Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-23, 20:07
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Som jag minns det så sa åklagaren att de formellt inte är avskrivna som misstänkta men samtidigt lät det som att han inte trodde att de varit inblandade i själva mordet.

Jag gissar att de två frisläppta hade information om vad som hänt men att det inte är utrett huruvida de hjälpt till efteråt alternativt att de (i början) försökte skydda MGM. Skulle tro att det främst är sådana misstankar som kvarstår.

Som jag förstod det så gick alla tre till polisen och sade sig ha information men att historien inte var trovärdig eftersom de blev anhållna. När de två som släpptes insåg allvaret berättade de förmodligen vad de visste. Att deras historier överensstämde + att de hade vittnen som kunde intyga var de varit tror jag är anledningen till att de släpptes.

Det låter rimligt eftersom polisen sa att "de gjorde detta själva" menande häktningen. Vill bara påpeka att de inte nödvändigtvis "gick till polisen" eftersom de blev inplockade på två olika adresser, men du menade antagligen inte fysiskt. Vill bara vara tydlig, de togs in på andra platser(enligt nyhetsartikel). Tror du har rätt, eller nära rätt, i allt annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Om Billy lämnat DNA-spår från sig på väg ut till sjön, längs vägen som Tovas kropp måste ha transporterats till dumpningsplatsen, så kan det vara bra bevisning, men hur sannolikt är det att de kan hitta sådant? Han gick ju inte barfota ner mot sjön. Spott eller saliv i terrängen känns orimligt att hitta och om man skulle hitta ett kvitto, papperslapp, eller liknande med spår av honom som han tappat så kan han ju hävda att det måste ha tappats vid tidigare tillfälle.

Just DNA-spår i form av exempelvis saliv och blod kan vara svårt. Vet inte om det regnade i området under dygnet innan Tova hittades, men i så fall blir det nästan omöjligt. Man kan ju hitta hårstrån om man har tur, eller om en blodig hand har tagit på ett träd eller torkad av sig i gräset - då blir det lite synligare. De letar dock på ett begränsat område och säkert med någon metod, exempelvis rep-metoden(har säkert ett riktigt namn) där man går med ett snöre/rep och arbetar meter för meter i kvadratiska rutor. Har själv gjort detta ett antal gånger och vet att det inte är allt för svårt om man vet vad man letar efter. Då får man ju vända på alla löv och allt, så det tar ju mycket tid.

Jag skulle vilja säga att vad de än hittar så kan han hävda att det har hamnat där tidigare. Även om det skulle vara ett kvitto från tidigare samma kväll så kan han hävda att han har gått där innan brottet. Så länge brottet inte har skett inne i huset och lämnat spår där så känns det som att mycket bevisning går att förklara då de var ihop och han bor där och rör sig runt på tomten. Så länge allt hänger ihop med resten av hans historia bara.
Citera
2017-05-23, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det finns flera artiklar om det men hittar dom inte. Här är en från Expressen.

"Tovas och den misstänkte expojkvännen förhållande beskrivs som destruktivt
Familjen Mobergs nära vänner Maria och Tommy *** beskriver förhållandet mellan Tova Moberg och den 22-årige mannen som "oerhört destruktivt". Paret hade varit tillsammans av och till i drygt fyra år, men det tog slut i samband med misshandelsanmälan.
Det är inte första gången han har slagit henne, och det är mycket kränkande och fula ord som han använt mot henne och sådana saker, säger Maria ***.
Expojkvännen försökte styra Tovas liv och bestämma över vilka personer hon skulle umgås:
– Hon fick inte göra något för honom, hon fick inte gå på fester, hon fick inte resa med klasskompisarna. Han var så svartsjuk på Tova så det fanns inte.
När förhållandet tog slut märkte familjen en tydlig förändring i Tovas uppträdande.
– Hon blev mycket gladare, det vart gamla Tova igen. Han hade väl tappat makten över henne, säger Tommy ***.
http://www.expressen.se/nyheter/tovas-expojkvan-forsokte-styra-henne/

Just den där sista meningen är väldigt talande för oss som kan en del om kvinnomisshandlare och hur deras offer hjärntvättas. "Han hade väl tappat makten över henne"
Ja troligen efter att Billy blev anmäld för misshandeln i mars och att allt som hade hänt kom fram i ljuset.

Jag förstår faktiskt inte varför så mycket fokus läggs på offret Tovas familj när det är den misstänkte mördaren Billys familj som borde vara i fokus. Vad i hans uppväxt gjorde honom till en kvinnomisshandlare och en mördare?
Hans pappas våldsamhet mot kvinnor som någon skrev om tidigare i tråden? Kommer Billy från en trasig familj?

Här finns en artikel om en tjej som levde i ett liknande förhållande.
Jag kunde också ha varit en av de mördade flickorna
Jag var femton år och skapade egna ursäkter åt honom. Det gör jag fortfarande. Jag tänker fortfarande att han var för ung för att förstå, för trasig och om han hade haft en stadigare familj så hade det inte blivit så här. Allt det kanske är sant men det gör det inte mer okej.
http://www.expressen.se/debatt/lat-tovas-dod-hjalpa-andra-kvinnor-att-ta-sig-ur-destruktiva-relationer/
Att du mfl inte fattar att det är era föräldrar som brustit mest, du kan aldrig stoppa en galning men du kan lära dig att undvika en sådan i de flesta fall.

Det kallas för självkänsla, den ska föräldrarna bygga in i barnen tidigt, är man som du 15 då är det för sent, det kan gå efter en rejäl krash att bygga upp men det blir sällan bestående nästan alla som krashat så och ej fallit åter blir istället halvt hatiska till män som bestämmer och egentligen rätt kalla men dom vill inte se sig så.
Citera
2017-05-23, 20:19
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, känns som viss risk att det kan bli svårt att finna spår som binder MGM med Tova till brottet direkt. Billy bor ju på platsen, så det är ju inte konstigt om de hittar DNA eller saker från honom där.

Men på en plats där brottet har skett, kan ju en utväxling skett, eller om han klantat till sig och använt något från huset lakan/rep eller annat. Då kan det ju finnas DNA och i det är ju i sig ett indicium att någon med tillgång till huset gjort det. Någon skrev på tråden att man hört att kroppen var illa tilltygad (minns inte vem som skrev det). Då måste man lämnat spår tycker man. Oerhört svårt att få bort blod och annat på ojämna ytor.
För att få ner kroppen till sjön kan han ju använt t ex skottkärra el dylikt, om han inte burit/släpat kroppen.

Jag får ändå en känsla av att man var snabbt på plats, kunde spärra av och samla bevis. Och snabbt gripa och häkta en misstänkt. Tror att man ändå har en del.

Vet inte hur mycket det försvårar att Tova legat i vattnet några dygn?

Har han snurrat in henne i något tyg från huset är han ju helt körd. Kan nästan inte tänka mig att han skulle vara så korkad, men i en pressad situation missar man ofta att tänka efter. Dock måste det ju bevisas att tyget kommer från huset och/eller att något annat spår typ färskt blod på tyget kommer från honom. Har ett rep legat utomhus kan han fortfarande hävda att det är någon annan även om de hittar hans DNA på det, för det kan han ju ha använt till något annat.

Tänker på styckmordet i Askersund där hela lägenheten vad nerblodad och killen som bodde där kom hem och märkte ingenting förutom att en matta saknades. Polisen såg dock med sina lampor att det var blod verkligen överallt.
Citera
2017-05-23, 20:20
Bannlyst
Inte en enda rad i media eller här om vad dom ev hittat i hennes kropp, otroligt ingen som ens misstänker att hon var helt borta när hon dog.

Men det är som vanligt, man får inte kritisera den som dog, bara de som överlevde

Alla bara jagar en möjlig mördare.
Citera
2017-05-23, 20:23
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Jag förstår faktiskt inte varför så mycket fokus läggs på offret Tovas familj när det är den misstänkte mördaren Billys familj som borde vara i fokus.

Det är intressant att diskutera deras familjeförhållanden och jag är inte emot det, men ingen av deras familjer "borde" vara i fokus. Det är en djup tragedi för båda sidor oavsett vem som har gjort vad.
Citera
2017-05-23, 20:25
Medlem
Jag kan hålla med om att Billys bakgrund är intressant för förståelsen men man behöva inte lyncha hans föräldrar för det. Som sagt vet vi inte så mycket och jag tror att det är mycket mer än föräldrar som påverkar hur människor utvecklas.

Jag har lite svårt att ens få ihop när och hur länge han bodde i Hudiksvalls-trakten. Har läst att han gick i grundskola och gymnasium i Västerbotten och att han sedan återvände dit för att gå kursen för att ta taxi-kortet. Om han är född -94 så bör han ha tagit studenten för fyra-fem år sedan (2012-13). Bodde han hos sin mamma i Västerbotten (tycker mig ha läst det i tråden) och därefter flyttat till sin pappa? Flyttade han dit pga Tova eller för att han bott där tidigare?

När började han med droger? Har bott i Umeå-området och vet att det är problem med droger bland vissa ungdomsgrupper. Och hur allvarliga är dessa problem? Jag har fått uppfattningen att droger överlag och cannabis i synnerhet är mer accepterat bland ungdomar idag. Har jag fel i det?

Att han misshandlat Tove verkar vara väldigt tydligt, men i det inkluderar jag både psykiskt och fysiskt misshandel. Vad många här inte verkar förstå är att det nästan aldrig börjar med slag utan med gliringar och pikar, ofta förklädda som skämt, blandat med kärleksförklaringar. Sen eskalerar det...

Visst, jag tror att man påverkas av sin uppväxt och kanske har han upplevt misshandel i sin uppväxt. Men jag har inte sett ett enda inlägg som ger något som helst belägg för det (red: ok, något enstaka men inte någon övertygande konsensus)

Så snälla, skippa alla hat-inlägg. Tänk er för innan ni hänger ut människor när ni inte vet hur det lägger till. Billy är häktad men det är inte hans familj.
Senast redigerad av tagmaster 2017-05-23 kl. 20:37.
Citera
2017-05-23, 20:25
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Inte en enda rad i media eller här om vad dom ev hittat i hennes kropp, otroligt ingen som ens misstänker att hon var helt borta när hon dog.

Vissa sorters provresultat kan ta flera månader, det har hittills gått lite mer än en vecka. Det har stått i media att "stora mängder alkohol" konsumerades på kvällen, men inte vem som drack eller hur mycket. Att hon eventuellt har varit "helt borta" har visst diskuterats och flera i tråden misstänker det.
Citera
2017-05-23, 20:42
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit

Men det är som vanligt, man får inte kritisera den som dog, bara de som överlevde

Alla bara jagar en möjlig mördare.
För varje inlägg du skriver så bevisar du bara vilken komplett idiot du är
Du kränker offret och hennes familj hela tiden! Hur vore det om du rotade lite i den misstänkte mördaren Billys familj i stället ditt pucko

Du har varit i krimtrådar förut och borde veta vid det här laget att vi inget får veta, även om obduktionen är klar och det tar sin tid, och sen är det tyst ända tills det går till åtal när fupen släpps. Du får vänta i ca 6 månader så du har gott om tid att sitta här och spekulera och skriva din skit
Citera
2017-05-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Det låter rimligt eftersom polisen sa att "de gjorde detta själva" menande häktningen. Vill bara påpeka att de inte nödvändigtvis "gick till polisen" eftersom de blev inplockade på två olika adresser, men du menade antagligen inte fysiskt. Vill bara vara tydlig, de togs in på andra platser(enligt nyhetsartikel). Tror du har rätt, eller nära rätt, i allt annat.

Jag hade faktiskt för mig att de gick till polisen men då mindes jag fel
Citera
2017-05-23, 21:28
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Jag hade faktiskt för mig att de gick till polisen men då mindes jag fel

Hittar just nu inte tillbaka till den artikel där jag läste det. Hittade bara detta:

Anhöriga hade lämnat uppgifter till polisen om vad den försvunna 19-åringen skulle göra på kvällen, vilket gjort att polisen tagit in männen för förhör.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zpP99/garden-dar-polisen-soker-efter-forsvunna-tova-19

Edit: Jävla störigt. Någon som hittar nyhetsartikeln i antingen Aftonbladet eller Expressen där det står att de tre misstänka hittades på sammanlagt två olika adresser när de skulle tas in? Har googlat, men hittar inte. Kanske var felaktigt och har raderats?
Senast redigerad av litenpanda 2017-05-23 kl. 21:37.
Citera
2017-05-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Självklart har det med hans uppväxt att göra, pappan och hans beteenden sätter sina spår i sonen vare sig man vill eller inte.
Ser likheter i Hudiks andra mord av Simon som dödade två pensionärer. Där var en trasig barndom oxå ett grundläggande problem i hans uppväxt. Resultatet blev tyvärr negativt

Mgms pappa kanske är jägare?
Citera
2017-05-23, 21:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det finns flera artiklar om det men hittar dom inte. Här är en från Expressen.

"Tovas och den misstänkte expojkvännen förhållande beskrivs som destruktivt
Familjen Mobergs nära vänner Maria och Tommy *** beskriver förhållandet mellan Tova Moberg och den 22-årige mannen som "oerhört destruktivt". Paret hade varit tillsammans av och till i drygt fyra år, men det tog slut i samband med misshandelsanmälan.
Det är inte första gången han har slagit henne, och det är mycket kränkande och fula ord som han använt mot henne och sådana saker, säger Maria ***.
Expojkvännen försökte styra Tovas liv och bestämma över vilka personer hon skulle umgås:
– Hon fick inte göra något för honom, hon fick inte gå på fester, hon fick inte resa med klasskompisarna. Han var så svartsjuk på Tova så det fanns inte.
När förhållandet tog slut märkte familjen en tydlig förändring i Tovas uppträdande.
– Hon blev mycket gladare, det vart gamla Tova igen. Han hade väl tappat makten över henne, säger Tommy ***.
http://www.expressen.se/nyheter/tovas-expojkvan-forsokte-styra-henne/

Just den där sista meningen är väldigt talande för oss som kan en del om kvinnomisshandlare och hur deras offer hjärntvättas. "Han hade väl tappat makten över henne"
Ja troligen efter att Billy blev anmäld för misshandeln i mars och att allt som hade hänt kom fram i ljuset.

Jag förstår faktiskt inte varför så mycket fokus läggs på offret Tovas familj när det är den misstänkte mördaren Billys familj som borde vara i fokus. Vad i hans uppväxt gjorde honom till en kvinnomisshandlare och en mördare?
Hans pappas våldsamhet mot kvinnor som någon skrev om tidigare i tråden? Kommer Billy från en trasig familj?

Här finns en artikel om en tjej som levde i ett liknande förhållande.
Jag kunde också ha varit en av de mördade flickorna
Jag var femton år och skapade egna ursäkter åt honom. Det gör jag fortfarande. Jag tänker fortfarande att han var för ung för att förstå, för trasig och om han hade haft en stadigare familj så hade det inte blivit så här. Allt det kanske är sant men det gör det inte mer okej.
http://www.expressen.se/debatt/lat-tovas-dod-hjalpa-andra-kvinnor-att-ta-sig-ur-destruktiva-relationer/

Att ständigt bli kritiserad, förminskad, förlöjligad och/eller slagen får en människa att till sist tro att det är ens eget fel, personen känner sig mindervärdig och tappar självförtroendet. Den typiska personen som slår sin partner lägger skulden på offret. Tycker faktiskt att detta påminner om vad en del här i tråden gör, skuldbelägger offret.

Citat:
Män som slår kvinnor ser sig inte själva som kvinnomisshandlare, trots att de sökt hjälp för detta. I stället skylls beteendet på bland annat provokationer från partnern och svåra livssituationer, visar ny forskning.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/m%C3%A4n-som-sl%C3%A5r-ger-kvinnan-skulden-1.173499

Så typiskt är att offret tycker att den som kränker och misshandlar har skäl till att göra det, dvs det är synd om honom eller det är fel på mig.

Tyvärr verkar det som om det finns väldigt lite forskat på vilken mannen är som slår kvinnor. Det ligger i sakens natur, inte så många män vill delta i sådana studier. Men har läst på kvinnojour sidor att det är män från alla samhällsskikt. Man kan inte se vem som är kvinnomisshandlare. De kan vara trevliga och charmiga. De kan vara väldigt duktiga på att dölja vad som händer innanför väggarna. Ett varningstecken på att våldet kan bli dödligt, är när våldet flyttat ut från hemmet, inför vänner eller på annat sätt öppet.

Hur vore det om ett par på tråden läste lite vad forskningen kommit fram till när det gäller våld mot kvinnor (och det finns även män som blir misshandlade av sin partner).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in