Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-28, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur gör vi nu då???
Vore jag Xi Jinping skulle jag ta tillfället i akt att komma med utökade utfästelser om begränsning av utsläpp (Kina är ändå på väg åt det hållet) som steg på vägen att ta över som ledande supermakt. Låt USA isolera sig om de vill.
Citera
2017-05-28, 09:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vore jag Xi Jinping skulle jag ta tillfället i akt att komma med utökade utfästelser om begränsning av utsläpp (Kina är ändå på väg åt det hållet) som steg på vägen att ta över som ledande supermakt. Låt USA isolera sig om de vill.
Varför skulle han säga upp en bra deal? D.v.s. inga begränsningar i CO2 före 2030 och möjligheten att sälja smutsig teknologi som litiumbatterier, solceller och magneter till dårarna i Västeuropa.
Citera
2017-05-28, 10:57
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

He he, jag för min egen del njuter i den tidiga sommarvärmen och hoppas att vi nu ser slutet på klimatskojarsekten.
Du har ju klargjort att du köper fysiken bakom en klimatförändring med koldioxid som drivare. Av någon anledning hängde din benägenhet till oro på klimatmodeller du inte hade någon kunskap om. Men fysiken sade du mycket tydligt att du accepterade. Så det du kallar för "klinatskojarsekt" är uppenbarligen något du är medlem i.
Citera
2017-05-28, 11:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du har ju klargjort att du köper fysiken bakom en klimatförändring med koldioxid som drivare. Av någon anledning hängde din benägenhet till oro på klimatmodeller du inte hade någon kunskap om. Men fysiken sade du mycket tydligt att du accepterade. Så det du kallar för "klinatskojarsekt" är uppenbarligen något du är medlem i.
Vad i mina uttalande motsäger det. Jag t.o.m. tror på den globala uppvärmningen. Eller snarare, jag hoppas på den. Vad jag inte tror på är klimatmodeller som beskriver en framtid där vi går mot Armageddon och ett klimat liknande Venus. Lär dig att CO2 är livets gas och ett snäpp varmare betyder bara att vi får en frodigare planet där människan kan bärga allt större och större skördar. Det motsatta vore förfärligt.

Det som mest talar emot era undergångsscenarior är faktiskt det faktum att vi kan sitta här och diskutera. Jorden och livet har uppenbarligen klarat av betydligt varmare klimat. Inte bara det utan resultatet är att högtstående varelser som människa idag existerar.
Citera
2017-05-28, 13:19
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Vad i mina uttalande motsäger det. Jag t.o.m. tror på den globala uppvärmningen. Eller snarare, jag hoppas på den. Vad jag inte tror på är klimatmodeller som beskriver en framtid där vi går mot Armageddon och ett klimat liknande Venus. Lär dig att CO2 är livets gas och ett snäpp varmare betyder bara att vi får en frodigare planet där människan kan bärga allt större och större skördar. Det motsatta vore förfärligt.

Det som mest talar emot era undergångsscenarior är faktiskt det faktum att vi kan sitta här och diskutera. Jorden och livet har uppenbarligen klarat av betydligt varmare klimat. Inte bara det utan resultatet är att högtstående varelser som människa idag existerar.
Frågan är vad du bygger detta på? Din bild av klimatmodeller? Hur hänger dessa ihop?
Citera
2017-05-28, 13:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Frågan är vad du bygger detta på? Din bild av klimatmodeller? Hur hänger dessa ihop?
Tja, vad ska vi dra till med? Empiri och sunda förnuftet kanske. Vi sitter ju faktiskt här och det är en väl en obestridlig sanning, eller hur?
Citera
2017-05-28, 13:47
Medlem
Citat:
Vad jag inte tror på är klimatmodeller som beskriver en framtid där vi går mot Armageddon och ett klimat liknande Venus.
Jag vet inte var du hittat någon sådan klimatmodell, men du gör rätt i att inte tro på den. Håll dig till de som redovisas av IPCC istället.
Citat:
Lär dig att CO2 är livets gas och ett snäpp varmare betyder bara att vi får en frodigare planet där människan kan bärga allt större och större skördar. Det motsatta vore förfärligt.
Det där med "livets gas" har starka drag av religion där översteprästerna tillber CO2 som gud. Venus som du nämnde ovan, där har du en planet som med all sin "livets gas" borde sprudla av liv...
Citat:
Åter denna halmdocka att jordens eller livets existens skulle vara hotad. Läs IPCC:s rapporter istället!
Citera
2017-05-28, 14:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag vet inte var du hittat någon sådan klimatmodell, men du gör rätt i att inte tro på den. Håll dig till de som redovisas av IPCC istället.

Det där med "livets gas" har starka drag av religion där översteprästerna tillber CO2 som gud. Venus som du nämnde ovan, där har du en planet som med all sin "livets gas" borde sprudla av liv...

Åter denna halmdocka att jordens eller livets existens skulle vara hotad. Läs IPCC:s rapporter istället!
Va' bra! Då kan vi återgå till sans och vett när det gäller klimatförändringar (vilka jag aldrig har förnekat).
Citera
2017-05-28, 14:34
Medlem
Citat:
Va' bra! Då kan vi återgå till sans och vett när det gäller klimatförändringar (vilka jag aldrig har förnekat).
Du verkar ju argumentera för att riskerna är försumbara. Steget mellan att de ställer till problem för oss och orsakar utrotning av en del av alla jordens arter och att allt liv är hotat är enormt.

Uppdatering: men du tycks i alla fall här inte ha något att invända mot IPCC. Alltid något, då kan vi ha deras rapporter som utgångspunkt.
Citera
2017-05-28, 15:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du verkar ju argumentera för att riskerna är försumbara. Steget mellan att de ställer till problem för oss och orsakar utrotning av en del av alla jordens arter och att allt liv är hotat är enormt.

Uppdatering: men du tycks i alla fall här inte ha något att invända mot IPCC. Alltid något, då kan vi ha deras rapporter som utgångspunkt.
Fel där. För mig är inte IPCC ett vetenskapligt organ utan ett politiskt. Sedan har du fel ordbruk där: "möjligheter" och inte "risker". Jag kan sträcka mig så långt som till "utmaningar".
Citera
2017-05-28, 17:29
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Tja, vad ska vi dra till med?

En uppenbar orsak till växthuseffekten är ju patriarkatets industriverksamhet. Ur ett genusperspektiv är det således männens fel att medeltemperaturen höjs på jorden. Sedan är jag inte främmande för att även kossorna är inblandade med deras intensiva fisande av växthusgaser.
Citera
2017-05-28, 18:37
Medlem
lasternassummas avatar
Stanfordprofessor tror att fossilelendet är borta från vägarna om åtta år

Är han realistisk eller optimistisk?

"Professor Tony Seba predicts an astronomical rise in electric vehicles and believes that they will account for every vehicle on the road by 2025."

http://www.express.co.uk/life-style/cars/804710/driverless-cars-self-driving-petrol-diesel-ban-electric-2025

FUEL-FREE IN 2025 Petrol and diesel cars ‘will disappear from the roads within eight years as drivers go electric’

"PETROL and diesel cars will disappear from the roads within eight years, an expert has predicted.
Professor Tony Seba thinks that all vehicles will be electric by 2025 and that people will stop driving altogether."

https://www.thesun.co.uk/motors/3562159/petrol-and-diesel-cars-will-disappear-from-the-roads-within-eight-years-as-drivers-go-electric/

Det låter ju lovande att fossilfordon kan försvinna så snabbt, men jag tror att Tony är lite optimistisk.
Vad tror ni? Kan fossiloberoendet komma snabbare än väntat och CO2-utsläppen minska snabbare än enligt de avtal som finns? Kan Trump, Pruitt och bröderna Koch sätta käppar i hjulen eller blir dom överkörda av en i övrigt enig värld? Det ser ju redan ut som om utvecklingen sprungit ifrån dessa herrar, så det vore väl bra om dom fick hjälp att inse detta själva. Om en sådan insiktsfullhet är möjlig hos dessa...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in