Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-25, 14:32
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Jag tror att det är Billys röst i början av detta videoklipp om någon vill höra

Han verkar ha en rätt neutral dialekt. Jag trodde man hade mer brytning om man bodde bortåt där.
Citera
2017-05-25, 14:39
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Om han inte bar henne, kan han ju faktiskt även ha dragit henne. Det är inte så svårt. Ännu lättare om det dessutom är nedförsbacke till vattnet.

Undrar om det användes hundar. Var det lång-grunt, som det sägs, kan hon även ha synts från botten, t.ex från en båt eller helikopter.

Vad gäller hundar så kan man också ge dem något klädplagg eller annan tillhörighet från den saknade personen att sniffa på, och så får de upp spåret på så vis. Därmed inte sagt att det skedde i detta fallet.

Jo, det stod ju i någon nyhetsartikel att åklagaren hade uttalat sig om att "man kan dra eller släpa". Finns ju fler sätt vilket har diskuterats tidigare i tråden.

Jag undrar också om hon kan ha synts när hon har legat där. Eftersom det var så långgrunt borde man kunna se, i alla fall om man kollar noga. Polisen letade ju på fel plats innan men när de började leta på rätt plats gick det ju rätt så fort innan de fann henne, och då var det dessutom mörkt.

Hundar, helikopter och båt användes i sökandet:
Polisen har använt sig av både helikoptrar och hundar i sökandet av Tova Moberg, samt, enligt tidningen Hela Helsingland, ett 50-tal poliser i sökandet. Sjöpolisen kallades upp för att delta i sökande i ett vattendrag. Polisen lyckades positionera den unga kvinnans avstängda mobiltelefon till en plats som nu är del av informationsinhämtningen
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/detta-vet-vi-om-forsvunna-tova/

Jag undrar specifikt om liklukt, jag tänker på hans kläder. Och undrar om lukten går att tvätta bort? Om det stämmer att det tog "några timmar" innan kroppen flyttades ner till vattnet så borde det ju lukta lik lite här och var längst vägen ner till vattnet.
Citera
2017-05-25, 14:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det stämmer att en väg går från huset hela vägen ned till vattnet. Enligt mina egna tolkningar, ingen källa, är det troligt att Billy har burit Tova denna väg(som är ganska skymd) och att Tova har hittats i närheten av där vägen möter sjön.

Jag tolkar det som relativt enkelt för en person i Billys storlek att ta med sig en kropp i Tovas storlek dit, ca 240 meter. Såklart svårare när en person är död och ledlös än levande och kan hålla i honom när han bär. Men det går nog alldeles utmärkt med lite vilja.

Du hänger väl i en del krim-trådar? Har du koll på hur lång tid en person måste vara död innan hundar kan känna lukt av lik? Om någon annan har koll så svara gärna.

Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Om han inte bar henne, kan han ju faktiskt även ha dragit henne. Det är inte så svårt. Ännu lättare om det dessutom är nedförsbacke till vattnet.

Undrar om det användes hundar. Var det lång-grunt, som det sägs, kan hon även ha synts från botten, t.ex från en båt eller helikopter.

Vad gäller hundar så kan man också ge dem något klädplagg eller annan tillhörighet från den saknade personen att sniffa på, och så får de upp spåret på så vis. Därmed inte sagt att det skedde i detta fallet.

Enligt åklagaren släpade GM kroppen ned till sjön. Om han släpade henne inlindad eller ej vet vi inte. Ifall hon inte var inlindad borde hennes kropp vara skrapad, så det kan vara därför åklagaren säger att hon släpats/dragits ned till vattnet. Eller så är det tydliga spår längs vägen.
Citera
2017-05-25, 14:42
Bannlyst
Citat:
Jag tror att det är Billys röst i början av detta videoklipp om någon vill höra.

https://www.youtube.com/watch?v=IjErdwzLSB8
Han verkar jättevanlig, blyg och lugn, hur f-n kan han förändras till en våldsam kille som tom ev mördar?
Senast redigerad av kulprit 2017-05-25 kl. 14:45.
Citera
2017-05-25, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Han verkar ha en rätt neutral dialekt. Jag trodde man hade mer brytning om man bodde bortåt där.
Nej, ingen skarp dialekt runt norrlandstrakten.
Citera
2017-05-25, 14:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Jamen som den du svarade skrev, Hon är avliden, hittad i vattnet, men det är oklart hur hon dog."

dvs om hon drunknade själv så är det inget mord. Åklagaren bygger sitt fall på att det är ett mord men det är inte bevisat dvs rubriken är 100% korrekt "misstänkt" mord!

Läs på vad som framkommit i media, och då menar jag inte pressens spekulationer utan information från åklagaren....

Drunknat: nej

"Åklagaren Christer Sammens säger till TT att Tova Moberg dödades någon gång under natten till söndagen. Han uppger att hon troligen inte omkommit i vattnet där hennes kropp hittades.
– Hon dödades genom yttre våld, ja, det är min uppfattning,
säger han."

https://www.sydsvenskan.se/2017-05-1...tad-for-mordet

Uppsåt: ja

"Christer Sammens tror inte att Tova Moberg dog i vattnet, utan att det var ett sätt att dölja kroppen.
– Hennes död har orsakats tidigare, men jag vill inte kommentera vad exakt jag tror att man har gjort, säger Christer Sammens.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...som-svartsjuka

Drunknad:nej. Uppsåt:ja

"– Hon hittades på botten. Hon har transporterats dit om jag uttrycker mig så.
Har hon transporterats med båt?
– Det är inte den uppfattningen jag har. Man kan bära eller släpa. Det finns andra möjligheter att få ut en kropp än att använda båt. Det är ganska långgrunt och lite vatten, säger Sammens.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tova19-hittades-runt-20-meter-ut-i-vattnet/
Citera
2017-05-25, 14:58
Medlem
litenpandas avatar
I detta klippet belyses flera viktiga saker(som de flesta i tråden nog redan vet från nyheter men vissa har missat).

Tova har INTE drunknat.
Skjutvapen har inte använts.
Om tillhygge använts är obekräftat än så länge(trots att klipper är 5 dagar gammalt)
Hon har blivit utsatt för yttre våld.
MGM tros ha "Mördat för att timmar senare inse vidden av sitt brott och desperat försökt gömma kroppen i en sjö"

https://www.youtube.com/watch?v=GorN1RbSi_4
Citera
2017-05-25, 14:59
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Han verkar jättevanlig, blyg och lugn, hur f-n kan han förändras till en våldsam kille som tom ev mördar?

Alla har vi nog varit vanliga och lugna någon gång i livet. Man kan inte bedöma honom utifrån det korta ljudklippet. Det var mest för att höra hans röst.
Citera
2017-05-25, 15:18
Bannlyst
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Läs på vad som framkommit i media, och då menar jag inte pressens spekulationer utan information från åklagaren....

Drunknat: nej

"Åklagaren Christer Sammens säger till TT att Tova Moberg dödades någon gång under natten till söndagen. Han uppger att hon troligen inte omkommit i vattnet där hennes kropp hittades.
– Hon dödades genom yttre våld, ja, det är min uppfattning,
säger han."

https://www.sydsvenskan.se/2017-05-1...tad-for-mordet

Uppsåt: ja

"Christer Sammens tror inte att Tova Moberg dog i vattnet, utan att det var ett sätt att dölja kroppen.
– Hennes död har orsakats tidigare, men jag vill inte kommentera vad exakt jag tror att man har gjort, säger Christer Sammens.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...som-svartsjuka

Drunknad:nej. Uppsåt:ja

"– Hon hittades på botten. Hon har transporterats dit om jag uttrycker mig så.
Har hon transporterats med båt?
– Det är inte den uppfattningen jag har. Man kan bära eller släpa. Det finns andra möjligheter att få ut en kropp än att använda båt. Det är ganska långgrunt och lite vatten, säger Sammens.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tova19-hittades-runt-20-meter-ut-i-vattnet/
Det var många bud, allt från omkommit till mord och med reservation det är MIN uppfattning.

Så det går som du förstår inte att få ut något ur dessa intervjuer + att han driver sitt fall.

Fråga advokaten, han säger säkert tvärt om eftersom han driver sitt uppdrag.
Citera
2017-05-25, 15:20
Bannlyst
Citat:
Alla har vi nog varit vanliga och lugna någon gång i livet. Man kan inte bedöma honom utifrån det korta ljudklippet. Det var mest för att höra hans röst.
Absolut, men lite ovanligt tycker jag att förändras jättemycket på 4 år i den ålder samt i den miljön.

Hade han flytta 4 år till i Afganistan hade jag förstått det lite bättre men nu har han pendlat mellam hudik och umeå!
Citera
2017-05-25, 15:24
Medlem
litenpandas avatar
Nyhetsklipp från 16 maj:

3:45 visas en bild på ett inringat område. Jag tolkar bilden som att det är där vägen möter vattnet som är nämnt tidigare, att detta är samma inringning som exempelvis expressens "här sökte dem efter Tova"-bilder.

Därefter säger reportern såhär:
"Runt själva fyndplatsen, som jag förstår så är det en väldigt liten ö som det ser ut här bakom mig, där är det inte avspärrat. "
och sen säger han såhär
"Man tror ju att dem måste ha tagit sjövägen för att komma till den platsen här bakom så måste de ha färdats med båt när MGM har försökt göra sig av med kroppen här ute då."

Vad snackar han om? Menar han att fyndplatsen är på ön eller inte? Jag tror inte det, men samtidigt säger han ju det. Han kanske baserar det på vittnesuppgiften som kom i ett tidigt skede och sa att de hade åkt båt in i en vik? Han säger att det är obekräftat från polisen och det vet vi ju redan.
Citera
2017-05-25, 15:28
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Absolut, men lite ovanligt tycker jag att förändras jättemycket på 4 år i den ålder samt i den miljön.

Hade han flytta 4 år till i Afganistan hade jag förstått det lite bättre men nu har han pendlat mellam hudik och umeå!

Kan ha med psykisk sjukdom och/eller droger att göra. Eller så har han alltid varit sånt men att det inte kommit fram förrän efter att han blivit ihop med Tova. Man lever ju sällan så nära inpå andra människor som man gör med en partner, även om man inte ens bor ihop. Det är en speciell relation man skapar. Jag tror att det är sällan som män som misshandlar sin partner psykiskt och/eller fysiskt visar det utåt, varför skulle de vilja göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in