2017-05-27, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fanns ingen LUL, så läs på återkom. Lär dig också att FU inte kommer att tillhandahållas då det rör sig om minderåriga.
Vad du själv har för åsikter eller tror är det ingen som bryr sig om, men sitt inte och ljug för då kommer svaren.
Weine fick svaret att det inte är någon ide att bestrida så familjen skickades till ett psykhem på behandling.

Det som är trovärdigt är att åklagare återupptagit utredningen och det görs inte om det inte behövs. Så det är fakta och fakta är att man inte har bevis vare sig i teknisk eller rättsmedicinskt format. Och bryggan är felaktig och har inte med Kevins död att göra. Nej, dom har inte erkänt deras inblandning och deras förvrängda vittnesmål är inga som helst bevis, och är starkt förvrängda. Det skulle aldrig hålla i en domstol där beviskrav för mord är skyhöga.
Fallets utredningsresultat kommer till hösten, och innan dess är det som sagt en utredning och det har aldrig fördragits i någon domstol. Så du kan sluta spekulera om vad som strider mot FN barnkonvention och mänskliga rättigheter. Det är uppenbart och solklart att det förhåller sig på det viset. Sluta trolla här.

Det du skriver är så obeskrivligt korkat att det knappt går att besvara...har du någon kognitiv störning? För tidigt född? Tappad av mamma i golvet med hjärnskada som följd? Kognitiv grav dissonans enligt DSM?
Här har vi alltså en pappa som tror att sina söner är oskyldiga och som inte går till advokat...på 18 ÅR!!!! Det har aldrig försvävat dig att folk kanske ljuger? Att det är den mest logiska förklaringen? LUL var öppnad därav att förloppet inte behövde bestämmas i detalj utan det räckta att fastställa barnens inblandning, vilket även förhören bekräftade, även om de var dåligt genomförda. Baserat på deras utsagor då, hade de fällts i domstol, idag kanske mer tveksamt. Tror inte ens en åklagare skulle våga åtala igen så här långt efteråt. Men att misstankarna kommer kvarstå, det är solklart.
Finns inga förvrängda vittnesmål, expressenartikeln är solklar, föräldrarnas upprepade utsagor visar att barnens utsagor om att de var vid sjön stämmer och att "alibina" ljuger.
Jag tror inte du kan något om mänskl rätt och barnkonventioner, då hade du inte skrivit något så erbarmligt genomkorkat som att det skulle begåtts brott mot dessa. Soc och barnpsyk övervakade förhören och bröt vid behov. Barn är svåra att förhöra och vad de säger kan man inte tolka i någon riktning avseende detaljer om det inte kan bekräftas av föräldrarna, vilket det kan i detta fall.

Då skulle må bra av lite verkligt polisarbete och lite färre universitetskurser som ger din lilla hjärna idéer...
Citera
2017-05-27, 14:14
Medlem
magasinetfilter.se/granskning/goran-lambertz-pinsamma-hemlighet/

Även jag har blivit djupt bedragen av en "psykopat" (för det är så de jobbar) och till Lambertz försvar, det sätter spår, djupa spår, till och med personlighetsändrande men det är endast en förklaring och aldrig en ursäkt.
Citera
2017-05-27, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Dessutom är föräldrarnas senare "minnen" av vad pojkarna ska ha gjort, berättat eller sett svårförenligt med att de dagen efter mordet på Kevin inte mindes någonting eller den chock Eva uppvisar vid det första förhöret med Christian. Skulle de ha ljugit och simulerat då? Skulle de inte redan vid det tillfället kommit ihåg att pojkarna berättade något redan under morddagen? Varför i sådana fall fortsätta fråga ut pojkarna på polisens begäran och sedan återkoppla fragment, innan de plötsligt minns allt i detalj?

Nej, det framstår som extremt osannolikt. Att de fabulerat ihop minnen under press vid ett betydligt senare tillfälle låter långt mer troligt för att förklara kronologin i de reaktioner och handlingar vi känner till.

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Den mest logiska förklaringen är givetvis den de själva anger, att de "glömt bort" det när de frågades första gången...verkar som att folk tror att vittnen altid berättar sanningen när det föreligger egenintressen...det mest logiska förklaringen är faktiskt att folk har ljugit för att skydda sina barn, precis som Sandberg säger. Inget konstigt, men något men måsta ta i beaktande då man förhör folk i polisutredninger.
Citera
2017-05-27, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Men det blir svårt att diskutera med dig när du inte har sett t.ex förhören. Det känns också som att du undviker fakta.
Till exempel:
kan du förklara för mig hur och varför Christiansson i en bok kan peka ut två bröder som kallblodiga mördare som stampar på en fyraårings hals? Boken är indragen nu som jag fattar det.

Jag har inte läst boken i fråga, men det du beskriver är inget jag reagerar på i sig. Jag får intrycket att du inte heller har läst den, så jag förstår inte vad du försöker visa på?

Jag har däremot -- dock för flera år sedan -- läst Hjelmgrens PDF och sett TV-dokumentärserien Ondskan inklusive avsnittet om Kevin-fallet. Jag har även läst många inlägg i tråden, vad Göran Lambertz har skrivit, samt diverse tidningsartiklar. Även inlägget KlausStein hänvisade mig till hade jag läst vid tidigare tillfälle.

Att det funnits brister i de delar av förhören som Dan Josefsson valt ut tvivlar jag inte på, så jag undrar vad som skulle diskuteras med mig om den saken? Men visst, även jag lär väl se 'superdokumentären' vid tillfälle.
Citera
2017-05-27, 14:20
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Insinuanta inlägg? Ignorans? Jag ska försöka vara mer explicit:

1. Du verkar oförmögen att se skillnaden mellan dina åsikter och slutsatser -- uppkomna efter TV-sittningar -- och konkreta specifika fakta.

I ett av mina första inlägg i tråden skrev jag att jag förvånas över vilken genomslagskraft nyhetsmedia så som SVT och DN fortfarande har i det allmänna medvetandet. Din syn på fakta förvånar mig den också, men jag börjar ana ett samband.

2. När du ser inlägg du anser ej lämpade för en tråd kan du trycka på 'Rapportera' knappen. Om du istället finner att en användare inte medverkar på ett för dig givande sätt kan du använda ignore-funktionen. Notera även att om du inte känner för att bemöta ett visst inlägg så är det inget tvång att du ska svara på det.

Jag tycker att din attityd är märklig för ett öppet forum.

3. Jag har i och för sig svårt att se nyttan i att dela med sig av sina åsikter och slutsatser på ett forum utan att samtidigt ge någon form av motivering. Däremot ser jag det som direkt skamligt och oseriöst när du och några andra i tråden riktar elaka anklagelser mot namngivna personer utan att samtidigt ange vad ni grundar era anklagelser i. Jag påtalar därför gärna sådant, och hoppas på bättring.

1. Jag har inga problem med att skilja mellan åsikter och fakta. Du har däremot stora problem med detsamma. Här är ett väldigt pedagogiskt spel som kan hjälpa dig framöver så slipper du i framtiden framstå som helt imbecill. För att ge ett exempel: Är det fakta eller en åsikt att RS ljög för hela svenska folket i Expressen om den så kallade dagboksanteckningen? Efter ett par omgångar i spelet så kanske du kan lista ut vad det rätta svaret är. Och då kan vi ge oss in på andra svåra frågor som: är det fakta eller en åsikt att barnen omöjligen på dödsdagen kan ha sagt till sina föräldrar att "Kevin låg och flöt i vattnet" eftersom Kevin bevisligen aldrig låg och flöt i vattnet den dagen? Samt: är det fakta eller en åsikt att barnen bevisligen inte transporterat Kevin från bryggan till fyndplatsen som de inte ens kände till?

Men med tanke på vad du hittills har presterat så förväntar jag mig inte så mycket.

2. Jag har ingenstans sagt att dina inlägg är OT, bara att de är värdelösa. Var vänlig sluta lägg ord i munnen på mig, alternativt lär dig läsa ordentligt.

3. Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara så arrogant att man ger sig in och tjafsar om ett ämne man helt saknar kunskaper inom. En vanlig, vettig människa hade satt sig in i materialet innan hon yppat ett ord. Vissa verkar däremot stolt vältra sig i ignoransen, och som vanlig dödlig kan man inte göra så mycket åt det. Precis som man inte kan tvinga åsnan att dricka.
Citera
2017-05-27, 14:22
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
De två nya utredningarna görs utifrån paragraf 31 i lag med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare (Lul 31).
– Detta regelverk är det enda där utredning av personer under 15 år kan utredas för inblandning i brott, säger chefsåklagaren Niclas Wargren som anser att Lul 31-utredningar borde ha inletts redan 1998.
https://www.sydsvenskan.se/2017-05-17/beslut-i-kevinfallet-forst-i-host

Som sagt vad så har man alltså inte några LUl utredningar vilket man hävdat tidigare i det här fallet. Vilket också är en lögn och JO 2001 skriver om att dom inte kunde skilja på förundersökning i vanlig mening och en Lul.
Citera
2017-05-27, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Dessutom är föräldrarnas senare "minnen" av vad pojkarna ska ha gjort, berättat eller sett svårförenligt med att de dagen efter mordet på Kevin inte mindes någonting eller den chock Eva uppvisar vid det första förhöret med Christian. Skulle de ha ljugit och simulerat då? Skulle de inte redan vid det tillfället kommit ihåg att pojkarna berättade något redan under morddagen? Varför i sådana fall fortsätta fråga ut pojkarna på polisens begäran och sedan återkoppla fragment, innan de plötsligt minns allt i detalj?

Nej, det framstår som extremt osannolikt. Att de fabulerat ihop minnen under press vid ett betydligt senare tillfälle låter långt mer troligt för att förklara kronologin i de reaktioner och handlingar vi känner till.

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Nej precis. Styvmamman klappar ihop och börjar gråta under förhöret. R har sagt något i bilen som styvmamman uppmanar honom att säga till polisen, och styvmamman vill hjälpa till och tror att det R sagt i bilen när de körde till polisen kan ha varit viktigt. De kör som sagt var till polisen för att C sagt att han sett två pojkar prata med Kevin.
R pratar om knivar i magen och polisen borde där och då stoppat det. Polisen vet ju hur Kevin dog. Det gör inte R och det gör inte styvmamman, inte pappan och inte C.
Det där är inte det minstaste simulerat, och styvmamman skulle varken reagerat så eller sagt till R att berätta vad han sa i bilen, om hon redan hört C och R prata om att de sett Kevin bli mördad.
Sen kan man ju undra hur det kommer sig att C bekräftar att han hört R säga att han sett Kevin bli mördad. men det där är bara halmstrån som dem famlar efter som vill att bröderna ska vara skyldiga. C sa att han hört R säga att han sett Kevin bli mördad, att få det till att båda är skyldiga är så vettlöst att det knappt går att fatta.
Citera
2017-05-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jag har inte läst boken i fråga, men det du beskriver är inget jag reagerar på i sig. Jag får intrycket att du inte heller har läst den, så jag förstår inte vad du försöker visa på?

Jag har däremot -- dock för flera år sedan -- läst Hjelmgrens PDF och sett TV-dokumentärserien Ondskan inklusive avsnittet om Kevin-fallet. Jag har även läst många inlägg i tråden, vad Göran Lambertz har skrivit, samt diverse tidningsartiklar. Även inlägget KlausStein hänvisade mig till hade jag läst vid tidigare tillfälle.

Att det funnits brister i de delar av förhören som Dan Josefsson valt ut tvivlar jag inte på, så jag undrar vad som skulle diskuteras med mig om den saken? Men visst, även jag lär väl se 'superdokumentären' vid tillfälle.

Du reagerar alltså inte på att bröderna beskrivs som kallhamrade mördare?
Citera
2017-05-27, 14:31
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solicitas
Dagen därpå hålls ett nytt förhör där Eva ger ytterligare detaljer.
Nu ska Christian ha sagt att "Kevin ligger och flyter i vattnet". Och Eva säger sig nu minnas att hon sa att "Ja, ja det får hans mamma ta hand om".
I SVT:s "Dokument inifrån" uppges att ingen annan bekräftar Evas berättelse, frampressad på psykakuten. Men det stämmer inte.
I flera förhör kommer även Weine säga att han hört Christian berätta att något hänt Kevin vid sjön. Och det är uttalanden – sanna eller inte – som utredarna tar som bevis för att barnen faktiskt varit på platsen och sett vad som hänt. Eller kanske rent av i förlängningen varit delaktiga.
Den 26 augusti – tre dagar efter att Christian nämnt händelsen i ett av polisens videoförhör – beskriver Weine precis var han står i hallen då Christian kommer in "och sade något om att 'Kevin flyter i vattnet'."

http://www.expressen.se/gt/qs/berattelsen-om-den-kritiserade-kevin-utredningen/

Expressen har fel.

Dokumentären tar själv upp precis detta. Uppgiften dyker upp första gången när Styvmamman ligger inlagd på psyk, när polisen pressar henne tills hon bryter ihop. Efter detta får pappan reda på vad hans fru hävdat i förhör och han konstaterar att han tror henne eftersom hon inte har någon anledning till att ljuga. Men det var alltså ingenting som han vid det tillfället själv kunde minnas.

Men hur uppgiften kom fram från första början, det fick han aldrig veta.
Citera
2017-05-27, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Expressen har fel.

Dokumentären tar själv upp precis detta. Uppgiften dyker upp första gången när Styvmamman ligger inlagd på psyk, när polisen pressar henne tills hon bryter ihop. Efter detta får pappan reda på vad hans fru hävdat i förhör och han konstaterar att han tror henne eftersom hon inte har någon anledning till att ljuga. Men det var alltså ingenting som han vid det tillfället själv kunde minnas.

Men hur uppgiften kom fram från första början, det fick han aldrig veta.

Han anger mycket detaljerat precis var han stod när barnen kommer in och berättar...han minns själv utan press och utan koppling till Eva. Vad han säger idag är helt irrelevant. En viss skillnad på att komma ihåg vad någon annan har sagt och att komma ihåg själv vad pojkarna sa. Finns ingen anledning för polisen att inte se denna uppgift som trovärdig.
Citera
2017-05-27, 15:21
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solicitas
Han anger mycket detaljerat precis var han stod när barnen kommer in och berättar...han minns själv utan press och utan koppling till Eva. Vad han säger idag är helt irrelevant. En viss skillnad på att komma ihåg vad någon annan har sagt och att komma ihåg själv vad pojkarna sa. Finns ingen anledning för polisen att inte se denna uppgift som trovärdig.

Falska minnen kan vara väldigt detaljerade, så den punkten talar varken för eller mot. Däremot har du fel, han mindes inte förrän efter han fått reda på vad Eva sagt. Har du någon källa som visar på motsatsen så får du presentera den. Och nej, Expressenartikeln visar inte alls på motsatsen:

Citat:
Weines svar är varje gång att han måste ha förträngt det Christian berättat. Och att det är först då Eva för saken på tal, och själv också berättar att det är något som hon förträngt, som Weine känner igen händelsen och uppger att det är något han nu kommer ihåg.

Märk väl att denna källa då skulle inte bara tala emot dokumentären utan även samma Expressenartikel du länkat till, och båda dessa fick sin information från FUP:en.
Citera
2017-05-27, 15:30
Medlem
Citat:
kan du förklara för mig hur och varför Christiansson i en bok kan peka ut två bröder som kallblodiga mördare som stampar på en fyraårings hals? Boken är indragen nu som jag fattar det.

Citat:
Du reagerar alltså inte på att bröderna beskrivs som kallhamrade mördare?

Nu har alltså varken du eller jag läst boken så jag tycker det blir väldigt konstigt att diskutera dess innehåll så som hur bröderna beskrivs i den.

Men visst, jag gissar att:

1. Vi talar om en facklitterär bok av Sven Å. Christianson där 'Fallet Kevin' är relevant i sitt sammanhang.

2. Det är missvisande att skriva som du gjorde, att bröderna 'pekas ut'. Bröderna fick väl nya identiteter och Christianson lär knappast 'hängt ut dom'?

3. Fenomenet att barn gör sig skyldiga till uppsåtligt dödligt våld är inget jag reagerar på i sig. Jag har förstått att det förekommer, och väldigt trist är det, men det är ju inte olikt alla straffmyndiga som begår brott?

4. Frågan som återstår blir väl då huruvida Christianson har rätt i sak. Det vågar jag dock inte uttala mig om ännu.

Vad tänker du själv om saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in