2017-05-25, 23:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Sen kan det mycket väl vara 2 gärningsmän och Kaj fortfarande är inblandad.
Men hur kan du ens tro att Linna skulle kunna vara inblandad i det här?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-25 kl. 23:16.
Citera
2017-05-25, 23:17
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att åklagarsidan kör ett väldigt konstigt spel här kan väl ingen ha missat.
Två män som på goda grunder kan antas vara inblandade i ett brott förhörs. De pekar ut Kaj Linna som den skyldige. Männen släpps, och åklagare och poliser i hela Norrland engageras i projektet att försöka hitta något som binder Linna till brottet. Nu har man jävlats med Linna och försökt misstänkliggöra honom i tretton år, men trots de här stora ansträngningarna har man inte lyckats presentera minsta tillstymmelse till bevisning mot honom. Det räcker bra för mig.
Jag säger 'Here, here', som man hojtar i det brittiska parlamentet när man håller med talaren!
Citera
2017-05-25, 23:21
Medlem
Citat:
Att åklagarsidan kör ett väldigt konstigt spel här kan väl ingen ha missat.

Två män som på goda grunder kan antas vara inblandade i ett brott förhörs. De pekar ut Kaj Linna som den skyldige. Männen släpps, och åklagare och poliser i hela Norrland engageras i projektet att försöka hitta något som binder Linna till brottet. Nu har man jävlats med Linna och försökt misstänkliggöra honom i tretton år, men trots de här stora ansträngningarna har man inte lyckats presentera minsta tillstymmelse till bevisning mot honom. Det räcker bra för mig.

Vad skulle kunna övertyga dig om att Linna är oskyldig? En övervakningsvideo som visar när någon annan slår ihjäl Roger Lindberg? En matchning av fingeravtrycket mot någon annan än Linna?

Ja bra fråga, har själv tänkt på det. Vad skulle övertyga mig.

Ett litet problem vi har är ju att de egentligen inte har spår från någon på brottsplatsen. Gärningsmannen har nog "tyvärr" inte lyckats sätta sina fingrar på lådan, de är någon annans. Lämnar man knappt några spår i övrigt så fingrar man inte på de kritiska ställena heller.

Det jag menar är alltså att Kaj inte har lämnat spår talar för att det inte är han. Men har ingen lämnat spår är det ju ändå nån som är skyldig, då faller det argumentet. (Bara i fråga om skyldig eller inte nu)

Vad är jag övertygad om då Draifos?

Att Nils Ljuger, att det inte funnits en avvärjningsresa, (kanske en rekognoseringsresa) (nästan att Kaj inte dödat Roger) att Nils inte krupit in genom luckan, att Åklagare mm gjort allt för att sätta dit Kaj och ingen annan. Att Kaj ska släppas fri, (nästan att Göransson är en marionett) säkert fler saker men jag VILL tro, försöker bara ta in fakta från alla håll.
Citera
2017-05-25, 23:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ett litet problem vi har är ju att de egentligen inte har spår från någon på brottsplatsen. Gärningsmannen har nog "tyvärr" inte lyckats sätta sina fingrar på lådan, de är någon annans.
Varför tror du att fingeravtrycket inte kommer från gärningsmannen? Fingeravtrycket säkrades trots allt på lådan som pengarna stals ur, och som enligt Sune Lindberg inte hade hanterats av någon annan än bröderna själva. En bra början vore väl att jämföra det här fingeravtrycket mot de fyra personerna i åklagarens "gärningsmannakrets".
Senast redigerad av Draifos 2017-05-25 kl. 23:48.
Citera
2017-05-25, 23:34
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Toppen att åklagaren redan under slutpläderingen tänker föra fram ett nytt bevis som kopplar Linna till den vita bilen a la "The Flying Dutchman"!

I riktig god tid, ett nytt bevis, i ärendets sanna anda av rättssäkerhet.

Föredömligt, föredömligt!
Eller hur! Man undrar om åkl. i gammal god Agatha Christie-stil vill orkestrera ett slags klimax, där han i ett dramatiskt utpekande presenterar dittills okända uppgifter som får GM att bryta ihop och erkänna...
Det blir nästan intressant att i framtiden följa upp kammaråkl. Göranssons karriär för att se vad detta förhållningssätt i Sverige kan innebära.
Citera
2017-05-25, 23:48
Medlem
0.999...s avatar
Finns det möjlighet att sätta åklagaren i fängelse? Jag tror det skulle göra en sån person gott och skicka en viktig signal.
Citera
2017-05-26, 00:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Finns det möjlighet att sätta åklagaren i fängelse? Jag tror det skulle göra en sån person gott och skicka en viktig signal.
Teoretiskt skulle det nog gå, men jag vet inte om någon åklagare någonsin har dömts för obefogat åtal i Sverige:
Citat:
Obefogat åtal är ett brott enligt svensk lag. I brottsbalken 15 kap 5 § föreskrivs:

"Väcker någon åtal mot oskyldig med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falskt åtal till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om åtalet avsett allvarligt brott eller innefattat missbruk av tjänsteställning. Den som väcker åtal ehuru han icke har sannolika skäl därtill, dömes för obefogat åtal till böter eller fängelse i högst sex månader."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Obefogat_%C3%A5tal

Den som möjligen skulle kunna åtala Jens Göransson är väl i så fall riksåklagaren Anders Perklev, som själv motsatte sig att Kaj Linna skulle beviljas resning.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-26 kl. 00:05.
Citera
2017-05-26, 00:07
Medlem
Citat:
Det troliga är att samma gärningsman varit både ute i ladan och inne i huset, men det "kan" ha varit så att en gärningsman "tappade det" och slog ihjäl Roger, den andra gärningsmannen lugnar ner den första, tar påken och går in i huset.

Nått som förefaller lite underligt är att den som slagit ihjäl Roger låter Sune överleva. Då blir han vittne (jag vet om maskering mm) straffet kommer bli det samma. Det talar för att en gärningsman slog ihjäl Roger av misstag (gick banans). Det som stärker den teorin ytterligare är övertäckningen av kroppen.

OM Det var en plan att mörda Roger talar det starkt för att en annan gärningsman tog över påken och gick in i huset (nu spekulerar jag vilt) annars hade han nog sett till att Sune också tystats.

Brottsplats undersökningen lämnar ju tyvärr endel öppningar...

Vid 2 gärninsmänn skulle alltså en ha gått genom skogen och en ha kommit den andra vägen, båda åkt tillbaka ihop i brödernas bil.

Jag tycker inte det är alltför konstigt att bara Roger dödades. Troligen hade gärningsmannen ej dödat någon förut och möjligen kände olust över det och även en del ånger. Gick överstyr. Därav den aningen mildare behandlingen av brodern något senare. Kan också varit Sunes lätta handikapp som påverkade. Svårare att skada en krympling liksom.
Citera
2017-05-26, 00:11
Medlem
Citat:
Varför tror du att fingeravtrycket inte kommer från gärningsmannen? Fingeravtrycket säkrades trots allt på lådan som pengarna stals ur, och som enligt Sune Lindberg inte hade hanterats av någon annan än bröderna själva. En bra början vore väl att jämföra det här fingeravtrycket mot de fyra personerna i åklagarens "gärningsmannakrets".

Lyssnade på spår häromdagen.

Tror det var i första, eller andra avsnittet som dem nämner några skumma ambulerande brandsläckarförsäljare(utöver Nils, Bertil, Nils far och Kaj) som besökte ett par som kände bröderna, dagen innan mordet. Försäljarna uppträdde så skumt(snokade/rekade) att paret följde efter efter dem med bil, och de var säkra på att försäljarna senare svängt in på vägen mot Kalamark. De skrev upp registreringsnumret och dessa kontrollerades för kopplingar mot Nils, Bertil, Nils far och Kaj, men inga sådana kunde påvisas.

Slump?

Vet någon i tråden namnen på vilka dessa försäljare var? Kontrollerade man deras fingeravtryck?
Citera
2017-05-26, 00:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag tycker inte det är alltför konstigt att bara Roger dödades. Troligen hade gärningsmannen ej dödat någon förut och möjligen kände olust över det och även en del ånger. Gick överstyr. Därav den aningen mildare behandlingen av brodern något senare. Kan också varit Sunes lätta handikapp som påverkade. Svårare att skada en krympling liksom.
Ja, sättet Roger dödades på är lite märkligt. Jag får också ett intryck av att det var en vekling som hade svårt för att döda, och som i stället tejpade en massa varv tejp runt huvudet, och täckte över Roger med en massa säckar med hönsfoder. Som i någon märklig förhoppning om att Roger skulle dö en "naturlig" död där under säckarna, i brist på syre.
Citera
2017-05-26, 00:15
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Teoretiskt skulle det nog gå, men jag vet inte om någon åklagare någonsin har dömts för obefogat åtal i Sverige:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Obefogat_%C3%A5tal

Den som möjligen skulle kunna åtala Jens Göransson är väl i så fall riksåklagaren Anders Perklev, som själv motsatte sig att Kaj Linna skulle beviljas resning.

Hmmm... Jag tänker att man borde kunna åtala en sådan individ när det står klart att man fortsatt driva en linje pga personlig prestige när det blir svajjigt överlag. Se bara på sådana obehagliga människor som Lambertz och dennes härjningar. Att få åka till helvetet när man dör är inte ett tillräckligt straff för vissa utan dessa behöver en uppsträckning här på jorden.
Citera
2017-05-26, 00:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonHottentott
Lyssnade på spår häromdagen.

Tror det var i första, eller andra avsnittet som dem nämner några skumma ambulerande brandsläckarförsäljare(utöver Nils, Bertil, Nils far och Kaj) som besökte ett par som kände bröderna, dagen innan mordet. Försäljarna uppträdde så skumt(snokade/rekade) att paret följde efter efter dem med bil, och de var säkra på att försäljarna senare svängt in på vägen mot Kalamark. De skrev upp registreringsnumret och dessa kontrollerades för kopplingar mot Nils, Bertil, Nils far och Kaj, men inga sådana kunde påvisas.

Slump?

Vet någon i tråden namnen på vilka dessa försäljare var? Kontrollerade man deras fingeravtryck?
Tror knappast man har kollat deras fingeravtryck. Åtalet mot Linna får inte äventyras:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-05-26 kl. 00:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in