Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
Nä, uppenbart är det knappast. Det finns studier som relativiserar pausen, och så finns det studier som bekräftar den. Mellan 2002 och 2014 är det väl knappt kontroversiellt ens.
Den har ju inte med åren som är av mest relevans. Och med 30-års medelvärden fortsätter kurvan förstås uppåt även efter 1998 eftersom 60-talet var kallt.
Nej, jag fann ingen bild där.
Är IPCC en organisation som försöker försvara förbränning av kol och olja? Nja knappast, men möjligtvis framför de rökridåer..
"Uppvärmningspaus" är "fejk news" med avsikten att öka förbränning av kol och olja
OK, jag länkar till bilden igen:
https://s1.postimg.org/bnt8lnw3z/170416_global_temp_30year_ave.png
Alla som förstår skillnaden mellan klimat och korta fluktuationer som hänger samman med t.ex. ENSO och issmältning förstår varför jag valde 30-års medelvärde. 30-års medelvärde för perioden 1988 - 2017 har 2002 som mitten på tidsintervallet. Kurvan speglar alltså utvecklingen fram t.o.m. 2017.
IPCC har inte hävdat att det är en paus i uppvärmningen mellan 2002 och 2014. Men, eftersom du påstår det och jag hävdar att det är en trådsanning som du försöker sprida här, så kan du väl referera tlll källmaterial från IPCC som bekräftar din uppgift. Alternativt så kan vi avskriva den en gång för alla.
Vad IPCC har gjort är att dom tagit upp resonemanget runt uppvärmningspaus och hur det uppkommit. Det vet nog de flesta. Vad du påstår, att IPCC hävdar att det varit en uppvärmningspaus mellan 2002 och 2014 – Det är ett påstående som saknar grund.
Om man är intresserad av klimat och tillägnat sig lite kunskap om vad som påverkar klimatet på Jorden så vet man skillnaden mellan den långsiktiga förändringen av den globala medeltemperaturen och vad som är en följd av den, och den från år till år varierande mängd värme som tillförs haven genom vertikala vattenrörelser. Jag antar att ett visst intresse för och viss kunskap om detta finns hos alla som skriver i en tråd om klimat på ett forum under rubriken vetenskap. Jag kan naturligtvis ha fel i detta antagande.
Om du tycker att det jag skriver är för svårt så kan jag göra en förenklad sammanställning av vad som hänt med den globala medeltemperaturen de senaste 30 åren t.ex. Säg till, så gör jag en sådan. Där kommer du att tydligt se att det inte har varit någon uppvärmningspaus mellan 2002 och 2014 om vi ser till det globala klimatet.
Om man hittar en enstaka månad eller ett enstaka eller några år som temperaturen sjunkit och tar det som intäkt för att den globala medeltemperaturen inte stiger, då visar man bara IMO att man har allvarliga brister i sin kunskap om vad som händer med den ökande mängd energi som Jorden hela tiden tillförs och lagrar som en följd av den globala uppvärmningen.
Att antyda att IPCC förordar ökad användning av kol och olja är naturligtvis bara trams. Att Trump, bröderna Koch, Pruitt och några knäppgökar till gör det, det vet vi alla. Hör du till knäppgökarna?
–