2017-05-26, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag förstår att det är lite förvirrande här, men det handlar alltså inte om närstående till den tilltalade. De vittnen som vittnar om att de tror att Kaj Linna är gärningsmannen vittnar som jag har förstått det under ed. Eftersom sedan dessa vittnen enligt åklagaren själva kan misstänkas för att vara de egentliga gärningsmännen behöver de alibi. Dessa alibin får de från sina egna familjemedlemmar, som tydligen också vittnar under ed. Det kan alltså bli ganska mycket mened här om man ljuger.

Tack, men nej då, det är inte förvirrande. Jag kan läsa. Som sagt, min kommentar gällde bara den mer allmänna frågan som lyftes om att närstående till en tilltalad skulle kunna dömas för mened om de vittnar falskt. Det kan de alltså inte eftersom de inte får avlägga ed. Vi kan lämna det här.
Citera
2017-05-26, 00:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Tack, men nej då, det är inte förvirrande. Jag kan läsa. Som sagt, min kommentar gällde bara den mer allmänna frågan som lyftes om att närstående till en tilltalad skulle kunna dömas för mened om de vittnar falskt. Det kan de alltså inte eftersom de inte får avlägga ed. Vi kan lämna det här.
Det har alltså aldrig varit tal om att någon närstående till den tilltalade skulle ha vittnat falskt. Det blev tydligen något missförstånd här.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-26 kl. 00:38.
Citera
2017-05-26, 00:41
Medlem
Mantillas avatar
Lawenforcement, jag hittar inte ditt inlägg där du nämner lådan med fiskekorten, som har ett oidentifierat fingeravtryck, så jag gör ett nytt inlägg. Detta är ur brottsutredningshänseende den absolut viktigaste detaljen i hela utredningen om rånmordet i Kalamark!
Det finns ingen rimlig förklaring till att någon i brödernas närhet skulle haft anledning att tafsa på lådan och därmed lämna fingeravtryck, så det talar starkt för att detta avsatts av gärningsmannen.
Detta verkar utredarna dock ha gett blanka fan i, från första början. Hittar man den som avsatt detta fingeravtryck så hittar man nog en av gärningsmännen, och sedan är det bara att nysta vidare.
Tips: Nils pappa. Varför? Offret Sune uppgav att Nils vid 'kontraktsskrivandet' en sen kväll i februari anlände till brödernas gård i en taxi. Inte i Nils' farsas bil, som Nils påstår. Sune var bara i 50-årsåldern när brottet begicks (länk till sista fotot på bröderna nedan), och det finns ingen anledning att tro att han inte var redig nog att se skillnad på en taxi och en privat bil, trots en tidigare stroke som dock inte medför att man blir dement!
Alltså har Nils i efterhand funnit det nödvändigt att förklara sin farsas närvro vid gården, i händelse av att han avsatt DNA-spår.
Sista bilden på bröderna http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10449874.ab
Citera
2017-05-26, 00:43
Medlem
Citat:
Det handlar nog om brandsläckarförsäljarna som podcasten "Spår" tar upp, LH och hans son CH (se förhör i aktbil. 131). De var tydligen i Kalamark 13/4 (dagen innan rånmordet), och möjligen också under mordkvällen. LH fick fotboja 19/4, oklart varför. LH och CH har inte längre kontakt med varandra eftersom LH hotat att slå ihjäl CH. LH har även hotat CH:s förra flickvän. LH har skostorlek 48-49. Åtminstone LH skall ha befunnit sig i Kalamark under mordkvällen. Han skall också tidigare ha mordhotat en veterinär.

Antagligen är det de här som nämns i artikeln här:
http://kuriren.nu/nyheter/systern-har-aldrig-tvivlat-pa-kaj-linna-nm4547551.aspx

LH låter ju som någon som passar väldigt bra in på gärningsmanna-profilen... brandsläckarförsäljningsbranschen är antagligen så pass nischad att det är möjligt dessa två filurer - trots de tydligen saknar en direkt koppling till Nils/Bertil/Kaj - på omvägar fått reda på antingen bröderna Lindbergs förmögenhet/pengar/kassaskåp.

Otroligt att inte dessa två herrar verkar vara daktade och jämförda mot fingeravtrycken på pengaskrinet
Citera
2017-05-26, 00:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonHottentott
LH låter ju som någon som passar väldigt bra in på gärningsmanna-profilen... brandsläckarförsäljningsbranschen är antagligen så pass nischad att det är möjligt dessa två filurer - trots de tydligen saknar en direkt koppling till Nils/Bertil/Kaj - på omvägar fått reda på antingen bröderna Lindbergs förmögenhet/pengar/kassaskåp.

Otroligt att inte dessa två herrar verkar vara daktade och jämförda mot fingeravtrycken på pengaskrinet
Är du säker på att LH/CH inte har någon koppling till Nils/Bertil/Nils pappa? Umeåpolisen saknade väl samtalslistor som Luleåpoliserna tycks ha slarvat bort (se aktbil. 131, s.42). Skulle ju kunna bero på just att en lista visar att det finns samtal mellan någon av de fyra i "gärningsmannakretsen" och LH/CH. Eller möjligen att det fanns samtal med en polack.

Det här med skostorlekarna är också intressant. Enligt den tidigare åklagaren hade skoavtrycken i skoterspåret storlek 48. I Göranssons nya åtal skall skostorleken tydligen vara ändrad till 43. Varför?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-26 kl. 01:48.
Citera
2017-05-26, 02:07
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag tycker inte det är alltför konstigt att bara Roger dödades. Troligen hade gärningsmannen ej dödat någon förut och möjligen kände olust över det och även en del ånger.
Mördarens övervåld mot Roger tyder enligt erfarna mordutredare på att det fanns ett annat motiv till detta än ett simpelt rån i obygden där polisen är långt borta.
Är GM bekant med bröderna, och därför vet att de kan identifiera honom? Där har vi ju flera kandidater.
Har GM ett personligt agg mot Roger/bröderna? Det vet vi inte med utgångspunkt från det material som är tillgängligt, det verkar man inte ha övervägt alls i utredningen.
Håkan har uppenbarligen tagit bröderna på pengar i flera år, och beskrivit dem som 'mjölkkor' för Linna 1999.
Detta 'mjölkande' får ett 'kontraktuellt avslut' i februari 2004 i samverkan med 'jurist'-Magnus, då man lyckas sno dem på 140 000 kr inom kort tid. En stor summa utan logisk förklaring, och detta vet utredarna, men ägnar inget större intresse åt saken.
I april 2004 blir Kalapojkarna rånade i hemmet och den ena av dem mördad.
Har Håkan redan spelat bort de 70 000 kr han lyckades ta bröderna på med Magnus hjälp? Telefonsamtalet med farsan om travet den 14/4 är ju hans stora alibi, men den dagen var det bara trav på två banor i Sverige, på Solvalla och på Bergsåker. Helt mondäna tävlingar som knappast skulle orsaka intresse nog för diskussion på telefon i Övre Norrland.
Ja, som ni ser finns flera oundersökta och outredda omständigheter, och för dessa har Kaj hittills fått plikta med 13 år av sitt liv. Det får vara nog nu.
Senast redigerad av Mantilla 2017-05-26 kl. 02:21. Anledning: typo
Citera
2017-05-26, 02:13
Medlem
Citat:
Är du säker på att LH/CH inte har någon koppling till Nils/Bertil/Nils pappa? Umeåpolisen saknade väl samtalslistor som Luleåpoliserna tycks ha slarvat bort (se aktbil. 131, s.42). Skulle ju kunna bero på just att en lista visar att det finns samtal mellan någon av de fyra i "gärningsmannakretsen" och LH/CH. Eller möjligen att det fanns samtal med en polack.

Det här med skostorlekarna är också intressant. Enligt den tidigare åklagaren hade skoavtrycken i skoterspåret storlek 48. I Göranssons nya åtal skall skostorleken tydligen vara ändrad till 43. Varför?

Nej, det är jag inte. Spår uppgav bara att de avförts från utredningen.

Angående bortslarvade telefonlistor och ändrad skostorlek citerar jag gärna mig själv:
Citat:
Är inne på samma linje. Några enkla regler vi skulle kunna börja med:

1) Polisen måste registrera ALL inkommande bevisning i ORIGINAL, samma DAG med TIDSANGIVELSE hos domstol.
2) Alla förhör som hålls ska dokumenteras med VIDEO från minst två inspelningskällor, samt oberoende ljudinspelning. Lämpligen i domstolens lokaler med utrustning som domstolen tillhandahåller.
3) Om villkoren i punkt 1 och 2 inte är uppfyllt, förklaras bevisen omedelbart ogiltiga och undantas den fria bevisprövningen.
4) Materialet skall sparas i minst 50 år.
5) Preskriptionstiden för tjänstefel, lagbrott som föregås av tjänstefel, tas bort helt.
6) Tjänstemannaansvaret återinförs.

Citat:
Exempelvis om telefonlistorna direkt hade gått till domstolen för registrering, diarieföring och lagring hade det inte varit någon diskussion i efterhand om saxade telefonlistor. Försvaret garanteras givetvis tillgång till bevismaterialet via domstolen, och hade då haft möjlighet att kontrollera eventuella felaktigheter.

Jag menar att polismyndigheten/åklagare idag nyttjar svagheter i rättssystemet - exempelvis sekretess, brist på insyn etc - på ett sådant sätt att det leder till en kraftig obalans där en potentiellt oskyldig har få sätt att värja sig.

Vi har sett prov på det i tidigare rättsfall, där Quick-, Kevin- och nu senast Linnafallet bara är toppen på isberget.

Norrbottenspolisen sprider en unken odör omkring sig.
Senast redigerad av VonHottentott 2017-05-26 kl. 02:15.
Citera
2017-05-26, 08:24
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Det var någon kopiator som hade kopierat ett papper fel. Så att storleken blev 5 storlekar större än det egentligen var. Det svaret fick jag här i tråden när jag ifrågasatte varför storleken nu helt plötsligt är 43.
Citera
2017-05-26, 09:24
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det var någon kopiator som hade kopierat ett papper fel. Så att storleken blev 5 storlekar större än det egentligen var. Det svaret fick jag här i tråden när jag ifrågasatte varför storleken nu helt plötsligt är 43.

Det är när man läser sånt och t.ex. när åklagaren (ML) menar att vita bilar kan se röda ut och samtidigt ser användare här i tråden som menar att "om man går på den enkla lösningen så pekar allt på Linna" - som man tar sig för pannan!
Citera
2017-05-26, 09:36
Medlem
Citat:

Det här har vi skrivit om förut men enligt "spår" så var pappren kopierade många gånger och det hade hamnat skräp på 3an i 43 så den såg ut som 48.

Väldigt praktiskt för övrigt, gamla åklagaren sa att Kaj haft för stora skor för att förvilla, sen ändrades 48 till 43 då hade han plötsligt haft rätt storlek.

Hade varit intressant om det varit ett par 41or...
Citera
2017-05-26, 09:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Som jag har förstått det har det varit en sanning i tretton år att skoavtrycken i skoterspåret var från skor i storlek 48. I samband med den nya utredningen kollar Umeåpoliserna upp en tidigare dömd våldsbrottsling som enligt tidigare tips från ortsbefolkningen skall ha synts till i byn under mordkvällen, och han visar sig då ha just 48-49 i skostorlek. Någonstans här upptäcker någon att uppgiften om skostorlek 48 i skoterspåret hela tiden har varit fel, och att mördaren egentligen hade storlek 43. Har man tagit fingeravtryck på han med de stora fötterna?
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-05-26 kl. 09:47.
Citera
2017-05-26, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Lawenforcement, jag hittar inte ditt inlägg där du nämner lådan med fiskekorten, som har ett oidentifierat fingeravtryck, så jag gör ett nytt inlägg. Detta är ur brottsutredningshänseende den absolut viktigaste detaljen i hela utredningen om rånmordet i Kalamark!
Det finns ingen rimlig förklaring till att någon i brödernas närhet skulle haft anledning att tafsa på lådan och därmed lämna fingeravtryck, så det talar starkt för att detta avsatts av gärningsmannen.
Detta verkar utredarna dock ha gett blanka fan i, från första början. Hittar man den som avsatt detta fingeravtryck så hittar man nog en av gärningsmännen, och sedan är det bara att nysta vidare.
Tips: Nils pappa. Varför? Offret Sune uppgav att Nils vid 'kontraktsskrivandet' en sen kväll i februari anlände till brödernas gård i en taxi. Inte i Nils' farsas bil, som Nils påstår. Sune var bara i 50-årsåldern när brottet begicks (länk till sista fotot på bröderna nedan), och det finns ingen anledning att tro att han inte var redig nog att se skillnad på en taxi och en privat bil, trots en tidigare stroke som dock inte medför att man blir dement!
Alltså har Nils i efterhand funnit det nödvändigt att förklara sin farsas närvro vid gården, i händelse av att han avsatt DNA-spår.
Sista bilden på bröderna http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10449874.ab

Väldigt intressant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in