2017-05-22, 15:58
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Roligt sammanträffande (om man kan kalla det så), och tack för infon!

Blev lite besviken att P.(aul) Boghossian försöker förstöra hoaxen bara.
Hur menar du då? Paul har ju rätt. De sabbade sin egen hoax när de köpte publicering i en bottenskiktstidskrift. Hade de haft lite is i magen hade de kanske till slut lyckats få den tryckt i en tidskrift av högre klass. I så fall hade hoaxen lyckats.
Citera
2017-05-22, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
En riktigt kul detalj är att Paul på sin Twitter kritiserar Peter för att han gjort hoaxen i en betaltidskrift, och tydligen varit vilseledande om att de har betalt för att få in artikeln. Så hoaxen verkar rätt misslyckad ändå.

Citat:
Hur menar du då? Paul har ju rätt. De sabbade sin egen hoax när de köpte publicering i en bottenskiktstidskrift. Hade de haft lite is i magen hade de kanske till slut lyckats få den tryckt i en tidskrift av högre klass. I så fall hade hoaxen lyckats.

Du ser verkligen vad du vill se. Vem avgör om hoaxen är lyckad eller inte? Som nämnts i tråden har både Pinker och Dawkins uppmärksammat detta. Vidare har aktionen uppmärksammats i Insidehighered, och The Chronicle of Higher Education. Den senare läses av typ alla inom academia i USA, åtminstone sporadiskt. Sedan finns det en mängd ytterligare artiklar som uppmärksammar detta, som du kunde sett om du gjort en enkel googling.

Självfallet finns det de som värjer sig mot hoaxen och säger att ahhhh, men fan det där är inte så allvarligt, det händer annorstädes också!! Det var ju knappast att vänta sig att folket inom gender studies inte skulle rycka ut och försvara sitt eget fält. Som bekant finns det många människor som förtjänar sitt levebröd med dylik "vetenskap". Det hindrar dock inte att hoaxen alltså blivit ordentligt uppmärksammad, vilket är det rakaste kriteriet på att lyckas som man kan ange i detta fall. För alla de betraktare som kommer utifrån och frågar sig, genusvetenskapen, är det nått att ha, eller? så kommer denna affär förbli ett belägg för att så kanske inte är fallet.

Märk sedan väl att jag redan ovan uttalat att hoaxen nog inte riktigt når upp till Sokals klass, just för att tidskriften är mindre prestigefylld. Men du vill alltså dra detta än hårdare, och skriver ohederligt som vore det ett enkelt faktamässigt konstaterande, att hoaxen "verkar rätt misslyckad", eller än starkare att "i så fall [om artikeln blivit accepterad av en top-tier journal] hade hoaxen lyckats" -- vilket naturligtvis implicerar att den de facto misslyckats.

Försök angripa problemet analytiskt istället för att argumentera för vad du önskar vore sant.
Citera
2017-05-22, 16:57
Medlem
Creaturs avatar
Nu är jag lite besviken på dig. Jag uppfattade det som att vi var nästan helt överens. Men kanske är vi det ändå. Du tycker ju inte att hoaxen är hellyckad, och jag har uttryckt mig lite raljant om att den är misslyckad, men ser ändå att den har vissa poänger. Det är lite halvtomt glas mot halvfullt över våra reaktioner.

Dock tycker jag inte det är ointressant att Paul B. kritiserar Peter B. Han är ju tydligen själv känd för att attackera såna som ifrågasätter att det finns objektiv kunskap, knappast någon vän av de mer extrema formerna av genusvetenskap alltså. Dessutom är det väl ganska dåligt om de betalade för publicering i en B- tidskrift?

Att Dawkins reagerade positivt, ja, de är ju kompisar i samma ateistförening.

Men jag förnekar inte genomslaget. Tror dock deras brist på is i magen kommer leda till backlash. De har inte levererat så mycket som de påstår, vilket kan slå tillbaka på dem.
Citera
2017-05-22, 19:03
Medlem
teasardigs avatar
http://bleedingheartlibertarians.com/2017/05/conceptual-penis-hoax-just-big-cock/:

Citat:
Why the “Conceptual Penis” Hoax is Just a Big Cock Up.

In brief, two academics, Peter Bognossian and James Lindsay, submitted an obviously silly article to a journal Cogent Social Studies. It was accepted after what seems to be very cursory peer review, and, from this, they’re claiming that the entire field of Gender Studies “is crippled academically by an overriding almost-religious belief that maleness is the root of all evil.”

... First, let’s look at the “journal” that they were accepted at. Like all the digital, open-access journals run by Cogent (a house most people have never heard of before now) it charges authors fees to publish. No reputable journal in the humanities does this. Worse yet, it allows authors to “pay what they can”. This appears to signal that this journal publishes work from authors who can’t get institutional support to publish in it. (Or, if they could, don’t seek this as they would prefer it not be widely known that they’re paying to publish.) The journal boasts also that it is very “friendly” to authors (a clear sign of a suspect outlet) and notes that it doesn’t necessarily reject things that might not have any impact. (!) It also only uses single blind review. The whole thing just screams vanity journal.

... Now, the hoaxers are aware of all of this. But they try to duck the “facile” objection that they submitted to a junk journal by noting that it’s part of the Taylor and Francis group, and that it’s “held out as a high-quality open-access journal by the Directory of Open Access Journals (DOAJ)”. Yet even a quick perusal of the journal’s website makes it clear that it operates entirely independently of Taylor & Francis, and that its publishing model is utterly different to theirs.

... Having managed to pay for a paper to be published in a deeply suspect journal the hoaxers then conclude that the entire field of Gender Studies is suspect. How they made this deductive leap is actually far more puzzling than how the paper got accepted.

... UPDATE: The first journal that Bognossian and Lindsay submitted their hoax paper to, and that rejected it, was NORMA: The International Journal for Masculinity Studies. This journal doesn’t even hit the top 115 journals in Gender Studies.

Citera
2017-05-22, 19:09
Avslutad
Citat:
Nu är jag lite besviken på dig. Jag uppfattade det som att vi var nästan helt överens. Men kanske är vi det ändå. Du tycker ju inte att hoaxen är hellyckad, och jag har uttryckt mig lite raljant om att den är misslyckad, men ser ändå att den har vissa poänger. Det är lite halvtomt glas mot halvfullt över våra reaktioner.

Ja, ok, då är vi nog i stort sett överens. Jag reagerade främst på formuleringen att "De sabbade sin egen hoax när de köpte publicering i en bottenskiktstidskrift", vilket jag tog som att du menade att hoaxen var ett totalt fiasko. Det menar jag vore att ta det för långt. Visst, det hade varit bättre i en högre rankad tidskrift, men så illa pinkat är det ändå icke att få in den i denna blaska.

Den verkar ju också ha sin "hemvist" vid en institution på ett engelskt universitet. Vore intressant att se hur vanligt det är -- om det alls förekommer -- med liknande publikationer vid svenska lärosäten. Finns dock en del pengar att tillgå för sådant här, så just det rätt tveksamma formatet med att man ska betala för publikationen kanske är mer ovanlig.

Följer inte Dawkins i detalj, men vet att han är en polariserande figur. Pinker är professor på Harvard, och ett rätt högt höns. De här Paul och Peter B. har jag ingen koll på alls.

Citat:
Men jag förnekar inte genomslaget. Tror dock deras brist på is i magen kommer leda till backlash. De har inte levererat så mycket som de påstår, vilket kan slå tillbaka på dem.

Mm, just "backlash" vet jag inte; jag tror snarare affären så att säga rinner ut lite i sanden. Ena killen var ju fysiker, så han lär ju inte fortsätta att försöka publicera inom genusvetenskapen. Och för hans karriär inom just fysiken tror jag inte detta spelar någon roll alls; kollegorna ser nog detta mest som ett tidsfördriv. Vad gäller "genomslaget" -- ja, som sagt har det åtminstone uppmärksammats, och blir väl något liten episod eller fotnot i framtida historieskrivning om genusämnet. Men visst, knappast någon "deal breaker" inom genusvetenskapen.

Men ok, då är vi någorlunda överens, tror jag. Jag kanske blandade ihop dig lite med andra som skrivit i tråden, och som verkar vilja tro att hoaxen bara var en helt betydelselös bagatell som inte bevisade någonting alls, och att allt är frid och fröjd i genusvetarvärlden.
Citera
2017-05-22, 23:13
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Snicksnack. Den är en succé!
Citera
2017-05-23, 11:47
Medlem
LucNNs avatar
Citat:

Jag är enig. Det sista var på skoj. Menade att jag innan var nöjd för att jag trodde att Paul hade avslöjad lite genustrams och blev besviken när han istället var genusräddaren i nöden.
Citera
2017-05-24, 00:32
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=H2-8wthSGy0

Bluffartikeln är en succé!
Den mycket kända, liberala skeptikern och vetenskapsmannen, sitter och myser lite kucklandes i sin pod och försöker stundtals hålla sig för skratt när han citerar det vetenskapligt publicerade skämtet
Han tillägnar de första 7,5 minuterna av sin senaste casting, till artikeln.
Citera
2017-05-24, 12:21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ett par vetenskapsskeptiker har författat en satirisk vetenskaplig bluff-artikel fyllt med bombastiska fraser och tomma resonemang där de driver med genusvetenskap.

Titel: The Conceptual Penis as a Social Construct antyder att här är det djupt vatten man ger sig ut på och att man helt lämnat vetenskap, rationalitet och sammanhang långt bakom sig.

Icke desto mindre blev den publicerad i en framstående genusvetenskaplig tidskrift, och redaktörer och granskare var lyriska över den mumbo-jumbo som presenterades.

Ett utdrag från sammanfattningen. Försök hitta någon form av mening i detta svammel! Men uppenbarligen gjorde redaktörerna det.

Här argumenterar man för att klimatförändringar orsakas av - just det, penisar, i en slumpmässigt genererad ordmassa som påstås komma från en annan, publicerad artikel.

De granskare som normalt ska se till att endast högkvalitativa vetenskapliga artiklar släpps igenom blev helt till sig i trasorna över svamlet.

Artikeln är alltså inget annat än ett practical joke, som följer på en tidigare paractikal joke där en nonsens artikel om postmodernism skapades och publicerades i en prestigefylld tidskrift.

Kommer detta att ändra synen på genusvetenskap? De som ligger bakom artikeln, Peter Boghossian som tillhör filosofiska instutionen vid Portland State University, och James Lindsay, doktor i matematik, tror inte det. De som är troende genusveteare ger inte upp så lätt, bara för att deras tro kommer i konflikt med verkligheten. Nej, de blir istället ännu mer övertygade.

Länkar:
Om artikeln och tillkomsten: http://www.skeptic.com/reading_room/conceptual-penis-social-contruct-sokal-style-hoax-on-gender-studies/
Artikeln (PDF) https://www.cogentoa.com/article/10.1080/23311886.2017.1330439.pdf och arkiverad: http://www.skeptic.com/downloads/conceptual-penis/23311886.2017.1330439.pdf
Författarna på Twitter:
https://twitter.com/@peterboghossian
https://twitter.com/@GodDoesnt
Det var ett riktigt guldkorn.

Men tyvärr säger det inget just om genusvetenskap per se.
Vad det visar är att peer revew processen lämnar mycket till övers att önska.
Citera
2017-05-24, 14:36
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det var ett riktigt guldkorn.

Men tyvärr säger det inget just om genusvetenskap per se.
Vad det visar är att peer revew processen lämnar mycket till övers att önska.
Här finns allt du behöver veta om genuskunskap.
Om du hittar en enda publikation som innehåller något som är användbart i samhället eller skolan (det är ett av grundkriterierna för att få kallas högskola att de ska producera), så byter jag ton på nolltid:
https://www.sh.se/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=genusvetenskap_1297786132644#!/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=sh_publikationer_amne_sv_20
Citera
2017-05-24, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Här finns allt du behöver veta om genuskunskap.
Om du hittar en enda publikation som innehåller något som är användbart i samhället eller skolan (det är ett av grundkriterierna för att få kallas högskola att de ska producera), så byter jag ton på nolltid:
https://www.sh.se/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=genusvetenskap_1297786132644#!/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=sh_publikationer_amne_sv_20

För det första finns det inte många här som är kapabla att avgöra vad som är användbart i samhället eller i skolan. För det andra är det inte alltid lätt att veta vad som är, eller kan bli, användbart. Därför ska sånt som forskning i möjligaste mån inte styras enbart av vad som är användbart just nu, för då riskerar vi att missa vad som kan bli användbart i framtiden. Tids nog blir den styrd på företag mm.

Vetenskapsmän, författare, poeter, konstnärer, musiker m fl ska flyga högt, tycker jag. De hittar nya stigar åt mänskligheten att vandra.
Citera
2017-05-24, 16:30
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
För det första finns det inte många här som är kapabla att avgöra vad som är användbart i samhället eller i skolan. För det andra är det inte alltid lätt att veta vad som är, eller kan bli, användbart. Därför ska sånt som forskning i möjligaste mån inte styras enbart av vad som är användbart just nu, för då riskerar vi att missa vad som kan bli användbart i framtiden. Tids nog blir den styrd på företag mm.

Vetenskapsmän, författare, poeter, konstnärer, musiker m fl ska flyga högt, tycker jag. De hittar nya stigar åt mänskligheten att vandra.
Jo, om man har en förmåga att se sig om vilka samhällsfunktioner vi har, vilka som uppehåller dem, vilka som styr dem, vilka som nyttjar dem osv. För en som bryr sig och läser på lite är det solklart att få en fungerande översikt. Lever man i LAALAA-landet, så blir det svårare.

I vårt samhälle finns all info du behöver bara några knapptryck bort, vilka som gör vad och vilka som ansvarar för vad. Vare sig du ser dem eller inte. Vårt nuvarande samhällsbygge började vi på, på 1500-talet, så det är ingen ny grej. Ja, vi har gjort de flesta misstagen förr. Genom att läsa historia kan vi undvika de värsta fallgroparna. Människan däremot är ungefär den samme, förutom fler regler att förhålla sig till. Men så lägger vi fler timmar i skolan också för att lära oss detta.

Gick inte du också i skolan?
Läste ni nån Samhällskunskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in