2017-05-23, 13:06
Medlem
Så fort ögonen vant sig kan jag bara säga att jag verkligen gillar det!

Borta är irritationen att man inte kan bläddra bland sidorna utan att riskera att dela det på Facebook.

Kul att se lite smilies på mobilen, men jag kan inte använda dem mer än de femton första.

Bäst är nog att de olika forumsdelarna är uppdelat via färger. Perfekt för den med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det blir liksom inte lika stökigt för ögonen och man kan fokusera på färgen om man vill läsa specifik forumsdel. Däremot skulle de kunna ha större kontraster. Alla människor har inte samma färgseende.

Numreringen av sidor hade kunnat vara lite bättre dock.
Citera
2017-05-23, 13:06
Medlem
Glisseurs avatar
Känns som en överkomlig design, ska nog kunna vänja mig vid detta. Men som ni själva säger, användarvänligheten är det viktigaste!
Citera
2017-05-23, 13:07
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är faktiskt ett bra förslag. Hur ser admin på det? Är det rimligt att tro vara möjligt?

Nya är standard och för alla plattor, men den som vill ha det gamla kan välja det som standard.

Går det?

Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Har ju varit mycket prat om teman och admin tycks ha en positiv inställning till teman. Så varför inte ha den gamla designen som något liknande ett tema?

Nu Admin vill vi höra här. Skulle detta gå att lösa?
Nej, exakt det gamla kommer inte att komma tillbaka, syftet med förändringen är bland annat att blir av med gammal kod som var olika för olika plattformar. Nu är det en ny, gemensam funktionalitet, för alla plattformar. Men det är inte omöjligt att det kommer teman som är mer likt hur det var innan till viss del.

admin4
Citera
2017-05-23, 13:08
Medlem
mrtowlies avatar
Jag tycker mobilversionen är alldeles för plottrig. Jag behöver tex inte se när en användare registrerade sig och hur många inlägg han har skrivit sedan start när jag surfar på mobilen. Jag föredrar en betydligt mer avskalad lösning där man endast ser inlägg och ges möjlighet att svara på dessa.

Nu får man ju verkligen leta efter inlägget bland all övrig irrelevant information.

På web-verisonen ligger ju allt sådant samt användarens status till vänster så man kan enkelt ignorera detta och fokusera på inläggen.
Senast redigerad av mrtowlie 2017-05-23 kl. 13:14.
Citera
2017-05-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Text
Kolla tex MLGs forum http://forums.majorleaguegaming.com/ de har nästan 11 Miljoner medlemmar och 43 Miljoner poster.
Så argumentet att Vbulletin inte skulle klara av FBs medlemmar och inlägg håller inte.
Tror det snarare rör sig om att ni inte är villiga att köpa loss licensen för mjukvaran.
Citera
2017-05-23, 13:09
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag tycker det är bra. Lite festligt med de som klagar mycket då utseendet i stora drag är oförändrat. Det som gjorts är att ordna till alla delar som skar sig rejält vilket givetvis är bra. Precis som det också skrivs så är detta en bra grund att sedan bygga vidare på. Tråkigt att en del är så oförstående, men detta är ganska givet och det kommer alltid att vara så oavsett vad ni gör (eller inte gör).

...men.

Om jag fick göra ett par ändringar:

1. 'Breadcrumb':en har i trådar större fokus än namnet på tråden då detta element är det mest kontrasterande. Prioriteten bör snarare vara Rubrik > Breadcrumb.

2. Det vita som omger hela Flashback i trådar är den ljusaste punkten. Detta är ett problem då våra ögon automatiskt fokuserar på den del av en vy som är ljusast. Ur det perspektivet blir det konstigt att inlägg i trådar inte är det som är fokus och det bör snarare vara det andra som har en lägre kontrast.

Lösning: Ha inte sidorna som den ljusaste punkten då inläggen i en tråd bör vara prioritet Mörka det runtomkring, ljusa upp det som är fokuspunkt för läsaren.

Notera dock att FB är en av de mest besökta sajterna i Sverige varpå det kan vara bra att ta hänsyn till folk med synsvårigheter och annat. En för hög kontrast är t ex dåligt för folk med dyslexi.

3. Det är fint med en svart toppnavigering men denna har 100% kontrast (till skillnad mot allt annat) och stjäl därav opropertionerligt mycket fokus. Det viktigaste när man läser trådarna är inläggen, inte toppnavigeringen. Jag kan tänka mig att detta är något som folk stör sig på även om de flesta har svårt att formulera eller förstå vad de egentligen är som är så att säga "fult" med den nya designen.

Lösning:
a) Slappna av med kontrasten
b) Använd en hover som vid behov gör att toppnavigeringen får högre kontrast (dvs -- ändra bakgrundsfärg vid hover). Sätt/använd en breakpoint så att hover endast gäller större skärmar (desktop).

4. Toppnavigeringen är fin, men tar inte hänsyn till att många som inte bara konsumerar (dvs läser) utan istället skriver också kan sitta på skärmar som i regel är i landskapsläge. I landskapsläge tar toppnavigeringen på tok för mycket plats.

Lösning: Låt användaren välja om denna ska ligga i toppen eller på en av sidorna.

5. Sluta använda Bootstrap pga bloat.

Vid en enkel sidladdning laddas:
320 KB JS
223 KB CSS

Detta utgör hela 543/712 KB (i detta fall när jag klickade 'förhandsgranska', givetvis olika beroende på var på forumet man är osv). Det är dock inte antal KB som är intressant (givetvis) utan allt detta leder till långsammare rendering av samtliga sidor då alla dessa oanvända stilar, oanvänd JS etc etc vid varje sidladdning måste parse:as av webbläsaren. Jag tänker inte gå in på hur webbläsare fungerar tekniskt, ta mitt ord för det eller googla på det.

Lösning:
1. Använd inte Bootstrap
2. Sätt upp en lista med vad som faktiskt behövs
3. Hitta ett alternativ som är lättare (dessa finns det gott om) och se om detta FW stämmer väl överrens med er kravlista

5. Implentera Push State + AJAX (PJAX), applicera där det passar. Detta så att användare i högre utsträckning slipper revalidera saker som JS, CSS etc. Snabbar upp sidladdning utan att bryta kompatiblitet.

Exempel, (JQ):
Kod:
/**
 * Flashback PJAX
 * Use Pushstate in thread overview and within threads
 */
$.ajaxSetup({
  cache: true,
  async: true
});

var not_allowed = [
  'new',
  '#top',
  '#goto',
  'do=',
  '#'
];

var push = {

get: function(uri, popState, refresh){

popState = popState || false;
    refresh = refresh || false;

var target = document.getElementById('site-left');
    $('#site').addClass('loading');

$.ajax({
      url: uri
    })
    .done(function(data){

// VARs
      var $data = $(data),
        content = $data.find('#site-left').html(),
        pageTitle = $data.filter('title').text();

// SET
      document.title = pageTitle;
      target.innerHTML = content;

$('#site').removeClass('loading');

if( document.getElementById('posts') ) {
        flashback.init();
      }

// PUSH STATE
      if( !popState ) {
        history.pushState(null, null, uri);

// check if link to last
        if( uri.slice(-1) == 's' ){
          window.scrollTo(0,document.body.scrollHeight);
        }
        else {
          // force scroll to top
          var d = document;
          d.body.scrollTop = d.documentElement.scrollTop = 0;
        }
      }

});

},

init: function(){

// check + kill if non-support
    if( !history.pushState ) return false;

// binds
    var site_left = $('#site-left');
    site_left.on('click', 'a', function(e){

var t = this,
        href = t.href;

// pass clicks if these conditions met
      if( href.length < 3 ) return true;
      if( href.indexOf('https://www.flashback') > -1 ){} else { return true; }
      for(let i=0;i<not_allowed.length;i++){
        if( href.indexOf(not_allowed[i]) > -1 ){
          return true;
        }
      }

e.preventDefault();
      push.get( href );

})

// back-foward buttons
    window.onpopstate = function(e){
      push.get( window.location.href, true ); // true = dont trigger another pushState
    };

},

};

// init
push.init();

Hör av er/dig om ni behöver hjälp med detta. Trivialt från någon som är erfaren, desto mindre för någon som inte är det som med allt annat.

7. Fixa specialtaggarna CODE, HTML, PHP
Sätt width 100%, se mitt inlägg för exempel på varför... Sätt också en 'class' som gör att utseendet förbättras en gnutta. Iom att ni använder ett FW (FrameWork) räcker det förmodligen att endast sätta en CSS-klass.

---

Edit:
För den som vill kan man testa PJAX och lite annat i en test-extension som finns här:
https://www.sendspace.com/file/yumft0

Packad som .7z för att göra det lite svårare för noviser. Filen tas bort automatiskt om runt 24h.

Om någon är osäker på att installera random extension från random person på Flashback så återfinns all kod i filter.js.
För att installera, droppa mappen i t ex chrome://extensions efter det att utvecklarläge har satts på. Vet man inte hur man gör något av detta bör man heller inte installera denna beta-extension.

Tack bra och konstruktiv feedback.
Kommer att gå igenom dina förslag, och se vad vi kan förbättra.

admin
Citera
2017-05-23, 13:10
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzpac
Kommer titta på detta att kunna hoppa till en specifik sida.

Tills vidare kan du ändra i adressfältet om du vill gå till en sida, /t[trådid]p[sidnummer], bara ändra t.ex. p2 till p50 för att hoppa från sida 2 till 50.

Jag tackar för ditt svar. Dock är det inte så enkelt att göra det du skriver när man sitter med en padda eller mobil. Tycker att man skulle haft det som tidigare, men det är bra att ni kommer titta på det och förhoppningsvis ändra det!

Citat:
Det kommer att ordnas.

admin

Perfekt! tack för svar.
Citera
Medlem
Usch ju längre jag är inne på sidan desto ondare gör det svarta högst upp i ögonen. Det riktigt skär sig. Borde vara vitt eller ljusgrått.
Citera
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Mellansidor behövs. Övriga smileys funkar som sagts redan inte heller, åtminstone inte för Firefox. Sökfunktionen är mycket jobbigare att behöva välja i meny.

Sen är det irriterande att man inte kan få ta in fler poster på samma gång på skärmen. Allt detta scrollande i den moderna tiden...
Fungerar inte heller i Chrome (Android surfplatta).

Efter att ha testat ett (litet) tag nu anser jag att Sök-funktionen är klart försämrad, tyvärr.
Den känns mycket mer omständig med en massa klickande.
Citera
2017-05-23, 13:11
Medlem
Yinool0401s avatar
Ta tillbaka det gamla,, det här är värdelöst.
Den enda riktiga flashback appen fungerade med den gamla lay outen också. Snälla backa bandet.. det här är värdelöst.
Citera
Medlem
shadow666s avatar
Sidan ser bra ut. MEN jag vill kunna ändra TEMA färger, jag vill välja "NATT", dessa färger grå-vita är på tok för starkt på kvällen/natten..
Citera
Medlem
Citat:
Den största ändringen är i koden. Dvs. hur forumet är uppbyggt.
Detta gör att vi i framtiden kan förbättra sidan betydligt snabbare, och erbjuda funktioner som innan var omöjliga.

admin
Vad skulle det vara för funktioner?

Ett problem är när jag klickar på en användares inläggshistorisk och klickar på ett inlägg och kommer till hans tråd så blockar den svarta banderollen typ första raden i hans inlägg.

Exempelinlägg.
(FB) Flashback 17 - ny design, nya möjligheter
Ibland kommer det fram mitt på sidan och ibland döljs den övre raden av inlägget.
Senast redigerad av Olepeter 2017-05-23 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in