2017-05-23, 23:40
Medlem
bpjans avatar
Ni som ändå vill provtänka kring det Lambertz refererar får gärna först läsa följande om hur han hanterat liknande "faktauppgifter" i fallet Thomas Quick: http://www.aftonbladet.se/kultur/article20842858.ab

Citat:
Männen bakom Lambertz lurade honom. I de båda artiklarna som publicerades i DN presenterade han sammanlagt tio ”bevis” som Lambertz uppenbarligen inte fått veta var tröskade och ogiltigförklarade under resningsprocessen. Detta påpekade advokat Thomas Olsson, Jenny Küttim och Mattias Göransson i en replik i DN 2012-09-01.
Nu är det 2015. Lambertz publicerar fortfarande listor över bevis som han påstår är intakta, men som plockats isär i de resningsdokument som han fortfarande inte läs. Inte ens när jag i min artikel ger justitierådet dokumentnamn och sidnummer vill han läsa invändningarna mot hans ”bevis”. Han svarar bara m0ed en lång lista som till största delen är en ren upprepning av vad han tidigare påstått.
Han nämner inte ens resningsansökningarna som jag hänvisar till. Den som vill kontrollera hans argumentation kan läsa dokumenten jag hänvisar till , de finns alla i Quickarkivet.
Citera
2017-05-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy

...För mig känns det däremot udda att småbarnen så frikostigt släppte vissa uppgifter om sitt bestialiska mord (de golade bl a ner kumpanen "God Jul"), men vägrade att svara på annat trots tortyrliknande förhör i upp emot fem timmar, med samma frågor upp till hundra gånger...

Ja det var dessa sekvenser Josefsson valde att visa... Naturligtvis blandar barn fantasi och sanning. Jag hade gärna sett att dokumentären även hade visst andra delar av förhören när relevant information lämnades, men du får fråga Josefsson på vilka grunder han gjorde urvalet🙄
Citera
2017-05-23, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Rimligen kan väl du bli den förste att sammanställa det, såväl som någon annan?

Nya fakta 2017, i tevedokun och DN-researchen

- Josefssonteamet har fått tillgång till en stor mängd förhörsfilm (30-100 timmar? och från det klippt ut 3x5 minuter ca att offentliggöra.

- Josefssonteamet tar fram besöksfamiljen med tioåringen. Den var väl okänd för allmänheten tidigare?

- Josefssonteamet har färska utsagor från bröderna och deras föräldrar, och från några poliser, centrala i utredningen.

- Något mer?

Vad som inte är fakta är musikpåläggen och stämningsbilderna i doku-trilogin. Påståendena i Dan Josefssons speakertexter (som utgör en väsentlig andel av de tre timmarna) är stridbara som fakta.

Dagens Nyheter, har de artiklarna något exklusivt, något utöver SVT-dokun?
- DN har färska utsagor från delvis samma personer, delvis andra personer än SVT, eller?

- Något mer?

Är det mycket eller lite nytt som kommit fram?
- Tillräckligt mycket för att bli väldigt skeptiskt till mordutredningen.
- Och nyfiken på vilket urval av uppgifter Josefssonteamet gjort. Hur tendentiöst är det?

Noll teknisk bevisning och ett erkännande som inte fanns...
Citera
2017-05-23, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Ja det var dessa sekvenser Josefsson valde att visa... Naturligtvis blandar barn fantasi och sanning. Jag hade gärna sett att dokumentären även hade visst andra delar av förhören när relevant information lämnades, men du får fråga Josefsson på vilka grunder han gjorde urvalet🙄

Vilken relevant information är det? Kunde inte Roffe ha visat upp den istället för att ljuga om "dagboksanteckningarna" från pappan?
Citera
2017-05-23, 23:48
Medlem
Citat:

Har du sett de delarna? Låter som att du sitter på info.
Citera
2017-05-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Så länge ingen trovärdig källa visar förhörsutskrifter av det Lambertz dillar om tycker jag inte ens att det är värt att diskutera.

Vilka diskussioner du ger dig in i är givetvis helt upp till dig!

Jag tycker själv att det är intressant vad en före detta JK och HD-domare anser.
Citera
2017-05-23, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Jag tror att vi i slutändan kommer att upptäcka att ingen direkt har fel, förutom att man missade den tredje gärningsmannen som var involverad i mordet. Min teori är att de två bröderna tillsammans med våldtäktstonåringen begått det här mordet och att de två äldre barnen har varit drivande, men samtliga har varit aktiva och delaktiga i mordet.

Och varför tror du att man i förhören inte lyckades få fram vem den tredje personen skulle ha varit?
Därför att polisen hade inte en blekaste aning - och därför kunde man heller inte lägga in de orden i brödernas mun
Citera
2017-05-24, 00:01
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Hur felaktiga är citaten? Nån som vet?

Jag HAR lämnat tråden. Men.
Det där kommer från Lambertz blogg, han har redan gjort bort sig i samband med Quick-fallet och här gör han också fel - en jurist som skriver ner valda delar av något han får uppläst för sig (i mobilen?) och det är inte ens ordagrant.

Hur felaktiga citaten är - svårt att veta. Ur vilket sammanhang är de tagna - om det är efter att Harrysson berättat om skadorna på Kevins hals så är det totalt värdelöst. Jag tror för övrigt inte att rättsmedicin styrker att det handlat om en fot på halsen. Det enda de här citaten säger mig är att Lambertz är en stolle.
Citera
2017-05-24, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Ingen av förhörsledarna, som vi sett ge barnen viktiga detaljer i förhör, har ens andats om detta efter det att dokumentärserien sänts.

Nej, och det kan jag förstå... Med tanke på de karaktärsmord och drev som han har lyckats med och hur osympatiskt han dessutom uttrycker sig, så kan jag förstå att de inte vill uttala sig. Josefsson blir ju rabiat om någon säger emot honom. Får faktiskt lite narcissist-vibbar.
Citera
2017-05-24, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Och varför tror du att man i förhören inte lyckades få fram vem den tredje personen skulle ha varit?
Därför att polisen hade inte en blekaste aning - och därför kunde man heller inte lägga in de orden i brödernas mun

Alltså om man nu fäste vikt vid det som står i Lambertz blogg och trodde att det var så, hur fan kunde man släppa den tredje? En unge som är mördare som går lös? Om det ens är ett riktigt återgivet citat, vilket jag inte tror.
Citera
2017-05-24, 00:07
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Jag skulle INTE vilja se 30 förhör varav en del flera timmar långa. Förutom att det är upprörande så blir det himla trist. Jag är tacksam att DJ med co gjort ett urval som visar att barnen inte kunde redogöra för någonting med sådan klarhet att man kan ta det för troligt. Och att förhörsledarna valde att bortse från allt som pekade åt fel håll och valde att tro på det yngre barnets medgivande efter att man talat om hur Kevin dödats, trots att han visade helt fel. Det räcker. Fick de glass däremellan är det bara försvårande omständigheter.
Citera
2017-05-24, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Har du sett de delarna? Låter som att du sitter på info.

I både Expressen och DN har viss information från förhören beskrivits och citerats. Och sen har vi Lambertz som någon postade tidigare, men eftersom han inte har haft FU så är det inte något att referera till ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in