2017-05-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Mitt svar var kopplat till Mooskys inlägg.

En LUL-utredning handlar om att utreda om barn tagit del i ett brott. Jag undrade alltså om det är hela FU som har öppnats igen eller bara LUL-utredningar gällande brödernas medverkan. Journalisterna kanske inte har koll på skillnaden och jag har inte tänk på det här innan Mooskys inlägg.

OK. Som jag fattat det har hela FU öppnats upp igen, d.v.s man går igenom alltihop från början, inte bara det som gäller bröderna.
Citera
2017-05-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BortmedSvenC
Av dina inlägg framgår att du är bevandrad inom juridiken och jag tror inte för ett ögonblick att du anser att pojkarna är skyldiga till mordet på Kevin. Ditt enda syfte är att skapa dimridåer och skydda de som gjorts sig skyldiga till övergreppet på bröderna och deras föräldrar. Du borde skämmas.

Jag tycker att all fakta ska upp på bordet. Det finns alldeles för många frågetecken i dagsläget som behöver redas ut. Jag tror inte man kan baserat en uppfattning om vad någon eventuellt har sett eller medverkat i utifrån en dokumentär som visar utvalda delar, som pekar i en viss riktning. Absolut att den har pekat på fel och brister i utredningen, men för att veta att resultatet är felaktigt måste mer fakta upp på bordet.

Dina känslor kan du hålla för dig själv.
Citera
2017-05-27, 22:36
Medlem
Mooskys avatar
Redogörelse
2001/02:JO1
Justitieombudsmännens ämbetsberättelse

Citat:
I det här aktuella fallet saknas dokumentation av nu nämnt slag. I Åklagarkammarens i Karlstad diarium är fyra personer under 15 år antecknade i utredningen under två olika diarienummer, – – –. Dessa två ärenden är upplagda den 23 respektive den 28 september 1998. Det saknas dagboksanteckningar, men under rubriken beslut är i samtliga fyra fall antecknat att förundersökningen lades ned den 1 november 1998. I två fall motiveras beslutet med att
de misstänkta inte hade fyllt 15 år ”vid gärningen” och i två fall med att de misstänkta var oskyldiga.

Det finns inte någon anteckning på diariebladen om att det skulle ha bedrivits någon LUL-utredning. Det är av nu angivna skäl inte möjligt att med ledning av handlingarna klarlägga vem som beslutade att inleda LUL-utredningarna och när dessa beslut fattades och inte heller hur Anders Manholm har sett på gränsdragningen mellan förundersökningen och LUL-utredningarna och hur han i övrigt hanterat dessa

Det enda som med säkerhet kan konstateras är att det bedrevs fyra LUL-utredningar parallellt
med förundersökningen åtminstone efter de tidpunkter när de två ärendena i A-diariet lades upp.
Det är emellertid tydligt att man inte i tillräcklig utsträckning har lyckats hålla de två utredningsformerna isär. Anders Manholm har sålunda – i strid med föreskrifterna i 35 § LUL – gjort framställningar om hemlig teleavlyssning och hemlig teleövervakning med stöd av rättegångsbalkens regler i fråga
om två misstänkta barn under 15 år. Det har vidare under brottsutredningen i strid med 35 § LUL tagits fingeravtryck av sådana misstänkta. Jag återkommer till sistnämnda fråga i det följande.
Mina iakttagelser av de problem som i det här aktuella fallet uppenbarligen har varit förbundna med uppgiften att tillämpa reglerna i rättegångsbalken parallellt med bestämmelserna om LUL-utredningar är inte av den arten att
jag finner skäl att föreslå några lagändringar. Iakttagelserna ger mig däremot
anledning att, genom att överlämna kopior av detta beslut för kännedom, fästa
Riksåklagarens och Rikspolisstyrelsens uppmärksamhet på behovet av utbildningsinsatser
på området. Jag vill i detta sammanhang nämna att jag också i
tidigare ärenden har funnit brister vad gäller tillämpningen av reglerna om
LUL-utredningar (se JO 1997/98 s. 140 och 2000/01 s. 90).

Jag har också funnit anledning att peka på avsaknaden av dokumentation utvisande att brottsutredningen åtminstone sedan den 23 september 1998 till en betydande del bedrevs i form av fyra utredningar enligt 31 § LUL.

Här konstaterar JO att det finns ingen LUL utredning på pappret och läser man allt, så framgår det att i diariet står det om LUL , men åklagaren och polisen har inte skiljt utredningarna åt skriver JO. JO tittar på diariet och ingenting annat. Så när nuvarande åklagare säger att det inte finns någon LUL utredning på pojkarna, så finns det inget.
Senast redigerad av Moosky 2017-05-27 kl. 22:45.
Citera
2017-05-27, 22:39
Medlem
Citat:
Har du koll på området? Var låg den röda boden, lekplatsen, stranden, bryggan och lastpallen? Hur låg dessa i förhållande till varandra?

Att någon ligger på en lastpall i vattnet kanske ett barn kan uppfatta som att någon "flyter".

Jo då visst kan en lastpall vara en brygga i ett barns ögon. Men krysset Weine gjorde var bredvid, inte på.
Och när barnet skulle visa på riktigt, inte på en teckning, så drar han ju iväg till bryggan. Den vi vuxna också kallar flytbrygga.
Jag kan inte uppskatta sträckan men det är en bra bit, oländig terräng. Kul terräng för barn, men omöjligt att ha nåt större att släpa på där. Du såg på dokumentären hur barnet klängde i en trädgren och ville visa hur kul det var att leka där. Sen togs han med ut på bryggan. Kevindockan togs fram. SÅC i närheten med kontakt till kvinnan som var med och som bad barnet visa. Försiktig putt i vattnet, sen försökte han rädda Kevindockan, den som han själv innan sagt liknade Pinnocchio. Sen satt han hopkrupen,( vilken hemsk situation), men SÅC tolkar då detta som att han sitter där o minns det hemska han gjort, inte som vi andra tolkar; det hemska som hänt kompisen.
Röd bod vet jag inte var den är, Det finns flera möjliga och hur det såg ut då minns jag inte.Det var då där som sandal o strumpa hittades senare, av ngt barn, inte polisen. Fotbollsplanen där Kevins cykel hittades av mormor o morfar ligger alldeles intill stranden, Planen tillhör skolan. kan säkert se på hitta. Dotteviksskolan. Lekplats, menar du kanske gården vid hemmet. Den ligger också en bra bit ifrån, andra sidan skolan. Får vara snabba om de ska hinna smita iväg obemärkt om vi väljer att anta att besökande mamman verkl hade koll, tillsammans med tioåringen i familjen ( denne skulle ju också hålla ett öga)
Citera
2017-05-27, 23:06
Medlem
http://almsjuridik.se/onewebmedia/Uppsats%20Fredrik%20Alm.pdf

läs o begrunda detta. Forskare som "saltar på" och fabricerar nya lögner. Nu har pinnen som hade avtryck, (men fel avtryck) hamnat nån annanstans. Hur i hela fridens dar kan en rapport ( redan den påhitt) bli ännu mer påhitt i nästa led.
Senast redigerad av Persiljan 2017-05-27 kl. 23:13.
Citera
2017-05-27, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solicitas
Lev i din drömvärld, Expressens artikel är solklar, både Weine och Eva bekräftar pojkarnas historia upprepade gånger trots att även de "först" anser att de haft koll på barnen utanför fönstret, detta innan episoden på psyket. De har till och med fått frågan varför de ändrar sin historia. Ingen press, inget polisluredrejeri. Finns inget att skylla på, i synnerhet inte 18 år senare. Weine hade när som helst kunnat kontakta en advokat, ingår i en hemförsäkring, detta har han inte gjort, trots sina tvivel, inte ens efter att FU/LUL las ner. Trovärdigt? Not!

Strider inte mot några männskliga rättigheter eller barnkonvention och finns inget rättsvidrigt i detta. Föräldrarna har erkänt barnens inblandning, barnförhören spelar mindre roll, det viktiga är att deras historia bekräftas av föräldrarna.
Att Dan ljuger är uppenbart av kommentaren: det stämmer inte

"Expressens artikel är solklar..." Liksom småbarnens "erkännande".

SÅC har hög status, ja, förutom att han är hjärntvättad av Norell, fuckade upp Quick-fallet, slussas bort från universiteten och får böcker indragna.
Citera
2017-05-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Nej, jag tror han avser den tonåring som våldtog en 3 åring ett halvår i Arvika bara ett halvår efter kevinmordet.

"Jag vet inte om ni läste krönikan av Leif GW Persson i Expressen förra helgen, men av den framgick att året efter Kevin-mordet greps en tonårig pojke för våldtäkt av barn i Arvika och att när utredare skulle prata med de ansvariga för fallet Kevin om den gripne så ansåg de att han var ointressant eftersom de skyldiga redan hade erkänt."
Aha, då missuppfattade jag frågan. Då tar de nya utredarna upp denne person förstås. Blir det träff där så..
.I vilket fall gär det ju nån lös som måtte darra nu. Fått hjälp att gömma sig bakom dessa gossar i alla år.
Citera
2017-05-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Redogörelse
2001/02:JO1
Justitieombudsmännens ämbetsberättelse

Här konstaterar JO att det finns ingen LUL utredning på pappret och läser man allt, så framgår det att i diariet står det om LUL , men åklagaren och polisen har inte skiljt utredningarna åt skriver JO. JO tittar på diariet och ingenting annat. Så när nuvarande åklagare säger att det inte finns någon LUL utredning på pojkarna, så finns det inget.

JO konstaterar visst att det bedrevs LUL-utredningar:

"Det enda som med säkerhet kan konstateras är att det bedrevs fyra LUL-utredningar parallellt
med förundersökningen åtminstone efter de tidpunkter när de två ärendena i A-diariet lades upp."

Men kritiserar dokumentationen vilket framgår i flera av de stycken som du har fetmarkerat.
Citera
2017-05-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Jovisst och C var "likblek av skräck" men hade ändå papper och penna och i stället för att rycka i pappa och säga kom fort, så satte han sig och ritade.
"Utan press", pappan var tungt medicinerad och satt på psyket när polisen förhörde honom.
Jfr gärna med Quickfallet, finns en del likheter.

Rolfs fantasi vet inga gränser...;0)
Citera
2017-05-27, 23:21
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
JO konstaterar visst att det bedrevs LUL-utredningar:

"Det enda som med säkerhet kan konstateras är att det bedrevs fyra LUL-utredningar parallellt
med förundersökningen åtminstone efter de tidpunkter när de två ärendena i A-diariet lades upp."

Men kritiserar dokumentationen vilket framgår i flera av de stycken som du har fetmarkerat.

Du vet ju inte ens vad diariet är för något så du får ha din inställning och jag förhåller mig till nuvarande åklagare som uttalat att det inte finns några LUL utredningar i detta fallet, och JO redan 2001. Men du kanske kan trolla och skicka åklagaren lite LUl utredningar? Hahaha...hahah.

Citat:
Dan Josefsson-: Föräldrarna tycks aldrig ha varit formellt misstänkta för något. När minderåriga misstänks fär brott får polisen inte bedriva en vanlig brottsutredning, utan en särskild variant som kallas för LUL. Där kan de misstänkta inte alls pressas på samma sätt som vuxna och de får inte heller pekas ut som skyldiga. De anses därför inte behöva advokat. Det som hände i Kevinfallet är att polisen bedrev en i praktiken vanlig mordutredning som om pojkarna var vuxna, och sedan pekades de ut som skyldiga. Utan advokat och utan rättegång.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/las-fragorna-som-stalldes-om-fallet-kevin-1

Citat:
säger chefsåklagaren som anser att Lul 31-utredningar borde ha inletts redan 1998.
http://www.corren.se/nyheter/beslut-i-kevinfallet-forst-i-host-om4656257.aspx

Citat:
De båda utredningarna faller under paragraf 31 i lagen om unga lagöverträdare (LUL). Eftersom båda bröderna var under 15 år i augusti 1998, då Kevin dödades, så skulle det ha inletts utredningar enligt LUL-regelverket för att klargöra deras roll i händelsen.

Så som jag uppfattat det skedde det aldrig, det finns i alla fall inget på papper om LUL-utredningar.Det borde det göra, säger Niclas Wargren, chefsåklagare vid åklagarkammaren i Karlstad, till DN.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tva-nya-utredningar-i-kevin-fallet/
Senast redigerad av Moosky 2017-05-27 kl. 23:36.
Citera
2017-05-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
"Expressens artikel är solklar..." Liksom småbarnens "erkännande".

SÅC har hög status, ja, förutom att han är hjärntvättad av Norell, fuckade upp Quick-fallet, slussas bort från universiteten och får böcker indragna.

Tyvärr används hans böcker fortfarande i Polisutbildningen, men inte så länge till...
Citera
2017-05-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Väldigt bra summering.

Och samma fenomen tycks uppstå i samtliga större kriminaltrådar. Exempelvis i mordet på Linda Chen där Mats Alm försvaras friskt av några inbitna försvarare som verkar ha all tid i världen. Det här fallet är dock mer tragiskt eftersom det är två smågrabbar som under så lång tid har varit stämplade som mördare med så bräckligt underlag. Ännu mer bisarrt blir det med alla nyreggade konton som till varje pris vill skuldbelägga bröderna. Det skulle vara mycket intressant att veta hur många av kontona som är en och samma person och eventuell personlig koppling som kan finnas till de inblandade.

Att det finns en faktaresistent dåre är nog illa, men dom är nog minst två. Om man ska försöka sig på en analys av uttryckssätten så tror jag att den ena helt saknar eftergymnasiala studier, till skillnad från den andre.

Lägg därtill några regelrätta troll som kommer och går.

Men om det finns nån/några som försvarar Mats Alm så ska man väl inte bli förvånad om det kommer in nån i den här tråden och hävdar att Kevin begick självmord...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in