2017-05-22, 23:59
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exebular
Rikard L Sjöberg klär av SÅC in på bara mässingen
https://www.svd.se/darfor-tipsade-jag-medierna-om-fallet-kevin

Intressant.
Kort utdrag ur Sjöbergs skrivelse angående Sven Å Christianson och hans metod:

"Det systemfel jag önskade visa på genom att ta fram och tipsa nyhetsredaktioner om fallet Kevin var just detta. En forskare som saknar såväl självdisciplin som förmåga att skämmas kan i det svenska systemet, genom att rida på den internationella, noggrant grans*kade forskningens förtroende orsaka såväl enskilda människor som samhället stor skada."

- "som saknar förmåga att skämmas"...

Ja nog har han orsakat skada den gode psykologen med hörsnäckorna. Just i Kevinfallet har han förmodligen starkt bidragit till enskilda människors skada. Oerhört sorgligt.
Citera
2017-05-23, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Hon är inte skribent på GP längre, utan kommunikatör/pr-människa.
Själv är jag lite less på att diverse tyckare tror att det någonsin går att få en heltäckande bild av vilket som helst rättsfall. Detta är nämligen inte rättssystemets uppgift - det polis, åklagare och domstol är till för, är att utreda och utdöma ansvar. Och den granskande journalistikens yttersta uppgift är att ifrågasätta maktutövares handlingar, inte minst när personer utan möjlighet att försvara sig far illa.
Någon objektiv sanning existerar inte. Inte i det här rättsfallet, och inte i något annat heller.

Jo, det gör det ju. Det finns en objektiv sanning, sanningen om vem som mördat och vem som inte gjort det.
Sen rent juridiskt så är man oskyldig så länge det finns rimligt tvivel. Man behöver alltså inte bevisa att man är oskyldig. I det här fallet finns det så mycket rimligt tvivel att jag för min del menar att det verkar vara ett objektivt faktum att bröderna inte gjort det.
Men jag håller med om krönikan, fattar inte vad hon är ute efter. Å ena sidan mår hon så dåligt av att titta på förhören (eller den psykiska tortyren) att hon måste stänga av. Å andra sidan är hon inte nöjd med att det visats. Och jag håller inte med om att Expressen är mer objektiv, de har haft rena felaktigheter i sina artiklar.
Citera
2017-05-23, 00:06
Medlem
SorcererSimons avatar
Har GW nämnt något mer om vem han menar efter detta klipp?

leif-gw-om-kevinfallet-100-procent-saker-pa-att-pojkarna-ar-oskyldiga

Han är ju kungen av mordutredningar så jag litar på att han är bra påläst i fallet.
Citera
2017-05-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Ok tack
Men Oj så långt bort från vatten o brygga! Hur kan så små barn fått gå så långt på egen hand, varken 4, 5 eller 7 år och så himla länge sedan var det inte - inte forntiden!?
Vi vet väl inte om han gått på egen heller. Bara att han hittades där. Kan vara bragd om livet och ditlagd sen, av någon som tror att det då ser ut som drunkning och att det inte kollas mer. Alternativt ditlockad, inte på " egen hand" alldeles.
Enl mormor rädd för vattnet, men de hittade honom där. Skolgården och bollsparkande pojkar är bara ett litet stenkast ifrån, och dit kan ju Kevin tänkas ha gått, det är ju spännande med större pojkar som sparkar boll tänker jag, och kanske slängde de lite käft med Kevin som cyklade omkring. Cykeln hittade mormor där.
Citera
2017-05-23, 00:28
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Menar du att du inte hör att han slingrar till det? Att du inte hör att han undviker att säga "Ja dom har erkännt"?

Varför skall han säga att de har erkänt? Utredningen har ju inte fokus på att få detta till domstol, utan att få ett avslut. Att inte behöva leta efter några fler gärningsmän. Målet är ju inte att dra bröderna till domstol.

Jag är inte övertygad om att ett erkännande var målet ens, utan en berättelse som stämmer bäst i förhållande till all information och desinformation som förekommer i utredningen.

Vet ett litet barn skillnaden på berätta och erkänna egentligen?
Citera
2017-05-23, 00:35
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Jo, det gör det ju. Det finns en objektiv sanning, sanningen om vem som mördat och vem som inte gjort det.
Sen rent juridiskt så är man oskyldig så länge det finns rimligt tvivel. Man behöver alltså inte bevisa att man är oskyldig. I det här fallet finns det så mycket rimligt tvivel att jag för min del menar att det verkar vara ett objektivt faktum att bröderna inte gjort det.

Det har du helt rätt i! Men det är inte rättssystemets uppgift att i övrigt sekund för sekund visa exakt vad som har hänt för alla tänkbart inblandade och icke inblandade. Det handlar om att visa upp ett händelseförlopp som räcker till att bevisa skuld och utdöma ansvar. Inte någon sorts karta över sanningen. EDIT: Detta skriver jag alltså som svar på tyckare (som Lernfelt) som gnäller över att DJ inte visat "hela bilden". Det finns ingen hel bild, nämligen. Bara massa mer eller mindre rimliga vittnesutsagor som behöver värderas. Närmast sanningen kommer förmodligen bara gärningsmannen själv.

Angående rimligt tvivel så finns det gott om det vad gäller bröderna. Det fanns det mot TQ också, och däri ligger också kärnan i dessa båda rättsskandaler -- att man med skygglapparna på ändå basunerade ut deras skuld.
Senast redigerad av bpjan 2017-05-23 kl. 00:40.
Citera
2017-05-23, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Varför skall han säga att de har erkänt? Utredningen har ju inte fokus på att få detta till domstol, utan att få ett avslut. Att inte behöva leta efter några fler gärningsmän. Målet är ju inte att dra bröderna till domstol.

Jag är inte övertygad om att ett erkännande var målet ens, utan en berättelse som stämmer bäst i förhållande till all information och desinformation som förekommer i utredningen.

Jadu, varför ska han säga att dom erkänt? Vad tror du själv om den saken? Blir mörkrädd.
Citera
2017-05-23, 00:41
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Naturligtvis existerar en objektiv sanning.

Detta skrev jag alltså som svar på tyckare (som Lernfelt) som gnäller över att DJ inte visat "hela bilden". Det finns ingen hel bild, nämligen. Bara massa mer eller mindre rimliga vittnesutsagor som behöver värderas. Närmast sanningen kommer förmodligen bara gärningsmannen själv.
Citera
2017-05-23, 00:46
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvartaListan
Jadu, varför ska han säga att dom erkänt? Vad tror du själv om den saken? Blir mörkrädd.

Citat:

Det var ju min fråga som var retorisk. Därför har jag bara svaret på den omvända frågeställningen, varför man inte skall eftersträva erkännande från barn i låga åldrar.

Att få ut ett erkännande av barn i den här åldern hade antagligen inte gått alls eller gjort att bröderna tagit mycket stor skada i förhör. Som jag skrev tidigare, om det inte finns en förståelse från barnet rörande skillnaden mellan berättande och erkännande, vad är vitsen då att försöka forcera fram det. Man kan inte dra det hur långt som helst.

Fantastiskt att det fortfarande finns personer som inte förstår skillnaden mellan att få ett avslut på en utredning och att skapa underlag för en rättegång.

Men oavsett kan det förstås skötas mer eller mindre bra, det är en annan fråga.

Tänd lampan så slipper du bli mörkrädd.
Citera
2017-05-23, 00:49
Medlem
Vad säger panelen om Dan Josefssons uttalanden om Rolf Sandberg?

Citat:
Ursprungligen postat av Göran Lambertz
Jag anklagar också SVT för förtal av Rolf Sandberg.

SVT:s reporter Dan Josefsson har i flera program uttalat sig starkt förklenande om särskilt Sven Å Christianson och Rolf Sandberg. Om Sandberg sa han t.ex. i Aktuellt den 17 maj:

– Rolf Sandberg har alltså ljugit i arton år. Han gör en kalkylerad lögn, en väldigt avancerad lögn.

– Det finns inte någon som helst bevisning mot dom. Allt är fabricerat. Jag skulle säga att det här slutar med ett kalkylerat bedrägeri som den här mannen alltså står för.

– Han hade ju fått sparken. Han hade ju alla skäl att göra det här. Han har ingen som helst respekt för sanning, hederlighet och vanlig mänsklig anständighet. Det här är en mycket ful filur.

Detta är ett brottsligt förtal av Rolf Sandberg som den ansvarige utgivaren för programmet svarar för rättsligt. En fråga blir, till att börja med, om den ansvarige utgivaren kommer att be Rolf Sandberg om ursäkt för Dan Josefssons förlöpningar och om företaget kommer att erbjuda någon kompensation.

Det kan gärna sägas att intervjuaren, Nike Nylander, gjorde ett mycket skickligt jobb när hon intervjuade Dan Josefsson.

http://goranlambertz.se/jag-anklagar/
Citera
2017-05-23, 00:52
Medlem
Citat:
Det var ju min fråga som var retorisk. Därför har jag bara svaret på den omvända frågeställningen, varför man inte skall eftersträva erkännande från barn i låga åldrar.

Att få ut ett erkännande av barn i den här åldern hade antagligen inte gått alls eller gjort att bröderna tagit mycket stor skada i förhör. Som jag skrev tidigare, om det inte finns en förståelse från barnet rörande skillnaden mellan berättande och erkännande, vad är vitsen då att försöka forcera fram det. Man kan inte dra det hur långt som helst.

Fantastiskt att det fortfarande finns personer som inte förstår skillnaden mellan att få ett avslut på en utredning och att skapa underlag för en rättegång.

Men oavsett kan det förstås skötas mer eller mindre bra, det är en annan fråga.

Tänd lampan så slipper du bli mörkrädd.

Jag förstod vad du menade, men reagerade på ditt svar. Tror att frågeställaren åsyftade Rolf Sandbergs korta stund av klarhet vid presskonferensens podium. Det nakna i hans svar.
Citera
2017-05-23, 01:00
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvartaListan
Jag förstod vad du menade, men reagerade på ditt svar. Tror att frågeställaren åsyftade Rolf Sandbergs korta stund av klarhet vid presskonferensens podium. Det nakna i hans svar.

Ja, jag tror jag vet vilken presskonferens det är. Han tvekar 1/10 sekund och svarar journalisten med att de har berättat, när frågan var om de har erkänt. Jag minns exakt betoningen på svaret.

Kanske ville inte Rolf där i den stunden göra en stor utläggning kring varför man inte söker ett erkännande. Varför man släpper den delen. Man får tänka på att då, när detta begav sig, var nog drevet det omvända. Man släppte ju också andra saker, såsom det som då uppfattades som ett frågetecken rörande flyttningen av Kevin. Allt tyder på att man ville få ett avslut.

Ingen då, hade nog en tanke på att materialet skulle användas i en rättegång 19 år senare. Det håller det säkerligen inte för. Det blir ett indiciemål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in