2016-09-03, 13:38
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Men avgör du själv vad som är gott eller ont, eller kollar du i Bibeln innan du avgör?

Nej jag behöver inte bibeln för att avgöra vad som är gott eller ont går mycket på magkänsla. Men visst har det som är värt något i bibeln hjälpt mig med att odla fram denna magkänsla som bär mig.

Så här skrevs i en biblisk förklaring på ett stort problem de har inom kyrkan Hebreerbrevet 5:11-14

11.
Härom hava vi mycket att säga, mycket som är svårt att göra tydligt i ord, eftersom I haven blivit så tröga till att höra.
12.
Ty fastän det kunde vara på tiden att I själva voren lärare, behöves det snarare att man nu åter undervisar eder i de allra första grunderna av Guds ord; det har kommit därhän med eder, att I behöven mjölk i stället för stadig mat.
13.
Men om någon är sådan att han ännu måste leva av mjölk, då är han oskicklig att förstå en undervisning om rättfärdighet; han är ju ännu ett barn.
14.
Ty den stadiga maten tillhör de fullmogna, dem som genom vanan hava sina sinnen övade till att skilja mellan gott och ont.

Vet att du inte gillar bibeln men det är bara en förklaring som jag visar på.
Senast redigerad av jedidja1 2016-09-03 kl. 13:49.
Citera
2016-09-03, 16:18
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Nej jag behöver inte bibeln för att avgöra vad som är gott eller ont går mycket på magkänsla. Men visst har det som är värt något i bibeln hjälpt mig med att odla fram denna magkänsla som bär mig.

Så här skrevs i en biblisk förklaring på ett stort problem de har inom kyrkan Hebreerbrevet 5:11-14

11.
Härom hava vi mycket att säga, mycket som är svårt att göra tydligt i ord, eftersom I haven blivit så tröga till att höra.
12.
Ty fastän det kunde vara på tiden att I själva voren lärare, behöves det snarare att man nu åter undervisar eder i de allra första grunderna av Guds ord; det har kommit därhän med eder, att I behöven mjölk i stället för stadig mat.
13.
Men om någon är sådan att han ännu måste leva av mjölk, då är han oskicklig att förstå en undervisning om rättfärdighet; han är ju ännu ett barn.
14.
Ty den stadiga maten tillhör de fullmogna, dem som genom vanan hava sina sinnen övade till att skilja mellan gott och ont.

Vet att du inte gillar bibeln men det är bara en förklaring som jag visar på.

Det enda vettiga sanningen jag kan utläsa ur dessa verser är att vuxet folk inte skall dricka mjölk.
Citera
2016-09-03, 19:51
Medlem
Det finns till och med i kyrkan, Islam, det är ingen nytt. Det har funnits där föralltid.
Citera
2016-09-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad jag vet, så har det genom historien gjorts mer skit i Guds namn, än i djävulens namn.

Läs i det gamla testamentet vad "Gud" har gjort sig skyldig till för nidingsdåd i långa rader. Det måste nog vara den vidrigaste och ondskefullaste karaktär som någonsin har uppfunnits inom skönlitteraturen.
Citera
2016-09-03, 23:38
Medlem
AdFontess avatar
Med i åtanke hur många har dödat och fört krig i Guds namn, är det rättvist att säga att Satan (teoretiskt talat) är missförstådd och har utmålats som ondskan den inte är och aldrig har varit.
Däremot Gud, där kan vi börja tala om massmord.
Citera
2016-09-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Läs i det gamla testamentet vad "Gud" har gjort sig skyldig till för nidingsdåd i långa rader. Det måste nog vara den vidrigaste och ondskefullaste karaktär som någonsin har uppfunnits inom skönlitteraturen.
Hård men rättvis, heter det visst ....
Citera
2016-09-05, 15:16
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisallthereis.
Det finns lika många sätt att vara satanist som det finns människor som är satanister. Det som dock är viktigt är att veta vad man ger sig in på innan man gör sitt val, för alla grupper har något som är eget och alla har ett inträdes prov man bör kunna klara. Som t.ex bada i aska från brända ben, man bör heller inte vara rädd för blod.
Undrar ifall Satanismen kan ses som en enhetlig religion, eller om den är splittrad till otaliga trosriktningar och sekter - på samma sätt som kristenheten?
Citera
2016-09-06, 19:55
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Undrar ifall Satanismen kan ses som en enhetlig religion, eller om den är splittrad till otaliga trosriktningar och sekter - på samma sätt som kristenheten?

Det finns hur många inriktningar som helst. Däremot är det bara några få som hållit över tid. I kristenheten finns det många olika kyrkor som är mycket starka. Inom Satanismen finns det istället mycket få.

Och om vi fortsätter jämförelsen så finns det trots allt något gemensamt i kristenheten och det är de bibliska texterna. Dessa tolkas naturligtvis på många olika sätt men grunden är på något sätt gemensam. Satanismen har inget egentligt gemensamt nav på det sättet. Naturligtvis har den ofta framkommit som en protest gentemot kristendomen. Att ta Satans parti, oavsett vad man anser att detta är, innebär på något sätt ett avståndstagande från den kristna religionen.

Men det finns ingen gemensam historia för Satanismen, det finns ingen gemensam kyrka eller gemensam bok. Ordet Satanism var från början dessutom något som kristenheten nyttjade för att beskriva människor man ansåg inte var kristna (detta innebar alltså inte nödvändigtvis Satanism som vi förstår den idag utan kunde även appliceras på troende från andra religioner, ateism osv).

Church of Satan är den största och mest inflytelserika organisationen och de vill gärna ge skenet av att de var först och att de därför också har ensamrätt att definiera Satanism. Detta stämmer inte. Ordet har som sagt nyttjats lång tidigare (jag tror första beläggen är från 1600-talet). Dessutom har det funnits vissa enskilda personer som beskrivit ett Satanistiskt trossystem innan CoS's bildande 1966. Människor som Ben Kadosh och Stanisław Przybyszewski eller organisationer som Fraternitas Saturni som beskrivits som sataniska som bildades innan CoS (dock är jag inte påläst om just dem).
Citera
2017-05-28, 01:14
Medlem
Vic878s avatar
Satanister, tala för er sak.

Den som har ett par fungerande järnceller har redan räknat ut att bibeln är en minst sagt vinklad smörja. En ensidig propaganda för en gud som minst sagt framstår som en galen slaktare.Vad är det egentligen som säger att den fallne ängel som beskrivs i bibeln egentligen inte är en frihetstörstande rebell, istället för någon som ondsint korrumperar mänskligheten?

Jag är ingen expert på ämnet, men handlar inte satanism egentligen om något helt annat än "Hollywood varianten" med satanister som dricker blod och försöker frambringa satan genom olika riter?
Citera
2017-05-28, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vic878
Den som har ett par fungerande järnceller har redan räknat ut att bibeln är en minst sagt vinklad smörja. En ensidig propaganda för en gud som minst sagt framstår som en galen slaktare.Vad är det egentligen som säger att den fallne ängel som beskrivs i bibeln egentligen inte är en frihetstörstande rebell, istället för någon som ondsint korrumperar mänskligheten?

Jag är ingen expert på ämnet, men handlar inte satanism egentligen om något helt annat än "Hollywood varianten" med satanister som dricker blod och försöker frambringa satan genom olika riter?

Du klankar ned på andra med bristande intellekt genom att stava fel på "hjärnceller".

Om du hade ens den minsta kunskapen om satanism så borde du inse att den vanligaste formen av satanism inte ens tror på "djävulen". Det är ren och skär hedonism.

Så jäkla trött på er ateister som tror att ni sitter på sanningen, men sanningen är att ni bara har fått sagt hur det ligger till. Ni är samma jävla skräp som hade varit hyperreligiösa under häxprocessen och antagligen själva bränt häxor. Sådana som ni är inte smarta om ni tror det, ni saknar allt vad rationellt tänkande heter. Ni bara imiterar det andra gör, som apor.
Citera
2017-05-28, 01:27
Medlem
Brutal skillnad på djävulsdyrkare och satanister...
Citera
2017-05-28, 01:28
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomburkennz
Du klankar ned på andra med bristande intellekt genom att stava fel på "hjärnceller".

Om du hade ens den minsta kunskapen om satanism så borde du inse att den vanligaste formen av satanism inte ens tror på "djävulen". Det är ren och skär hedonism.

Så jäkla trött på er ateister som tror att ni sitter på sanningen, men sanningen är att ni bara har fått sagt hur det ligger till. Ni är samma jävla skräp som hade varit hyperreligiösa under häxprocessen och antagligen själva bränt häxor. Sådana som ni är inte smarta om ni tror det, ni saknar allt vad rationellt tänkande heter. Ni bara imiterar det andra gör, som apor.

Tack för ett skitnödigt inlägg som inte tillförde någonting. Men utveckla gärna din syn på satanism, det skulle vara intressant att se om några som betecknar sig som satanister ger svar på tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in