Citat:
Ursprungligen postat av
Creatur
Nu är jag lite besviken på dig. Jag uppfattade det som att vi var nästan helt överens. Men kanske är vi det ändå. Du tycker ju inte att hoaxen är hellyckad, och jag har uttryckt mig lite raljant om att den är misslyckad, men ser ändå att den har vissa poänger. Det är lite halvtomt glas mot halvfullt över våra reaktioner.
Ja, ok, då är vi nog i stort sett överens.

Jag reagerade främst på formuleringen att "
De sabbade sin egen hoax när de köpte publicering i en bottenskiktstidskrift", vilket jag tog som att du menade att hoaxen var ett totalt fiasko. Det menar jag vore att ta det för långt. Visst, det hade varit bättre i en högre rankad tidskrift, men så illa pinkat är det ändå icke att få in den i denna blaska.
Den verkar ju också ha sin "hemvist" vid en institution på ett engelskt universitet. Vore intressant att se hur vanligt det är -- om det alls förekommer -- med liknande publikationer vid svenska lärosäten. Finns dock en del pengar att tillgå för sådant här, så just det rätt tveksamma formatet med att man ska betala för publikationen kanske är mer ovanlig.
Följer inte Dawkins i detalj, men vet att han är en polariserande figur. Pinker är professor på Harvard, och ett rätt högt höns. De här Paul och Peter B. har jag ingen koll på alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
Creatur
Men jag förnekar inte genomslaget. Tror dock deras brist på is i magen kommer leda till backlash. De har inte levererat så mycket som de påstår, vilket kan slå tillbaka på dem.
Mm, just "backlash" vet jag inte; jag tror snarare affären så att säga rinner ut lite i sanden. Ena killen var ju fysiker, så han lär ju inte fortsätta att försöka publicera inom genusvetenskapen. Och för hans karriär inom just fysiken tror jag inte detta spelar någon roll alls; kollegorna ser nog detta mest som ett tidsfördriv. Vad gäller "genomslaget" -- ja, som sagt har det åtminstone uppmärksammats, och blir väl något liten episod eller fotnot i framtida historieskrivning om genusämnet. Men visst, knappast någon "deal breaker" inom genusvetenskapen.
Men ok, då är vi någorlunda överens, tror jag. Jag kanske blandade ihop dig lite med andra som skrivit i tråden, och som verkar vilja tro att hoaxen bara var en helt betydelselös bagatell som inte bevisade någonting alls, och att allt är frid och fröjd i genusvetarvärlden.