Citat:
Ursprungligen postat av
Magro
Jag läste av en tillfällighet igenom tråden igen strax innan 'superdokumentären' aviserades och tråden exploderade med u-sväng i både konsensus och hotens riktning.
Nu har jag inte sett 'superdokumentären' men det som egentligen mest överraskar och intresserar mig är den genomslagskraft nyhetsmedierna SVT och DN har i det allmänna medvetandet -- fortfarande -- och detta i en tid då den samhällsintresserade aldrig tidigare haft fler alternativ.
Det tog alltså nästan 20 år innan en 'superreporter' lyfte på locket i Kevin-fallet, innan dess var vi alla grundlurade, allt enligt dagens konsensus.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magro
Ja, sekretess är förstås en faktor!
Har någon försökt sammanställa vilka nya fakta i Kevin-fallet som Josefssons namn och kontaktnät har varit nyckel till?
Citat:
Ursprungligen postat av
Magro
Med 'nya fakta' syftar jag på faktauppgifter som ej tidigare framkommit från t.ex. Nina Hjelmgrens PDF, TV-serien Ondskan och övrig mediarapportering. Om du beskriver läget korrekt är väl slutsatsen att 'i princip' inget som sagts innan 'superreportern' Dan Josefsson kom in i bilden har varit i närheten av sanningen?!
Min fråga är alltså:
Det jag undrar är vilka specifika fakta Dan Josefsson har bidragit med? Rimligen måste någon ha försökt sammanfatta detta?
Rimligen kan väl du bli den förste att sammanställa det, såväl som någon annan?
Nya fakta 2017, i tevedokun och DN-researchen
- Josefssonteamet har fått tillgång till en stor mängd
förhörsfilm (30-100 timmar? och från det klippt ut 3x5 minuter ca att offentliggöra.
- Josefssonteamet tar fram
besöksfamiljen med tioåringen. Den var väl okänd för allmänheten tidigare?
- Josefssonteamet har
färska utsagor från bröderna och deras föräldrar, och från några poliser, centrala i utredningen.
- Något mer?
Vad som inte är fakta är musikpåläggen och stämningsbilderna i doku-trilogin. Påståendena i Dan Josefssons speakertexter (som utgör en väsentlig andel av de tre timmarna) är stridbara som fakta.
Dagens Nyheter, har de artiklarna något exklusivt, något utöver SVT-dokun?
- DN har
färska utsagor från delvis samma personer, delvis andra personer än SVT, eller?
- Något mer?
Är det mycket eller lite nytt som kommit fram?
- Tillräckligt mycket för att bli väldigt skeptiskt till mordutredningen.
- Och nyfiken på vilket urval av uppgifter Josefssonteamet gjort. Hur tendentiöst är det?