2017-05-20, 09:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Himawari 8 tar rätt fina bilder. Den ligger förstås fel för att i Sverige kunna titta ut genom fönstret och bekräfta att molnen minsann ligger där de ligger, men Australien har säkert någon vettig vädersida.

https://himawari8.nict.go.jp/

Tack, verkligen imponerande!
Citera
2017-05-20, 10:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1T
Du som har flugit så mycket. Hur förklarar du att flygplanen inte doppar ner med nosen vart 5:e minut för att inte råka åka ut i rymden då? Jag har också rest mycket så jag kan hjälpa till här. Jo det är så att de doppar inte ner alls.

Varför skulle ett plan som håller konstant höjd behöva "doppa nosen"? I själva verket fungerar det precis tvärtom mot vad du påstår: att "åka ut i rymden" innebär en ökning av höjden vilket i sin tur innebär en "höjning av nosen". Men jag är egentligen inte så intresserad att diskutera själva sakfrågan eftersom den är behandlad i tråden typ 99 gånger.

Vad jag tycker är betydligt mer intressant att diskutera är det faktum att du tror dig veta mer om hur världen fungerar än de människor som faktiskt har utbildning och erfarenhet inom området. Du har ju uppenbarligen ingen som helst koll på vilka krafter som verkar på ett flygplan men trots detta så tror du dig ha kommit på ett "bevis" för att jorden är platt.

Inbillar du dig verkligen att du kan mer än de miljontals människor som faktiskt begriper hur ett flygplan fungerar? Inbillar du dig att du kommit på något som miljontals välutbildad människor inte har tänkt på? Inbillar du dig verkligen att något så enkelt som att "flygplan inte doppar nosen" är ett bevis som skulle skriva om hela vetenskapen?
Citera
2017-05-20, 10:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Den bästa förklaringen är ingen sanning, utan bara den bästa förklaringen.
Enligt den vetenskapliga metoden finns det inga absoluta sanningar, bara sannolikheter.

Citat:
Enligt dig kanske den bästa förklaringen är att jorden är en glob, baserat på de teorier som du har sett.
Nej, det råder allmän konsensus om jordens form.

Citat:
Enligt mig är den bästa förklaringen att jorden är platt, detta baserat på de teorier som jag sett. Att mina teorier eller dina teorier är bevisade är inte ett faktum. Det enda vi får höra är "enligt dittan och dattan" hit och dit. Det finns inget konkret.
Har man en hypotes som går emot den vedertagna modellen så är det bara att sätt igång att bevisa att den är en bättre förklaring. Hittils finns det 0 bevis för att jorden har någon annan form än sfärisk.

Citat:
Fel enligt den vetenskapliga metoden ja. Har du hört om den zetetiska metoden?
Ja.

Citat:
Skumma gärna igenom denna artikel som tar upp bra och dåliga sidar ang den vetenskapliga metoden:
http://blogs.discovermagazine.com/crux/2015/10/28/scientific-method-myth/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaig n=Feed%3A%20AllDiscovermagazinecomContent%20%28All %20DISCOVERmagazine.com%20stories%29#.V kxpSDZOdhE

(The scientific method is nothing but a piece of rhetoric)
Att det finns de som av olika anledningar, oftast religiösa, som kritiserar den vetenskapliga metoden är ingen nyhet.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2017-05-20 kl. 10:54.
Citera
2017-05-20, 22:13
Medlem
Citat:
En mer dåligare glob får man leta efter.. Man ser att det är en animation. Moln som rör på sig kan man skapa hur enkelt som helst på CSS3D.
Ptja, Jorden bryr sig förstås inte om vad du tycker om dess utseende - personligen tycker jag att vår glob är rätt bra och vacker.
Citat:
Nu är jag inte direkt någon expert, men faktum att man bara ser den ena sidan av jorden, trots att jorden sägs rotera runt solen och att jorden själv har en egen rotation. Denna satellit verkar stå helt stilla. Om satelliten nu står helt stilla, skulle vi inte då sett båda sidorna av jorden? Nån gång iallafall? För visst "roterar" jorden? Och vart är alla stjärnor får man ju också fråga?
Nu ser det ut som att solen roterar runt jorden istället. Om satelliten roterar tillsammans med jorden, då skulle vi få se solen någon gång också, eller hur? Men nej. Det är så mycket fel med den där animationen. Kontinenterna står helt stilla. Detta skulle inte hända alls om vi nu hade en satellit som stod still som denna och bara fokuserade på jorden. Man skulle se jorden rotera, tillsammans med kontinenterna. Inte ljuset.

Du ställde många frågor, samtliga besvaras med det enkla konstaterandet att satelliten snurrar med Jorden, på samma plats relativt Jorden.
Tänk dig, med reservation för att detta kanske skapar en ny "världsomvälvande genombrott som just jag kom på"-konspirationsteori, att satelliten sitter på en extremt lång pinne rakt upp från den punkt Japan valde att satelliten skulle vara centrerad ovan.
Pinnen i det här fallet är en välplanerad uppskjutning och placering, men effekten blir densamma - satelliten kommer att finnas kvar ovanför ungefär samma plats tills den får slut på bränsle eller knuffas bort av någon osannolikt tursam mikrometeoroid (ytterligare en reservation för att jag inte är helt säker på vilken påverkan på banan en liten meteoroid skulle ha).
Citera
2017-05-22, 09:59
Medlem
Hej. Jag tänkte ta upp funderingar jag haft kring ämnet, närmare bestämt navigation och vinklar i förhållande till nord. För information så tror jag på den platta modellen.

Det finns två typer av kurser att välja när man korsar ett vatten, loxodrom och/eller storcirkel.

Loxodrom: här håller man en fixerad vinkel mot nord, ex. 270 grader väst och vanligtvis använder man Mercators projektion på sjökortet.

Storcirkel: detta är fågelvägen på en glob, eller ett rakt sträck på en gnonomisk sjökortsprojektion. Denna metod fungerar likadant på den platta jordens projektion azimuthal equidistant. Skillnaden är att ett rakt sträck på den platta jorden blir ett rakt sträck medan på globen blir den en cirkel, eller en storcirkel på globen. Praktiskt utförs de likadant.

Loxodromen som håller en fixerad vinkel mot nord blir vid båda modellerna cirklar, men av olika karaktär. Platta jordens loxodrom innebär vid korsandet av ett vatten en cirkel som är den längre vägen. På globen är detta också den längre vägen men cirkeln är nu istället en cirkel utefter jordens krökning, eller en ark om man vill.

Om man nu skalar ner detta och binder fast ett rep i ett träd i trädgården och i andra änden binder fast sig själv och sen går rakt fram så går inte det. Alltså trädet och repet representerar den fixerade vinkel mot nord och oundvikligen går man i en cirkel för att bibehålla den fixerade vinkeln. Skalar man nu upp igen och applicerar detta globmodellen så går man rakt fram, eller i en cirkel/ark utefter jordens krökning.

Slutsats. På plattjorden är en cirkel på havet en cirkel men även hemma i trädgården. På globen blir en cirkel en cirkel hemma i trädgården, men på havet ändrar den karaktär och blir en cirkel/ark utefter jordens krökning. Vad tror ni om detta dilemma? Hur förklara globmodellen denna skillnad i makro och mikro om man så vill?

Tänk på att detta är mitt första fb-inlägg, var snälla!
Citera
2017-05-22, 10:29
Medlem
Här är inte liten film från en astronaut.

https://www.instagram.com/p/BUYxKavjhfZ/

Ser inte fejk ut
Citera
2017-05-22, 10:36
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Hej. Jag tänkte ta upp funderingar jag haft kring ämnet, närmare bestämt navigation och vinklar i förhållande till nord. För information så tror jag på den platta modellen.

Det finns två typer av kurser att välja när man korsar ett vatten, loxodrom och/eller storcirkel.

Loxodrom: här håller man en fixerad vinkel mot nord, ex. 270 grader väst och vanligtvis använder man Mercators projektion på sjökortet.

Storcirkel: detta är fågelvägen på en glob, eller ett rakt sträck på en gnonomisk sjökortsprojektion. Denna metod fungerar likadant på den platta jordens projektion azimuthal equidistant. Skillnaden är att ett rakt sträck på den platta jorden blir ett rakt sträck medan på globen blir den en cirkel, eller en storcirkel på globen. Praktiskt utförs de likadant.

Loxodromen som håller en fixerad vinkel mot nord blir vid båda modellerna cirklar, men av olika karaktär. Platta jordens loxodrom innebär vid korsandet av ett vatten en cirkel som är den längre vägen. På globen är detta också den längre vägen men cirkeln är nu istället en cirkel utefter jordens krökning, eller en ark om man vill.

Om man nu skalar ner detta och binder fast ett rep i ett träd i trädgården och i andra änden binder fast sig själv och sen går rakt fram så går inte det. Alltså trädet och repet representerar den fixerade vinkel mot nord och oundvikligen går man i en cirkel för att bibehålla den fixerade vinkeln. Skalar man nu upp igen och applicerar detta globmodellen så går man rakt fram, eller i en cirkel/ark utefter jordens krökning.

Slutsats. På plattjorden är en cirkel på havet en cirkel men även hemma i trädgården. På globen blir en cirkel en cirkel hemma i trädgården, men på havet ändrar den karaktär och blir en cirkel/ark utefter jordens krökning. Vad tror ni om detta dilemma? Hur förklara globmodellen denna skillnad i makro och mikro om man så vill?

Har du möjligen en satellitbild eller liknande på din platta jord? Om inte har du en skiss hur du menar att det du beskriver funkar? Vad får dig att tro att vår planet är platt som en pannkaka?

Vi har tidigare förklarat omöjligheten av vissa flygrutter på den platta jorden då de helt enkelt blir för långa men bevisligen finns de flygrutterna på södra halvklotet.

Möjligen bor du på en platt jord i en annan dimension medan jag bor på en sfärisk planet bredvid din.
Citera
2017-05-22, 12:49
Medlem
Citat:
Jasså och detta har du bevis för? Visa mig gärna några bilder på det. Bevisa för mig att jorden är rund och allt är precis så som du säger. Varsågod. Ni har inte ens lyckats avfärda förklaringarna. Ni globare säger olika saker allihopa. Ja jag påstår att NASA använder fejkade bilder för att dom gör det. Det finns ingen rymdstation. Det finns ingen verklig bild på jorden som de har publicerat. NASA är skapat dels för att håva in miljarder av pengar och dels för att lura folket, vilket de har lyckats väldigt bra med. Du är ett perfekt exempel. Om man kollar väldigt noga på NASAs feeds från "rymden" kan man väldigt enkelt se att de använder en s.k fishlens, som jag har sagt tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=PwOFn-nD85U
På denna video, som är sponsrad utav Redbull, ser man vilken typ av kamera de använt, och varför de använt en sådan. Om kurvan på denna video var sann så betyder det att New mexico tar nästan upp halva jordens yta.

En till video som förklarar det hela ganska bra. Bara idioter som inte förstå detta.
https://www.youtube.com/watch?v=KnHTV4L0mA8
Och en till
https://www.youtube.com/watch?v=ZXkCgB0cOGc

Ja och nu måste man ordentligt upp för att se den. Haha.. Vad hände med att man ser Mount everests topp först, eller att man ser masten på båten först? Är det inte dessa förklaringar som är de vanligaste? Du påstår ju något annat nu. Ni är själva knappt säkra eller eniga om vad ni pratar om, ni bara famlar fram, och tror på allt ni hör. Idioti är vad det är.

En annan fråga som ingen kunnat svara på än. Varför ser man inga videos från cockpitsen i flyplanen? Jo, om vi gjorde det skulle det vara uppenbart att jorden var platt. Ändå så har vi EN pilot som vågat filma jorden från cockpit. Finns fyra delar, som visar KLART OCH TYDLIGT att jorden inte har någon som helst kurva, även om man är i väldigt höga höjder som man måste vid enligt dig. Du vet inte ens vad du pratar om, här ta en titt.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLF35LMWSNsDR-4UdStmqCTp1TAUD2DVIq

Och ja, bara efterblivna idioter som inte har gjort någon undersökning alls om saken skulle säga som du. Militär finns på sydpolen och har funnits där en väldigt lång tid. Tom Wikipedia säger att de finns, men idag endast för att användas i vetenskapligt syfte eller ett annat "fredfullt" syfte. Vsg och läs. Detta är bara den officiella "sanningen". Inte på tal om alla operationer och atomer som de har sprängt där.
https://en.wikipedia.org/wiki/Military_activity_in_the_Antarctic

Ryssland och Usa har baser där såvitt jag vet, men troligen finns det massor utav andra baser där också som inget vet om eller hart hört talas om. Om det är någon skapar sjuka påståenden så är det du. Här, jag lägger ut allting framför dig. Fakta, bevis, det är väl vad du ville ha? Eller duger det inte? Har du motbevis?

Och angående att flyg som flyger över sydpolen, här har du: https://www.quora.com/Do-any-airline-flights-fly-over-Antarctica

Det är förbjudet pga av "olika orsaker", påhittade ursäkter om du frågar mig, för att dölja sanningen. Men det är absolut inte som du och andra påstår, att man flyger direkt över sydpolen. Det finns inte. Det är extremt hårt bevakat där både på via luft och hav.

Här kan du skumma igenom en annan tråd; https://travel.stackexchange.com/questions/4310/what-if-any-regularly-scheduled-airline-flights-pass-over-antarctica

Ni vet inte ett piss om vad ni pratar om. Ni är extremt naiva och blinda, och ni har alltid vart det, i alla slags frågor. Låt det vara politik, religion, vad media säger, cuckoldry.. Ni är det mest patetiska folkslaget jag har sett i hela mitt liv, och just därför förtjänar ni att falla först, vilket ni kommer att göra. Slutet är nära för er äckligt dumma människor. Hoppas ni har det kul medans, det kommer bli kul att se på när ni och ert land brinner och när ni undrar vart o hur allting gick så snett.. hahah, idioter. Särskadade hela bunten.

Nej, påven tvättar fötter för att visa hur lätt det är för muslimer att erövra kristna/atiestiska länder i Europa. Tror du verkligen att alla flyktingar/invandrare är här för att ni visat er ödmjukhet? En invnaadrare, till skillnad från svenskar, glömmer aldrig sitt ursprung. De glömmer aldrig sin kultur, de tar vara på sina rötter. Den enda anledningen till varför så många muslimer det finns i Europa är idag, är främst för att kunna knulla era kvinnor och sudda ut den vita rasen från existensen, vilket redan är på stor framfart då interraciala förhållanden ökar allt mer och mer. En annan anledning är att er regeringen stödjer just detta genom att ge dessa människor mer stöd och bidrag än vad de ger sin inhemska befolkning. Ska ni neka detta också eller?

Och ja, okej, hela bibeln är inte omskriven, men det finns väldigt många bevis på att stora delar av Bibeln har skrivits om, manipulerats för att kunna styra folket. Som en tid i Sverige då de sålde biljetter till folket för pengar. Detta biljett var en direkt biljett till paradiset enl kyrkorna och det svenska kungariket. Men bara idioter som den svenska befolkningen gick på det såklart. Så som religion användes förr i tiden för att lura människor så används vetenskapen idag på ett likadant sätt. Att hävda att demokrati funkar och att fri vilja existerar är bara naivt. Att hävda att Löven eller Reinfeldt är självstyrda och inte alls blir påverkade utav mycket mäktigare människor som sitter högre upp är idiotiskt. Sverige är världens mest efterblivna land skulle jag nog säga. Även ni kommer inse det förr eller senare om ni redan inte håller på att göra det eller har gjort det. När era flaggor ligger under fiendens fötter eller blir brända (detta har redan hänt massvis med gånger) eller när era kvinnor och döttrar dagligen blir våldtagna (detta har hänt och händer dagligen), då kommer ni förstå. Men nej, inte ens då förstår ni. Så jävla efterblivna är ni. Ha det gott, tack för ert land. Jag kommer ta hand om det mycket bättre än vad ni har gjort. Idioter, har inget annat ord för er.

Här ska du få ett experiment du kan göra hemma som förklarar höjden du måste upp på för att se, krävs ju att du vill förstå då så du faktikt genomför det..

Ta ett stort papper, säg 2x2meter och en passare modell större, kan du tillverka med snöre om du inte vill köpa men precisionen kanske blir lite för dålig då.

Rita en cirkel med radien på 637mm, nu har du jorden storlek, rita nu en med radien på 638mm och du har mount everest höjd, förstår du varför det är för lågt?

Rita nu en cirkel med radien på 677mm och du har omloppsbanan för iss, nu har du fått lite perspektiv på saker som känns högt för dig, förstår du?
Citera
2017-05-22, 13:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
På globen blir en cirkel en cirkel hemma i trädgården, men på havet ändrar den karaktär och blir en cirkel/ark utefter jordens krökning. Vad tror ni om detta dilemma? Hur förklara globmodellen denna skillnad i makro och mikro om man så vill?

Nej, även cirkeln i din trädgård är en "ark efter jordens krökning".

Hur förklarar du att en latitud enligt en gyrokompass inte är en plattjordscirkel?
Hur förklarar du att om man från Portugals västkust mha en gyrokompass håller en rak västlig kurs hamnar i New Jersey?

Jag undrar även hur en gyrokompass enligt dig fungerar.
Citera
2017-05-22, 16:45
Medlem
Japhys avatar
Jag tycker det är mycket fascinerande att privata företag investerar pengar i att forsla privatpersoner upp i omloppsbana. Kan någon förklara varför de kastar pengarna i sjön? Om nu jorden är platt, vill säga.

Eller kan det vara så att er lilla youtube-kult helt styrs av Eric Dubay och han skrattar gott åt hur lättmanipulerade hans skara av fårskallar är?

http://www.nyteknik.se/fordon/i-host-tar-uppstickaren-klivet-ut-i-rymden-6850002
Citera
2017-05-22, 17:37
Medlem
Nu är det fler och fler som tror på detta. Jätte konstigt. Är inne på en irc kanal där alla tror på det. Dom tycker att dom har blivit lurade och det här är en lögn också.
Citera
2017-05-22, 17:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Nu är det fler och fler som tror på detta. Jätte konstigt. Är inne på en irc kanal där alla tror på det. Dom tycker att dom har blivit lurade och det här är en lögn också.
Trist att så många går på lögnen om att jorden är platt. Egentligen tror jag mer på att folk vill ha spänning i vardagen. Tänk vad coolt om det finns en "elit" som är så mäktig att de fått folk att tro att jorden är rund som en boll.

I verkligheten är det förstås enkelt att kontrollera att jorden inte är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in