2017-05-29, 10:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad har du för kunskaper i det att du ens kan kritisera Eisteins arbeten?

Jag har båda teoretisk och direkt-praktisk kunskap om vetenskapens systematiska metodologi.

Citat:
Men E=mc2 är alltså inte metafysik och det är den ekvationen vi diskuterar.

Det är kanske det DU diskuterar. Jag fokuserar på dom metafysiska konsekvenser av ekvationen.

Citat:
Quantumentaglement kränker inte E=mc2 eftersom information inte överförs. Måste vi ta det igen?

Vad "igen"? Förre gången vi diskuterade detta gick jag med på att tillfälligt ponera på din tolkning av QE ... vilket jag inte gör längre.

Citat:
Är E=mc2 en absoluthet?

Det är en objektiv beskrivning av kosmiska fenomen. Vilket inte är det samma som en "absolut"
Citera
2017-05-29, 11:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Energi kan absolut inte skapas eller förstöras bara omvandlas.

Inom kosmiska parametrar.

Vad som kan ske på ett spekulerat "bortom" kosmos existens-nivå är spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Filosofisk absoluthet och objektivitets-konceptet är inte identiska.

Citat:
Förklara skillnaden?

Citat:
Filosofisk absoluthet är enarådande, exklusivt, utan undantag ... i alla scenarier (såväl spekulativa som icke-spekulativa).

Objektivitet inom ramen av kosmiska parametrar är "lokal", och inte nödvändigvis absolut.

Citat:
Matematiken är absolut och objektiv.

Abstrakt matematisk logik är objektiv inom kosmos, hurvida den är "absolut" är spekulativt.

Citat:
Annars skulle det inte vara någon idé att använda den inom vetenskapen.

Matematik behöver inte vara filosofisk absolut för att kunne fungera i en vetenskap som har sitt fokus i det observerbara kosmos.

Citat:
Matematiken är ett språk, vi har skapat symbolerna. Men själva språket (oberoende av symbolerna) har vi inte skapat utan upptäckt. Språket självt är oberoende av vilka symboler det skrivs med. Språket finns i naturen och idévärlden oberoende av hur vi tolkar,skriver och uppfattar det. Matematiken existerar oberoende av oss.

Visst finns detta språk i naturen och som en abstraktion. Men hurvida det finns i en filosofisk idealism-existens är en spekulation.

Citat:
Matematiken är absolut objektiv. Matematiken är det verkliga, det du upplever är en produkt av matematiken.

Och beläggen för absolutheten var? Din super-förmåga?
Citera
2017-05-29, 11:18
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag har båda teoretisk och direkt-praktisk kunskap om vetenskapens systematiska metodologi
Det är kanske det DU diskuterar. Jag fokuserar på dom metafysiska konsekvenser av ekvationen..
Imponerande. Du har alltså en utbildning som gör att du kan se fel i Einsteins arbeten. Vad är det i hans metodologi som är fel, vilka felaktiga konsekvenser har han dragit och hur har du kommit fram till det?

Citat:
Vad "igen"? Förre gången vi diskuterade detta gick jag med på att tillfälligt ponera på din tolkning av QE ... vilket jag inte gör längre.
Och det är alltså inte min tolkning utan allmänt vedertaget.
Kan du redogöra för grunden i ditt antagande att information överförs? Hur har du räknat ut det?

Citat:
Det är en objektiv beskrivning av kosmiska fenomen. Vilket inte är det samma som en "absolut"
Nej ursäkta jag glömde. Det går ju inte att bevisa att det inte finns ett ställe utanför kosmos där 1+1 = potatismos.
Citera
2017-05-29, 11:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har alltså en utbildning som gör att du kan se fel i Einsteins arbeten.

Jag har en utbildning som har gjort mig bekant med vetenskapens systematiska metodologi.

Citat:
Vad är det i hans metodologi som är fel, vilka felaktiga konsekvenser har han dragit och hur har du kommit fram till det?

Einsteins metafysiska konklusioner (~determinism) var fel ... vilket han iövrigt själv erkände efter decenniers diskussion med Bohr.

Citat:
Och det är alltså inte min tolkning utan allmänt vedertaget.
Kan du redogöra för grunden i ditt antagande att information överförs? Hur har du räknat ut det?

Det har jag "räknat ut" genom att förkovra mig (igen) om EQ och sen dra mina egna slutsatser.

Citat:
Det går ju inte att bevisa att det inte finns ett ställe utanför kosmos där 1+1 = potatismos.

Precis. Du börjar tydligen att fatta vad ofalsifierbarhet är.
Citera
2017-05-29, 11:35
Bannlyst
Citat:
Objektivitet inom ramen av kosmiska parametrar är "lokal", och inte nödvändigvis absolut.
Vad är lokalt? Och varför?

Citat:
Abstrakt matematisk logik är objektiv inom kosmos, hurvida den är "absolut" är spekulativt.
Och vad var skillnaden mellan objektiv och absolut. Det svarade du aldrig på.

Citat:
Matematik behöver inte vara filosofisk absolut för att kunne fungera i en vetenskap som har sitt fokus i det observerbara kosmos.
Så du menar att 1+1 = gul elefant, skulle fungera lika bra

Citat:
Visst finns detta språk i naturen och som en abstraktion. Men hurvida det finns i en filosofisk idealism-existens är en spekulation.
Ja, relativism är också en spekulation. Här kan jag i alla fall luta mig tillbaka på Pythagoras, Plato, Aristotle, Descartes, Spinoza, Leibniz och varför inte Max Tegmark. Sen kan man ju fundera över vilket alternativ som är mest logiskt.

Citat:
Och beläggen för absolutheten var? Din super-förmåga?
Nej. Logik.
Det finns ju ingen anledning att ta dig på allvar såvida du inte bevisar att 1+1 inte är 2.
Något som i alla fall jag och resten av mänskligheten upfattar som absolut.
Citera
2017-05-29, 11:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag har en utbildning som har gjort mig bekant med vetenskapens systematiska metodologi.
Till den grad att du på egen hand kan hitta fel i Einsteins arbeten. Inte illa. Törs man fråga vilken utbildning? Vad har du för grad?

Citat:
Einsteins metafysiska konklusioner (~determinism) var fel ... vilket han iövrigt själv erkände efter decenniers diskussion med Bohr.
Sa Einstein det? Auktoritetsargument alltså.
Citat:
Det har jag "räknat ut" genom att förkovra mig (igen) om EQ och sen dra mina egna slutsatser.
Jaha, själv hitte-på således.

Citat:
Precis. Du börjar tydligen att fatta vad ofalsifierbarhet är.

Ja, samma kryphål som används när man hör "bevisa att gud inte finns".
Citera
2017-05-29, 11:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad är lokalt?

Den information människan får inom kosmos.

Citat:
Och varför?

P.g.a. att alternativet är spekulativt, och tills vidare deltar jag inte i dom skenande spekulationer som presenteras på denna tråd.

Citat:
Och vad var skillnaden mellan objektiv och absolut.

Kosmisk objektivitet är lokal, postulerat absoluthet är "överallt".

Citat:
Så du menar att 1+1 = gul elefant, skulle fungera lika bra

Jag har ingen aning om, vad som skulle fungera säkert på området av det ofalsifierbara. Den typ av spekulationer och postulat är ditt bord.

Citat:
relativism är också en spekulation.

Kanske det. Men den kan åtminstone använda den information människan har/får utan att behöva att postulera hittapå koncepter.

Citat:
Här kan jag i alla fall luta mig tillbaka på Pythagoras, Plato, Aristotle, Descartes, Spinoza, Leibniz och varför inte Max Tegmark.

Luta dig allt du vill ... så släppar du tänke själv.

Citat:
Det finns ju ingen anledning att ta dig på allvar såvida du inte bevisar att 1+1 inte är 2.

1+1=2 med kosmiska parametrar. Vem vet hur det är i ett spekulerat extra-kosmisk scenarie.

Citat:
Något som i alla fall jag och resten av mänskligheten upfattar som absolut.

Argumentum ad populum. Förvåningsvärt att jag skall höra sånt från en person med självutnämnd super-logik (eller kanske inte med tanke på att denna självutnämnde super-logik förmodentligen är megalomani).
Citera
2017-05-29, 11:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Till den grad att du på egen hand kan hitta fel i Einsteins arbeten. Inte illa. Törs man fråga vilken utbildning? Vad har du för grad?

Sa Einstein det? Auktoritetsargument alltså.

Jaha, själv hitte-på således.

Ja, samma kryphål som används när man hör "bevisa att gud inte finns".

Dina försök på att trassla mig in i auktoritets-argument är irrelevante. Om du däremot skulle fokusera på auktoritets-argumentering per se deltar jag gärna.
Citera
2017-05-29, 12:17
Bannlyst
Citat:
Alltså inte objektiv i egentlig mening.

Citat:
P.g.a. att alternativet är spekulativt, och tills vidare deltar jag inte i dom skenande spekulationer som presenteras på denna tråd.
Snarare är väl då din hållning högst spekulativ då du anser att logik totalt skulle upphöra utanför kosmos.

Citat:
Kosmisk objektivitet är lokal, postulerat absoluthet är "överallt".
Om kosmisk objektivitet är lokal så är den ju inte objektiv.

Citat:
Jag har ingen aning om, vad som skulle fungera säkert på området av det ofalsifierbara. Den typ av spekulationer och postulat är ditt bord.
Men det är ju du som hävdar att matematik inte behöver vara absolut. Alltså menar du att 1+1 = gul elefant är fullt rimligt.

Citat:
Kanske det. Men den kan åtminstone använda den information människan har/får utan att behöva att postulera hittapå koncepter.
Fast relativism är ju ett hittapå koncept

Citat:
1+1=2 med kosmiska parametrar. Vem vet hur det är i ett spekulerat extra-kosmisk scenarie.
Menar du att matematiken är absolut inom kosmiska parametrar?

Citat:
Argumentum ad populum. Förvåningsvärt att jag skall höra sånt från en person med självutnämnd super-logik (eller kanske inte med tanke på att denna självutnämnde super-logik förmodentligen är megalomani).
Såvida du inte kan bevisa att 1+1 inte är 2 så spelar det ingen roll vad du säger. Det borde väl inte vara svårt att göra för ett superutbildat flashbacktroll som dig.
Citera
2017-05-29, 12:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Alltså inte objektiv i egentlig mening.

Enligt vilken definition av objektivitet? (1)

Citat:
Snarare är väl då din hållning högst spekulativ då du anser att logik totalt skulle upphöra utanför kosmos.

Strawman.

Citat:
Om kosmisk objektivitet är lokal så är den ju inte objektiv.

Se (1).

Citat:
Men det är ju du som hävdar att matematik inte behöver vara absolut. Alltså menar du att 1+1 = gul elefant är fullt rimligt.

Vad som är vad í ett spekulerad scenarie bortom kosmos är inte mitt bord.

Citat:
Fast relativism är ju ett hittapå koncept

Som sagt: Kanske det. Men det ger ett bättra epistemisk underlag än absolut metafysik.

Citat:
Menar du att matematiken är absolut inom kosmiska parametrar?

Jag menar att abstrakt matematisk logik är objektiv inom kosmiska parametrar. Absoluta spekulationer omkring detta är ditt bord.

Citat:
Såvida du inte kan bevisa att 1+1 inte är 2 så spelar det ingen roll vad du säger.

Naturligvis spelar min kritik av hurvida DU kan börja med kosmisk objektivitet och konkludera i filosofisk absoluthet en roll.
Citera
2017-05-29, 12:51
Bannlyst
Citat:
Enligt vilken definition av objektivitet?
Du hänvisar ju bara till lokal mänsklig objektivitet. Då vet du inte mycket om objektivitet.

Citat:
Strawman
Menar du att logik skulle kunna finnas utanför kosmos eller inte? Varför anser du (helt irrationellt) att logik skulle upphöra utanför kosmos?

Citat:
Som sagt: Kanske det. Men det ger ett bättra epistemisk underlag än absolut metafysik.
Så du menar att flum-relativism ger ett bättre epistemiskt underlag än logik?

Citat:
Naturligvis spelar min kritik av hurvida DU kan börja med kosmisk objektivitet och konkludera i filosofisk absoluthet en roll.
Fast du inkluderar ju bara mänsklig lokal objektivitet i ditt objektivitetsdribblande. 1+1 är ju absolut 2. Oavsett livsform. Oavsett lokalitet. Oavsett tidsålder. Sen kan du säkert flumma med lite hittan å dittan å verka intellektuell å säga att 1+1 är precis vad man vill att det skall vara. Men det är ju bara tomma spekulationer från din sida.
Citera
2017-05-29, 12:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du hänvisar ju bara till lokal mänsklig objektivitet. Då vet du inte mycket om objektivitet.

Vilken definition av objektivitet användar du? (1)

Citat:
Menar du att logik skulle kunna finnas utanför kosmos eller inte?

Spekulationer om det ofalsifierbara är ditt bord.

Citat:
Varför anser du (helt irrationellt) att logik skulle upphöra utanför kosmos?

Strawman.

Citat:
]Så du menar att flum-relativism ger ett bättre epistemiskt underlag än logik?

Strawman.

Citat:
Fast du inkluderar ju bara mänsklig lokal objektivitet i ditt objektivitetsdribblande.

Se (1).

Citat:
1+1 är ju absolut 2.

Belägg för "absolutheten" i detta, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in