Citat:
Jo, om man har en förmåga att se sig om vilka samhällsfunktioner vi har, vilka som uppehåller dem, vilka som styr dem, vilka som nyttjar dem osv. För en som bryr sig och läser på lite är det solklart att få en fungerande översikt. Lever man i LAALAA-landet, så blir det svårare.
I vårt samhälle finns all info du behöver bara några knapptryck bort, vilka som gör vad och vilka som ansvarar för vad. Vare sig du ser dem eller inte. Vårt nuvarande samhällsbygge började vi på, på 1500-talet, så det är ingen ny grej. Ja, vi har gjort de flesta misstagen förr. Genom att läsa historia kan vi undvika de värsta fallgroparna. Människan däremot är ungefär den samme, förutom fler regler att förhålla sig till. Men så lägger vi fler timmar i skolan också för att lära oss detta.
Gick inte du också i skolan?
Läste ni nån Samhällskunskap?
I vårt samhälle finns all info du behöver bara några knapptryck bort, vilka som gör vad och vilka som ansvarar för vad. Vare sig du ser dem eller inte. Vårt nuvarande samhällsbygge började vi på, på 1500-talet, så det är ingen ny grej. Ja, vi har gjort de flesta misstagen förr. Genom att läsa historia kan vi undvika de värsta fallgroparna. Människan däremot är ungefär den samme, förutom fler regler att förhålla sig till. Men så lägger vi fler timmar i skolan också för att lära oss detta.
Gick inte du också i skolan?
Läste ni nån Samhällskunskap?
Mm, all info finns några knapptryck bort - om man vet vilken info man ska söka efter ja, och var. Här på forumet visar det sig dagligen att folk inte har en aning, de bara upprepar som papegojor vad de sett i ett klipp på andra forum och lägger in en slarvig länk som de dessutom inte ens fattar själva hälften av gångerna. Läsförståelsen närmar sig ibland noll, tamefan. Helt i linje med vad som sägs om skolan också, dessvärre. (Därför anser jag det vara så otroligt viktigt att man ser till att öka läsförståelsen i landet pronto!)
Tyvärr, mitt intryck kvarstår. Inte många här är kapabla att avgöra vilken forskning och/eller vilka publikationer som är viktiga och inte och du förbättrar inte direkt statistiken själv med din aningslösa fråga om jag gick i skolan.