2017-05-29, 13:55
Medlem
Passepartouts avatar
Brödtexten blir kraftigt hoptryckt när jag förstorar, det skedde inte med den gamla versionen där texten förstorades med samma proportioner. Ska detta åtgärdas? Er "normaltext" utan förstoring är för liten.

Edit: Texten är hoptryckt även i "normaltillståndet" men blir ännu värre vid inzoomning.

Mac, stationär.

Edit 2: Får huvudvärk av den hoppressade texten (för bred i förhållande till höjden).
Senast redigerad av Passepartout 2017-05-29 kl. 14:05.
Citera
2017-05-29, 14:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Brödtexten blir hoptryckt när jag förstorar, det skedde inte med den gamla versionen där texten förstorades med samma proportioner. Ska detta åtgärdas? Er "normaltext" utan förstoring är för liten.

Edit: Texten är hoptryckt även i "normaltillståndet" men blir ännu värre vid inzoomning.

Mac, stationär.

Edit 2: Får huvudvärk av den hoppressade texten (för bred i förhållande till höjden).

Det är för att de ändrade till Verdana 11px.
Citera
2017-05-29, 14:06
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det är för att de ändrade till Verdana 11px.

Och hur ska man få admins att ändra tillbaka till en läsbar text? Ser de inte själva hur uselt resultatet är?

Edit: Är textkrympningen ett sätt att blaffa på med mer reklam? Någon anledning till försämringen måste finnas. Reklamen tar upp alltmer av textsidan.
Senast redigerad av Passepartout 2017-05-29 kl. 14:08.
Citera
2017-05-29, 14:10
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Nej, vi har ändrat brödtexten så att det är samma som innan.

admin

Det ser absolut inte likadant ut. Hoptryckt som jag skrev tidigare. Klarar heller inte inzoomning.
Citera
2017-05-29, 14:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Och hur ska man få "dem" att ändra tillbaka till en läsbar text?

Det ändrade precis till vad de anser är en läsbar text då det ändrade tillbaka till den gamla.
Se tidigare inlägg zzpac och admin.

Att det blir lite galet är för att de försöker brute-force:a design anno 1997 med Bootstrap anno 2015.
Senast redigerad av sinewave 2017-05-29 kl. 14:12.
Citera
2017-05-29, 14:15
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Det ändrade precis till vad de anser är en läsbar text då det ändrade tillbaka till den gamla.
Se tidigare inlägg zzpac och admin.

Att det blir lite galet är för att de försöker brute-force:a design anno 1997 med Bootstrap anno 2015.

Och hur ändrar man tillbaka till det gamla? "brute-force:a design anno 1997 med Bootstrap anno 2015" är som grekiska för mig (dvs fattar nada).
Senast redigerad av Passepartout 2017-05-29 kl. 14:18.
Citera
2017-05-29, 14:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Och hur ändrar man tillbaka till det gamla? "brute-force:a design anno 1997 med Bootstrap anno 2015" är som grekiska för mig (dvs fattar nada).

Det kan du inte, det är ett globalt tema som bestäms av Flashback precis som t ex DN bestämmer hur saker och ting ska se ut när du surfar in där.
Citera
2017-05-29, 14:22
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Det kan du inte, det är ett globalt tema som bestäms av Flashback precis som t ex DN bestämmer hur saker och ting ska se ut när du surfar in där.

Av vilken anledning gör admins det svårare att läsa? Finns inget vettigt skäl. FB kommer att förlora medlemmar som inte orkar med den hoppressade texten. Om VILJAN fanns kunde admins lätt rätta till detta, eller hur?

Vore bra om någon admin behagar svara på denna fråga.
Citera
2017-05-29, 14:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Om VILJAN fanns kunde admins lätt rätta till detta, eller hur?

Ja, det är bara att ta bort ändringarna som precis gjordes.

Jag tror dock gärna att de gör sitt bästa även om vissa besluten, för mig personligen, kan framstå som lite annorlunda.

Mitt tips är att återställa allt så som det var gör två timmar sedan och sedan applicera en UI-stack istället för att dundra på med förlegade Verdana (skapat för CRT-skärmar på 90-talet...).

Här är en lämplig UI-stack:
Kod:
body {
font-family: -apple-system, BlinkMacSystemFont, "Segoe UI", Roboto, Helvetica, Arial, sans-serif, "Apple Color Emoji", "Segoe UI Emoji", "Segoe UI Symbol" !important;
}

Och ha inte typsnittet i 11px... :(
Senast redigerad av sinewave 2017-05-29 kl. 15:09.
Citera
2017-05-29, 14:36
Medlem
SvartaBjorns avatar
Måste också få kommentera att texten har blivit mycket liten och svårläst.
Personligen ett rejält minus in my book...

Edit: Det är RIKTIGT svårt att läsa inläggen nu. Jag har ändå läsglasögon men får anstränga mig rejält.
Jag har försökt att vara open minded om alla nyheter men detta fungerar inte.
Kan någon vänlig själ tipsa om det finns någon lösning jag kan göra (gärna i PM om det inte är av allmänt intresse).

(Android surfplatta, Chrome)
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-05-29 kl. 14:52.
Citera
2017-05-29, 14:40
Medlem
Alvaros avatar
Citat:

Har du en mac så trycker du två gånger i snabb följd med två fingrar(på touchpaden) på texten du vill läsa så blir den mycket stor och läsbar.. Om du inte har en touchpad finns det möjlighet att göra samma med musen sök på google på "smart zoom safari" eller nåt sånt.

Även jag har en mac och för mig är texten mycket läsbar och tom bättre än den gamla så jag fattar inte vad problemet är.

Ge det lite tid så kommer dom även fixa så att man kan byta teman, tills dom gjort det finns det flera alternativ för hur man själv kan byta font på en hemsida genom tillägg i webbläsaren eller genom att ställa in en minsta-font i safari genom akriv -> inställningar -> avancerat -> visa aldrig en font mindre än XX<- där väljer du typ 14px så kommer du nog aldrig ha problem igen med att saker blir för litet.

Det finns dessutom liknande alternativ i alla webbläsare.

Ontopic:
Angående den nya designen så förstår jag faktiskt inte riktigt varför title-baren måste vara så jävla stor. den svarta raden skulle enkelt kunna vara tpy 15-20 px hög och den vita samma. Dvs typ 40-50px tillsammans istället för typ 80-90 eller vad det är nu. Dessutom borde kontrasten mellan det svarat och det vita minskas, sätt en gråare vit och en gråare svart alternativt gör hela i samma färg och dela med en linje eller något, det är en väldigt olycklig kombination att ha två extrema kontraster högst upp i fönstret helat iden då det helt klart påverkar förmågan att fokusera på texten, man blir helt enkelt väldigt distraherad.

Tänker spontant att #333 högst upp och #eee längst ner hade antagligen blivit mycket bättre utan att ha provat det.. Antar att man hade vart tvungen att byta font-färg till en vitare i det mörka fältet men ja.. Det är egentligen det största problemet just nu då det tar stort fokus från innehållet.
Citera
2017-05-29, 14:42
Medlem
OvissFramtids avatar
Är det bara jag eller känns det inte som att det varit mindre aktivitet sedan den nya designen kom? Känns som att det blivit färre läsare på de större trådarna..Vilket också syns lite på aktiviteten?

Jag måste tyvärr anmärka på en sak till, jag tycker att Aktuella ämnen måste justeras rejält. Det är inte samma fröjd att läsa där som tidigare, får huvudvärk av alla de färgglada punkterna på sidan samt att allt ligger lite "huller om buller". Något man också märkt av är att det blivit mycket mer scrollande än tidigare också, trycker man på aktuella ämnen och läser under rubriken "nyheter" måste man sedan scrolla nedåt rätt mycket för att ta del av fler nyheter samt komma till "övriga ämnen"..Så var det inte tidigare, även om man då också behövde scrolla lite. Det är en mycket sämre översikt nu än tidigare men det har jag nog redan påpekat, tycker ni kunde ha gjort en liten ändring till där, alltså göra texten och allt annat mindre för att öka översiktligheten. Ni kan behålla punkterna och allt det om ni vill men textstorleken är lite för stor...Ni borde minska storleken på alla rubriker/ämnen för trådarna så att man kan få ta del av så många trådar som möjligt som innan utan att scrolla för mycket.

Sedan har jag ett litet förslag, med alla de färgglada punkterna vid sidan och den grova texten på trådarna är det faktiskt lite svårt att se vilka trådar som är mest lästa för tillfället på "nya ämnen"...Ni kanske borde ha nån sån liten effekt att när en tråd har över 500 läsare samtidigt att det blir tjockare eller att färgen ändras till någon starkare ton typ röd för att visa att det är en tråd med många läsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in