2017-05-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Jag försöker sortera bland den fakta som finns att tillgå.

Kan du ange med datum när vilken information lämnas och när styvmamman respektive pappan läggs in? Är det den 23/8 som styvmamman bryter samman?

Pappan bekräftar flera gånger bl.a. 26/8 att pojkarna pratat om Kevin och sjön. Vilket datum läggs han in?

OK, kan du själv återge händelseförloppet? Berätta då hur det gick till.
Kan du peka på vad i brödernas berättelser som beskriver händelseförloppet?
Citera
2017-05-22, 15:57
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Han säger att "ja, de har berättat det". Om han menar att de har berättar om händelseförloppet och vad som hände när Kevin dog, så förstår jag faktiskt inte hur man kan tycka att det är fel. Men det är en annan sak, och jag vet att du inte håller med.

Även dagen efter verkar de beskriva händelseförloppet, men säger emot varandra när det gäller vem som utförde kvävningen. Eftersom åklagare och polis uppenbarligen trodde på den information man fick fram kanske inte åklagaren tyckte att man skulle pressa barnen med ytterligare förhör - man hade fått fram ett tillräckligt klarlagt händelseförlopp, och ärendet kunde avslutas och överlämnas till socialtjänsten. Skulle det ha varit en vuxen och om ärendet skulle gå till åtal och lagföring så hade man behövt klarlägga detaljerna ytterligare.

Det låter väl bra om han inte ville pressa barnen med fler förhör.
Frågan är hur åklagaren kom fram till det då han inte granskade utredningen utan "litade på Sandbergs omdöme"

Tycker inte det är att göra sitt jobb riktigt.
Citera
2017-05-22, 15:58
Medlem
Citat:
Han säger att "ja, de har berättat det". Om han menar att de har berättar om händelseförloppet och vad som hände när Kevin dog, så förstår jag faktiskt inte hur man kan tycka att det är fel. Men det är en annan sak, och jag vet att du inte håller med.

Även dagen efter verkar de beskriva händelseförloppet, men säger emot varandra när det gäller vem som utförde kvävningen. Eftersom åklagare och polis uppenbarligen trodde på den information man fick fram kanske inte åklagaren tyckte att man skulle pressa barnen med ytterligare förhör - man hade fått fram ett tillräckligt klarlagt händelseförlopp, och ärendet kunde avslutas och överlämnas till socialtjänsten. Skulle det ha varit en vuxen och om ärendet skulle gå till åtal och lagföring så hade man behövt klarlägga detaljerna ytterligare.

Fast vad har bröderna uppgett för sammanhängde mordhistoria? Även om du skriver att de skyller på varann är det ju för både Harrysson och Forsman som tvingar dem till det "vad gjorde C?" "Vad gjorde R?" Om de för ett ögonblick svarar ja, så ändrar de ju sig lika snabbt. Man hör Harrysson säga i sista förhören "vad gjorde ni när Kevin slutat andas" Men jag har väldigt svårt att tro att killarna berättat att Kevin slutade andas, utan bara svarar ja på en ledande fråga. Förhören består ju bara av ledande frågor, eftersom de inte lyckas fantisera ihop den "sanningen" poliserna vill ha.
Hela utredningsteamet är ju desperata de sista förhören. Både Harrysson och Forsman serverar istället detaljer på ett fat. Att ge dem dödsorsaken, man ser ju bara hur förvirringen blir ännu värre... I deras värld trillade ju Kevin i vattnet. När hon berättar om skadorna på halsen har de aning vad hon menar, så hon måste fråga över 100 gånger. Men får ändå inget logiskt svar!
Citera
2017-05-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Menar du att du inte hör att han slingrar till det? Att du inte hör att han undviker att säga "Ja dom har erkännt"?

Jo, jag hör att han inte säger "erkänt".
Citera
2017-05-22, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag reagerade också, direkt, på hans märkliga svar. Det hördes och liksom syntes på honom att här låg en hund begraven.

Ja att inte låta mer övertygande, utan snarare precis tvärt om, på den pressträff som man ska meddela detta via är inget annat än misstänksamt.

Att ingen reagerade på det -98 är sjukt bara det. Å andra sidan fanns det inte lika snabba och breda kanaler för allmänheten att använda på "den tiden". Men ändå!
Citera
2017-05-22, 16:05
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjocktillSmal
Bara jag som tycker föräldrar och styvföräldrar också bär på ett ansvar? De verkar vara jagsvaga individer.

De gjorde det Sandberg sagt till dem att göra. Att de skulle höra av sig om barnen sa n g t mer. De trodde barnen sett ngt. Att de var vittnen.

Nej föräldrarna hade inget boostat självförtroende alls. Det säger Eva i dokumentären också.
- Ja så är det det där med självförtroende.....
Vid upprepade frågor började hon tvivla på sig själv. Detta var efter hon rasat omkull på golvet hemma och hamnade på psyket.

Extrem press de levde under. Plus att de hade en relation till Kevin också.
Citera
2017-05-22, 16:16
Medlem
Mooskys avatar
Sandberg kunde inte koppla Kevinfallet med våldtäkten på 3 åringen 1999 enligt uppgifter i media.
I dag minns han inte ens händelsen säger han i Expressen. Hur minns man inte en våldtäkt på en 3 åring i samma område som Kevin dödades?

I alla fall har jag tittat på den GW misstänker i sin arbetshypotes och den har fler brott på sig så som narkotikabrott ringa. Han hade amfetamin i kroppen. Killen är norsk medborgare.

Citat:
Olyckliga omständigheter"
Att tre barn i en liten stadsdel i Arvika på kort tid skulle ha gjort sig skyldiga till så ovanliga brott var enligt Sandberg ”olyckliga omständigheter”.
Han ansåg inte att förundersökningen kring Kevins död skulle återupptas.
I dag säger Rolf Sandberg att han inte minns händelsen 1999 och vill därför ännu inte kommentera uppgifterna.
http://www.expressen.se/gt/tonaring-erkande-valdtakt-polisen-sag-inget-samband-med-kevin-mordet/

Citat:
Roland Paulsen: Sven Å Christiansons bok om Kevin-fallet något av det mest makabra jag läst
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/roland-paulsen-sven-a-christiansons-bok-om-kevin-fallet-nagot-av-det-mest-makabra-jag-last/
Senast redigerad av Moosky 2017-05-22 kl. 16:25.
Citera
2017-05-22, 16:25
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Jo, jag hör att han inte säger "erkänt".
Och Kevins släktingar/morbror verkar ju inte alls nöjd med det sk "erkännandet".

"– Rolf Sandberg tycker jag inte direkt har gjort ett lysande jobb... Till oss i familjen sa han att bröderna erkänt och berättat i detalj hur mordet gått till och hur de fraktat Kevin. Han ljög oss rakt upp i ansiktet, och det har kommit fram nu 19 år senare."
Citera
2017-05-22, 16:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
De två nya utredningarna görs utifrån paragraf 31 i lag med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare (Lul 31).

– Detta regelverk är det enda där utredning av personer under 15 år kan utredas för inblandning i brott, säger chefsåklagaren som anser att Lul 31-utredningar borde ha inletts redan 1998.

Han tycker också att bevistalan - en rättegångsliknande process när minderåriga misstänks för brott - skulle ha genomförts den gången. Vid en bevistalan utdöms inga straff, däremot försöker domstolen klargöra vad som kan ha hänt.

Utan bevistalan blev brödernas skuld aldrig rättsligt prövad. I stället slutade ärendet i november 1998 med att polisens förundersökningsledare Rolf Sandberg konstaterade att bröderna dödat Kevin.
http://www.folkbladet.nu/1847093/beslut-i-kevinfallet-forst-i-host-2

Så det finns ingen Lul 31 utredning. Och här sprätter Sandberg omkring som om allt vore frid och fröjd. Att våldtäkten på 3 åringen och Kevinfallet har ett samband är sannolikt.
Citera
2017-05-22, 16:30
Medlem
Någon som har en karta över området eller kan förklara hur den röda boden, lekplatsen, stranden, bryggan och lastpallen låg i förhållande till varandra?
Citera
2017-05-22, 16:32
Medlem
Thelonegunmans avatar
Rolf Sandberg och Ingrid Harrysson verkar ha blivit något av hjältar efter sin fingertoppskänsla och kompetenta polisarbete efter fallet Kevin. Hittade denna artikel från 2002 där de intervjuas av Aftonbladet. Några roliga citat:

"Vi hoppas att våra erfarenheter från Kevin-mordet ska vara till nytta, säger kriminalkommissarie Rolf Sandberg och polisassistent Ingrid Harrysson, som för två år sedan med oerhört tålamod lyckades klara upp tragedin i Arvika."

"Den metod som Rolf Sandberg och Ingrid Harrysson då utformade kommer att vara modellen för liknande utredningar i framtiden."

"– Ja vi kallar det förhör för det är ju vad som sker. I Kevin-utredningen gick det till så att Ingrid satt med barnet och exempelvis en förälder. Miljön måste vara trygg, det måste finnas tillit mellan barnet och förhörsledaren – och det lyckades Ingrid skapa."

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0005/31/orrefors2.html

Det kanske är dags att syna samtliga fall som dessa två konstaplar varit inblandade i? Det vi sett i dokumentären tyder mycket på total inkompetens.
Citera
2017-05-22, 16:35
Medlem
Citat:
Ursäkta mig? Har jag inte samma rätt att uttala mig som du? Du är ju själv ganska "nyreggad", vad är din anledning? Är intresserad av barn som begår eller blir utsatta för brott och hur det hanteras och detta fall är ju "unikt"...

Rätt att uttala dig har du som andra, självfallet. Att man reggat sig pga just det här ämnet är väl inget som ska misstänkliggöras i sig.
Men. Du verkar ju vilja att bröderna ska vara skyldiga och är bra på att insinuera men dålig på att belägga. Intresserad av barn som begår eller blir utsatta för brott kan du ju vara men förhoppningsvis även intresserad av rättssäkerhet.
Det här tycker ju jag är konstigt att du kan säga. Vad syftar du på då?
Citat:
Om han menar att de har berättar om händelseförloppet och vad som hände när Kevin dog, så förstår jag faktiskt inte hur man kan tycka att det är fel.

Beträffande Christiansson och det han skriver i sin bok, där han gör bröderna till kallhamrade mördare som stampat på Kevins hals, så borde det stiftas nya lagar mot att förtala barn på lösa grunder. Boken måste ialf dras in omedelbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in