Citat:
Ursprungligen postat av
Kleopatra2013
Nej - 7-åringen skulle bara berätta att han sett Kevin tillsammans med två äldre killar
I bilen på väg till polisstationen säger 5-åringen att han minsann också har saker att berätta och på stationen berättar han hur Kevin blivit mördad med en JÄTTESTOR KNIV
Hm, kanske sa Robin det där med kniven redan i bilen. Jag minns bara att han där sagt "Jag vet också något!" när uppmärksamhet hade lagts på storebrodern som nu tycktes vara en viktig person, en sån ville den lille också vara, såklart.
Men i alla fall säger han det i den filmade förhöret. När han uppmuntras att beskriva hur man- hur någon, dödade Kevin säger han "Med en kniv!" Den var jättevass! Den kunde skära sönder taket här!" Han fäktar med "kniven" upp mot taket.
"Hur då?" blir frågan. "Så här!" svarar 5-åringen och stöter den imaginära kniven mot sin mage.
I den här stunden verkade han uppspelt och lite glad över sin spännande fantasi, på ett typiskt barnsligt vis. Det finns inte ett spår av försök till att medvetet manipulera förhörsledaren, Robin pratade om något ruskigt som han sett i en serietidning eller på film.
Det behövs väl inte åter påpekas att någon kniv aldrig varit inblandad i händelsen.
Redan i denna dokumentärsekvens stod det klart för mig att killen är oskyldig.