Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
"Kammaråklagare
Ulrica Selderman säger till TT att hon är inte förvånad över att Mats Alm dömdes enbart för brott mot griftefrid.
– Det kommer inte som någon överraskning. Det största problemet har varit att man inte har kunnat fastställa dödsorsaken och det har vi vetat om, säger Selderman.
- Vi gjorde den bedömningen att den bevisning vi hade räckte till en fällande dom. Det har gjorts en ordentlig och gedigen polisutredning. Men vi har hela tiden vetat om att vi har haft en svårighet med i bagaget nämligen att det inte gick att fastställa dödsorsaken, säger Selderman."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/aklagaren-domen-ar-ingen-overraskning/
Eftersom du går på sådana här enkla grejer, anser jag du kan inte göra några skarpa analyser.
När en kropp påträffas den första frågan är har personen avlidit genom naturlig död, eller på annat sätt ?
I Lindas fall fanns det ingen tvekan om något annat, utan hon hade blivit mördad.
Efter det konstaterande har dödsorsaken ingen betydelse, utan vad som gäller är att få tag på mördaren och bevis mot den personen.
När gärningsmannen ringats in och gripits och det finns bevis mot honom då kommer han att åtalas och då kommer dödsorsaken in i bilden.
Vanligtvis för att dömas för mord fordras dödsorsak, men i det här fallet hade med all sannolikhet dödsorsaken förbisetts och en bevisad gärningman hade blivit dömd för mord.
Det har hänt ett flertal gånger att personer blivit dömda för mord, utan att någon kropp funnits, men de har haft starka bevis mot gärningsmannen.
Saken är den i det här fallet fanns det ingen gärningsman man visste om.
Vad hon gör U. Selderman är att hon underskattar vanliga människor, att de kan inte tänka själva.
Jag anser hon försvarar att det väcktes åtal mot MA, när det inte fanns några bevis mot honom.
Jag anser något åtal skulle aldrig ha väckts mot MA.
Åklagarna är skickliga jurister de visste med all sannolikhet innan åtalet, vilka förutsättningarna mot MA var.