2017-05-24, 09:43
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Jag irriterar mej som f-n på att det där med sierskan fått så lite utrymme i FUP. Hon har så dåligt minne efter bara några veckor. Pratar hon så ofta med anhöriga till försvunna asiatiskor att hon blandar ihop saker?

Oavsett hennes minne...jo, jag tycker också att det är ytterst märkligt att Mats vallar sina anhöriga JUST där, nära fyndplatsen. Vansinnigt påhitt som pekar rakt på honom, men...så är han ju klen i huvet också.

När man läser FUP igen efter ett tag så blir svagheterna i den klarare, och Mats lögner och förklaringar alltmer bisarra. Han ljuger som en sjuåring, och missar helt att varje lögn måste backas upp av flera nya i en mycket snar framtid.
Om jag minns rätt var det Mats som talade med sierskan, vad hon sa eller inte sa vet vi inte. Mats påstår dock att hon sagt var man ska leta (åtminstone allmänt, inte specifikt). Mats måste ha pekat ut Norra Bertilsbo för bl.a. pappa Alm eftersom de (pappa+syster+släkting till Linda) åkte dit och talade med Gauffin. Gauffin såg aldrig Mats, han trodde att Mats satt kvar i bilen, men jag har för mig att Mats inte ens var med.

Må vara hur som helst med det men som du skriver: Ytterst märkligt är det att peka ut en plats så nära fyndplatsen.
Citera
2017-05-24, 09:53
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Enligt FUP 166
Jan-Erik är intresserad av väder och gör varje dag dagboksanteckningar om det. Han bor i Sunnanö, som ligger ca 2 km norr om Torsångs Café.
09-08-01 har Jan-Erik antecknat att det var halvklart, +20 grader och något regn. Han vet inte när regnet kom men tror att det var någon gång under eftermiddagen. Jan-Erik säger att det var så lite regn att det inte var mätbart.

Enligt FUP 167
VäderstationFalun-Lugnet avlästes 20.00 1 augusti 2009 det var 20,3 grader och ingen nederbörd.
Enligt FUP 169
Här kommer de väderuppgifter som jag har för 20090801. De är noterade i Hillersboda, Svärdsjö. Alla tider är svensk normaltid. Klockan 19 (20 sommartid) var det +19,6ºC, nästan mulet, uppehåll och svag nordvästlig vind. Ingen nederbörd förekom under den tidsrymd som du frågar på. I den bifogade filen kan du se temperaturen var tionde minut.
Uppgifterna i FUP 170 kommer från Hillersboda Svärdsjö, som är framtill 21.00, därefter finns inga uppgifter.

Falun ligger mittemellan Sunnanö och Svärdsjö och båda ställen har ingen klarblå himmel den 1 augusti.
Att det kunde ha kommit regn som inte var mätbart i Falun vid 23.00 tiden 1 augusti är mycket troligt den tiden, som Anders sade att det regnade vid 23.00 tiden när han cyklade förbi Slaggatan och hade regnkläder på sig.
Polisen accepterade hans tidsuppgift att det regnade vid 23.00 tiden, och de helt säkert kollade upp det, därför Anders vittnesuppgift kunde ses som viktig.

Vad har Anders som stöder hans antagande att det var 1/8-09 som det regnade omätbart regn som krävde regnkläder?
Citera
2017-05-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag vill minnas att Siv-Gun Berglund säger att hon kan bara beskriva en plats där LC kan befinna sig, inte någon bestämd plats. Jag vill minnas att hon pratar om en fors, jag sitter vid en lånedator och saknar FUP som jag inte får ladda ner här, olustigt eftersom Mats Alm pratade om en fors med svågern.

Säger inte Mats Alm att S-GB har sagt att hon finns ca 3 mil norr om Falun. Där ska finnas hus i närheten.

Stämmer hennes uppgifter med hur det ser ut vid NB?

Ska man vara petig så ligger Norra Bertilsbo nordväst om Falun , ska man norr om Falun så hade det känns mer rätt att åka mot Enviken-Bollnäs .
Har aldrig varit i N. Bertilsbo men jag tror verkligen det ligger uppe på ett berg och det är nog dåligt med forsar där...
Rinner en bäck däremot som jag tror börjar nedan för N.Bertilsbo , syns på kartan...
Rinner en större å efter Rättviks/Falu vägen också .
Tror inte man spontant skulle känna att "här är det" om man kom och åkte på Faluvägen för du ser inga hus - bara en skylt som det står N. Bertilsbo på.

Från N. Bertilsbo till Falun är det 3.2 mil
Från Falun till Enviken är det 2,9 mil - Fast dit åkte de aldrig och letade ens -har inte hört något om det i alla fall

Oavsett så är det lite konstigt att Mats bara släpade ut familjen i fel vädersträck för att leta -och då på rätt plats. Eller var de ute mer och letade i skogen norr om Falun?

Om en bäck funkar lika bra som en fors så jo visst kan han leta där men det är ju ändå väldigt konstigt att han hamnade rätt med tanke på hur många bäckar det finns i skogarna där omkring...
Citera
2017-05-24, 17:24
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NervusVagus
Tack TheyKeymaker för svaret! Jag ska tillägga att jag absolut inte tror på sierskor eller att denne skulle vara en potentiell mördare. Tyckte bara att det är spännande att pappan och syster dyker upp på den plats som Mats sedan dyker upp på barbröstad.
Det känns så planerat på ett sätt jag inte riktigt fattar varför?
Och att bägge gångerna var syskonen Gauffin på plats på sitt landställe. Det är ju också en slump (eller är det?) Mats kanske visste att dom skulle vara på plats? Pappan kanske sagt det till Mats efter att ha samtalat med Gauffin när dom var där typ "hur ofta är ni här då?" Och vidarebefordrat det till Mats.
Han befann sig ju i skogen länge, han kanske väntade på att stugägarna skulle komma hem?
Citera
2017-05-24, 19:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Om jag minns rätt var det Mats som talade med sierskan, vad hon sa eller inte sa vet vi inte. Mats påstår dock att hon sagt var man ska leta (åtminstone allmänt, inte specifikt). Mats måste ha pekat ut Norra Bertilsbo för bl.a. pappa Alm eftersom de (pappa+syster+släkting till Linda) åkte dit och talade med Gauffin. Gauffin såg aldrig Mats, han trodde att Mats satt kvar i bilen, men jag har för mig att Mats inte ens var med.

Må vara hur som helst med det men som du skriver: Ytterst märkligt är det att peka ut en plats så nära fyndplatsen.
Citat:
Bara några dagar efter Linda Chens försvinnande var Alm och hans familj och letade efter henne några mil väster om Falun, ungefär där hon senare hittades.
– Det var en sierska som sa åt mig att leta där, förklarade han i går.

Det är bara det att sierskan i förhör har förnekat att hennes krafter denna gång lyckats pricka så rätt.

Någon av dem ljuger och om vi för ett ögonblick utgår ifrån att det är Alm inställer sig några viktiga frågor.
Varför letade han just där?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article12257466.ab

Citat:
När Chris Chen såg platsen där Mats Alm hittades fick han en klump i halsen.
Några veckor tidigare hade han letat efter sin syster där – tillsammans med den misstänkte mördaren.
– Jag blev helt chockad. Jag vet inte hur han lyckades vilseleda oss, säger han.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12003334.ab

Citat:
När brodern själv ringde sierskan kunde hon dock inte vara mer precis än att ”Linda fanns vid en telemast”, och då är hon ändå en av Saidas döttrar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article12264437.ab

Det är ju så uppenbart som det kan bli att MA ville att nån av Lindas anhöriga skulle råka
på kroppen. Och hade det nu verkligen också hänt att så blivit fallet så hade man väl aldrig behövt
haft problemet med att fastställa en dödsorsak för då hade man hittat Linda "i tid".
Med tanke på det var det ju faktiskt synd att inte Mats fick som han önskade...

MA ville bara att kroppen skulle fram så att livförsäkringen kunde utbetalas till honom.
Brydde sig kanske inte om huruvida det gick att säga vad Linda dött av eller inte,
han var väl i någon tro att den svenske man Linda tidigare sammanlevt med borta i Småland
och som var far till hennes barn skulle bli misstänkt istället för honom.
Han försökte ju bearbeta låtsasmamman på den punkten om jag erinrar mig rätt nu; få henne
att "titta åt det hållet" och gärna också se till så att farbror polisen gjorde sammalunda...
Senast redigerad av Grandioso 2017-05-24 kl. 20:02.
Citera
2017-05-24, 20:08
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article12257466.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12003334.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article12264437.ab

Det är ju så uppenbart som det kan bli att MA ville att nån av Lindas anhöriga skulle råka på kroppen.
Och hade det nu verkligen också hänt att så blivit fallet så hade man väl aldrig behövt haft problemet med
att fastställa en dödsorsak för då hade man hittat Linda "i tid".
Med tanke på det var det ju faktiskt synd att inte Mats fick som han önskade...

MA ville bara att kroppen skulle fram så livförsäkringen kunde utbetalas till honom. Brydde sig kanske inte
om huruvida det gick att säga vad Linda dött av eller inte, han var väl i någon tro att den svenske man Linda
tidigare sammanlevt med borta i Småland och som var far till hennes barn skulle bli misstänkt istället
för honom. Han försökte ju bearbeta låtsasmamman på den punkten om jag erinrar mig rätt nu; få henne
att "titta åt det hållet" och gärna också se till så att farbror polisen gjorde sammalunda...

Jag tror faktiskt att det kan ha varit ett försök att rikta misstankarna åt LC:s brors håll. Hade brodern råkat bli den som hade sett LC så hade Almarna pekat finger var så säker.
Citera
2017-05-24, 21:52
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag tror faktiskt att det kan ha varit ett försök att rikta misstankarna åt LC:s brors håll. Hade brodern råkat bli den som hade sett LC så hade Almarna pekat finger var så säker.
Inte alls omöjligt.

Lars Alm "funderar":

Lars säger: "Det är någonting som inte stämmer. Någonstans kan hennes familj vara
involverad".
(S 1278)

Lars har också funderat på varför Chriss "vrålade Linda som en galning" vid ett tillfälle då de
var ute och sökte efter Linda. Det var i närheten av Gaufengs stuga. Vid det tillfället sökte
Chriss tillsammans med Lars och Britt-Marie. Ca en kvart senare var Chriss mån om att de
skulle smyga i skogen och inte göra några ljud ifrån sig.
Det här var torsdagen innan bröllopet skulle ha varit.
Senare samma kväll åkte Chriss och Carlie ut för att handla och var borta under flera timmar.
(S 1299)

Kan ta det här också när jag ändå har pappan "på tråden":

När man kommer in på den rodnad man sett att MA haft på halsen:

UJ: Hade Mats ett rött märke på halsen, frågade ni honom någon gång om vad det var för
något?
LA: Jag har tänkt på det där själv. Skulle, ha tänkt, så här skulle Mats ha gjort Linda
någonting, varför försvarade hon sig inte varför har inte hon, varför var inte han sönderklöst
och så vidare. Jag bodde ju faktiskt med han och det gjorde jag och frugan och alla Lindas
anhöriga ……………varför såg man inget. Sa, varför klöste hon inte varför slog hon inte
varför sprattlade hon inte. Har hon levt det liv hon har gjort om jag fått reda på efteråt att det
här polisanm, polisingripande som har varit i lägenheten. Alltså hon som har gett sig på
……….garanterar jag. Varför vart han sönderklöst och riven, tyvärr, jag har inget svar på
sådana saker. Jag har reflekterat över att jag inte har sett någonting. Och det är också
någonting som jag har tänkt ta med advokaten …….
(S 1316)
Senast redigerad av Grandioso 2017-05-24 kl. 21:55.
Citera
2017-05-24, 22:43
Medlem
Grandiosos avatar
En kvinna redogör för iakttagelser på Nybrogatan i Falun den 1 augusti 2009:

Jobbar på Herrhagsgården. Hon hade slutat vid 13-14-tiden lördagen den 1 augusti, hon
slutade lite tidigare eftersom hon hade jobbat som resurs den dagen. Sen var hon hemma en
stund och sen åkte hon ner på stan vid 15-16-tiden. Hon var på väg in mot stan för att hämta
dottern. Körde på Nybrogatan österut mot stan. Det var en bil som skulle göra en vänstersväng
ut från Hyttgatan. Talin reagerade på att kvinnan såg så ledsen ut. Kvinnan hade någon vit top
och håret i en knut. Talin såg att det var en liten kvinna. Det såg ut som hon grät. Mannen
bredvid var mycket längre än kvinnan. Kvinnan var av asiatisk härkomst. Talin är 160cm lång
och hon fick intrycket av att kvinnan var kortare än henne. De åkte i en mörk bil, lite större
modell. Talin kör själv en liten bil, Huyndai Pony. När Talin såg bilder i tidningen efteråt så
tyckte hon att det var precis så som hon mindes Linda. Mannen hade mellanblont hår. Inte av
utländsk härkomst. Killen var mellan 30-40 år och kvinnan tänkte Talin inte på hur gammal
hon var.
Talin kan inte komma på något annat som hon hört eller tänkt på angående Lindas
försvinnande. Det har pratats mycket på jobbet men mest har det varit om det som stått i
tidningarna.
(S 564)
Citera
2017-05-25, 03:12
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En kvinna redogör för iakttagelser på Nybrogatan i Falun den 1 augusti 2009:

Jobbar på Herrhagsgården. Hon hade slutat vid 13-14-tiden lördagen den 1 augusti, hon
slutade lite tidigare eftersom hon hade jobbat som resurs den dagen. Sen var hon hemma en
stund och sen åkte hon ner på stan vid 15-16-tiden. Hon var på väg in mot stan för att hämta
dottern. Körde på Nybrogatan österut mot stan. Det var en bil som skulle göra en vänstersväng
ut från Hyttgatan. Talin reagerade på att kvinnan såg så ledsen ut. Kvinnan hade någon vit top
och håret i en knut. Talin såg att det var en liten kvinna. Det såg ut som hon grät. Mannen
bredvid var mycket längre än kvinnan. Kvinnan var av asiatisk härkomst. Talin är 160cm lång
och hon fick intrycket av att kvinnan var kortare än henne. De åkte i en mörk bil, lite större
modell. Talin kör själv en liten bil, Huyndai Pony. När Talin såg bilder i tidningen efteråt så
tyckte hon att det var precis så som hon mindes Linda. Mannen hade mellanblont hår. Inte av
utländsk härkomst. Killen var mellan 30-40 år och kvinnan tänkte Talin inte på hur gammal
hon var.
Talin kan inte komma på något annat som hon hört eller tänkt på angående Lindas
försvinnande. Det har pratats mycket på jobbet men mest har det varit om det som stått i
tidningarna.
(S 564)

Kan vara den sista observationen av Linda Chen innan hon blev mördad.
Tack för det citatet, något som jag inte observerat tidigare.
Citera
2017-05-25, 03:49
Medlem
Det var på Marias intiativ som Mats ringde sierskan Siv Gun därför när familjerna skulle påbörja söket hade de ingenting att gå på.
Maria sökte upp telefonnumret till Siv Gun som sedan Ma ts ringde upp och pratade med henne.
Siv gun sade till Mats att Linda hålls fången i en stuga intill ett vattenfall eller fors.
Stugan skall vara belägen 2-3 mil Nordväst om Falun och på den vänstra sidan av vägen .
Maria skaffade kartor och ser en stuga efter Rv 80 intill Utterforsen.
Familjerna åker mot Utterforsen men Maria anser de åkt för långt och de vänder tillbaka vid Mårtanbergshyttan.
De åker tillbaka och stannar vid Gauffins stuga för att kolla på kartan var de befinner sig..
Sedan åker de mot Rällsjöbo, Mats och Hanna börjar promenera mot Säpptjärn.
Maria menar att de åker alla vägar på vänster sida om Rv 80.
Söket går ut på att alla söker på vänster sida om Rv 80 som Siv Gun sagt, bortsedd från Chris och Lindas mor som söker på den högra sidan.
När sällskapet kom mot Bjursås ansåg Maria att de avbryter söket och åker till Falun.
När de kommer till Falun ringer Chris Siv Gun efter Mats inrådan och hon säger att Linda håller på att flyttas i en mörk combibil av en man och kvinna.
De åker tillbaka för att söka den mörka combibilen.
Nästa dag fredag ringer Mats Siv Gun men då har hon andra direktiv, att Linda skall ha stannat vid en mast och de söker en sådan.
Vid förnyad kontakt uppger Siv Gun att Linda är flyttat 12 mil söderut, och då ger de upp sökandet.
Sedan visade det sig att kroppen fanns på den högra sidan av Rv 80 där Chris och hans mor sökte.
Chris har påstått att han var i närheten av kroppen när de sökte, men Mats eller någon annan kan inte ha påverkat honom att söka där..
Citera
2017-05-25, 05:28
Medlem
Men det är fortfarande Mats som vidarebefordar vad som sagts av sierskan till resten av familjen.
Du förstår problemet? Det blir som ett försök till "alibi" från Mats sida för att hitta kroppen.
Citera
2017-05-25, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NervusVagus
Men det är fortfarande Mats som vidarebefordar vad som sagts av sierskan till resten av familjen.
Du förstår problemet? Det blir som ett försök till "alibi" från Mats sida för att hitta kroppen.
Du måste se till fakta, Mats med den övriga familjen sökte hela tiden på den vänstra sidan av Rv 80 sett från Falun,det var endast Chris och hans mor som sökte på den högra sidan där det sedan visade sig att kroppen fanns.
Mats sprang omkring och såg i stugor om Linda fanns kidnappad där, därför Siv Gun hade sagt att hon hölls fången i någon stuga.
Jag kan inte se att någon påverkade Chris att komma i närheten av kroppen som han själv påstod att han varit, vid det här söket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in