Citat:
Ursprungligen postat av
skotittare
Den här tråden visar verkligen på hur sjukt tråkigt samhället skulle se ut om Antifeminister styrde. Endast naturalistisk och avbildande konst (helst gjord av män såklart) skulle vara tillåtet. Allt annat verkar ju vara oerhört kränkande för er.
Personligen tycker jag, som sagt, att själva performancen var rätt ofarlig. Men att den ideologi som uttrycktes bakom var rätt unken. Jag är heller ingen "antifeminist".
Sedan gillar jag också abstrakt konst, men ser den som problematisk då det gäller att avbilda berömda personligheter. Raoul Wallenberg kan man se som en av våra största hjältar.
Monumentet till honom är dock alltigenom abstrakt, och har ingen igenkännbar länk till Wallenberg själv. Tycker du det är bra? Och trenden är att nästan alla statyer till berömda personligheter ser ut så. Det vore otänkbart att St. Göran och Draken gjordes idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
skotittare
Slappna av; det är bara ett dansperfomance. Ett rätt skojigt sådant också.
Kan jag delvis hålla med om, som jag skrivit ovan och tidigare i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
skotittare
Och med en poäng som är svår att debattera emot. Ja, majoriteten av stadens statyer som visar någon form av makt är manliga. De kvinnliga ska bara behaga. Det visar helt enkelt på en patriarkal och könsskev historia.
Mmm, måhända, men det visar också den
faktiska historien. De facto var det Karl XII och Wasa och andra som bestämde och inte Stina-Lisa från torpet. Så är det ju inte överallt -- du kan ju dra till Paris och kolla in lite statyer över Jeanne D'arc. Fixeringen vid "makt" är också något av en feministisk obsession.