2017-05-22, 15:02
Medlem
Strossels avatar
Det finns flera som inte tror på upplösningen som den presenterades.

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/49272-vad-vi-vet-och-inte-vet-i-fallet-kevin/

Citat"Fallet med den mördade fyraåringen Kevin har upprört många – med all rätt. Två bröder, en femåring och en sjuåring ”dömdes” för mordet. Men de dömdes inte i domstol utan av en polis vid en presskonferens. Det blev ett så kallat ”polisiärt uppklarat fall”. Ett uttryck som det alltid finns anledning att se upp med. I värsta fall kan det innebära att en barnamördare går lös.
Citera
2017-05-22, 15:11
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Men oj vad du överanalyserar. Du konstruerar en sanning som du manipulativt försöker övertyga om...

Vi har ingen aning om varför han beter sig som han gör. Det kan finnas flera orsaker.

Oavsett brödernas medverkan eller inte vid Kevins död så har de tidigt berättat om att de har sett Kevin död vid sjön. Det bekräftades av styvmamman och pappa redan innan de lades in på psyket.

Föräldrarna trodde själva att bröderna kunde vara vittnen och hade sett någonting. C berättar för polisen att R har berättat att han såg vem som mördade Kevin. C säger också att han har sett någon döda Kevin och att bröderna berättade för de vuxna om att de sett att något hänt Kevin i sjön samma dag som Kevin dödades. Detta bekräftas och utvecklas av föräldrarna - bara en vecka efter Kevins död.

Tycker du att polisen skulle ha struntar i informationen? Kan du förstå varför man fortsatte förhören?

Det går inte att skylla på att polisen pressade fram denna information i ett så tidigt skede av utredningen.
Det jag vill protestera emot är att man tydligen, påhejade av Christianson, ser Christians uppgivna beteende på bryggan då "han går in i sig själv, pratar inte på en lång stund", att man anser sig se ett klart tecken:
Aha! Här drabbas han av sitt bortträngda minne, som naturligtvis känns outhärdligt för honom!

Jag försöker inte manipulera någon, jag vill påpeka att detta att psykiskt fjärma sig från en närmast outhärdlig situation, att liksom stänga av sig, inte är ovanligt och finns dokumenterat angående traumatiska offersituationer.
Du har lite bråttom när du läser tror jag.
Citera
2017-05-22, 15:13
Medlem
Bara jag som tycker föräldrar och styvföräldrar också bär på ett ansvar? De verkar vara jagsvaga individer.
Citera
2017-05-22, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Avslöjande är när Sandberg på presskonferensen efter att det sensationella brottet anses uppklarat, får frågan "Har barnen erkänt mordet?" från en journalist, och Sandberg svarar: (först med kort-kort paus) - "De har sagt det, ja."
Han kunde inte med att blåljuga och säga Ja de har erkänt att de dödat Kevin. För det hade de ju aldrig erkänt.

Han säger att "ja, de har berättat det". Om han menar att de har berättar om händelseförloppet och vad som hände när Kevin dog, så förstår jag faktiskt inte hur man kan tycka att det är fel. Men det är en annan sak, och jag vet att du inte håller med.

Även dagen efter verkar de beskriva händelseförloppet, men säger emot varandra när det gäller vem som utförde kvävningen. Eftersom åklagare och polis uppenbarligen trodde på den information man fick fram kanske inte åklagaren tyckte att man skulle pressa barnen med ytterligare förhör - man hade fått fram ett tillräckligt klarlagt händelseförlopp, och ärendet kunde avslutas och överlämnas till socialtjänsten. Skulle det ha varit en vuxen och om ärendet skulle gå till åtal och lagföring så hade man behövt klarlägga detaljerna ytterligare.
Citera
2017-05-22, 15:39
Bannlyst
Citat:
Han säger att "ja, de har berättat det". Om han menar att de har berättar om händelseförloppet och vad som hände när Kevin dog, så förstår jag faktiskt inte hur man kan tycka att det är fel. Men det är en annan sak, och jag vet att du inte håller med.

Även dagen efter verkar de beskriva händelseförloppet, men säger emot varandra när det gäller vem som utförde kvävningen. Eftersom åklagare och polis uppenbarligen trodde på den information man fick fram kanske inte åklagaren tyckte att man skulle pressa barnen med ytterligare förhör - man hade fått fram ett tillräckligt klarlagt händelseförlopp, och ärendet kunde avslutas och överlämnas till socialtjänsten. Skulle det ha varit en vuxen och om ärendet skulle gå till åtal och lagföring så hade man behövt klarlägga detaljerna ytterligare.
Menar du att du inte hör att han slingrar till det? Att du inte hör att han undviker att säga "Ja dom har erkännt"?
Citera
2017-05-22, 15:40
Medlem
JanTalibans avatar
Jaha … så vad bröderna gör i de allra första förhören är att tipsa om den person som nu utpekas (av bla GW) som sannolikt skyldig. Och som sen, nio månaders senare, förgriper sig på ytterligare ett småbarn på samma plats.

Polisen ville dock inte lyssna på det örat, utan anlitade en minnesexpert som psykade bröderna att istället börja utpeka sig själva.

Mitt tips till polisen: Anlita aldrig den minnesexperten mer!
Citera
2017-05-22, 15:43
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjocktillSmal
Bara jag som tycker föräldrar och styvföräldrar också bär på ett ansvar? De verkar vara jagsvaga individer.
De har naturligtvis ett ansvar. Kanske bidrog känslan av inte kunna skydda sina barn till att både pappan och Eva i omgångar drabbades av psykiskt sammanbrott.
Men någon skuld tycker jag inte att man ska lägga på dem. De tycks ha försökt göra det som kändes rätt och riktigt, då. De ville vara lydiga och hjälpsamma och förstod inte att de bidrog till att åstadkomma en katastrof.
Föräldrarna tycks fullständigt ha saknat de verktyg som, likt någon här har påpekat, en familj i Djursholm eller på Östermalm hade kunnat mobilisera.
Citera
2017-05-22, 15:47
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Jaha … så vad bröderna gör i de allra första förhören är att tipsa om den person som nu utpekas (av bla GW) som sannolikt skyldig. Och som sen, nio månaders senare, förgriper sig på ytterligare ett småbarn på samma plats.

Polisen ville dock inte lyssna på det örat, utan anlitade en minnesexpert som psykade bröderna att istället börja utpeka sig själva.

Mitt tips till polisen: Anlita aldrig den minnesexperten mer!
Och mitt tips är: Akta er noga för "experter" i alla lägen!
Citera
2017-05-22, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Menar du att du inte hör att han slingrar till det? Att du inte hör att han undviker att säga "Ja dom har erkännt"?

Det hörde jag själv redan första gången innan jag ens hade koll på fallet. VÄLDIGT tydligt.

Bara det svaret är indicier emot polisen så in åt H...
Citera
2017-05-22, 15:52
Medlem
Citat:

"Ja de har.... berättat det" säger han. Med liten paus där.

Har du uppfattat det som att de berättar om händelseförloppet och vad som hände när Kevin dog?
Blir väldigt förvånad. Håller du med om att Harrysson berättar om skadorna på Kevins hals och försöker få Christian att erkänna, men misslyckas med det?
Citera
2017-05-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dale-Cooper
Snacka om att projicera – om vi ska analysera ditt inlägg á la SÅC. Fruktansvärt pinsamt att anklaga en annan skribent för att manipulativt försöka konstruera en sanning, när det är precis det du själv gör. Du, till skillnad från skribenten du kritiserar, är den som manipulativt försöker konstruera en sanning. Du är den som medvetet ljuger om fakta – det är illa, mycket illa.

Du vet lika väl som jag att Eva inte har bekräftat att Christian skulle ha berättat hur de sett Kevin vid sjön innan hon lades in på psyket. Eva lades ju in på psyket direkt efter det att Christian gav polisen den informationen. Det vet jag att du vet, eftersom det står klart och tydligt i Expressens ”granskning”, vilken är vart ifrån du hämtar din information – förutom den du själv hittar på då.

Jag försöker sortera bland den fakta som finns att tillgå.

Kan du ange med datum när vilken information lämnas och när styvmamman respektive pappan läggs in? Är det den 23/8 som styvmamman bryter samman?

Pappan bekräftar flera gånger bl.a. 26/8 att pojkarna pratat om Kevin och sjön. Vilket datum läggs han in?
Citera
2017-05-22, 15:54
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsyKick
Det hörde jag själv redan första gången innan jag ens hade koll på fallet. VÄLDIGT tydligt.

Bara det svaret är indicier emot polisen så in åt H...
Jag reagerade också, direkt, på hans märkliga svar. Det hördes och liksom syntes på honom att här låg en hund begraven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in