2017-05-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Svårt att veta.
Men de placerade sig själva i fällan kan man säga, genom att få pappan att vara polisen behjälplig med sina två småkillar som antytt att de varit vittnen.
Men vill man synas i pressen, vara med i teve, uppfattas som urskicklig, få ett eget Sommarsommar, alltså bli en verklig rikskändis så ska man sikta in sig på spektakulära gärningsmän.

Nej - 7-åringen skulle bara berätta att han sett Kevin tillsammans med två äldre killar
I bilen på väg till polisstationen säger 5-åringen att han minsann också har saker att berätta och på stationen berättar han hur Kevin blivit mördad med en JÄTTESTOR KNIV
Citera
2017-05-26, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Besöksfamiljen var inget nytt vittne. De var med från början.

Det som hade varit unikt om bröderna skulle vara skyldiga är att de på mindre än 20 minuter stryper/dränker Kevin utan att lämna någon form av forensiska spår. Utan vittnen. Utan att någon i familjen eller av besökarna märker att båda eller en av bröderna är borta tillräckligt länge för att begå denna gärning.
Enligt rikskriminalen så sågs Kevin sista gången 1730. 1800 befinner sig bröderna med sina föräldrar på en mack i Arvika. Med ett tidsspann på typ max 20 minuter så skulle de alltså genomföra detta, utan spår och utan att yppa ett ljud om det i många och långa förhör?

Nej, inte en chans.

På 20min hinner en 2-åringing mkt utan att föräldrarna hinner se allt. Varför skulle inte en 7-åring hinna smita iväg och råka se nått? Kanske t.o.m göra sig skyldig till nått tillsammans med en äldre,drivande,kamrat?

Inget är omöjligt här.

Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Nja, grejen var väl den att pinnen hade fel fingeravtryck.
Men har du fortfarande inte sett dokumentären, en del du säger verkar lite goddag yxskaft faktiskt.
Pinnen är inget bevisat mordvapen.
Hur många pinnar har inte finger/handavtryck av barn där dom leker?
Citera
2017-05-26, 08:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
På 20min hinner en 2-åringing mkt utan att föräldrarna hinner se allt. Varför skulle inte en 7-åring hinna smita iväg och råka se nått? Kanske t.o.m göra sig skyldig till nått tillsammans med en äldre,drivande,kamrat?

Inget är omöjligt här.

Fantastiskt att läsa dina desperata försök att behålla bröderna som mördare eller åtminstone som delaktiga.
Lite imponerad av att du orkar fortsätta kämpa mot alla kända fakta.

Alla dina inlägg går ut på samma sak:
Det kanske, möjligen, eventuellt finns okända saker som ingen kan styrka med fakta som trots allt pekar på bröderna...

Kämpa på! Det är lite gulligt faktiskt
Citera
2017-05-26, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tror du missförstår mitt inlägg. Det är kritiskt mot Lambertz och det så kallade "erkännandet" i Kevinfallet.

Jag anser inte att Bergwall hade speciella kunskaper om några mord, men däremot är vissa av Lambertz påstående om vad Bergwall visste omöjliga att motbevisa förutom generellt att kvalitén på förhören gör att de föregivna kunskaperna alla kan ifrågasättas som gissningar där Bergwall leds rätt eller matas med information av förhörsledaren.

http://goranlambertz.se/de-100-fragorna-juni-2015/

Precis som här där bröderna leds av förhörsledarna till att Kevin stryps och bärs till lastpallen. Alla detaljer - hur många eller få de än är - bröderna berättar om är inte bevis på särskilda kunskaper därför att de generellt kan vara en följd av mottagen information i förhörssituationen. Men troligen kan inte alla detaljer fullständigt bevisas vara en följd av mottagen information.

Exakt - och det blir konsekvensen när förhörsledarna klantar sig
Dvs vilka viktiga detaljer har man lämnat ut i förhöret - eller inte?

Jag är inte insatt i Quick-fallet men nu har jag förstått att dessa båda fall handlar mkt om huruvida man tror på bortträngda minnen eller inte
Och att mellan Lambertz och Josefsson pågår en personlig vendetta som startade med Thomas Quick

Personligen tror jag inte på bortträngda minnen - iallafall inte i Quick eller Kevinfallet

Jag skummade länken "100 frågor från Lambertz" och jag har tidigare läst ifrågasättanden som Lambertz har ställt till SVT om Kevin-dokumentären
Det han skriver om Kevin-fallet är fullkomligt idiotiskt korkat
Jag hoppas att fd JK med detta enbart vill ge Josefsson en fet smäll på käften för gammal ost
Men det är iof oroande med tanke på den pondus han borde ha när han yttrar sig

Iallafall så fastnade jag här i Lambertz text om alla följdfrågor man borde ställt i Hovrätten när Quick blev frikänd och jag citerar:
9. Varför ställdes inte frågan hur utslagen Bergwall själv ansåg sig ha varit till följd av intaget av bensodiazepiner? Och varför tillfrågades han inte hur detta intag påverkade hans förmåga att tänka klart när han planerade de felaktiga erkännandena?

Alltså - Lambertz menar att Quick skulle ha varit så påverkad av narkotikaklassade preparat att han inte riktigt visste vad han erkände - och pga detta erkände han i farten mord som han bevisligen inte var skyldig till

Och då tänker jag på när pappa Veijne var inlagd på psykkliniken och den natten när han ritade och antecknade hur mordet på Kevin skulle ha gått till - då han var påverkad av både sömntabletter och lugnade
Citera
2017-05-26, 08:51
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown

Inget är omöjligt här.

Pinnen är inget bevisat mordvapen.
Hur många pinnar har inte finger/handavtryck av barn där dom leker?

Vad som är möjligt är ointressant. Frågan är om det kan anses vara bevisat bortom rimligt tvivel som gör att bröderna är mördarna? Det vore intressant att ta del av vad som gör att du anser det.

Vi vet nu att Sandberg är en lögnare, vi vet att det inte hittats någon brottsplats, vi vet att det inte finns någon teknisk bevisning, vi vet att det bröderna påstås ha berättat, kommer först från förhörsledarna för att sedan planteras hos bröderna genom tortyrliknande "förhör". Vi vet att det finns alternativa, betydligt mer troliga gärningsmän placerade i närheten.

Så vad är det som gör att du tycker att just bröderna är troliga gärningamän
Citera
2017-05-26, 10:51
Medlem
ParkLane66s avatar
Det snackas en massa dynga här om att se utanför boxen tänka ett steg till osv. Vissa hänger upp sig på detaljer och skapar sagolika resonemang som skulle räcka till en hel tv-serie.
Det vi vet till 100% är att bröderna inte är dömda bara utpekade av polisen. Vi vet också att förhören eller delar av förhören inte är korrekta utförda och att åtminstone delar av dom verkar vara rena övergreppen. Det enda som styrker erkännanadet är vad en polis hört i förhör som inte finns dokumenterat på band. Vi vet också att bröderna inte fick korrekt juridisk hjälp.
All tekninisk bevisning saknas
Vi vet också att utredningen öppnats igen.
Så utifrån fakta som finns och egentligen ingen bestrider hur kan någon då peka ut bröderna som mördare?
Senast redigerad av ParkLane66 2017-05-26 kl. 11:05.
Citera
2017-05-26, 10:57
Medlem
ParkLane66s avatar
Ett stort problem här är sekretessen. I detta fall har polisen varit utredare, åklagare och domare. För att sedan sekretessbelägga hela utredningen.
Jag finner det ytterst anmäkningsvärt att det kan gå till på det sättet.
Att inte utomstående, oberoende jurister åtminstone tittat på utredningen innan någon pekas ut är väl i sig ett övergrepp.
Hur rimmar det här med allmänt rättstänkade och rättssäkerhet?
Citera
2017-05-26, 11:16
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Nej - 7-åringen skulle bara berätta att han sett Kevin tillsammans med två äldre killar
I bilen på väg till polisstationen säger 5-åringen att han minsann också har saker att berätta och på stationen berättar han hur Kevin blivit mördad med en JÄTTESTOR KNIV
Hm, kanske sa Robin det där med kniven redan i bilen. Jag minns bara att han där sagt "Jag vet också något!" när uppmärksamhet hade lagts på storebrodern som nu tycktes vara en viktig person, en sån ville den lille också vara, såklart.

Men i alla fall säger han det i den filmade förhöret. När han uppmuntras att beskriva hur man- hur någon, dödade Kevin säger han "Med en kniv!" Den var jättevass! Den kunde skära sönder taket här!" Han fäktar med "kniven" upp mot taket.
"Hur då?" blir frågan. "Så här!" svarar 5-åringen och stöter den imaginära kniven mot sin mage.
I den här stunden verkade han uppspelt och lite glad över sin spännande fantasi, på ett typiskt barnsligt vis. Det finns inte ett spår av försök till att medvetet manipulera förhörsledaren, Robin pratade om något ruskigt som han sett i en serietidning eller på film.
Det behövs väl inte åter påpekas att någon kniv aldrig varit inblandad i händelsen.

Redan i denna dokumentärsekvens stod det klart för mig att killen är oskyldig.
Citera
2017-05-26, 11:24
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Det snackas en massa dynga här om att se utanför boxen tänka ett steg till osv. Vissa hänger upp sig på detaljer och skapar sagolika resonemang som skulle räcka till en hel tv-serie.
Det vi vet till 100% är att bröderna inte är dömda bara utpekade av polisen. Vi vet också att förhören eller delar av förhören inte är korrekta utförda och att åtminstone delar av dom verkar vara rena övergreppen. Det enda som styrker erkännanadet är vad en polis hört i förhör som inte finns dokumenterat på band. Vi vet också att bröderna inte fick korrekt juridisk hjälp.
All tekninisk bevisning saknas
Vi vet också att utredningen öppnats igen.
Så utifrån fakta som finns och egentligen ingen bestrider hur kan någon då peka ut bröderna som mördare?
Därför att folk argumenterar utifrån deras "magkänsla" istället för att dra logiska slutsatser utifrån fakta. Jag tycker du sammanfattar det bra i ditt inlägg men tråden är fylld till bredden med känsloargument.

Det folk inte verkar förstå är att man kan vara kritisk till hur hela processen genomförts utan att för den sakens skull lägga någon värdering i vem eller vilka som är skyldiga.

Folk måste acceptera att varken vi, polisen eller åklagaren faktiskt vet, med hundra procents säkerhet, vad som hände den kvällen.
Senast redigerad av muney 2017-05-26 kl. 12:08.
Citera
2017-05-26, 11:36
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Därför att folk argumenterar utifrån deras "magkänsla" istället för att dra logiska slutsatser utifrån fakta. Jag tycker du sammanfattar det bra i ditt inlägg men tråden är fylld till bredden med känsloargument.

Det folk inte verkar förstå är att man kan vara kritisk till hur hela processen genomförts utan att för den sakens skull lägga någon värdering i vem eller vilka som är skyldiga.

Folk måste acceptera att varken vi, polisen eller åklagaren faktiskt vet, men hundra procents säkerhet, vad som hände den kvällen.
Just det och osäkerheten om vad som hände måste vara vara fansafull för alla inblandade och det är en stor rättsskandal.
Det stör mig något fruktansvärt att utredningen schabblats bort. När dom mest värnlösa i samhället skadas måste staten göra allt för att ta reda på vad som faktiskt hände.
Citera
2017-05-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fantastiskt att läsa dina desperata försök att behålla bröderna som mördare eller åtminstone som delaktiga.
Lite imponerad av att du orkar fortsätta kämpa mot alla kända fakta.

Alla dina inlägg går ut på samma sak:
Det kanske, möjligen, eventuellt finns okända saker som ingen kan styrka med fakta som trots allt pekar på bröderna...

Kämpa på! Det är lite gulligt faktiskt

Bra att jag kan imponera på nån Och,ja gullig du med

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vad som är möjligt är ointressant. Frågan är om det kan anses vara bevisat bortom rimligt tvivel som gör att bröderna är mördarna? Det vore intressant att ta del av vad som gör att du anser det.

Vi vet nu att Sandberg är en lögnare, vi vet att det inte hittats någon brottsplats, vi vet att det inte finns någon teknisk bevisning, vi vet att det bröderna påstås ha berättat, kommer först från förhörsledarna för att sedan planteras hos bröderna genom tortyrliknande "förhör". Vi vet att det finns alternativa, betydligt mer troliga gärningsmän placerade i närheten.

Så vad är det som gör att du tycker att just bröderna är troliga gärningamän
Jag spekulerar,påstår inte att som "utom varje rimlig tvivel är skyldiga"

Att Sandberg är en lögnare vet vi alla,inget snack om det.
Jag vet inte mer än nån annan med all sekretess,men mig veterligen är det tillåtet att spekulera.
Att killarna plågades under förhören har alla fått se sekvenser av och så får det inte gå till såklart. Men dom känslorna får inte blandas in i deras ev inblandning. Tror kanske den äldsta åtminstone har sett nått. Inte omöjligt i alla fall.
.
Citera
2017-05-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Telefonavlyssningen pågick under tre veckor och den 18 november 1998 avfördes M och M från utredningen. Och veckan därpå erkände bröderna, enligt R.S. Varför pressades man som man gjorde och det ser man verkligen på det sista inspelade förhöret, varför skulle det vara just vara klart "idag"? brann det i stugan? deadline? det var fredag? vad?
vad är det för skitsnack då det gäller att man skulle ta det lugnt och ha tålamod osv.. då det gäller barn och förhör, minnes, trauman b.la.. här ser man ju tydligt i dom inspelade förhören att man inte alls visar något varsamhet, enbart bara press och mutning o hot, rena tortyren.

Kan det ha varit så att man misstänkte en tredje person och ville utesluta medverkan från äldre barn eller vuxen? Uppenbarligen kom man inte längre i den delen. Eftersom det var barn kanske åklagaren nöjde sig med det som hade framkommit när han fattade beslut om att avsluta utredningen. Han kanske bedömde att brottet och deltagandet var tillräckligt klarlagt, som är kravet enligt lag när det gäller barn som är misstänkta. Dessutom finns det väl ett skyndsamhetskrav på utredningar när barn är inblandade i brott. Om det hade handlat om en vuxen så kanske åklagaren hade velat fortsätta. När vuxna är misstänkta är det andra regler och krav eftersom det går till åtal och sedan lagföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in