Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-25, 15:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Det ser mörkt ut för MGM

*MGM är BOs ex-pojkvän.
*MGM blev nyligen anmäld för att ha misshandlat BO. Det var BOs far som anmälde.
*MGM och flera andra personer har berättat att BO befann sig i huset där MGM bor några få timmar innan BO dödades.
*BO hittades död i sjön nära huset där MGM bor. Det går en väg/stig från gården till sjön.
*MGM har inget alibi för den aktuella natten. Inget tyder på att han inte var i huset, på tillhörande gård eller vid sjön den aktuella natten.
*MGMs 2 vänner som i början blev anhållna har berättat att MGM träffade BO den aktuella natten och att han agerat annorlunda nästkommande dag. Att han bjudit dit dem för att sedan plötsligt köra iväg dem. De 2 vännerna har med stor sannolikhet kunnat bevisa att de var på "cruising" vid den tiden då BO tros ha dödats. De har därför inte blivit häktade.
*Hittills har ingen annan förutom BO och MGM kunnat placerats på den troliga brottsplatsen den aktuella tiden för dådet.
*MGM har beklagat sig över livet på sociala medier timmar efter att BO dödats.
*MGM ska ha berättat för BOs far att BO tog en taxi från gården där han bor under den aktuella natten. Hittills verkar inte den historien kunnat styrkas eftersom han fortfarande sitter häktad.
*Han har tidigare domar på sig och brukar droger. Källor har berättat att han köpt alkohol och piller dagen innan BO anmäldes försvunnen. Vad för typ av piller vet vi ej i dagsläget.
*BOs vänner har berättat att BO och MGM hade en mycket destruktiv relation. Att han var kontrollerande, svartsjuk och elak mot BO.
*BO har blivit utsatt för yttre våld och åklagaren hävdar att BO blivit dödad med uppsåt.

Vad har MGM mer emot sig? Jag har säkert missat något. Och vilka uppgifter finns som friar honom från det misstänkta mordet? Någon som kommer på något?

Bra sammanställning!

Inget direkta tillägg, bara tanke:

"Timmar senare misstänks expojkvännen ha insett vidden av sitt brott och .."
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/sa-forsokte-misstankte-mordaren-gomma-tova/

Detta med timmar senare, funderar jag över.
Måste vara något från obduktionen man sett. Vet ju att det efter döden ansamlas blod till de lägst liggande kroppsdelarna. Detta bildar mörka fläckar i huden. Så om den döda har legat på rygg vid dödstillfället t ex, så kommer dess fläckar finnas kvar om man beslutar att flytta den döda senare.
Så man tror att Tova dödats flera timmar innan hon sänktes i sjön. Frågan är hur många timmar?
Detta utesluter naturligtvis inte andra gärningsmän helt, men inte så troligt att t ex en "taxichaffis" eller någon annan helt utomstående person skulle vänta flera timmar på att göra sig av med kroppen. Tvärtom kan man tycka.
Under dessa timmar hade kompisarna alibi förmodligen.( Om det inte var så att kompisarna var med och hjälpte MGM att dumpa kroppen. Men det är ju inte mord).

Möjligen skulle en granne kunna vara skyldig. Dock har ingen "taxichaffis" hört av sig om utebliven passagerare. Och det låter riskabelt/besvärligt/ och kräver tanke och-planeringsarbete. Först döda, sen ta risken att bli upptäckt genom att antingen låta kroppen ligga där först, eller flytta den. Sen komma tillbaka för att ta kroppen till sjön. Så det låter inte så troligt.

Så: Att kroppen legat timmar innan den sänkts, kan stärka misstankarna mot Billy. Han hade möjligheten att ha kroppen i huset eller på annat ställe på gården, utan risk att bli upptäckt.
Citera
2017-05-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
En sak jag har funderat på är att både Billy och en av de andra killarna har åkt fast för brott mot knivlagen. Är det vanligt att bära kniv i dessa trakter? Gör man det som ett skydd, för att vara cool eller för att man är en scout som alltid är redo att snickra? Eller någon annan anledning? Om det är som ett skydd, mot vem vill de skydda sig?

De flesta har en kniv i bilen, för om man skulle volta, går det ofta inte att koppla ur säkerhetsbältet, kan finnas andra skäl också.En del kanske har kniven i en hållare kopplad till byxan, och bär den jämt, det ogillas av ordningsmyndigheten....

Men i de flesta fall är det inget uppsåt, att använda den mot mjuka kroppar.....
Citera
2017-05-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Läs på vad som framkommit i media, och då menar jag inte pressens spekulationer utan information från åklagaren....

Drunknat: nej

"Åklagaren Christer Sammens säger till TT att Tova Moberg dödades någon gång under natten till söndagen. Han uppger att hon troligen inte omkommit i vattnet där hennes kropp hittades.
– Hon dödades genom yttre våld, ja, det är min uppfattning,
säger han."

https://www.sydsvenskan.se/2017-05-1...tad-for-mordet

Uppsåt: ja

"Christer Sammens tror inte att Tova Moberg dog i vattnet, utan att det var ett sätt att dölja kroppen.
– Hennes död har orsakats tidigare, men jag vill inte kommentera vad exakt jag tror att man har gjort, säger Christer Sammens.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...som-svartsjuka

Drunknad:nej. Uppsåt:ja

"– Hon hittades på botten. Hon har transporterats dit om jag uttrycker mig så.
Har hon transporterats med båt?
– Det är inte den uppfattningen jag har. Man kan bära eller släpa. Det finns andra möjligheter att få ut en kropp än att använda båt. Det är ganska långgrunt och lite vatten, säger Sammens.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tova19-hittades-runt-20-meter-ut-i-vattnet/

Om inte åklagaren har massor med indicier eller bevis för att hon dödandes, är han en planta och ett stort skämt! "Yttre våld" kan vara en förklaring till hans uttalande, och då är det ganska klart att någon dödat, dräpt Tova. Men, hur kan fallskador från ett ras i en trappa se ut? Kan dom likna "yttre våld", då är åklagaren ute på rejäl svajig mark.

Vad gäller nästa sak, flytta och gömma en död person, är det inte lika allvarligt juridiskt, men rent mänskligt riktigt obehagligt. Man måste skilja på juridiken och upplevd känsla.
Citera
2017-05-25, 20:49
Medlem
har hört att var hon så illa sargad att familjen inte fick se kroppen, typ halsen avskuren.. sanning?
Citera
2017-05-25, 20:55
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
har hört att var hon så illa sargad att familjen inte fick se kroppen, typ halsen avskuren.. sanning?

Jävlar. Var har du "hört" det? Är det någon i området som sagt det, någon vän till familjen, någon väns vän eller vem?
Citera
2017-05-25, 21:02
Medlem
har hört det rycktesvägen, vill inte säga för mycket från vem.. men hals grejen var lite sådär säker.. ta det med en halv nypa salt,
Senast redigerad av ArganaS 2017-05-25 kl. 21:07.
Citera
2017-05-25, 21:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Mitt tidigare citat:
Sökinsatsen riktades mot gården, i skogarna i kring den och på vattnet utanför. Men efter midnatt koncentrerade sig polisen allt mer till en udde utanför gården. Och sent i natt arbetade tekniker vid ett båthus nära vattnet.
Det var också då beskedet kom. En kropp hade hittats i samband med sökandet.
http://www.expressen.se/nyheter/krop...under-sokande/

Flera av expressenlänkarna fungerar inte för mig idag så kan inte se på den du skickade. Bifogar en länk till svt istället med annat foto. Jag tror inte att det fanns något vid udden, bara att de letade där. Jag har tolkat det som att de hittade kroppen i vattnet nära båthuset och det är vad jag vill minnas samma ställe som de har haft inringat på bilder med texten "här letade dykarna"(eller liknande).

Jag är ganska säker på att de menar det huset som har grönt tak och ligger nära vattnet men står på fast mark. Bilden visar också vägen som går ner förbi båthuset och hela vägen fram till vattnet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/har-hittade-polisen-kroppen

Tack!
Den sista länken från svt gav väldigt bra bilder från udden. Där ser man det förmodade båthuset bättre också. Vattennivån ser dock ganska lågt ut i jämförelse med google maps.
Artikeln är från tidigt skede, när Tova ännu inte hade identifierats. Polisens tekniker är där, så man får inte veta mer än att de söker inom detta område.

På filmen och bilden ser man ju också holmen som ligger mer sydväst om huset. Från huset är den sträckan att gå mot holmen betydligt kortare ( dock ingen väg dit ut) än vägen ner till udden och båthuset. Nu kan man också se att det verkar nästan som man kan gå ut till holmen, så långgrunt är det.
https://www.google.se/maps/@61.6914653,16.9842583,241m/data=!3m1!1e3
Citera
2017-05-25, 21:08
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
De flesta har en kniv i bilen, för om man skulle volta, går det ofta inte att koppla ur säkerhetsbältet, kan finnas andra skäl också.En del kanske har kniven i en hållare kopplad till byxan, och bär den jämt, det ogillas av ordningsmyndigheten....

Men i de flesta fall är det inget uppsåt, att använda den mot mjuka kroppar.....

Tack för svar. Makes sense. Låter ju faktiskt väldigt rimligt att Volvograbbarna ska ha kniv då, speciellt vintertid om man åker av vägen. Men är det ett brott mot knivlagen om man har en kniv i sin bil? Det visste inte jag. Det borde ju vara precis som att ha en kniv hemma, så länge man inte har den "på sig" eller viftar runt med den.

Edit: Hade skrivit bil i sin kniv. Jobbat för mycket
Senast redigerad av litenpanda 2017-05-25 kl. 21:33.
Citera
2017-05-25, 21:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Herregud! Det låter inte som en vanlig misshandel som spårat ur.
Tror du att du kan få det mer verifierat?
Har du möjlighet att luska mer?
Citera
2017-05-25, 21:16
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack! Den sista länken från svt gav väldigt bra bilder från udden. Där ser man det förmodade båthuset bättre också. Vattennivån ser dock ganska lågt ut i jämförelse med google maps.
Artikeln är från tidigt skede, när Tova ännu inte hade identifierats. Polisens tekniker är där, så man får inte veta mer än att de söker inom detta område.

På filmen och bilden ser man ju också holmen som ligger mer sydväst om huset. Från huset är den sträckan att gå mot holmen betydligt kortare ( dock ingen väg dit ut) än vägen ner till udden och båthuset. Nu kan man också se att det verkar nästan som man kan gå ut till holmen, så långgrunt är det.
https://www.google.se/maps/@61.6914653,16.9842583,241m/data=!3m1!1e3

Vattennivån är väldigt låg jämfört med normalt. Har relativt stor kunskap inom området så dels vet jag det men kan backa påståendet för denna enskilda sjö med lite nyhetsartiklar och nyhetsinslag som berör fallet med Tova och har berättat om platsen.

Jag har också tänkt på att den vägen är kortare och att det borde vara möjligt att gå dit. Men samtidigt sa han på nyhetsinslaget(han verkade dock förvirrad) att man behövde ha båt för att komma till holmen. Och varför skulle man släpa kroppen ut på en holme för? Helt onödigt. Tycker det är mycket mer rimligt om han bara hade puttat ner kroppen precis nedanför där vägen tar slut och sen hoppats att han skulle kunna flytta den senare (som Mogna-Meloner har skrivit flera gånger i tråden). Jag tror att han typ sov eller något, vaknade och insåg att han hade en död kropp, dumpade den i sjön och stack iväg från gården fort som fan. Har det gått till så, så är det ju fördelaktigt då han antagligen lämnat många spår.

En annan fundering. Även om man är kapabel till att mörda någon så känns det väldigt magstarkt att hålla på med att flytta runt en död person hitan och ditan. Är det vanligt att mördare av alla dess slag gör så?
Citera
2017-05-25, 21:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Herregud! Det låter inte som en vanlig misshandel som spårat ur.
Tror du att du kan få det mer verifierat?
Har du möjlighet att luska mer?

Men när jag tänker efter, fick man inte veta väldigt tidigt att det var Tova man hittat? Dvs genom att någon identifierade henne? DNA, tandkort kan inte ännu varit aktuellt att hunnit få svar på.
Citera
2017-05-25, 21:20
Medlem
litenpandas avatar
Citat:

Citat:
har hört det rycktesvägen, vill inte säga för mycket från vem.. men hals grejen var lite sådär säker.. ta det med en halv nypa salt,

Har man sagt A får man säga B. Är det någon i området som sagt det? Hur lång kan rykteskedjan vara? Är det en väns väns vän så börjar trovärdigheten tryta, men är det din egen vän som känner familjen blir det mer troligt.

Har mycket svårt att tro att det skulle vara så illa med halsen då det skulle lämna väldigt stora blodspår även om man gör det ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in