2017-05-28, 17:35
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Är detta det bästa motargumentet du klarar? Ser ju inte bättre ut än ett "Ad hominem"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Inte vet jag, men jag tror inte att det anses särskilt lämpligt att en jurist lägger sig i ett fall utan att ha någon vidare kännedom om det. Det ger bara intrycket av vänskapskorruption i det här fallet. Lambertz påstår faktiskt att bröderna är skyldiga, och sen snackar han om försoning. Hemskt obehagligt.
Citera
2017-05-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
För att utredarna behövde en förklaring till att bröderna inte lyckades berätta var Kevin hittades eller hur han blev mördad. Det finns ingenting som tyder på att kroppen hade blivit förflyttad.
Men det talar ju mot killarna.
Citera
2017-05-28, 17:39
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Men det talar ju mot killarna.

Va? Att de inte kunde peka ut mordplatsen talar alltså mot killarna.
Hur lyckas du få det till det?
Citera
2017-05-28, 17:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Nej du, om Christian 'trampat på Kevins hals i triumf' lär han inte samtidigt varit 'blek av skräck'.

Det fordras väl inte mycket i föreställningsväg för att tänka sig att den som uppsåtligt dödar en 4-åring -- inte i varje avseende och vid varje tillfälle -- agerar på det sätt man tänker sig att man själv skulle göra?

I inlägget du citerar från ifrågasatte jag att avsaknaden av 'något sådant märke'/teknisk bevisning berättigar din, KlausSteins och kanske Dan Josefssons anklagelse/förtal mot Sven Å. Christianson. Jag förklarade varför ert resonemang inte håller, enligt mig, och det har du inte bemött. Kan du försvara era uttalanden?

Blek av skräck kan han ju ha blivit senare när han insåg vad han gjort. I t.ex ett raserianfall kan säkert tillfogande av skador/död kännas berättigat men efteråt kommer verkligheten i kapp. Kan tänka mej att många mördare blir panikslagna efter att ha utfört mordet. ( tycker bröderna ska anses oskyldiga i brist på bättre bevis)
Citera
2017-05-28, 17:46
Medlem
Citat:
Är detta det bästa motargumentet du klarar? Ser ju inte bättre ut än ett "Ad hominem"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Att påpeka att karlen är en lögnare är vill inte ad hominem. I synnerhet inte när det skall kontra ett appeal to authority.
Citera
2017-05-28, 18:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vilka tekniska bevis eller 'märke' förväntar du dig skulle uppstå om Christian 'trampat på Kevins hals i triumf' enligt vad Butter200 menar att Sven Å. Christianson beskrivit det som?

Vi talar inte om en ilsken elefant i stilettklackar utan om en nöjd och belåten 7-åring väl medveten om att Kevin nu är död.

Var Christianson kan tänkas ha fått uppgiften ifrån vet jag inte och skulle gärna se en kommentar av honom om anklagelsen.

Du, Butter200 och kanske din angivna källa Dan Josefsson hävdar alltså att bristen på tekniska bevis som styrker det av Christianson beskrivna berättigar er anklagelse att hans beskrivning skulle vara lögnaktig. Vad jag kan se är det beskrivna knappast omöjligt eller ens svårt att genomföra utan att 'något sådant märke' uppstår. Har jag rätt här ser jag anledning att ifrågasätta ert omdöme.

Om en 7-åring med vikt över 20 kilo medvetet trampar en 4-åring på halsen blir det avtryck.
Speciellt om det sker med en sko på. Det blir skoavtryck på halsen, såväl på en nyligen avliden kropp som på en levande kropp. Ett sånt skoavtryck skulle absolut synts.

På Kevins hals fanns ett 1-2 cm brett och 5-6 cm lång horisontellt märke. Det härrör inte från en sko, ser inte ut så. Kevin låg på mage med ansiktet ner i vattnet enligt morfadern som lyfte upp honom. Troligen dog han mellan klockan 17 och 18 och återfanns vid 21.30-22-tiden. Han har alltså legat framåt med halsen mot lastpallens kant i 4 timmar.
Märket på framsidan av halsen kan mycket väl uppstått på detta sätt.

Om Kevin själv tagit sig ut till lastpallen i vattnet har han sannolikt blivit blöt om byxor, den ena kvarvarande strumpan och också om tröjan. Men han har legat i gassande kvällssol på årets varmaste dag i fyra timmar på en lastpall i vassen - hans kläder har torkat. De borde vara snustorra oavsett hur blöt han varit innan.

Kevin var en vinddriven liten pojk som cyklade omkring på sin blå cykel årets varmaste söndag utan att de han frågade ville komma ut och leka med honom. Han kanske blev varm till slut och ville svalka sig i vattnet. Han kunde inte simma, var inte vattenvan. Kanske tog han av sig sina skor och gick i själv, klättrade upp på lastpallen och föll olyckligt. Han kan ha fastnat med halskragen i någon träglipa eller spik på lastpallen och kvävs. Att en panikslagen morfar som rycker loss honom inte märker det är inte konstigt, morfar är mycket starkare än Kevin och kanske inte ens noterade att Kevin fastnat.

Kevin var en tuff liten knatte, verbalt grov i munnen och van att ta hand om sig och försvara sig. Om andra jämnåriga barn hade attackerat honom skulle han försvarat sig. Han skulle knuffat tillbaka, rivits, klöst, bitit, sparkats. Inga sådana skador eller hudavskrap fanns på hans kropp.

Det mest sannolika är att Kevin råkade ut för en olyckshändelse och dog ensam på lastpallen. Mycket mindre sannolikt, men ändå fullt möjligt, är att den sexuellt störde 13-åringen från Dottevik som senare förgrep sig på en 3-åring också försökte förgripa sig på Kevin och dödade honom.
Totalt osannolikt och så otroligt att det är försumbart, är att bröderna Christian 7 år och Robin 5 år skulle planlagt och sedan dödat Kevin. En sådan mördarduo i den åldern finns inte beskriven i kriminalhistorien någonstans i välden.
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-28 kl. 18:17.
Citera
2017-05-28, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Där drog jag till med en mkt nedkortat och överdriven version (men det var en kniv iallafall &#128523 och jag ber om ursäkt

Om jag nu minns rätt så säger polisen i dokumentären att anledningen till att man började misstänka bröderna var att dessa två pojkar var de enda av alla barnen som förhördes som sa att dom sett mordet på Kevin
Det är fel och ska istället vara: 5-åringen var den enda av alla barnen som förhördes som sa att han sett mordet på Kevin

Om man backar tillbaka från första början när familjen kliver in på stationen första gången - och innan polisen förstörde hela utredningen, hur ser det ut då?:

Familjen åker till polisen därför att 7-åringen ska berätta att dagen när Kevin mördades såg han Kevin tillsammans med en (eller två(?) äldre barn). Var han såg detta har inte framkommit än - eller vem han såg K tillsammans med?
Rätta mig gärna om jag har fel

Polisen bestämmer sig för att även förhöra 5-åringen och då berättar han att han sett hur Kevin mördades med en kniv
Bonusmamman som sitter bredvid börjar gråta - hon har inte hört detta tidigare

Nu borde polisen TÄNKT TILL ...hmmm... och efter förhöret berättat för Eva att "det stämmer inte med de fakta vi har, Kevin blev inte mördad med kniv, och Robin har inte sett ngt av värde han fantiserar som de allra flesta 5-åringar gör
Att Robin och ni är rädda är inte konstigt det var hans kompis och han var tillsammans med Kevin och åt lunch hos dennes mormor samma dag
Att ni var hemma morddagen kan familjen som var på besök hos er intyga
"

just så. Fakta vi/ polisen har. Till dessa fakta hörde kanske redan då att de två familjerna efter leken på gården åkte för att fiska, och av den anledningen behövde köpa bensin. Av kvittot för bensinen framgår tidpunkten. Denna tidpunkt sammanfaller med den tidpunkt läkaren fastställt till Kevins död. Och vittnen som hört skrik. Barnen var inte i Dottevik när Kevin dog,
Polisen skulle nöjt sig med uppg nr 1, att sjuåringen sett Kevin tidigare på dan och att han då pratat med några äldre pojkar.
Allt diskuterande om bärande, flyttande, teckning eller inte är alltså helt onödigt.
Hypotesen att kanske familjerna missat, alternativt ljugit om barn som stuckit från gården för att ev hinna med en snabb lek med Kevin, den som skulle urartat, leder heller ingen vart. ( eller spräcka alibi på 10 sekunder)

Fast vi var många som trodde RS detaljer som skulle göra historien möjlig. Den är inte möjlig. Pojkarna föll offer för att Sandberg ville bli klar med det jobb han inte klarade. Till byken tycker jag också hör de senare rapporter där historien byggts på, Vid universitet och på polisutbildningar. Sandberg sommarprat...
Citera
2017-05-28, 18:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Nej du, om Christian 'trampat på Kevins hals i triumf' lär han inte samtidigt varit 'blek av skräck'.

Det fordras väl inte mycket i föreställningsväg för att tänka sig att den som uppsåtligt dödar en 4-åring -- inte i varje avseende och vid varje tillfälle -- agerar på det sätt man tänker sig att man själv skulle göra?

I inlägget du citerar från ifrågasatte jag att avsaknaden av 'något sådant märke'/teknisk bevisning berättigar din, KlausSteins och kanske Dan Josefssons anklagelse/förtal mot Sven Å. Christianson. Jag förklarade varför ert resonemang inte håller, enligt mig, och det har du inte bemött. Kan du försvara era uttalanden?

Citat:
Har du källa på det, att det är uppdiktat? Jag väntar också på ett korrekt bemötande som Magro efterfrågar. Man blir bara mer och mer misstänksam ju fler här som inte kan bemöta i sak.

Alltså, kan någon bemöta i sak utan personangrepp och andra fallacies/Argumentationsfel.

Ta och fråga kriminalteknikern och rättsläkaren om Sandbergs påstående så ser du snart att det finns inget underlag på Sandbergs påstående och absolut inte från humbug psykologen SÅC.

Bryggan? Det är inte relevant längre eftersom dom omöjligen skulle ta Kevin genom den terrängen.
Att tala om uppsåt är kanske inte så intressant i nuläget då åklagarmyndigheten kommer avskriva bröderna som skäligen misstänkta för mord. Det är liksom hela vitsen med att ta upp det som Sandberg och co totalt misslyckats med. Dan Josefsson har gjort en dokumentär vilket är bra, men det är inte orsaken till att man tar upp fallet igen.
Även om du tycks tro det, så krävs det betydligt mer än så.
Senast redigerad av Moosky 2017-05-28 kl. 18:15.
Citera
2017-05-28, 18:22
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Bröderna Christian och Robin pekades ut som skyldiga till lekkamraten Kevins död i Arvika år 1998.
Det var åklagaren Anders Manholm som fattade det formella beslutet att lägga ner förundersökningen med motiveringen att "misstänkt ej fyllt 15 år" – efter att han, enligt egen utsago, överhuvudtaget inte medverkat i utredningen.
Rolf Sandberg tyckte att saken var biff. Så småningom skulle man sätta ett kryss i rutan "utredningen nedlägges". Det var det hela, säger Anders Manholm, 83.

Citat:
Men du var ju ändå förundersökningsledare?
– Operativ undersökningsledare var Rolf Sandberg och att jag blev antecknad som förundersökningsledare var för att vi skulle ha in tvångsmedel, de olycksaliga avlyssningarna. Det får inte han styra över och där gick jag på en nit. Men det var det hela. Jag deltog inte överhuvudtaget i utredningen, säger Manholm.

http://www.expressen.se/gt/forre-aklagaren-kevin-vill-jag-inte-prata-om/

Det har vi fattat för länge sedan att det bara var en signatur och att Sandberg skötte den här utredningen.

Citat:
Ett avslöjat justitiemord är bra journalistik – och sannerligen inget ’drev’
Som två rödnästa clowner i mellanakten valsade förre justitiekanslern Göran Lambertz och psykologiprofessorn Sven Å Christianson in på scenen, i det här fallet DN debatt.
Deras ärende den här gången var att ärerädda Sven Å Christianson för dennes tvivelaktiga medverkan i rättsövergreppet mot två barn för tjugo år sedan, det så kallade Kevinfallet.

Citat:
I dag när vi sett de bandade förhören i Dan Josefssons teveserie är saken klar och bilden en helt annan. De två pojkarna, 5 och 7 år gamla, torterades i flera tiotals förhör upp till fyra timmar åt gången, metoder som var lika brottsliga då som de är i dag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/XXmkE/ett-avslojat-justitiemord-ar-bra-journalistik--och-sannerligen-inget
Senast redigerad av Moosky 2017-05-28 kl. 18:25.
Citera
2017-05-28, 18:47
Medlem
Solglittrets avatar
https://www.expressen.seFgt2Fforre-aklagaren-kevin-vill-jag-inte-prata-om/

Åklagare Anders Manholm hade ansvaret för förundersökningen gällande mordet på Kevin. Han hade lön varje dag för att sköta sitt jobb. Jobbet och ansvaret lämnade han över till någon annan underställd - Rolf Sandberg - men sannolikt fortsatte Manholm att kvittera ut sin lön under den tiden. Sandberg löste mordet åt Manholm som fick äran att sätta ett kryss och skriva under beslutet - och fortsätta titulera sig åklagare och få in lönen på sitt konto.

Idag när skiten bokstavligt talat träffat fläkten, anser sig Manholm utan direkt ansvar - bara "en som skrev under och satte kryss". Så fungerar det inte att ha yttersta ansvaret - det går inte att svära sig fri för att man inte tog reda på fakta eller deltog. Han borde satt sig in i fallet för beslutet om hur utrdedningen skulle gå till och om den var färdig.
Det var hans ansvar, hans jobb och hans fel idag .
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-28 kl. 19:16.
Citera
2017-05-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om en 7-åring med vikt över 20 kilo medvetet trampar en 4-åring på halsen blir det avtryck.
Speciellt om det sker med en sko på. Det blir skoavtryck på halsen, såväl på en nyligen avliden kropp som på en levande kropp. Ett sånt skoavtryck skulle absolut synts.

På Kevins hals fanns ett 1-2 cm brett och 5-6 cm lång horisontellt märke. Det härrör inte från en sko, ser inte ut så. Kevin låg på mage med ansiktet ner i vattnet enligt morfadern som lyfte upp honom. Troligen dog han mellan klockan 17 och 18 och återfanns vid 21.30-22-tiden. Han har alltså legat framåt med halsen mot lastpallens kant i 4 timmar.
Märket på framsidan av halsen kan mycket väl uppstått på detta sätt.

Om Kevin själv tagit sig ut till lastpallen i vattnet har han sannolikt blivit blöt om byxor, den ena kvarvarande strumpan och också om tröjan. Men han har legat i gassande kvällssol på årets varmaste dag i fyra timmar på en lastpall i vassen - hans kläder har torkat. De borde vara snustorra oavsett hur blöt han varit innan.

Kevin var en vinddriven liten pojk som cyklade omkring på sin blå cykel årets varmaste söndag utan att de han frågade ville komma ut och leka med honom. Han kanske blev varm till slut och ville svalka sig i vattnet. Han kunde inte simma, var inte vattenvan. Kanske tog han av sig sina skor och gick i själv, klättrade upp på lastpallen och föll olyckligt. Han kan ha fastnat med halskragen i någon träglipa eller spik på lastpallen och kvävs. Att en panikslagen morfar som rycker loss honom inte märker det är inte konstigt, morfar är mycket starkare än Kevin och kanske inte ens noterade att Kevin fastnat.

Kevin var en tuff liten knatte, verbalt grov i munnen och van att ta hand om sig och försvara sig. Om andra jämnåriga barn hade attackerat honom skulle han försvarat sig. Han skulle knuffat tillbaka, rivits, klöst, bitit, sparkats. Inga sådana skador eller hudavskrap fanns på hans kropp.

Det mest sannolika är att Kevin råkade ut för en olyckshändelse och dog ensam på lastpallen. Mycket mindre sannolikt, men ändå fullt möjligt, är att den sexuellt störde 13-åringen från Dottevik som senare förgrep sig på en 3-åring också försökte förgripa sig på Kevin och dödade honom.
Totalt osannolikt och så otroligt att det är försumbart, är att bröderna Christian 7 år och Robin 5 år skulle planlagt och sedan dödat Kevin. En sådan mördarduo i den åldern finns inte beskriven i kriminalhistorien någonstans i välden.

Det var en röd cykel, även om det inte är viktigt. Kevin ska ha varit rädd för vattnet så din teori är inte så trolig. Troligare är att K lockats till boden och avlidit där.
Citera
2017-05-28, 19:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det var en röd cykel, även om det inte är viktigt. Kevin ska ha varit rädd för vattnet så din teori är inte så trolig. Troligare är att K lockats till boden och avlidit där.

Det stämmer Kevin cykel var röd, det har du rätt i.

Tror du att man är rädd för vatten för all framtid om man sagt sig vara vattenrädd vid tre-fyra års ålder?
Du tror inte att en mycket varm och nyfiken gosse, numera lite äldre än när han sa sig vara rädd för vatten, kanske skulle våga sig ner för att svalka sig och utforska det spännande vattnet?
Oavsett vad hans mormor sagt om att han var rädd, väluppfostrad och aldrig tiggde mat.

Även höjdrädda fågelungar kastar sig ut ur boet och flyger till slut.

Edit. Hur tänker du dig att Kevins kropp skulle transporterats 40 m bort och sedan ut i vassen fram till lastpallen - utan att alls släpas i marken? Det kan till och med vara svårt för en 13-åring att lyckas bära kroppen efter Kevin, inte omöjligt men svårt. Dock omöjligt för en 5 och 7 åring att gemensamt bära det döda barnet.
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-28 kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in