Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elweli
Lite ny info från Forsasidan på facebook; tidigt igårkväll stod ca 7 poliser och tittade ner i vattnet vid ölsundsbron, ca 1-2 km från mgm's hus. Även en polishelikopter var ute och snurrade över vattnet. Vet inte, men det kanske har med detta fruktansvärda att göra?

Puffar lite för denna. Är själv nyfiken då även jag hörde helikoptern igår.

För övrigt funderar jag på om "tillhygget" kan vara en sten...🤔 om han brukade knuffa runt henne så kanske han han knuffat omkull henne och släppt en sten i huvudet på henne? Att det skulle vara nån annan GM ser jag för otroligt. Tror dock MGM kommer neka in i det sista.
Citera
2017-05-24, 13:00
Moderator
blomvattnares avatar
Observera regel 1.02 som handlar om upphovsrätten. Det är inte tillåtet att citera hela artiklar. Korta citat däremot är såväl tillåtet som välkommet.

/Mod
Citera
2017-05-24, 13:05
Medlem
Kan pappan vara inblandad? Här på byn är han känd som kvinnomisshandlare. Dessutom skulle det förklara hur han(mgm)tog sig till Iggesund. Pappan kommer, "Hjälper" sin son som förutom dåliga gener är laddad med benso och sprit (kombination som är dömd att få saker att gå åt helvete) och sen åker de tillsammans hem till pappsen där polisen sen hittar honom? 🤔🤔
Senast redigerad av ObentPallMedRep 2017-05-24 kl. 13:09. Anledning: Oklar formulering 😊
Citera
2017-05-24, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Vad sägs om att droppa diskussionen om varför Tova återvände till MGM även fast han behandlade henne illa? Diskussioner om hennes föräldrar osv. Inget av det leder någonstans. Jag och en hel del andra har förklarat hur en våldsam relation fungerar hundratusen gånger. Många av oss har tyvärr personliga erfarenheter dessutom. Vill man försöka sätta sig in i Tovas situation så tar man till sig vad vi skrivit, men alla är inte intresserade av det. Istället fylls tråden med förolämpningar riktat mot henne och hennes föräldrar. Tycker det kan vara nog nu.

--------------------------------------------------------

Det är intressant att MGM fortfarande nekar till anklagelsen och att hans advokat tycker att det borde tittas närmre på alternativa GMs. Jag tror ju som bekant att han gjort detta. Han är nog svårare att knäcka än man kan tro. Troligtvis lär han neka hela vägen.

Jag funderar också på det här med att Tova hittades ca 20-meter ut i sjön. Kan hon ha spolats runt och hamnat längre in/ut mot land än dumpningsplatsen? Kanske var hon väl gömd ett tag? Svårt att veta när vi inte har fått höra detaljer såsom om hon var täckt i någon, bunden till tyngder osv. Jag tänker att det är troligt att anta att MGM inte trodde att hon skulle hittas så lätt. Att hon skulle sjunka till botten osv. Men visst kan det också bara vara ett sätt att få ut kroppen ur huset. Om han inte planerat mordet så kan ju resultatet ha stressat honom att "bara göra sig av med kroppen snabbt".

Jag hoppas att det finns gott om tekniska bevis i huset, men mycket beror ju på hur hon dödats. Har han t.ex sparkat henne i magen så att hon dött av inre blödningar så kanske det inte finns blod på brottsplatsen. Hon har då heller inte kommit åt att riva honom om hon legat ned när han stod upp. Hennes DNA kommer ju att finnas i huset av förklarliga skäl, så det kan bli svårt att sätta dit honom enbart med teknisk bevisning. Kroppen har dessutom legat i vattnet och ev. spår kan ha försvunnit.

Tror nyckeln ligger hos hans 2 frisläppta vänner. Vad de har att berätta. (tror fortfarande att de är oskyldiga).
Hallå, kliv ned från din höga häst, "Vill man försöka sätta sig in i Tovas situation så tar man till sig vad vi skrivit"!

Du bestämmer ingenting alls i en öppen diskussion. Du kan däremot ta till dig varför vissa är mera lättledda än andra och hamnar i dåliga förhållanden utan att lyckas bryta sig ut.

Åter till det hela, ingen av oss tror jag vet om hon dödats eller inte, däremot vet vi att hon dött, det finns en liten bevisbörda där eller hur.
Citera
2017-05-24, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Förvånansvärt tyst i media sedan de 2 killarna släpptes. Det kom väl någon länk från expressen idag men det är det enda jag sett. Annars verkar det vara stiltje. Han fortsätter neka alltså. Verkar ju fruktansvärt osannolikt att det skall vara någon anna gärningsman. Frågan är vad de 2 killarna har att delge. De vet nog mer än de berättat även om de inte var där när de hände. De lär ha märkt saker på honom i hans beteende dagen efter. Det är jag säker på.
Och om det inte finns någon annan GM samt om det inte är Billy, hur dog hon, fall, lekar, simmande dom på natten hon var en god simmare så hon kanske skulle visa något men inte orkade tillbaka pga kyla droger osv?

Han var kanske inte en god simmare och kunde inte hjälpa henne?

Vad hade hon på sig?

Det finns mycket som kan ha hänt som inte är mord faktiskt speciellt som vi inte vet något om hennes tillstånd.

Jag tror banne mig att han inte är mördare men däremot om han är inblandad på något sett det är mera sannolikt och det skulle förklara varför alla 3 anmälde sig till polisen efter vad jag förstått för varför skulle annars de andra 2 åka dit så kvickt?

Att dom plockade in Billy kan jag förstå men att han skulle nämna de andra 2 så att dom också åkte in låter osannoligt speciellt med tanke på att han nekat sedan dess.
Citera
2017-05-24, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ObentPallMedRep
Kan pappan vara inblandad? Här på byn är han känd som kvinnomisshandlare. Dessutom skulle det förklara hur han(mgm)tog sig till Iggesund. Pappan kommer, "Hjälper" sin son som förutom dåliga gener är laddad med benso och sprit (kombination som är dömd att få saker att gå åt helvete) och sen åker de tillsammans hem till pappsen där polisen sen hittar honom? 🤔🤔
Beträffande kvinnomisshandlare, är det sant och bekräftat från folk som vet eller?

Men det senare skulle absolut inte vara otänkbart, tvärt om.
Citera
2017-05-24, 13:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Och om det inte finns någon annan GM samt om det inte är Billy, hur dog hon, fall, lekar, simmande dom på natten hon var en god simmare så hon kanske skulle visa något men inte orkade tillbaka pga kyla droger osv?

Han var kanske inte en god simmare och kunde inte hjälpa henne?

Vad hade hon på sig?

Det finns mycket som kan ha hänt som inte är mord faktiskt speciellt som vi inte vet något om hennes tillstånd.

Jag tror banne mig att han inte är mördare men däremot om han är inblandad på något sett det är mera sannolikt och det skulle förklara varför alla 3 anmälde sig till polisen efter vad jag förstått för varför skulle annars de andra 2 åka dit så kvickt?

Att dom plockade in Billy kan jag förstå men att han skulle nämna de andra 2 så att dom också åkte in låter osannoligt speciellt med tanke på att han nekat sedan dess.

Enligt åklagaren bodde alla killarna tillsammans i Billys hus. Så jag tänker att åklagaren tog alla tre eftersom sista stället Tova sågs på var på gården. Åklagaren visste inte säkert vem som gjort vad, men däremot ansåg han att något hade hänt Tova på gården, dvs en eller flera som bodde där hade utsatt henne för något eller varit deltaktig i hennes försvinnande. Efter förhör med alla tre och koll av alibi var det bara en som inte hade alibi. Han var dessutom hennes ex och var anmäld för misshandel av Tova.

Jag har inte hört något om att de tre skulle anmält sig till polisen, men jag kan ha missat något. Jag vet att de togs in till förhör och anhölls sedan. Det var i och för sig inget konstigt med att just de killarna blev förhörda med tanke på att hon sågs sist där trion bodde.

Det enda vi vet om Tovas kropp var att den var utsatt för våld. Och åklagaren hävdar att hon bliev mördad - inte drunknade. Vad vi inte vet är om kropp var nedtyngd av vikter eller om den var inrullad/inlindad i något.

Simma i en sjö i maj i Norrland gör man bara om man gillar bad i 4 grader och är aktiv vinterbadare. Inget har framkommit om att Tova eller Billy gillade att simma i iskallt vatten.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-24 kl. 13:48.
Citera
2017-05-24, 13:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Sedan kan man fundera över vad som skulle anses som tung tekniska bevisning i det här fallet. DNA-spår på Tovas kropp kan Billy hävda kommer från tidigare på kvällen då de umgåtts. Detta till skillnad mot exempelvis Lisa Holms mördare där DNA-spåren var mycket tung bevisning i ett läge där han påstod att han aldrig träffat Lisa (vilket innebar att den stackars försvarsadvokaten fick skämma ut sig genom diverse löjeväckande konspirationsteorier).

Om Tova har DNA-spår enbart från Billy men ingen annan, så blir det i och för sig en bevisning.

Ett "mordvapen" kan saknas om Billy drämt in henne i stentrappa eller liknande. Då blir en mordplats som Billy förfogade över i kombination meüd avsaknad av andra möjliga gärningsmän en bevisning.

Om Billy lämnat DNA-spår från sig på väg ut till sjön, längs vägen som Tovas kropp måste ha transporterats till dumpningsplatsen, så kan det vara bra bevisning, men hur sannolikt är det att de kan hitta sådant? Han gick ju inte barfota ner mot sjön. Spott eller saliv i terrängen känns orimligt att hitta och om man skulle hitta ett kvitto, papperslapp, eller liknande med spår av honom som han tappat så kan han ju hävda att det måste ha tappats vid tidigare tillfälle.

Om hon var inlindad i något från huset, om tejp använts från huset och tejprullen finns kvar , om eventuella tyngder hör hemma i huset, så kommer det att räknas som bevis mot Billy.

Likaså om det är spår från huset ned till vattnet av att en kropp släpats och hennes kropp dessutom bär spår av material från den markkontakten, så kan detta användas mot honom.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-24 kl. 14:03.
Citera
2017-05-24, 14:04
Medlem
Jag har följt allt detta från början men har inte kommenterat något fast nu känner jag att jag behöver ställa någon fråga och har lite funderingar.

Vad jag har läst någonstans här innan, sägs det att BO pratade med en kompis sista gången vid 23.30.
Det sägs också att hon dog någon gång på natten eller tidigt morgon.
Sen sägs det också att MGM någon gång under natten/morgonen åkte/gick/cyklade iväg till en släkting.

Mina funderingar är då, om MGM nu var påverkad av alkohol och/eller droger, hur lyckades han under ganska få timmar ta livet av henne ( och det kanske inte tar så långt tid) men sen också gömma undan henne och troligtvis sopa undan bevis? Med detta menar jag helt själv.

Vill påpeka att jag tror att MGM är skyldig men att han har fått hjälp av någon
Citera
2017-05-24, 16:41
Medlem
notknapparens avatar
Lite info om Tova och hennes simning:
Ö-viks Racet /Jubileumstävlingen 2016-12-05
Då åkte Tova med 7 andra simare från klubben för att tävla.
Citat:
Under hösten har simmarna varit på många tävlingar och gjort många personliga rekord, men det stoppade inte detta gäng från att även denna helg ytterligare förbättra sina tider på de sträckor de simmade. Två av tjejerna, Tova Moberg och Tyra Strömbom, passade även på att kvala in till vårens stora Norrländska Mästerskap, NM, som går i slutet av maj
.
http://idrottonline.se/HudiksvallsSS-Simidrott/Nyheter/o-viksracetjubileumstavlingen2016-12-05
Resultat från Öviksracet (publicerat jan -15)
Citat:
Tova Moberg tävlade i klassen 15 år och äldre, hon simmade hem ett silver och tre brons och dessutom passade hon på att kvala in till Norrländska Mästerskapet på 100 medley. Norrländska Mästerskapet går i slutet av april i Umeå.
http://www.helahalsingland.se/sport/simning/medaljregn-over-hudiksvalls-simsallskap-vid-oviksracet
Från Expressen
Citat:
Tova Moberg tävlar både själv samtidigt som hon arbetar extra som tränare för de yngre simmarna i klubben. I söndags skulle hon ha deltagit i en tävling men dök aldrig upp, och om en och en halv vecka är hon en av klubbens två simmare som kvalificerat sig till Norrländska mästerskapen i simning som går i Umeå.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/vannen-om-tova-ar-sa-glad-och-sprallig/

Så hon verkade vara duktig i simning. Skulle bli mycket förvånad om hon druckit sig dyngrak inklusive tagit något annat på det, den kväll hon blev mördad. Vi får väl se.
Citera
2017-05-24, 16:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crisnic
Jag har följt allt detta från början men har inte kommenterat något fast nu känner jag att jag behöver ställa någon fråga och har lite funderingar.

Vad jag har läst någonstans här innan, sägs det att BO pratade med en kompis sista gången vid 23.30.
Det sägs också att hon dog någon gång på natten eller tidigt morgon.
Sen sägs det också att MGM någon gång under natten/morgonen åkte/gick/cyklade iväg till en släkting.

Mina funderingar är då, om MGM nu var påverkad av alkohol och/eller droger, hur lyckades han under ganska få timmar ta livet av henne ( och det kanske inte tar så långt tid) men sen också gömma undan henne och troligtvis sopa undan bevis? Med detta menar jag helt själv.

Vill påpeka att jag tror att MGM är skyldig men att han har fått hjälp av någon

Att döda en mycket mindre kvinna behöver inte ta så lång tid. Om mordet inte var alltför blodigt fanns det ju inte mycket att städa upp. Han behövde ju inte heller plocka bort bevisen på att hon varit där. Inte diska etc. Det var ju redan känt bland hennes vänner att Tova besökt honom.

Enligt åklagaren släpade väl Billy henne från huset till vattnet - eller minns jag fel? Eftersom hon inte var biffig kan det ju inte ta en timme ens. Halvtimme? Att sedan dra henne ut i vattnet måste vara den enklaste biten. Efter det upp ur vattnet, in i huset, duscha, byta kläder och bege sig från gården.
Citera
2017-05-24, 17:00
Medlem
[quote=Mogna-Meloner|60824705]Att döda en mycket mindre kvinna behöver inte ta så lång tid. Om mordet inte var alltför blodigt fanns det ju inte mycket att städa upp. Han behövde ju inte heller plocka bort bevisen på att hon varit där. Inte diska etc. Det var ju redan känt bland hennes vänner att Tova besökt....

Ja det kan nog vara så men om MBM var påverkad av droger och/eller alkohol borde det vara "lite" trögare för honom att göra allt antar jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in