Citat:
Ursprungligen postat av
ImamReinfeldt
(Oftast 15.6” PC laptop)
Min sammanfattning efter några dagar är att det var en besvikelse att Flashback inte passade på att införa ett större och modernare typsnitt när man ändå kodade om siten. Kör man med best practice kod 2017 (dvs Bootstrap), så borde man också ändrat typsnittet därefter. Vem fan kör med 12px Arial 2017; det gjorde man 1999 eftersom inget bättre fanns att tillgå.
Det verkar ju som att utvecklarna försöker att köra med ’open sans’, men jag ser Arial eller Helvetica?
font-family:'Open Sans',"Helvetica Neue",Helvetica,Arial,sans-serif;
Jag ogillade den gråa designen och det lilla typsnittet även på den gamla siten, men det var bara att zooma och vara glad; det går inte att zooma nu för då tror Bootstrap att man är en mac-tomte på iPad.
Många av oss som är mellan 40 och döden har viss synnedsättning, det kan knappast ens kallas för handikapp, utan det är helt naturligt. Pga det lilla och svårlästa typsnittet så zoomar vi forumet, jag personligen till 125%. Då försvinner den sköna användarvänliga drop-down ämnesmenyn och hamburgaren kommer fram; detta betyder i många fall flera click och musförflyttningar istället för en. Men detta kan jag faktiskt leva med, man får lära sig att ta lite stryk som äldre, så är det bara.
Flashback är förövrigt den enda siten av de som jag besöker regelbundet som jag zoomar per default alltid.
Hursomhelst så är övergången till Bootstrap förmodligen ändå den rätta vägen att gå, att det blir vissa problem i början av en sådan omfattande förändring är helt naturligt, ingen skall tro något annat. Jag tror att folk kommer att vänja sig snart.
Det verkar som att backenden har blivit betydigt snabbare villket är ett stort plus, inte att förglömma!
'Best practices' är inte att dunka på Bootstrap för att utföra ett par enkla saker dock. :-)
Dock bättre än förr då det blir någon typ av ordning även om inte alla delar delar samma klasser, men gissningsvis arbetar de på att föra över delarna så att det ska bli mer uniformt.
Håller dock helt med angående typsnittet. Mest passande för FB vore att köra på en UI-stack precis som många andra större sajter gör där läsbarhet har hög prioritet. Ex på denna typ av sajter är t ex Github ochden nya versionen av just Bootstrap (version 4).
Om du inte vill vänta kan du bara applicera användarteman via webbläsartillägget Stylish för Chrome/Firefox. Två av mina egna teman applicerar en UI-stack och det finns små modifikationer som endast ändrar textstorleken också, se tråden:
(FB) Teman för nya "Flashback 2017"
För att endast tvinga UI-stack + smått ökad textstorlek se:
https://userstyles.org/styles/143214/flashback-2017-ka-textstorlek