt rimliga påståendet att det går att massproducera quassamraketer i större utsträckning än kvalificerade robotar.

Nu låtsas du 1) som att du hela tiden medgett att det går att tillverka kolossala mängder quassam per robot och 2) att det vore dumt att tillverka kolossala mängder quassam i stället för robotar. Båda dessa påståenden är saker *vi* försökt få *dig* att förstå i flera sidor nu. Sluta låtsas som att det är dina egna insikter, för det är det inte.

Men, nu kan vi iaf konstatera att du förstått. Det tog sin lilla tid, men äntligen är denna diskussion över. Sedan har du under tiden skapat nya ad hoc-off-topics genom att börja tala om ekonomi, men vi hoppas att du nu kan återvända till topic.
Senast redigerad av DjILY 2017-05-29 kl. 01:21.
Citera
2017-05-29, 18:10
Bannlyst
Citat:
Men sluta ljug för i helvete! I inlägget du citerar skrev jag, mycket tydligt: "[d]ärmed inte sagt att det är en klok strategi och att det skulle vara aktuellt för någon. Det är det ingen som påstår heller".

Du medger nu alltså med ditt "12 miljarder quassam" att man kan tillverka flera sådana för varje kvalificerad robot? Bra. Men nu försöker du även flytta målstolparna och låtsas som att det inte är detta sakförhållande som gäller, utan det orimliga i att tillverka kolossala mängder quassam i stället för robotar. Varför argumenterar du så ohederligt?

Men så skrev han alltså inte. Antingen förstår du inte den semantiska innebörden, eller så ljuger du. Vilka antal är "aktuella" då? Och varför försöker du gömma dig bakom att du missförstår texten när vi i tre-fyra sidor nu unisont förklarat för dig att du har tagit miste?
Varför har du fram tills nu då hävdat att det är relevant? Det är DU, inte jag, inte någon annan, som gick igång på det totalt rimliga påståendet att det går att massproducera quassamraketer i större utsträckning än kvalificerade robotar.

Nu låtsas du 1) som att du hela tiden medgett att det går att tillverka kolossala mängder quassam per robot och 2) att det vore dumt att tillverka kolossala mängder quassam i stället för robotar. Båda dessa påståenden är saker *vi* försökt få *dig* att förstå i flera sidor nu. Sluta låtsas som att det är dina egna insikter, för det är det inte.

Men, nu kan vi iaf konstatera att du förstått. Det tog sin lilla tid, men äntligen är denna diskussion över. Sedan har du under tiden skapat nya ad hoc-off-topics genom att börja tala om ekonomi, men vi hoppas att du nu kan återvända till topic.

Du är en supernolla. Han skrev inte att samma industri som kan producera Emad kan producera fler Qassam utan han skrev att Iran inte kan producera Emad i mängd.

Att du ändrat din "tolkning" är för att du läst min ekonomiska analys och förstått att den är korrekt.
Citera
2017-05-29, 18:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Du är en supernolla. Han skrev inte att samma industri som kan producera Emad kan producera fler Qassam utan han skrev att Iran inte kan producera Emad i mängd.

Att du ändrat din "tolkning" är för att du läst min ekonomiska analys och förstått att den är korrekt.
Jag tror inte Allah gillar när du ljuger hela tiden. Som jag skrev i mitt förra inlägg så har du helt fel i vad du påstår att jag påstod. Du citerade mitt ursprungliga inlägg men där stod ju inte att Iran inte kan massproducera robotar så det du hållit på med sida upp och sida ner är inget mer än dumheter pga. dina egna vanföreställningar, dålig läsförståelse eller att du rakt ut ljuger. Sluta med det.
Citera
2017-05-29, 18:47
Medlem
Citat:

Nej, varför fortsätter du att ljuga om uppenbara och lättkontrollerade ting? Han skrev att Emad inte kan produceras i *samma* mängd som quassamraketer. Vilket är självklart. Vem är supernollan egentligen?
Citera
2017-05-29, 19:19
Medlem
Citat:
Nej, varför fortsätter du att ljuga om uppenbara och lättkontrollerade ting? Han skrev att Emad inte kan produceras i *samma* mängd som quassamraketer. Vilket är självklart. Vem är supernollan egentligen?
Invändningen nu blir väl att de visst kan göra det. Och visst kan de det om rör sig om en mängd att de producerar en av varje och sedan slutar där. Att sedan kostnaden skenar iväg tills det blir ohållbart är väl ett argument som flyger högre över hans huvud än vad Qaher någonsin kommer att göra.
Citera
2017-05-29, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Invändningen nu blir väl att de visst kan göra det. Och visst kan de det om rör sig om en mängd att de producerar en av varje och sedan slutar där. Att sedan kostnaden skenar iväg tills det blir ohållbart är väl ett argument som flyger högre över hans huvud än vad Qaher någonsin kommer att göra.

I nationalekonomi finns inte ord som "dyrt" och "kostnad". Allt är produktion. Pengar är bara ett sätt att byta varor, varor som produceras.

Berätta om kostnaden om du kan.
Citera
2017-05-29, 19:28
Bannlyst
Citat:

skunkens ord:

Citat:
Om det skulle vara något i klass med de enkla men ineffektiva (dålig träffsäkerhet, liten verkansdel) Qassam-raketerna eller liknande så kan Iran säkert massproducera sådana i tusental till sina kompisar. Mer avancerade och större robotar med styrsystem har de nog inte råd att tillverka i sådana antal.

(FB) Irans Armé/försvarsmakt (sammanslagen tråd./Mod)

De har inte "RÅD". Förklara vad de inte har råd med. Hur många har de inte råd med? Kan de inte tillverka 5000 Emad?
Citera
2017-05-29, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tror inte Allah gillar när du ljuger hela tiden. Som jag skrev i mitt förra inlägg så har du helt fel i vad du påstår att jag påstod. Du citerade mitt ursprungliga inlägg men där stod ju inte att Iran inte kan massproducera robotar så det du hållit på med sida upp och sida ner är inget mer än dumheter pga. dina egna vanföreställningar, dålig läsförståelse eller att du rakt ut ljuger. Sluta med det.

Djävulen är nog nöjd med dig, oroa dig inte.
Du har citatet i inlägget ovan. Qassam i tusental med massproduktion men avancerad inte i samma antal.

Tolkning: Qassam 2000-6000 st Emad 200-500 st max.
Citera
2017-05-29, 19:57
Medlem
Citat:
I nationalekonomi finns inte ord som "dyrt" och "kostnad". Allt är produktion. Pengar är bara ett sätt att byta varor, varor som produceras.

Berätta om kostnaden om du kan.
Jo, kostnad finns inom nationalekonomi. Det kan du läsa i de inledande kapitlen i valfri bok om grundkurs i nationalekonomi.
Citera
2017-05-29, 20:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Djävulen är nog nöjd med dig, oroa dig inte.
Du har citatet i inlägget ovan. Qassam i tusental med massproduktion men avancerad inte i samma antal.

Tolkning: Qassam 2000-6000 st Emad 200-500 st max.
Till skillnad från dig så sitter inte jag och ljuger. Som du borde se trots att du är ett totalt blindstyre så skrev jag alltså inte att Iran inte har råd att massproducera några robotar. Ingen har påstått det. Tusental är inte närmare bestämt så din lilla barnsliga sifferexercis kan du behålla för dig själv. Faktum kvarstår att stora avancerade robotar är avsevärt dyrare att tillverka än Qassamraketer och därför har inte Iran eller något annat land på jorden råd att tillverka lika många robotar som man skulle kunna tillverka de enkla raketerna. Jordens alla träd nickar instämmande och förstår detta, du är ensam i hela världen om du fortfarande inte förstår.
Citera
2017-05-29, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Till skillnad från dig så sitter inte jag och ljuger. Som du borde se trots att du är ett totalt blindstyre så skrev jag alltså inte att Iran inte har råd att massproducera några robotar. Ingen har påstått det. Tusental är inte närmare bestämt så din lilla barnsliga sifferexercis kan du behålla för dig själv. Faktum kvarstår att stora avancerade robotar är avsevärt dyrare att tillverka än Qassamraketer och därför har inte Iran eller något annat land på jorden råd att tillverka lika många robotar som man skulle kunna tillverka de enkla raketerna. Jordens alla träd nickar instämmande och förstår detta, du är ensam i hela världen om du fortfarande inte förstår.

"I tusental" är inte närmare bestämt?

Du är inte ens bra på att snacka skit. Gå och snacka med träden, du kan lura dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in