2017-05-22, 21:21
Medlem
MMA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Förlåt, skulle varit tydligare. "Anders" är allså det namn som enligt Hjelmgren-rapporten uppgavs av C och R i förhör att de sett.
(Sen gick poliserna igenom alla Anders, och hittade bland dem den sexualstörde, hämmade, 12-åringen som de fiskade med. Enligt Sandberg/Hjelmgern alltså.)

Det kan då endera betyda att namnet Anders egentligen var "Robert" - som vi ser dem säga i Dokument inifrån.

Eller så var det något annat namn - vi kanske inte fått se dem säga det namnet som Rolf syftar på... I så fall kan det ju vara vad som helst... Marius eller Mattias t ex. Men det är inte så intressant, eftersom C och R inte hade någon koll. Det C sa från början var ju bara att de sett Kevin med äldre pojkar "den dagen", vilka har inte framgått, men jag tror inte de sa "Robert" initialt - utan efter mycket press.

Jag tror personligen det var namnet Robert som Rolf yrar om i rapporten men kallar för "Anders". Men vi vet ingen Robert antar jag? Om inte den norske pojken som flydde till Norge efter våldtäkten (som kan vara den GW menar, eller så finns fler i FU) heter Robert? Ingen verkar veta...

Anders kan vara ett helt annat namn. Inte Robert, inte Marius och Mattias. De hade inget med detta att göra men fanns inom 500 m från brottsplatsen vid ungefär samma tidpunkt. Namnet är idag inlämnat till polisen med en massa uppgifter, det blev bra fart på dem idag i alla fall så de verkade ta det seriöst. Vi får se vad det leder till men får väl höra av mig igen om jag inte ser något resultat. De verkade inte på något sätt tro att bröderna hade något med detta att göra längre så det var riktiga poliser jag pratade med.

För mig står det mesta nu helt klart. Hoppas verkligen polisen gör vad man ska med detta nu så det kan bli en riktig lösning på detta tillslut. Och den som har gjort det kommer inte få något straff idag antar jag utan det viktigaste är ett klargörande av händelsen. Han har nog burit med sig ett ordentligt trauma hela sitt liv som är ett straff i sig. Hela allt är fruktansvärt tragiskt. Tror heller inte tanken var att döda Kevin utan det blev så i situationen som uppstod. Har rivit upp mycket känslor i Arvika detta fall, igen. Det jag är mycket besviken på är mig själv, att jag inte tänkt i de här banorna förut. Borde ju ha förstått detta för många år sedan. Men allt klickade plötsligt. Svor när jag kom på allt. Är verkligen bara offer i denna sörja....

..
Citera
2017-05-22, 21:25
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Later
Björns v 13 A
671 33 Arvika
Ok tack
Men Oj så långt bort från vatten o brygga! Hur kan så små barn fått gå så långt på egen hand, varken 4, 5 eller 7 år och så himla länge sedan var det inte - inte forntiden!?
Senast redigerad av kejsarinnakanel 2017-05-22 kl. 21:28. Anledning: Edit
Citera
2017-05-22, 21:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dale-Cooper
I inlägget du citerar – men givetvis har klippt bort merparten av – framgår inget om vad jag anser annat än att man kastar sten i glashus när man anklagar en annan skribent för att manipulera och konstruera sanningen i samma inlägg som man själv ljuger om fakta.

Att Eva innan det att hon lades in på psyket skulle ha bekräftat att Christian nämnt något om Kevins död redan samma dag som han mördades är en lögn. Det är en lögn oavsett om jag anser att Eva bör idiotförklaras eller inte och det är en lögn oavsett om Weine bekräftat samma sak innan dess att han lades in på psyket eller inte. Det är en lögn oavsett hur irrelevant man än anser den vara.

Vart kan jag ta del av Weines detaljerade vittnesmål från den 26 augusti?

”Efter DN:s och SVT:s avslöjanden har våra reportrar gått igenom förundersökningsmaterialet.” (Text: Federico Moreno / Daniel Olsson)

Citat:

Den 26 augusti – tre dagar efter att Christian nämnt händelsen i ett av polisens videoförhör – beskriver Weine precis var han står i hallen då Christian kommer in "och sade något om att 'Kevin flyter i vattnet'."

Den 2 september frågar polisen ut honom igen. Och han står fast vid vad han ska ha hört. Flera gånger frågas han ut om varför han inte i tidigare förhör eller i olika kontakter med polisen sagt något om vad Christian sagt. De radar upp förhörstillfällena då den så viktiga uppgiften inte nämnts.

Weines svar är varje gång att han måste ha förträngt det Christian berättat.
..................

Jag kan inte tolka ovanstående på annat sätt än att Christian måste ”ha sett något” som han försökte förmedla.
Citera
2017-05-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Ja,och,vadå "hmm.."?

Han va väldigt kritisk till utredningen men säger det är en självklarhet de varit delaktiga?
Citera
2017-05-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dale-Cooper
I inlägget du citerar – men givetvis har klippt bort merparten av – framgår inget om vad jag anser annat än att man kastar sten i glashus när man anklagar en annan skribent för att manipulera och konstruera sanningen i samma inlägg som man själv ljuger om fakta.

Att Eva innan det att hon lades in på psyket skulle ha bekräftat att Christian nämnt något om Kevins död redan samma dag som han mördades är en lögn. Det är en lögn oavsett om jag anser att Eva bör idiotförklaras eller inte och det är en lögn oavsett om Weine bekräftat samma sak innan dess att han lades in på psyket eller inte. Det är en lögn oavsett hur irrelevant man än anser den vara.

Vart kan jag ta del av Weines detaljerade vittnesmål från den 26 augusti?

Då justerar jag utifrån din korrigering. Är allt korrekt nu?

Från början trodde föräldrarna själva att bröderna kunde vara vittnen och hade sett någonting. C berättar för polisen att R har berättat att han såg vem som mördade Kevin. C säger också att han har sett någon döda Kevin och att bröderna berättade för de vuxna om att de sett att något hänt Kevin i sjön samma dag som Kevin dödades. Detta bekräftas och utvecklas av föräldrarna - bara en vecka efter Kevins död.

Oavsett brödernas medverkan eller inte vid Kevins död så har de tidigt berättat om att de har sett Kevin död vid sjön. Det bekräftades av styvmamman dagen efter att hon skrivits in på vuxenpsykiatrin och av pappan den 26/9, och därefter vid ytterliggare tillfälle(n), innan han lades in på psyket.
Citera
2017-05-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMA-mannen
Anders kan vara ett helt annat namn. Inte Robert, inte Marius och Mattias. De hade inget med detta att göra men fanns inom 500 m från brottsplatsen vid ungefär samma tidpunkt. Namnet är idag inlämnat till polisen med en massa uppgifter, det blev bra fart på dem idag i alla fall så de verkade ta det seriöst. Vi får se vad det leder till men får väl höra av mig igen om jag inte ser något resultat. De verkade inte på något sätt tro att bröderna hade något med detta att göra längre så det var riktiga poliser jag pratade med.

För mig står det mesta nu helt klart. Hoppas verkligen polisen gör vad man ska med detta nu så det kan bli en riktig lösning på detta tillslut. Och den som har gjort det kommer inte få något straff idag antar jag utan det viktigaste är ett klargörande av händelsen. Han har nog burit med sig ett ordentligt trauma hela sitt liv som är ett straff i sig. Hela allt är fruktansvärt tragiskt. Tror heller inte tanken var att döda Kevin utan det blev så i situationen som uppstod. Har rivit upp mycket känslor i Arvika detta fall, igen. Det jag är mycket besviken på är mig själv, att jag inte tänkt i de här banorna förut. Borde ju ha förstått detta för många år sedan. Men allt klickade plötsligt. Svor när jag kom på allt. Är verkligen bara offer i denna sörja....

..
Är det samma person som våldtog en treåring 1999 eller en annan?
Citera
2017-05-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Han va väldigt kritisk till utredningen men säger det är en självklarhet de varit delaktiga?

Ja,fortfarande Och? Skulle det vara konstigt som anhörig? Nått man trott i 20år..
Citera
2017-05-22, 21:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det verkar väl inte direkt vederhäftigt att en jurist återger delar av något han får uppläst för sig och alltså inte borde kunna gå i god för själv. Helt sanslöst faktiskt.

Lambertz är en mycket märklig individ vars livsgärning är en paradox.
Citera
2017-05-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
”Efter DN:s och SVT:s avslöjanden har våra reportrar gått igenom förundersökningsmaterialet.” (Text: Federico Moreno / Daniel Olsson)

Citat:

Den 26 augusti – tre dagar efter att Christian nämnt händelsen i ett av polisens videoförhör – beskriver Weine precis var han står i hallen då Christian kommer in "och sade något om att 'Kevin flyter i vattnet'."

Den 2 september frågar polisen ut honom igen. Och han står fast vid vad han ska ha hört. Flera gånger frågas han ut om varför han inte i tidigare förhör eller i olika kontakter med polisen sagt något om vad Christian sagt. De radar upp förhörstillfällena då den så viktiga uppgiften inte nämnts.

Weines svar är varje gång att han måste ha förträngt det Christian berättat.
..................

Jag kan inte tolka ovanstående på annat sätt än att Christian måste ”ha sett något” som han försökte förmedla.

I såna här fall ska man alltid gå tillbaka till de ursprungliga förhören, när polisen först talade med familjen under dörrknackningarna nekade man att man kände till något, om nu pojkarna verkligen sagt något om Kevin under morddagen hade ju både familjen och även den besökande familjen berättat det. Efteråt har man mu uppenbarligen påverkats av varandras utsagor och polisens förväntningar och krav. De ursprungliga förhören är inte kontaminerade.
Citera
2017-05-22, 21:53
Medlem
Det här med att dom sagt att domm lekte fiske leken....Och det skulle har orsakat Kevins död.finns det någon sanning i det
Citera
2017-05-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Efter DN:s och SVT:s avslöjanden har våra reportrar gått igenom förundersökningsmaterialet.” (Text: Federico Moreno / Daniel Olsson)

Verkar vara ganska snabbt jobbat - vilken tidnings reportrar är det som gått igenom FUPen?
Är den offentlig eller har de fått ut den på något annat sätt?
Om du har en länk skulle det vara bra.
Citera
2017-05-22, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Verkar vara ganska snabbt jobbat - vilken tidnings reportrar är det som gått igenom FUPen?
Är den offentlig eller har de fått ut den på något annat sätt?
Om du har en länk skulle det vara bra.

Var den inte på 6,000 sidor, låter saftigt men inte omöjligt. Kan de fått den från Rolf?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in