Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-06, 01:02
  #1
Medlem
Hej!

Jag har några funderingar kring att resa till Thailand, igen. Har varit i Thailand två gånger tidigare och senaste gången var för ungefär ett år sedan. Det som hände där var att jag lämnade ut mitt pass för att hyra en lätt mc i 1 månad för 4000 bath. Betalade 400 direkt (enda jag hade på mig vid tillfället, därav den lösningen). Således skulle jag betala tillbaka 3600 bath vid inlämning av mc:n.

Men jag körde lite för fort (110) i en nerförsbacke jag aldrig kört i förut på Koh Lanta som va följd av en uppförsbacke men på toppen av backen så slätade vägen ut sig så det blev som ett litet hopp om man kom i hög fart. Självklart skulle en bil med massa thai's i köra om precis så jag fick svänga in mot vägkanten vilket minskade mina chanser att fokusera på nån nedbromsning.

Rätt var de va så flög jag flera meter och landade på massa guppiga naturliga vägbulor i asfalten och fick slänga mig av mcn som var på väg in i djungeln och därmed gled jag säkert över 30 meter och slog i huvvet, spräckte skallen, fick en hjärnblödning, skulle vilja påstå att jag dog där på plats men vaknade igen efter att ha sett en massa konstiga ljus när jag låg avdäckad. Koh lanta hade inga brainscanners så dom visste inte hur illa de var men efter 5 dagar kom Sos international och hämta mig till inlandet och då fick jag reda på det.


Jag hade ingen kraft att ta mig till uthyraren av MC:n när jag va i detta tillståndet innan jag åkte, så passet fick ju bli kvar där samt den obetalda skulden och nu även en söndrig MC. 8000 bath skulle det kosta (ganska billigt ändå) för att laga den fick jag höra av en som bodde nära mig.


Jag ljög och sa att passet hade kommit bort i krashen för att få ett temporärt pass stort som ett jävla A-4 papper. När jag väl kom hem tillslut så började den här thailändaren skriva till min kompis jag va nere i Thailand med på facebook för vi hade använt det en gång tidigare så han visste va han hette.


Han började hota med att ringa polisen osv. Han ville ha MC:n tillbaka såklart. Han hittade den sedan där jag bodde men han va nog sur att den inte va i prima skick direkt. Iallafall så vet jag inte om han faktist anmälde detta till polisen men det är ju GANSKA stor risk med tanke på att han hade mitt pass kvar hos honom plus att han hotade med detta på facebook.


Jag antar att han anmälde, men jag undrar om det finns något sätt att kolla upp det? kanske ringa polisen i thai? Någon som vet hur man kan gå tillväga? Vad kan straffet bli? Jag har ljugit i passansökan för att ta mig hem, inte betalat reparationer eller större delen av tiden jag hyrde den.

Sedan undrar jag också att om jag ansöker om visum i Thailand nu och de går igenom, kan dom ta mig för detta när jag väl kommit in i landet ändå? Någon som har erfarenhet av liknande erfarenheter? hittar inget när jag söker.


Nu är saken den att jag vill till Thailand igen och åka runt på öarna och bara glassa, men detta ligger ju över mig, så all hjälp med detta uppskattas!


Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av VitaminTHochC 2017-05-06 kl. 01:06.
Citera
2017-05-06, 01:20
  #2
Medlem
Rauno1s avatar
Bra story...Varför pröjsar du inte skulden då om du vill tillbaka o bara glassa runt på öarna?
Citera
2017-05-06, 01:25
  #3
Medlem
Pretorian1s avatar
Du är en jävla idiot, börja med att betala det du är skyldig till den som hyrde ut motorcykeln till dig, sen får vi väl se om du har några pengar över till att ha semester överhuvudtaget?
Citera
2017-05-06, 07:49
  #4
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitaminTHochC
Hej!

Jag har några funderingar kring att resa till Thailand, igen. Har varit i Thailand två gånger tidigare och senaste gången var för ungefär ett år sedan. Det som hände där var att jag lämnade ut mitt pass för att hyra en lätt mc i 1 månad för 4000 bath. Betalade 400 direkt (enda jag hade på mig vid tillfället, därav den lösningen). Således skulle jag betala tillbaka 3600 bath vid inlämning av mc:n.

Men jag körde lite för fort (110) i en nerförsbacke jag aldrig kört i förut på Koh Lanta som va följd av en uppförsbacke men på toppen av backen så slätade vägen ut sig så det blev som ett litet hopp om man kom i hög fart. Självklart skulle en bil med massa thai's i köra om precis så jag fick svänga in mot vägkanten vilket minskade mina chanser att fokusera på nån nedbromsning.

Rätt var de va så flög jag flera meter och landade på massa guppiga naturliga vägbulor i asfalten och fick slänga mig av mcn som var på väg in i djungeln och därmed gled jag säkert över 30 meter och slog i huvvet, spräckte skallen, fick en hjärnblödning, skulle vilja påstå att jag dog där på plats men vaknade igen efter att ha sett en massa konstiga ljus när jag låg avdäckad. Koh lanta hade inga brainscanners så dom visste inte hur illa de var men efter 5 dagar kom Sos international och hämta mig till inlandet och då fick jag reda på det.


Jag hade ingen kraft att ta mig till uthyraren av MC:n när jag va i detta tillståndet innan jag åkte, så passet fick ju bli kvar där samt den obetalda skulden och nu även en söndrig MC. 8000 bath skulle det kosta (ganska billigt ändå) för att laga den fick jag höra av en som bodde nära mig.


Jag ljög och sa att passet hade kommit bort i krashen för att få ett temporärt pass stort som ett jävla A-4 papper. När jag väl kom hem tillslut så började den här thailändaren skriva till min kompis jag va nere i Thailand med på facebook för vi hade använt det en gång tidigare så han visste va han hette.


Han började hota med att ringa polisen osv. Han ville ha MC:n tillbaka såklart. Han hittade den sedan där jag bodde men han va nog sur att den inte va i prima skick direkt. Iallafall så vet jag inte om han faktist anmälde detta till polisen men det är ju GANSKA stor risk med tanke på att han hade mitt pass kvar hos honom plus att han hotade med detta på facebook.


Jag antar att han anmälde, men jag undrar om det finns något sätt att kolla upp det? kanske ringa polisen i thai? Någon som vet hur man kan gå tillväga? Vad kan straffet bli? Jag har ljugit i passansökan för att ta mig hem, inte betalat reparationer eller större delen av tiden jag hyrde den.

Sedan undrar jag också att om jag ansöker om visum i Thailand nu och de går igenom, kan dom ta mig för detta när jag väl kommit in i landet ändå? Någon som har erfarenhet av liknande erfarenheter? hittar inget när jag söker.


Nu är saken den att jag vill till Thailand igen och åka runt på öarna och bara glassa, men detta ligger ju över mig, så all hjälp med detta uppskattas!


Tack på förhand!
Din skuld med reparation av mc:n är alltså mindre än 4000 spänn. Ändå ska du försöka smita undan OCH åka till Thailand igen.
Mitt råd är att du hyr en MC, dricker dig asberusad och drar upp den i 200 knyck. Kör bara i mitten på vägen. Lycka till!
Citera
2017-05-06, 08:19
  #5
Medlem
hanumans avatar
Du är född på nittiotalet. Ni är en förlorad generation av skräp. Kan du inte bara göra rätt för dig? Idiot!
Citera
2017-05-06, 08:28
  #6
Medlem
Bbobis avatar
Börja med att pröjsa vad du är skyldig. Det är väl inte direkt några pengar att riskera problem för. Hur mycket spenderar du i barerna 1-2 nätter? Förmodligen mer va? Så du är en riktig idiot. Ge lite extra för att han fått lägga ut pengarna själv också. Annars kan du väl hålla dig hemma istället för att dra ner oss andra i skiten med dig.

Du vet tydligen vem han är på facebook så det är väl bara att skaffa lite stake och ta tag i det. Eller fråga mamma om hon kan hjälpa dig om det blir för läskigt.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-05-06 kl. 08:30.
Citera
2017-05-06, 09:57
  #7
Medlem
nittontrettons avatar
Hur kan du ens sova om nätterna?

Betala han och ge som sagt någon tusing extra. Om du inte gör det tycker jag du kan stanna hemma i Svea
Citera
2017-05-06, 21:00
  #8
Medlem
Sluta anta att jag inte försöker/ska betala! För de första hittar jag inte honom nu, de va en polares facebook för över 1 år sedan dom hade kontakt. Minns inte va stället hette riktigt heller och de har jag också sökt efter.

Alltså får jag åka ner och betala honom men inte fan tänker jag åka ner och hamna i fängelse där, inte ens en vecka hade varit värt det.

Därför undrar jag om någon varit med om liknande situation. Berättar thaipolisen om man har anmälningar på sig t.ex? Fortfarande inget bra ledande svar utan bara massa moralkärringar....
Citera
2017-05-07, 10:37
  #9
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitaminTHochC
Sedan undrar jag också att om jag ansöker om visum i Thailand nu och de går igenom, kan dom ta mig för detta när jag väl kommit in i landet ändå? Någon som har erfarenhet av liknande erfarenheter? hittar inget när jag söker.

OnT:
Du kan lugnt åka dit.

Visum kommer du att få för ambassaderna är inte kopplad till systemen för polis/immigration.

Han kanske har polisanmält men det blir ingen stor grej av det hela.

Bara att betala av och be om ursäkt så att Thaiaren inte tappar ansiktet.

Är du inte villig att betala alls så föreslår jag att du inte åker till Thailand.

OffT:
Betala av skulden och gör rätt för dig.

Det är inga höga summor vi talar om.
Citera
2017-05-25, 21:29
  #10
Medlem
Angående resa till Thailand, behöver er hjälp med lite saker.

Hej,

Jag ska hålla mig kort. Inget tjat om hur dålig moral jag har som inte har betalat av motorcykeln i Thailand sen förra gången. Jag va med om en olycka där nere och sedan har jag suttit isolerad. Nu vill jag tillbaka men som sagt, har en obetald MC som jag krashade kvar och tydligen är de stor chans att han gick till polisen tillslut med mitt pass. Så, frågan är, kommer jag komma in på ett 30 dagars visum vid gränsen eller hur funkar det? Kommer dom ta mig? Någon som vet hur det fungerar? Får inte tag på varken thailändaren eller hittar någon information om detta.

Hade tänkt ansöka om 90 dagar men segt om dom tar 1800 av mig och så får jag ändå inte komma in.



Sedan tänkte jag fråga ni som varit runtomkring i thailand, vilka öar är bäst? Senaste va jag på Phuket, Phi phi och Koh lanta. Hört att Koh Tao ska va grym på östkusten... kanske koh lipe också? på väst.
Citera
2017-05-25, 22:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitaminTHochC
Hej,

Jag ska hålla mig kort. Inget tjat om hur dålig moral jag har som inte har betalat av motorcykeln i Thailand sen förra gången. Jag va med om en olycka där nere och sedan har jag suttit isolerad. Nu vill jag tillbaka men som sagt, har en obetald MC som jag krashade kvar och tydligen är de stor chans att han gick till polisen tillslut med mitt pass. Så, frågan är, kommer jag komma in på ett 30 dagars visum vid gränsen eller hur funkar det? Kommer dom ta mig? Någon som vet hur det fungerar? Får inte tag på varken thailändaren eller hittar någon information om detta.

Hade tänkt ansöka om 90 dagar men segt om dom tar 1800 av mig och så får jag ändå inte komma in.



Sedan tänkte jag fråga ni som varit runtomkring i thailand, vilka öar är bäst? Senaste va jag på Phuket, Phi phi och Koh lanta. Hört att Koh Tao ska va grym på östkusten... kanske koh lipe också? på väst.

Visumlängden är väl 60 dagar med chans att förlänga ytterliga 30 dagar på plats, sedan så kostar det 300kr inte 1800kr.
Citera
2017-05-26, 04:51
  #12
Medlem
alienfins avatar
Är du lyst för brott i landet så tar de dig alla gånger vid passkontrollen i Thailand. Och varför har du inte tagit kontakt med killen och betalat för skiten? Han lär ju ta bra betalt nu med en massa extra men du vill inte vara skyldig en Thai och vistas i landet. Spelar ingen roll var du befinner dig,djungeltrummorna och inte minst polisen är väldigt effektiva där.
Ta och fixa möte med uthyrarn innan du åker ner och gör det rätta innan du slingrar in dig i ytterligare problem.
__________________
Senast redigerad av alienfin 2017-05-26 kl. 05:00.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2837076

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback