2017-05-27, 11:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vi antar den konklusion som rimmar med vår egen förståelse och argumenterar för den. Att avfärda en hypotes för att den kommit från en auktoritet (på ämnet) är ingen bra metod.

Jag "AVFÄRDAR" inte argument p.g.a. att dessa kommer från en auktoritet. Vad jag säger är, att ett argument av det slag som diskuteras på denna tråd inte blir sant av att det kommer från en auktoritet.
Citera
2017-05-27, 11:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Spekulationer kan jag delta i efter det elementäre på tråden är undanstökat.

Citat:
I en tråd som heter "Definiera gud" är allting spekulationer.

Inte nödvändigvis. T.ex. är en gemensam definitionsplatform ingen spekulation.
Citera
2017-05-27, 11:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
var kommer denne Gud in i bilden?

Kan jag inte svara på. KANSKE när förespråkerna av nån typ av 'gud' av presenterar något mer än bara a priori-premisser.
Citera
2017-05-27, 12:10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag "AVFÄRDAR" inte argument p.g.a. att dessa kommer från en auktoritet. Vad jag säger är, att ett argument av det slag som diskuteras på denna tråd inte blir sant av att det kommer från en auktoritet.

Man måste nog anta att spekulationer från Max Tegmark innehåller en väldigt hög sannolikhetsgrad.
Citera
2017-05-27, 12:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man måste nog anta att spekulationer från Max Tegmark innehåller en väldigt hög sannolikhetsgrad.

Och vad med andra alternativa spekulationer ... har dom också hög sannolikhetsgrad?

Hur väljar DU mellan såna höga sannolikhetsgrader?
Citera
2017-05-27, 12:16
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Inte nödvändigvis. T.ex. är en gemensam definitionsplatform ingen spekulation.

Det är nog tyvärr omöjligt att ha en gemensam definitionsplattform när vi inte kan vara överens om det mest grundläggande, som tex matematikens giltighet även i ett tänkt multiversum.
Citera
2017-05-27, 12:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är nog tyvärr omöjligt att ha en gemensam definitionsplattform när vi inte kan vara överens om det mest grundläggande, som tex matematikens giltighet även i ett tänkt multiversum.

Varför skulle matematikens "absoluthet" eller inte-absoluthet vara ett hinder för en gemensam definitionsplatform?

Det är ju helt enkelt en fråga om vilken terminologi som användas.
Citera
2017-05-27, 12:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Och vad med andra alternativa spekulationer ... har dom också hög sannolikhetsgrad?

Hur väljar DU mellan såna höga sannolikhetsgrader?

Det finns spekulationer som tappar trovärdighet i skenet av nyare teorier. Trött ljus tex.

Eftersom jag själv inte är kapabel till att kontrollera teorier om tex kvantfysik eller astronomi så väljer jag att tro på den eller de teorier som för tillfället samlar flest anhängare i forskarkåren. Som tex att Köpenhamnstolkningen av kvantmekaniken tappar anhängare till förmån för många-världar teorin, där måste jag som oinsatt lekman lita på mängden forskare som kommer fram till samma sak. Oftast gör jag det iaf.
Alternativt anammar jag de teorier som jag intuitivt känner är rätt oavsett om de är brett accepterade eller inte.
Citera
2017-05-27, 12:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Varför skulle matematikens "absoluthet" eller inte-absoluthet vara ett hinder för en gemensam definitionsplatform?

Det är ju helt enkelt en fråga om vilken terminologi som användas.

Nu hoppade jag in ganska sent i tråden men som jag uppfattar det gäller diskussionen f.n. om absolutheter finns öht.
Om man då har en gemensam övertygelse om att absolutheter existerar så kan man diskutera vad dessa isf är.
Om man inte är överens om att absolutheter existerar blir det svårt att diskutera dem.

Jag kan tex hävda att matematiken är absolut, då erkänner jag att absoluthet finns. Någon annan hävdar att gud finns och är absolut, då kan vi diskutera hur han, hon, den, uppstod eller verkar eller whatnot.
I ett läge där jag inte erkänner absolutheter finns ingen grund för diskussionen.
Citera
2017-05-27, 13:02
Medlem
Citat:
Nu hoppade jag in ganska sent i tråden men som jag uppfattar det gäller diskussionen f.n. om absolutheter finns öht.
Om man då har en gemensam övertygelse om att absolutheter existerar så kan man diskutera vad dessa isf är.
Om man inte är överens om att absolutheter existerar blir det svårt att diskutera dem.

Jag kan tex hävda att matematiken är absolut, då erkänner jag att absoluthet finns. Någon annan hävdar att gud finns och är absolut, då kan vi diskutera hur han, hon, den, uppstod eller verkar eller whatnot.
I ett läge där jag inte erkänner absolutheter finns ingen grund för diskussionen.

Nuet är absolut, det är evigt. De otaliga universumen kommer och går i nuet.

Är Gud nuet?

Apostlagärningarna 17:28
För i honom är det vi lever och rör oss och är till.
Senast redigerad av Andeljus 2017-05-27 kl. 13:11.
Citera
2017-05-27, 14:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns spekulationer som tappar trovärdighet i skenet av nyare teorier. Trött ljus tex.

Eftersom jag själv inte är kapabel till att kontrollera teorier om tex kvantfysik eller astronomi så väljer jag att tro på den eller de teorier som för tillfället samlar flest anhängare i forskarkåren. Som tex att Köpenhamnstolkningen av kvantmekaniken tappar anhängare till förmån för många-världar teorin, där måste jag som oinsatt lekman lita på mängden forskare som kommer fram till samma sak. Oftast gör jag det iaf.
Alternativt anammar jag de teorier som jag intuitivt känner är rätt oavsett om de är brett accepterade eller inte.

Men då har du ju flyttat målstolparna i auktoritets-argumentet till argumentum ad populum inom vetenskapen.
Citera
2017-05-27, 14:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ja, det är den mest profilerade fråga för tillfället.

Citat:

Och den mest grundläggande del av detta torde väl vara en definition av vad (filosofisk) absoluthet ÄR?

Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in