Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-24, 08:26
Medlem
notknapparens avatar
Från morgonens Expressen.
Inte så mycket nytt, mest info om förför och att vissa beslag som ska undersökas. Infon om "att man gjort vissa fynd", låter lite vagt. Hoppas jag tolkar det fel. Tror också att advokaten kommer att försöka att rikta misstankarna mot någon annan gärningsman, precis som i Lisa Holm fallet. (mina fetningar)

"I timslånga förhör pressas Tova Mobergs 22-årige expojkvän."
"I morgon onsdag förhörs han igen – men expojkvännen fortsätter neka."
"Under måndagen pressades han i ett polisförhör som pågick under tre timmar.
– Man hör den misstänkte fortlöpande mot de uppgifter som kommer in, säger hans advokat Bo Karlsson."
"– Han nekar helt till brott. Han har ingen som helst kännedom om vad som har hänt henne, säger Bo Karlsson."
"– Var en person hittats död bevisar inte vem som har gjort det."
"Tovas kropp hittades i närheten av en fastighet dit 22-åringen har kopplingar."
"Polisen har gjort vissa fynd
Gården är fortfarande avspärrad och polisen har gjort vissa beslag som ska undersökas av NFC, Nationellt forensiskt centrum, i Linköping. "
"– Jag kan inte säga om vi har skickat i väg eller om det är på väg att skickas, men det är naturligtvis någonting som ingår i utredningen, säger åklagare Christer Sammens."
"Fler förhör inplanerade"
"– Det är viktigt att känna till att polisens arbete inte är att specifikt binda min klient vid det här utan det är att utreda vad som hänt henne och vem som har gjort det här mot henne, säger Bo Karlsson."
."– Han mår naturligtvis inte bra liksom andra som hamnar i den här situationen. Det tillkommer förstås att han är misstänkt för ett mycket allvarligt brott. "
http://www.expressen.se/nyheter/tovas-misstankte-mordare-pressas-i-timslanga-forhor/
Citera
2017-05-24, 08:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Har för mig att hon skulle träna småbarn, inte tävla själv.

Har också för mig att hon slutat tävla och i år börjat träna barn.

Så här stod det iaf i Expressen 15/5-17
"På söndagen dök Tova aldrig upp på den simtävling hon skulle delta i."
http://www.expressen.se/nyheter/tre-anhallna-efter-tovas-forsvinnande/
Citera
2017-05-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manbat
(kan ge minnesluckor) om du har testat kombinationen benso och alkohol så vet du att det 100% ger minnesluckor,
jag har själv testat den kombinationen och det blir helt svart, går nog att hålla nere alkohol intaget väldigt lågt och ha lite minnen kvar men av egen erfarenhet så tar du några shots sprit efter att ha tagit benso så blir det helt jävla svart och du vaknar upp flera timmar senare utan att veta vad du gjort.
Det är därför det räknas som en våldtäktsdrog.

Kan även tillägga att man blir en helt annan människa, känslokall, inget konsekvenstänk och kan bli våldsam m.m. kallas även för torskpiller då man gör idiotsaker och blir tagen av polisen.

Precis, syftet med min kommentar var att just belysa det faktum att det skulle kunna hända (eftersom de flesta reagerar individuellt på narkotika och alkohol) och därmed att det även skulle kunna ha hänt MGM rent krasst, OM han nu påstår att han inte har något minne och IFALL det finns höga halter av det via prover.

Var någon som skrev lite bakåt i tråden ifall det kanske skulle kunna vara så att han faktisk inte kommer ihåg händelsen. Rent ur fysiologiskt perspektiv (med farmakokinetiskt och farmakodynamiskt) skulle det därmed kunna vara en möjlighet tyvärr, alltså skulle det kanske inte endast vara lögn från hans sida om han nu påstår det.
Citera
2017-05-24, 08:47
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manbat
(kan ge minnesluckor) om du har testat kombinationen benso och alkohol så vet du att det 100% ger minnesluckor,
jag har själv testat den kombinationen och det blir helt svart, går nog att hålla nere alkohol intaget väldigt lågt och ha lite minnen kvar men av egen erfarenhet så tar du några shots sprit efter att ha tagit benso så blir det helt jävla svart och du vaknar upp flera timmar senare utan att veta vad du gjort.
Det är därför det räknas som en våldtäktsdrog.

Kan även tillägga att man blir en helt annan människa, känslokall, inget konsekvenstänk och kan bli våldsam m.m. kallas även för torskpiller då man gör idiotsaker och blir tagen av polisen.

Dumheter! Det kan ge de effekterna hos vissa personer eller vid höga doser, men för många är det inga problem att ta en xanax och sen dricka alkohol. Jag har gjort det många gånger. Vet man inte när man ska sluta så är det en dålig kombo, men det gäller ju typ alla droger.

Håller man sig på rimliga doser så är det lugnt.

//Tripportreat
Citera
2017-05-24, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Vilken 16åring springer till päronen och berättar om den onda elaka pojkvännen? Vilken 16åring springer och berättar om den dagliga mobbningen på skolan som h*n utsätts för?

Den gemene ungdomen fungerar inte så i det verkliga livet och behåller det för sig själv.
Det gör nog väldigt få men har man tagit hand om barnen från det att dom var små och haft en tät härlig kontakt där alla fått komma till tals så ökar chanserna att man märker att saker förändras och hur dom förändras.

Börjar dom att låsa in sig och bli hemliga men inte har några kompisar aldrig berättar om vad som hänt och vad kompisar gjort så är det en signal att dom är utanför kanske osv
Citera
2017-05-24, 10:12
Bannlyst
Frågan är om dom kan ha supit, bråkat och sedan har hon gått därifrån på väg hem till stan/festen eller så och antingen själv hoppat i eller satt sig vid bryggan och ramlat eller det kanske finns en bro där(slagit huvudet i när hon ramlade ned), dvs hon själv har på ett eller annat sätt drattat i! Självmord kanske tom då hon känt sig så värdelös eller att han misshandlat henne och hon skämdes inför pappa som varnat henne!!
Senast redigerad av kulprit 2017-05-24 kl. 10:54.
Citera
2017-05-24, 10:57
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Som jag förstod det så gick alla tre till polisen och sade sig ha information men att historien inte var trovärdig eftersom de blev anhållna. När de två som släpptes insåg allvaret berättade de förmodligen vad de visste. Att deras historier överensstämde + att de hade vittnen som kunde intyga var de varit tror jag är anledningen till att de släpptes.

Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Det låter rimligt eftersom polisen sa att "de gjorde detta själva" menande häktningen. Vill bara påpeka att de inte nödvändigtvis "gick till polisen" eftersom de blev inplockade på två olika adresser, men du menade antagligen inte fysiskt. Vill bara vara tydlig, de togs in på andra platser(enligt nyhetsartikel).

Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Jag hade faktiskt för mig att de gick till polisen men då mindes jag fel

Här är källa på att de blev inhämtade. Står dock inte att det var på två olika adresser.

Under natten mot måndagen ska polisen ha fått fram uppgifter som gjorde att man beslutade att hämta in de tre misstänkta männen till förhör. Efter de förhören annhölls männen av åklagare.
http://www.helahalsingland.se/blaljus/tre-man-anhallna-for-manniskorov-polisen-soker-forsvunna-19-aringen
Citera
2017-05-24, 11:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Frågan är om dom kan ha supit, bråkat och sedan har hon gått därifrån på väg hem till stan eller så och antingen själv hoppas i eller satt sig vid bryggan och ramlat eller det kanske finns en bro där, dvs hon själv har på ett eller annat sätt drattat i!

Har mycket svårt att tro att man häktar någon på den högre graden av misstanke om det verkar vara en olycka.

Och det viktigaste; hon ska ju inte dött av drunkning. Då skulle hon i princip vara död, ståendes på bryggan och falla i.
Hur ska du då förklara att hon hamnade i vattnet 20 meter ut?
Man säger också att man har en trolig brottsplats.
Och av vilken anledning skulle hon till vattnet, skadad så allvarligt att man tror att det är mord. Varför skulle hon inte ringa på hjälp?

Man kan nästan tro att du har någon koppling till MGM med dina spekulationer.

Från Expressen 19/5-17:
Åklagare Christer Sammens:
"Har mordet skett med uppsåt?
– Ja den uppfattningen har jag."
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/sa-forsokte-misstankte-mordaren-gomma-tova/
Från Aftonbladet 18/5-17:
"Vad tyder på att hon skulle ha blivit mördad? Chefåklagare Ulf Back har tidigare bekräftat att det finns tecken på yttre våld. Åklagare Christer Sammens uppger att man har en ”hyfsat bra bild” över vad som inträffat."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LrGwR

Även en kommentar på tråden från Kajsa73 (#5500)
" Det jag har hört från en bekant till familjen, är att kroppen varit ganska illa tilltygad..."
https://www.flashback.org/t2839746p459
Citera
2017-05-24, 11:26
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Vad sägs om att droppa diskussionen om varför Tova återvände till MGM även fast han behandlade henne illa? Diskussioner om hennes föräldrar osv. Inget av det leder någonstans. Jag och en hel del andra har förklarat hur en våldsam relation fungerar hundratusen gånger. Många av oss har tyvärr personliga erfarenheter dessutom. Vill man försöka sätta sig in i Tovas situation så tar man till sig vad vi skrivit, men alla är inte intresserade av det. Istället fylls tråden med förolämpningar riktat mot henne och hennes föräldrar. Tycker det kan vara nog nu.

--------------------------------------------------------

Det är intressant att MGM fortfarande nekar till anklagelsen och att hans advokat tycker att det borde tittas närmre på alternativa GMs. Jag tror ju som bekant att han gjort detta. Han är nog svårare att knäcka än man kan tro. Troligtvis lär han neka hela vägen.

Jag funderar också på det här med att Tova hittades ca 20-meter ut i sjön. Kan hon ha spolats runt och hamnat längre in/ut mot land än dumpningsplatsen? Kanske var hon väl gömd ett tag? Svårt att veta när vi inte har fått höra detaljer såsom om hon var täckt i någon, bunden till tyngder osv. Jag tänker att det är troligt att anta att MGM inte trodde att hon skulle hittas så lätt. Att hon skulle sjunka till botten osv. Men visst kan det också bara vara ett sätt att få ut kroppen ur huset. Om han inte planerat mordet så kan ju resultatet ha stressat honom att "bara göra sig av med kroppen snabbt".

Jag hoppas att det finns gott om tekniska bevis i huset, men mycket beror ju på hur hon dödats. Har han t.ex sparkat henne i magen så att hon dött av inre blödningar så kanske det inte finns blod på brottsplatsen. Hon har då heller inte kommit åt att riva honom om hon legat ned när han stod upp. Hennes DNA kommer ju att finnas i huset av förklarliga skäl, så det kan bli svårt att sätta dit honom enbart med teknisk bevisning. Kroppen har dessutom legat i vattnet och ev. spår kan ha försvunnit.

Tror nyckeln ligger hos hans 2 frisläppta vänner. Vad de har att berätta. (tror fortfarande att de är oskyldiga).
Citera
2017-05-24, 12:11
Medlem
Peter77s avatar
Förvånansvärt tyst i media sedan de 2 killarna släpptes. Det kom väl någon länk från expressen idag men det är det enda jag sett. Annars verkar det vara stiltje. Han fortsätter neka alltså. Verkar ju fruktansvärt osannolikt att det skall vara någon anna gärningsman. Frågan är vad de 2 killarna har att delge. De vet nog mer än de berättat även om de inte var där när de hände. De lär ha märkt saker på honom i hans beteende dagen efter. Det är jag säker på.
Citera
2017-05-24, 12:24
Medlem
Citat:
Har för mig att hon skulle träna småbarn, inte tävla själv.

Har också för mig att hon slutat tävla och i år börjat träna barn.

Hade hon haft en tävling inplanerad skulle hon garanterat inte ha druckit alkohol. Meningslöst att anstränga sig med att gå upp tidigt, packa simväska och åka till tävling om man inte sovit och ätit ordentligt.

Vad jag har läst så var hon anmäld till norrländska mästerskapen några veckor efter sin död så det verkar som hon fortfarande var aktiv tävlingssimmare, söndagen då hon dog skulle hon dock simträna barn, ej tävla.
Citera
2017-05-24, 12:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Vad sägs om att droppa diskussionen om varför Tova återvände till MGM även fast han behandlade henne illa? Diskussioner om hennes föräldrar osv. Inget av det leder någonstans. Jag och en hel del andra har förklarat hur en våldsam relation fungerar hundratusen gånger. Många av oss har tyvärr personliga erfarenheter dessutom. Vill man försöka sätta sig in i Tovas situation så tar man till sig vad vi skrivit, men alla är inte intresserade av det. Istället fylls tråden med förolämpningar riktat mot henne och hennes föräldrar. Tycker det kan vara nog nu.

--------------------------------------------------------

Det är intressant att MGM fortfarande nekar till anklagelsen och att hans advokat tycker att det borde tittas närmre på alternativa GMs. Jag tror ju som bekant att han gjort detta. Han är nog svårare att knäcka än man kan tro. Troligtvis lär han neka hela vägen.

Jag funderar också på det här med att Tova hittades ca 20-meter ut i sjön. Kan hon ha spolats runt och hamnat längre in/ut mot land än dumpningsplatsen? Kanske var hon väl gömd ett tag? Svårt att veta när vi inte har fått höra detaljer såsom om hon var täckt i någon, bunden till tyngder osv. Jag tänker att det är troligt att anta att MGM inte trodde att hon skulle hittas så lätt. Att hon skulle sjunka till botten osv. Men visst kan det också bara vara ett sätt att få ut kroppen ur huset. Om han inte planerat mordet så kan ju resultatet ha stressat honom att "bara göra sig av med kroppen snabbt".

Jag hoppas att det finns gott om tekniska bevis i huset, men mycket beror ju på hur hon dödats. Har han t.ex sparkat henne i magen så att hon dött av inre blödningar så kanske det inte finns blod på brottsplatsen. Hon har då heller inte kommit åt att riva honom om hon legat ned när han stod upp. Hennes DNA kommer ju att finnas i huset av förklarliga skäl, så det kan bli svårt att sätta dit honom enbart med teknisk bevisning. Kroppen har dessutom legat i vattnet och ev. spår kan ha försvunnit.

Tror nyckeln ligger hos hans 2 frisläppta vänner. Vad de har att berätta. (tror fortfarande att de är oskyldiga).

Känns som om detta med att man pratar om att Tova "gömts", är mer än bara kastad i vattnet. Annars skulle man kanske inte använda ordet gömts? Men har hört lite olika versioner från de olika åklagarna, så det är bäst att hålla det öppet.

Med gömd skulle man kunna mena:

- gömd för att hon ändå låg i vattnet (ej på brottsplatsen).
- gömd för att hon faktiskt låg gömd i t ex vass, eller under brygga el dylikt.
- gömd för att hon sänkts med tyngder

Vad jag sett andra skriva på tråden är att man sjunker till botten om man är död innan, och att man flyter upp först när det börjat utvecklas likgaser. Vet inte om detta stämmer, men låter ju rimligt. Om kroppen inte har tyngder, utan ligger på botten som skrivits, tänker jag att kroppen kanske inte driver omkring särskilt mycket. I så fall skulle det bero på undervattensströmmar. Vad jag förstått, fanns det brygga nära. Kanske man inte har en brygga nära strömt vatten?
Det ska ju ha varit grunt vatten, och om jag inte missminner mig har det skrivits att man tror att hon har dragits/burits dit (hur man nu vet det? Det är här jag tänker att det kan finnas något bevis på det t ex släpspår eller spår på skottkärra /vagn eller annat).
Om kroppen är nedtyngd är det naturligtvis inte aktuellt att hon drivit särskilt långt.

Har tänkt på det där med sparkar ett tag, efter att någon nämnde det på tråden. Låter som det kan vara det "tillhygge" som man inte vill kalla tillhygge ändå.
Det var åklagare Sammens som först på den direkta frågan om tillhygge, vid en intervju sa svävande något om (fritt ur mitt minne nu ): tillhygge och tillhygge, man kan kanske kan kalla det något slags tillhygge.
Vid senare tillfälle sa han i en intervju i Expressen 19/5-17:
"Ja, jag vet inte om jag har använt ordet tillhygge. Jag har sagt att det inte varit vapen, men hon har utsatts för någon typ av yttre våld kan jag bekräfta, mensen i övrigt vill jag inte kommentera".

Kanske man inte kan hoppas på något slags blåmärken som passar MGMs skor? Om det var inomhus, hade han förmodligen inte skor på sig. Och skulle de varit utomhus tänker jag att han i så fall jagat henne, och då inte heller haft skor på sig?

Kanske har kompisarna många svar. Hoppas på det. Kanske de vet något runt det som mynnade ut i att de plötsligt blev ombedda att lämna huset?
När lämnade kompisarna huset? Det ska ha varit innan sista samtalet från Tova till sin kompis, 23.30 har det skrivits i tråden. Var det i nära anslutning? Det kanske började torna upp sig då? Tova ville åka till festen, Billy ville prata i lugn och ro med Tova om det, slänger ut kompisarna, hon ringer kompisen och säger att hon kommer åka??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in