2017-05-28, 16:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Mycket ska man få höra från er flashback-troll. Motsäger ni er inte de vetenskapliga lagarna, kausalitet eller logik så ger ni er på energiprincipen

Nix. Det vi "flashback-troll" sägar om dina postulat om det absoluta är att att dessa a priori-premissade.

Och att du inte har annat belägg för dessa premisser än en hittapå-förmåga.

Citat:
Allt för att leva kvar i er relativistiska materialistiska skepticism.

Filosofisk relativism är inte det samma som filosofisk materialism.
Citera
2017-05-28, 16:04
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Till vidare vill jag säga, att snacket om filosofisk absoluthet är spekulativ semantik.
Då vet vi.
Du har dock sagt att du tror det finns.

I övrigt är det som JCVD säger. 1+2=2 överallt och är därmed absolut.
Om du påstår att det finns lägen där det inte är så är det upp till dig att bevisa det, eller åtminstone argumentera varför.

I övrigt är all filosofi hypoteser. Det du kallar spekulativ semantik är det inte eftersom matematik existerar och är i allra hösta grad icke spekulativ.
Det du säger är däremot bara semantik. Om allt är relativt är det en absolutitet. Att du inte fattar det grundläggande
Senast redigerad av 526 2017-05-28 kl. 16:12.
Citera
Bannlyst
Citat:
Nix. Det vi "flashback-troll" sägar om dina postulat om det absoluta är att att dessa a priori-premissade. Och att du inte har annat belägg för dessa premisser än en hittapå-förmåga.
Då motsäger du dig alltså energiprincipen, som säger att energi absolut inte kan skapas eller förstöras, bara omvandlas.
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Som vanligt presenterar du bara din a priori-premiss.

Citat:
Den mest rationella förklaringen.

Därför är rationalism min religion. .

Visst; med hjälp av den hittapå-förmåga* som är del två av ditt resonemang.

* Du kan från existensen av abstraktioner konkludera att absoluhet finns.
Citera
2017-05-28, 16:27
Medlem
526s avatar
Citat:

* Du kan från existensen av abstraktioner konkludera att absoluhet finns.

Ursäkta att jag lägger mig i.

Absolutism är en filosofisk lära som handlar om det objektivt sanna. Eftersom allt vi känner till påverkas av sinnet och den materiella världen förutom det matematiska, är det att betrakta matematiken som absolut tills dess att det finns anledning att tro att den påverkas av något.

Ett tydligt exempel är det raka strecket och geometriska figurer. De existerar bara som perfekta i vår tanke. När de ska översättas till något materiellt påverkas det och blir imperfekt. Dvs det går inte att dra en perfekt rak linje annat än i teorin.
Senast redigerad av 526 2017-05-28 kl. 16:30.
Citera
2017-05-28, 16:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Bogomil: Vad är det exakt du vill säga?

Citat:
Till vidare vill jag säga, att snacket om filosofisk absoluthet är spekulativ semantik.

Citat:
Då vet vi.

Efter att jag femtioelva gånger har förklarat min position, "vet ni" äntligen vad den är.

Well done, that man.

Citat:
Du har dock sagt att du tror det finns.

Jag förnekar inte existensen av spekulativ semantik.

Citat:
I övrigt är det som JCVD säger. 1+2=2 överallt och är därmed absolut.

För "det bara är så".

Citat:
Om du påstår att det finns lägen där det inte är så är det upp till dig att bevisa det, eller åtminstone argumentera varför.

HAR jag "absolut" påstått detta?

Citat:
I övrigt är all filosofi hypoteser. Det du kallar spekulativ semantik är det inte eftersom matematik existerar och är i allra hösta grad icke spekulativ.

Jag kallar inte abstrakt matematisk logik för spekulativ semantik. Jag kallar försöket på att göra abstrakt matematisk logik till en "absolut" för spekulativ semantik.

Citat:
Det du säger är däremot bara semantik. Om allt är relativt är det en absolutitet. Att du inte fattar det grundläggande

Jag är FORTFARANDE inte absolut relativist, precis som förre gången du försökte insinuera detta.
Citera
2017-05-28, 16:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då motsäger du dig alltså energiprincipen, som säger att energi absolut inte kan skapas eller förstöras, bara omvandlas.

Vilken "absoluthet" refererar du till?

Det är dags att du för din del definierar filosofisk absoluthet.
Citera
2017-05-28, 16:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Absolutism är en filosofisk lära som handlar om det objektivt sanna. .

Filosofisk absoluthet och objektivitets-konceptet är inte identiska.
Citera
2017-05-28, 16:47
Medlem
526s avatar
Oj vad du duckar och slingrar dig. Du är bara tragisk.
Citera
2017-05-28, 17:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Oj vad du duckar och slingrar dig. Du är bara tragisk.

Så KOMMER det en definition av filosofisk absoluthet från dig ?
Citera
2017-05-28, 17:58
Medlem
526s avatar
Citat:
Så KOMMER det en definition av filosofisk absoluthet från dig ?
Det har inte gjorts annat än att definiera det senaste 20 sidorna. Vad exakt är det du inte fattar?

Absolutism är inte annat är det som inte påverkas av det empiriska och materiella. Förnärvarandje är det rationalitet och matematisk logik som vi känner till är det som inte påverkas av yttre faktorer.
Det har sagts 100 gånger, men du pratar runt det, duckar och babblar.

Ur Nationalencyklopedin
Filosofisk ståndpunkt som antar att det finns sanningar eller värden som är oberoende av människors kunskap eller värderingar och därför är eviga och oföränderliga; jfr absolut. Motsatsen är relativism.
Senast redigerad av 526 2017-05-28 kl. 18:03.
Citera
2017-05-28, 18:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Absolutism är inte annat är det som inte påverkas av det empiriska och materiella.

Vilket är en selektiv och hemmasnickrat definition, som essentiellt är ett cirkelargument FÖR a priori-premissen om filosofisk idealisms absoluthet.

Filosofisk absolut materialism kunne motsvarande presentera SIN selektiva och hemmasnickrade definition, som argumenterar för absolut materialisms a priori-premiss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in