2017-05-24, 14:37
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Så existerar kollektiv mening?
På samma sätt som individuell. Det var, enligt laget, meningen att de skulle vinna matchen. Meningen med att spela match är att vinna, det tycker laget kollektivt .
Citera
2017-05-24, 17:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det kanske man skulle kunna säga.
Säg att du skickar ut två ljusstrålar till dina två vänner som bor på motsatta sidor av galaxen (du bor i mitten). Innan du gör det berättar du för dem att om en av strålkastarna är röd är den andra blå. Så du skickar den blå strålen till din vän på ena sidan och omedelbart vet hon att din andra vän får en röd stråle samtidigt. Aha! Du säger, mina vänner har nu kommunicerat med en hastighet snabbare än ljusets hastighet och kränkt relativiteten. Men ingen riktig information har överförts mellan dem.
Med kvantmekanik blir det lite mer komplicerat eftersom man teoretiskt inte vet partikelns tillstånd tills det har observerats, men du kan fortfarande inte påverka partikelns tillstånd så argumentet är detsamma.

OK. Men även ponerat* med din tolkning av quantum-entanglement är E=mc^2 ändå inget argument för absoluthet.

* Vilket jag tillfälligt kan göra.
Citera
2017-05-24, 17:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Så existerar kollektiv mening?

Naturligvis. Men inte som "bevis" för nånting.
Citera
2017-05-24, 18:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OK. Men även ponerat* med din tolkning av quantum-entanglement är E=mc^2 ändå inget argument för absoluthet.

* Vilket jag tillfälligt kan göra.
Det är inte min tolkning, det är allmänt vedertaget. Det finns ingen, så vitt jag vet, seriös forskare som anser att sammanflätning kränker relativitetsteorin. Har du några sådana uppgifter vill jag gärna se dem.
Varför är E=mc2 inget argument för absoluthet? Finns det platser eller tillfällen då det inte gäller?
Citera
2017-05-24, 18:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det är inte min tolkning, det är allmänt vedertaget.

Whatever.

Citat:
Varför är E=mc2 inget argument för absoluthet? Finns det platser eller tillfällen då det inte gäller?

Eh. Om nån förespråker absoluthet har denna SIN bevisbörda, om nån vill motbevisa absoluthet har denna SIN bevisbörda.

Jag gör varken det ena eller det andra, men avvaktar presentationen av nån form av belägg/evidens i frågan om absoluthet.
Citera
2017-05-24, 19:53
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Whatever.
Du har haft en missuppfattning, blivit upplyst om det korrekta sakförhållandet och det här är din kommentar?
Moget.

Citat:
Eh. Om nån förespråker absoluthet har denna SIN bevisbörda, om nån vill motbevisa absoluthet har denna SIN bevisbörda.
Jag gör varken det ena eller det andra, men avvaktar presentationen av nån form av belägg/evidens i frågan om absoluthet.
Beviset är att konservering av energi och rörelse är absolut exakt under alla omständigheter. Så, motbevisa.
Citera
2017-05-24, 19:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Beviset är att konservering av energi och rörelse är absolut exakt under alla omständigheter.

Beviset för vad? Absoluthet?

Citat:
Så, motbevisa.

Nu är det ju inte så bevisbörda-fördelning fungerar.
Citera
2017-05-24, 20:07
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Precis.

Citat:
Nu är det ju inte så bevisbörda-fördelning fungerar.
Jo det gör det. Jag har presenterat ett bevis, det är upp till dig att motbevisa.
Citera
2017-05-24, 20:23
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Beviset är att konservering av energi och rörelse är absolut exakt under alla omständigheter. Så, motbevisa.

Det har ju inte prövats experimentellt under alla omständigheter så det går givetvis inte att motvisa. Men det är ju inte en vetenskaplig utgångspunkt att man kräver falsifiering av icke-falsifierbara teser (alltså under ALLA existerande omständigheter).

För till syvende och sist är allt en fråga om sannolikhet och kontext.
Citera
2017-05-24, 21:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av proconsu
]Precis.

OK. Vilken typ av absoluthet är E=mc^2 bevis för ... och hur?

Citat:
Jag har presenterat ett bevis, det är upp till dig att motbevisa.

Det är inte så bevisbörda-fördelning vanligen fungererar.
Citera
2017-05-25, 08:25
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Är det något särskild, du anser att jag inte "förstår"?

För jag "förstår" ju tydligen, att förespråkarna av filosofisk idealism användar självutnämnd auktoritet för att pseudo-belägga sina sinsemellan lita olika a priori-premisser.
Vad du inte förstår är vad som driver dig...

...till att förneka det absoluta och framhäva en "Djävulens ideologi" om den relativistiska verkligheten (vilket för mig blott är "en pöl av fantasi" i det verkliga förhållandet av Ying & Yang – och den s.k. "verkliga verkligheten").
Citera
2017-05-25, 09:39
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
OK. Vilken typ av absoluthet är E=mc^2 bevis för ... och hur?
En verklighet som inte är förändringsbar. Som ljushastigheten i vakuum, en annan absoluthet.

Citat:
Det är inte så bevisbörda-fördelning vanligen fungererar.
Presentera åtminstone ett argument för att det skulle vara falskt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in