Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Känns som om detta med att man pratar om att Tova "gömts", är mer än bara kastad i vattnet. Annars skulle man kanske inte använda ordet gömts? Men har hört lite olika versioner från de olika åklagarna, så det är bäst att hålla det öppet.
Med gömd skulle man kunna mena:
- gömd för att hon ändå låg i vattnet (ej på brottsplatsen).
- gömd för att hon faktiskt låg gömd i t ex vass, eller under brygga el dylikt.
- gömd för att hon sänkts med tyngder
Vad jag sett andra skriva på tråden är att man sjunker till botten om man är död innan, och att man flyter upp först när det börjat utvecklas likgaser. Vet inte om detta stämmer, men låter ju rimligt. Om kroppen inte har tyngder, utan ligger på botten som skrivits, tänker jag att kroppen kanske inte driver omkring särskilt mycket. I så fall skulle det bero på undervattensströmmar. Vad jag förstått, fanns det brygga nära. Kanske man inte har en brygga nära strömt vatten?
Det ska ju ha varit grunt vatten, och om jag inte missminner mig har det skrivits att man tror att hon har dragits/burits dit (hur man nu vet det? Det är här jag tänker att det kan finnas något bevis på det t ex släpspår eller spår på skottkärra /vagn eller annat).
Om kroppen är nedtyngd är det naturligtvis inte aktuellt att hon drivit särskilt långt.
Har tänkt på det där med sparkar ett tag, efter att någon nämnde det på tråden. Låter som det kan vara det "tillhygge" som man inte vill kalla tillhygge ändå.
Det var åklagare Sammens som först på den direkta frågan om tillhygge, vid en intervju sa svävande något om (fritt ur mitt minne nu ): tillhygge och tillhygge, man kan kanske kan kalla det något slags tillhygge.
Vid senare tillfälle sa han i en intervju i Expressen 19/5-17:
"Ja, jag vet inte om jag har använt ordet tillhygge. Jag har sagt att det inte varit vapen, men hon har utsatts för någon typ av yttre våld kan jag bekräfta, mensen i övrigt vill jag inte kommentera".
Kanske man inte kan hoppas på något slags blåmärken som passar MGMs skor? Om det var inomhus, hade han förmodligen inte skor på sig. Och skulle de varit utomhus tänker jag att han i så fall jagat henne, och då inte heller haft skor på sig?
Kanske har kompisarna många svar. Hoppas på det. Kanske de vet något runt det som mynnade ut i att de plötsligt blev ombedda att lämna huset?
När lämnade kompisarna huset? Det ska ha varit innan sista samtalet från Tova till sin kompis, 23.30 har det skrivits i tråden. Var det i nära anslutning? Det kanske började torna upp sig då? Tova ville åka till festen, Billy ville prata i lugn och ro med Tova om det, slänger ut kompisarna, hon ringer kompisen och säger att hon kommer åka??
Mycket intressanta tankar du har.
Jag vet inte heller så mycket om när kroppar sjunker och flyter, så jag får haka på det här med gaser. Det låter bra. Om hon flöt när MGM dumpade henne skulle han nog inte välja att lämna henne där. Det blir alldeles för lätt att hitta kroppen. Det här med tyngder känns komplicerat om det inte är planerat i förväg, vilket jag inte tror det var. Vass/brygga kan iof också vara rimligt, kanske kanske...
Men sen har jag läst här i tråden att det var typ 4 grader i vattnet. Jag skulle aldrig kunna vada ut ca 20 meter i så kallt vatten. Men alla kanske inte är lika känsliga som jag. Kanske inte märktes om han var hög? hmmm...
Teorin om att han kan ha sparkat henne med skorna är bra. Vi vet ju faktiskt inte om dådet skedde inne eller ute. En sko med stålhätta är nog ett riktigt otäckt mordvapen om den sitter på fel person t.ex. Om han till och med stampat på henne kanske det kan finnas avtryck av skosulan?
Så många frågor, så lite svar.