2017-05-27, 15:40
Medlem
Svegons avatar
Vem är (Mar**s Gam***) som nån nämnde men sedan raderade. Var i samband med ett långt inlägg om han som våldtog 3åringen och drog till Norge.
Citera
2017-05-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Nu har alltså varken du eller jag läst boken så jag tycker det blir väldigt konstigt att diskutera dess innehåll så som hur bröderna beskrivs i den.

Men visst, jag gissar att:

1. Vi talar om en facklitterär bok av Sven Å. Christianson där 'Fallet Kevin' är relevant i sitt sammanhang.

2. Det är missvisande att skriva som du gjorde, att bröderna 'pekas ut'. Bröderna fick väl nya identiteter och Christianson lär knappast 'hängt ut dom'?

3. Fenomenet att barn gör sig skyldiga till uppsåtligt dödligt våld är inget jag reagerar på i sig. Jag har förstått att det förekommer, och väldigt trist är det, men det är ju inte olikt alla straffmyndiga som begår brott?

4. Frågan som återstår blir väl då huruvida Christianson har rätt i sak. Det vågar jag dock inte uttala mig om ännu.

Vad tänker du själv om saken?

OK du har alltså varken sett dokumentären eller läst Christianssons bok. Det förklarar en hel del.

Vad är ditt intresse i att insinuera och sprida misstankar? Vems agenda är det och vad bygger du dina antaganden på?

Du frågar vad jag själv tänker om saken: det har jag skrivit många gånger i tråden redan. När det gäller att C skulle ha trampat på Kevins hals i triumf, som Christiansson skriver, så finns det INGENTING som tyder på att det skulle vara sant. Att pojkarna inte är namngivna är en självklarhet, men ingen borde ta sig rätten att utnyttja fall på det snaskiga och ovetenskapliga sättet.
Nu diskuterar inte jag med dig mer, du är inte tillräckligt påläst, din skumma jävel.
Citera
2017-05-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solicitas
Han anger mycket detaljerat precis var han stod när barnen kommer in och berättar...han minns själv utan press och utan koppling till Eva. Vad han säger idag är helt irrelevant. En viss skillnad på att komma ihåg vad någon annan har sagt och att komma ihåg själv vad pojkarna sa. Finns ingen anledning för polisen att inte se denna uppgift som trovärdig.

Jovisst och C var "likblek av skräck" men hade ändå papper och penna och i stället för att rycka i pappa och säga kom fort, så satte han sig och ritade.
"Utan press", pappan var tungt medicinerad och satt på psyket när polisen förhörde honom.
Jfr gärna med Quickfallet, finns en del likheter.
Senast redigerad av Butter200 2017-05-27 kl. 15:48.
Citera
2017-05-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
OK du har alltså varken sett dokumentären eller läst Christianssons bok. Det förklarar en hel del.

Vad är ditt intresse i att insinuera och sprida misstankar? Vems agenda är det och vad bygger du dina antaganden på?

Du frågar vad jag själv tänker om saken: det har jag skrivit många gånger i tråden redan. När det gäller att C skulle ha trampat på Kevins hals i triumf, som Christiansson skriver, så finns det INGENTING som tyder på att det skulle vara sant. Att pojkarna inte är namngivna är en självklarhet, men ingen borde ta sig rätten att utnyttja fall på det snaskiga och ovetenskapliga sättet.
Nu diskuterar inte jag med dig mer, du är inte tillräckligt påläst, din skumma jävel.

Då hävdar du alltså att Sven Å. Christianson ljuger när han enligt uppgift skriver 'att C skulle ha trampat på Kevins hals i triumf', och då menar du vad jag förstår att Christianson har hittat på nämnda uppgift i 'snaskiga och ovetenskapliga' syften?

Du påstår att 'INGENTING' tyder på att uppgiften skulle stämma. Vad övertygar dig om att det inte i själva verket rör sig om en kunskapslucka hos dig?

Vad gäller att 'sprida misstankar' har du ju själv anklagat en forskare för lögn.

Det står dig givetvis fritt att lägga din tid på annat, och den som känner sig manad får gärna ta vid!
Citera
2017-05-27, 16:12
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Då hävdar du alltså att Sven Å. Christianson ljuger när han enligt uppgift skriver 'att C skulle ha trampat på Kevins hals i triumf', och då menar du vad jag förstår att Christianson har hittat på nämnda uppgift i 'snaskiga och ovetenskapliga' syften?

Du påstår att 'INGENTING' tyder på att uppgiften skulle stämma. Vad övertygar dig om att det inte i själva verket rör sig om en kunskapslucka hos dig?

Vad gäller att 'sprida misstankar' har du ju själv anklagat en forskare för lögn.

Det står dig givetvis fritt att lägga din tid på annat, och den som känner sig manad får gärna ta vid!

Hade du sett på dokumentären och i övrigt tagit del av materialet som kommit ut så hade du vetat att det inte fanns något sådant märke på Kevins hals. Ej heller är det något påstående som kom fram i det sista förhöret med C, vilket även var det förhöret där man informerade honom om att Kevins hals hade blivit skadad från första början.

Återigen finns de uppenbara kunskapsluckorna hos dig, och jag förstår inte vad du gör i tråden.
Citera
2017-05-27, 16:21
Medlem
LeeVans avatar
Locket på.

Hur som helst så var det synnerligen viktigt att snabbt öppna förundersökningen igen. Jag menar, den ”gamla” hade börjat läcka och risken för att oselekterad information skulle komma fram i ljuset var uppenbar.

Nu har vi fått en ny fräsch förundersökningssekretess - och när förundersökningen är ”färdig” ... så vet vi vad som väntar den.
Citera
2017-05-27, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Hade du sett på dokumentären och i övrigt tagit del av materialet som kommit ut så hade du vetat att det inte fanns något sådant märke på Kevins hals. Ej heller är det något påstående som kom fram i det sista förhöret med C, vilket även var det förhöret där man informerade honom om att Kevins hals hade blivit skadad från första början.

Återigen finns de uppenbara kunskapsluckorna hos dig, och jag förstår inte vad du gör i tråden.

Nej, rättsmedicin styrker inget sånt alls, och det måste Christiansson ha vetat. Varför skulle man inte kunna få "anklaga en forskare för lögn"? Antingen skiter SÅC i rättsmedicin öht eller så ljuger han.
Citera
2017-05-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Locket på.

Hur som helst så var det synnerligen viktigt att snabbt öppna förundersökningen igen. Jag menar, den ”gamla” hade börjat läcka och risken för att oselekterad information skulle komma fram i ljuset var uppenbar.

Nu har vi fått en ny fräsch förundersökningssekretess - och när förundersökningen är ”färdig” ... så vet vi vad som väntar den.

Vet vi?
Citera
2017-05-27, 16:47
Medlem
Citat:
1. Jag har inga problem med att skilja mellan åsikter och fakta. Du har däremot stora problem med detsamma. Här är ett väldigt pedagogiskt spel som kan hjälpa dig framöver så slipper du i framtiden framstå som helt imbecill. För att ge ett exempel: Är det fakta eller en åsikt att RS ljög för hela svenska folket i Expressen om den så kallade dagboksanteckningen? Efter ett par omgångar i spelet så kanske du kan lista ut vad det rätta svaret är. Och då kan vi ge oss in på andra svåra frågor som: är det fakta eller en åsikt att barnen omöjligen på dödsdagen kan ha sagt till sina föräldrar att "Kevin låg och flöt i vattnet" eftersom Kevin bevisligen aldrig låg och flöt i vattnet den dagen? Samt: är det fakta eller en åsikt att barnen bevisligen inte transporterat Kevin från bryggan till fyndplatsen som de inte ens kände till?

Men med tanke på vad du hittills har presterat så förväntar jag mig inte så mycket.

2. Jag har ingenstans sagt att dina inlägg är OT, bara att de är värdelösa. Var vänlig sluta lägg ord i munnen på mig, alternativt lär dig läsa ordentligt.

3. Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara så arrogant att man ger sig in och tjafsar om ett ämne man helt saknar kunskaper inom. En vanlig, vettig människa hade satt sig in i materialet innan hon yppat ett ord. Vissa verkar däremot stolt vältra sig i ignoransen, och som vanlig dödlig kan man inte göra så mycket åt det. Precis som man inte kan tvinga åsnan att dricka.

1. Nu blir jag positivt överraskad att du har ett så pedagogiskt spel bland dina favoriter. Kanske är det då snarare i din läsförståelse det brister, men det tror jag är en välvillig tolkning. Fortfarande har jag under alla omständigheter talat om 'åsikter och slutsatser' vs 'konkreta specifika fakta'.

Sen undrar jag hur du vet att barnen omöjligt kan ha lämnet en oriktig uppgift till sina föräldrar, och hur du vet att 'RS ljög för hela svenska folket i Expressen om den så kallade dagboksanteckningen'.

Jag ser det ändå som ett framsteg att du har specificerat dina anklagelser lite.

2. Jag har inte lagt ord i din mun, och jag har inte påstått att du nödvändigtvis anser mina inlägg vara 'OT'. Läs inlägget du svarade på ett par gånger till så kanske det klarnar.

3. Jag gör så gott jag kan för att vara ödmjuk, själv får jag snarare intrycket att du trivs i sadeln på dina 'höga hästar'. Jag hade ursprunligen inte för avsikt att bli stammis i tråden, men du (!) är en av de som lockar mig att stanna.
Citera
2017-05-27, 17:00
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Nej, rättsmedicin styrker inget sånt alls, och det måste Christiansson ha vetat. Varför skulle man inte kunna få "anklaga en forskare för lögn"? Antingen skiter SÅC i rättsmedicin öht eller så ljuger han.

Meh, menar ni nu att det är omöjligt att hålla sin fot över någons hals utan att det blir ett skoformat avtryck eller vad ni nu förväntar er från rättsmedicin?

Butter200, det är väl klart att du får 'anklaga en forskare för lögn', jag kommenterade alltså det du skrev om att 'sprida misstankar'. Jag undrar däremot hur du utifrån avsaknad av teknisk bevisning -- om du inte har fler skäl -- drar slutsatsen att Sven Å. Christianson ljuger om saken?
Citera
2017-05-27, 17:05
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:

Läs på om planterade minnen.
Som jag skrivit förut.
- Förhören skedde inte enligt reglerna. Vissa delar av förhören kan nog klassificeras som övergrepp.
- Det sk erkännandet finns inte dokumenterat mera än av en polis. Då är frågan hur en erfaren polis missat att spela in erkännandet!
- Bröderna hade inte juridisk hjälp
- Teknisk bevisning saknas
- Polisen beslutar om att utredningen ska öppnas och ses över av polis från ett annat distrikt ( mycket ovanligt)
Detta är egentligen de flesta experterna överens om.

Om ovanstående inte är ett exempel på haverererad och förstörd utredning så undrar jag vad som är det.
Utifrån ovanstående hur kan man då lägga nån som helst värde i den utredningen eller vad som står i den. Dessutom att peka ut nån på så lösa indicier visar på ett, enligt mig dåligt omdöme alternativt för stort ego. Det hade varit lätt att föra en sk Bevistalan i domstol men då skulle bröderna fått korrekt juridisk hjälp och troligen hade vilken brännvinsadvokt som helst krossat åtalet.
Jag saknar totalt åsikt i skuldfrågan vem som dödade Kevin. Det jag ser är en rättsosäkerhet och en rättsskandal.
Om du skulle anse att utredningen är korrekt skött är min fråga varför öppnar polisen utredningen igen?
Citera
2017-05-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svegon
Vem är (Mar**s Gam***) som nån nämnde men sedan raderade. Var i samband med ett långt inlägg om han som våldtog 3åringen och drog till Norge.

Det var helt fel person som pekades ut, så det är inte relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in