2017-05-28, 21:13
Medlem
mainfurers avatar
Kan inte citera inlägg. Kör Chrome, texten blir bara gråmarkerad när jag klickar på citera
Citera
2017-05-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Då kanske du ska lära dig att formulera dig ordentligt.
Inte alls. Istället är det du som behöver bättra på din läsförståelse.

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Du önskade att det fanns en knapp för att prenumerera på ämne, och det finns det nu också.
Nej, det finns inte en knapp. Det finns ett textrad i en meny, men det är inte vad man brukar kalla för en knapp. Vad jag efterlyser är "ett smidigare sätt att starta en prenumeration". En sådan formulering innebär att jag redan vet att det går att starta en prenumeration, bara att det inte är smidigt att gräva sin ner i en meny när man förr enkelt kunde göra det med en väl synlig knapp.
Citera
2017-05-28, 21:15
Medlem
Collard.Greenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Kan inte citera inlägg. Kör Chrome, texten blir bara gråmarkerad när jag klickar på citera
Du klickar nog på "citera flera inlägg" (Citera +) och därför markeras en post. Testa knappen bredvid.
Citera
2017-05-28, 21:24
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Inte alls. Istället är det du som behöver bättra på din läsförståelse.

Nej, det finns inte en knapp. Det finns ett textrad i en meny, men det är inte vad man brukar kalla för en knapp. Vad jag efterlyser är "ett smidigare sätt att starta en prenumeration". En sådan formulering innebär att jag redan vet att det går att starta en prenumeration, bara att det inte är smidigt att gräva sin ner i en meny när man förr enkelt kunde göra det med en väl synlig knapp.

OK, så du menar att det är ett betydligt mindre smidigt nu när man trycker på knappen och väljer raden i rullisten istället för som tidigare bara trycker på knappen? Är tidsförlusten ens mätbar? Det är hursomhelst noterat nu, vet dock inte om det är det mest högprioriterade ämnet men finns det utrymme kan kanske en direktknapp läggas någonstans.
Citera
2017-05-28, 21:57
Medlem
SvartaBjorns avatar
Det har dykt upp scrollbars både till höger men även nedtill när man skriver PM.
Dessa (dvs framför allt den nere) lägger sig över texten när man skriver.
Irriterande IMO.

Kanske kan lösas temporärt om man ser till att ha en tom rad längst ned så att man inte skriver på nedersta raden (har inte testat, kom på det när jag skriver det här) men det är ingen snygg lösning att scrollbaren inkräktar på själva textrutan.

Dessutom positioneras fortfarande cursorn sig utanför bild upptill när man som jag använder surfplatta där tangentbordet dyker upp på skärmen när jag klickar i textfönstret för att skriva inlägg/PM.
(Förklarar jag oklart ber jag er att be mig försöka beskriva problemet bättre.)

Edit: Scrollbaren till höger finns även när man skriver i långa inlägg men där ser jag inte den nedtill. Den ligger dock fortfarande och "inkräktar" på textfönstret.

(Android surfplatta, Chrome)
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-05-28 kl. 22:01.
Citera
2017-05-28, 23:05
Medlem
Passepartouts avatar
– Menyn, den svarta feta randen högst upp (som jag hoppas ni åtgärdar snarast i sin överdimension och störande svärta), visar ibland "Nya inlägg", "Aktuella ämnen", "Nya ämnen" samt ett förstoringsglas; oftast är dock fältet endast svart med tre horisontella vita små streck längst till vänster, samt tre vita punkter längst ute till höger. Följer ingen logik. Varför försvinner texten i det svarta fältet till och från?

– När jag klickar på horisontstrecken och ämnesområdena kommer upp, måste jag klicka två gånger på samma text, exempelvis "Politik inrikes" innan ämnet visar sig. Känns lite överkurs att behöva dubbelklicka för att ens få upp ämnet.

Mac, stationär.
Senast redigerad av Passepartout 2017-05-28 kl. 23:10.
Citera
2017-05-28, 23:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
– Menyn, den svarta feta randen högst upp (som jag hoppas ni åtgärdar snarast i sin överdimension och störande svärta), visar ibland "Nya inlägg", "Aktuella ämnen", "Nya ämnen" samt ett förstoringsglas; oftast är dock fältet endast svart med tre horisontella vita små streck längst till vänster, samt tre vita punkter längst ute till höger. Följer ingen logik. Varför försvinner texten i det svarta fältet till och från?

Detta är en feature, inte någon bugg.

Forumet anpassar sig nu efter bredden på ditt fönster. Om du drar ihop det så att det är smalt som en telefon visas bara hamburgaren och de tre prickarna, eftersom det inte finns plats för menytexterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
– När jag klickar på horisontstrecken och ämnesområdena kommer upp, måste jag klicka två gånger på samma text, exempelvis "Politik inrikes" innan ämnet visar sig. Känns lite överkurs att behöva dubbelklicka för att ens få upp ämnet.

Det beror på att Politik: inrikes har underfora, som du kommer åt genom att "öppna" Politik: inrikes med det första klicket. Om det klicket tog dig direkt till Politik: inrikes skulle du inte kunna välja underforumet från menyn.

Går du till ett forum som saknar underfora, t.ex. EU så räcker det med ett klick.
Citera
2017-05-28, 23:31
Medlem
Jag märkte att ni hade ändrat när man ska använda CODE-taggar. Nu behövs det två klick istället för ett. En försämring enligt mig.

Skulle ni inte kunna införa så att man ser kortkommandot när man hovrar över knapparna?
Citera
2017-05-28, 23:55
Medlem
Sayyeds avatar
Jag får "du är inte behörig till denna sida" varje gång jag loggar in, och när jag går in på kontrollpanelen.
Citera
2017-05-29, 06:53
Medlem
(Oftast 15.6” PC laptop)

Min sammanfattning efter några dagar är att det var en besvikelse att Flashback inte passade på att införa ett större och modernare typsnitt när man ändå kodade om siten. Kör man med best practice kod 2017 (dvs Bootstrap), så borde man också ändrat typsnittet därefter. Vem fan kör med 12px Arial 2017; det gjorde man 1999 eftersom inget bättre fanns att tillgå.

Det verkar ju som att utvecklarna försöker att köra med ’open sans’, men jag ser Arial eller Helvetica?

font-family:'Open Sans',"Helvetica Neue",Helvetica,Arial,sans-serif;

Jag ogillade den gråa designen och det lilla typsnittet även på den gamla siten, men det var bara att zooma och vara glad; det går inte att zooma nu för då tror Bootstrap att man är en mac-tomte på iPad.

Många av oss som är mellan 40 och döden har viss synnedsättning, det kan knappast ens kallas för handikapp, utan det är helt naturligt. Pga det lilla och svårlästa typsnittet så zoomar vi forumet, jag personligen till 125%. Då försvinner den sköna användarvänliga drop-down ämnesmenyn och hamburgaren kommer fram; detta betyder i många fall flera click och musförflyttningar istället för en. Men detta kan jag faktiskt leva med, man får lära sig att ta lite stryk som äldre, så är det bara.

Flashback är förövrigt den enda siten av de som jag besöker regelbundet som jag zoomar per default alltid.

Hursomhelst så är övergången till Bootstrap förmodligen ändå den rätta vägen att gå, att det blir vissa problem i början av en sådan omfattande förändring är helt naturligt, ingen skall tro något annat. Jag tror att folk kommer att vänja sig snart.

Det verkar som att backenden har blivit betydigt snabbare villket är ett stort plus, inte att förglömma!
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2017-05-29 kl. 07:31.
Citera
2017-05-29, 07:47
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
(Oftast 15.6” PC laptop)

Min sammanfattning efter några dagar är att det var en besvikelse att Flashback inte passade på att införa ett större och modernare typsnitt när man ändå kodade om siten. Kör man med best practice kod 2017 (dvs Bootstrap), så borde man också ändrat typsnittet därefter. Vem fan kör med 12px Arial 2017; det gjorde man 1999 eftersom inget bättre fanns att tillgå.

Det verkar ju som att utvecklarna försöker att köra med ’open sans’, men jag ser Arial eller Helvetica?

font-family:'Open Sans',"Helvetica Neue",Helvetica,Arial,sans-serif;

Jag ogillade den gråa designen och det lilla typsnittet även på den gamla siten, men det var bara att zooma och vara glad; det går inte att zooma nu för då tror Bootstrap att man är en mac-tomte på iPad.

Många av oss som är mellan 40 och döden har viss synnedsättning, det kan knappast ens kallas för handikapp, utan det är helt naturligt. Pga det lilla och svårlästa typsnittet så zoomar vi forumet, jag personligen till 125%. Då försvinner den sköna användarvänliga drop-down ämnesmenyn och hamburgaren kommer fram; detta betyder i många fall flera click och musförflyttningar istället för en. Men detta kan jag faktiskt leva med, man får lära sig att ta lite stryk som äldre, så är det bara.

Flashback är förövrigt den enda siten av de som jag besöker regelbundet som jag zoomar per default alltid.

Hursomhelst så är övergången till Bootstrap förmodligen ändå den rätta vägen att gå, att det blir vissa problem i början av en sådan omfattande förändring är helt naturligt, ingen skall tro något annat. Jag tror att folk kommer att vänja sig snart.

Det verkar som att backenden har blivit betydigt snabbare villket är ett stort plus, inte att förglömma!

Att texten ska vara lättläst och att designen ska vara skapad så att man kan vara kvar i flera timmar är av högsta prioritet. Det är ganska många saker som ska funka, och vissa upptäcker man inte direkt. Vill ändå svara dig, och påpeka att din kritik gäller ett område som vi prioriterar högt. Det är uppenbart att den nya designen innehåller saker som påverkat upplevelsen negativt för vissa, och dessa saker planerar vi nu att åtgärda.

admin
Citera
2017-05-29, 09:18
Medlem
Ursäkta en fråga som vittnar om min dåliga kunskap, men inloggning, sker den på samma plats som utloggning? Jag har inte vågat logga ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in