2017-05-20, 20:12
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dippsi
En stad som Wolfsburg kommer aldrig kunna vara en storklubb. En av de tråkigaste städerna Tyskland har att bjuda på, de tappade ju allt som hade kvalitet under bara par år och svårt att få spelare att vilja leva i den staden speciellt när Europa-Spel inte finns. Draxler, De Bruyne, Naldo, Schürrle, Perisic osv. Dessa har inte bytts ut mot något motsvarande, ända bytet som lyckas var Gomez istället för Bas Dost som visserligen varit grym i Portugal.

Tror dock de kommer hålla sig kvar, kan inte minnas senast ett förstaliga lag åkte ut mot andraliga lag i kvalet?
Enligt spelarna själva var Wolfsburg den klubb som underpresterat mest - i vintras. Wolfsburg har ansetts vara en storklubb. Kanske har nedgången något med Wolkswagen att göra?

Senast laget från andraligan vann var 11/12 då Düsseldorf slog Hertha.
Citera
2017-05-20, 20:16
Medlem
Oranginas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figo-28
Jasså, det hade jag inte en blekaste aning om att Mario Gómez hade sina rötter i HSV.

Han gick ju om jag inte minns fel, säsongen 2007 till mitt FC Bayern, och efter
många framgångsrika år, hos oss, gick han vidare till Fiorentina och sedan
Besiktas, och så tillbaka till BL och Wolfsburg.

Lite komiskt skulle det nog vara om jag var HSV-fan och kallade mitt eget lag för det största flytlag jag har sett

Fyi, är såvitt jag vet enda Vfb supportern i tråden här (Cyberkalle är smygsupporter av Vfb och kliver ut ur garderoben då och då).

Gomez är en av många Vfb-fostrade spelare och återvänder förhoppningsvis snart

Välkommen till tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Helt sjukt hur Wolfsburg har fallit. Och hur kan man mäkta med ynka 34 mål på en säsong när man har Gomez längst fram som gör 16?!

Ska inte försöka mig analysera vad som gått fel hos de då jag ej har sett tillräckligt med matcher för att göra en sådan bedömning, men klart är det att de har stått för en rejäl underprestation.

Med en sådan spelartrupp så ska man slåss om Europaplatser, jag är dock väldigt öppen till att de tar en vända i Zweite. Gomez och Träsch skulle vara fina förstärkningar för oss till nästa säsong.

Didavi - Nej tack. Benaglio - Njaa... Nä.

Brekalo kan gärna stanna hos oss också
Citera
2017-05-20, 20:39
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangina
Med en sådan spelartrupp så ska man slåss om Europaplatser, jag är dock väldigt öppen till att de tar en vända i Zweite. Gomez och Träsch skulle vara fina förstärkningar för oss till nästa säsong.

Didavi - Nej tack. Benaglio - Njaa... Nä.

Brekalo kan gärna stanna hos oss också
Skulle bli spännande ifall Wolfsburg åker ned. Vad händer med alla spelare? Lite för tidigt att räkna på dock.
Citera
2017-05-20, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Såg honom live. Han uträttade inte så mycket just den matchen, men oj vilken närvaro han har. Han ser ut som en jätte, och rör sig hela tiden får att hitta luckor. Imponerande spelare.

Jo, jag delar din åsikt avseende hur viktig han kan vara, trots att det inte
alltid behöver bli assist el. mål. Oj, vad det just nu påminde mig om en spelare
som var minst lika viktig för sitt lag.

Oliver Bierhoff.

Det var verkligen otroligt hur mkt Bierhoff betydde för Udinese, dessutom var ju Bierhoff en notorisk målskytt även om han faktiskt kunde vara riktigt kass vissa matcher, men han fyllde alltid stor lucka & enbart hans närvaro i matcherna i form av hans längd & inte minst huvudspelet, det påstods faktiskt minns jag säsongen 1998 då han vann skytteligan & Udinese slutade på en imponerande 3 plats - att han nickar lika hårt som andra skjuter med fötterna.

Kan gå så långt att till & med påstå att ett av mina allra bästa minnen, är när han kommer in för Tyskland i EM '96 & vänder "själv" matchen mot Tjeckien. Jag älskar Bayern, Tyska landslaget, men EM-Guldet '96 - nu menar jag minnet - det minnet smäller fortfarande högre än allt annat Die Mannschaft presterat hittills.
Senast redigerad av Figo-28 2017-05-20 kl. 20:47.
Citera
2017-05-20, 22:10
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dippsi
En stad som Wolfsburg kommer aldrig kunna vara en storklubb. En av de tråkigaste städerna Tyskland har att bjuda på, de tappade ju allt som hade kvalitet under bara par år och svårt att få spelare att vilja leva i den staden speciellt när Europa-Spel inte finns. Draxler, De Bruyne, Naldo, Schürrle, Perisic osv. Dessa har inte bytts ut mot något motsvarande, ända bytet som lyckas var Gomez istället för Bas Dost som visserligen varit grym i Portugal.

Tror dock de kommer hålla sig kvar, kan inte minnas senast ett förstaliga lag åkte ut mot andraliga lag i kvalet?

Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Skulle bli spännande ifall Wolfsburg åker ned. Vad händer med alla spelare? Lite för tidigt att räkna på dock.
Wolfsburg är en enormt tråkig stad. VW, Autostadt och en stor shopping-outlet är typ allt de har. Visst är man favorit på pappret i kvalmatchen men man ska inte glömma att det ju blir ett derby, antingen mot Braunschweig eller Hannover (teoretiskt kan det även bli mot Stuttgart men den chansen är nog mindre än 1%). Derbyn är som bekant lite mer oberäkneliga än andra matcher.

Börjar själv bli nervös nu inför morgondagens match. Som jag tidigare skrivit är det inte alls otänkbart att Braunschweig slår ett avsågat Karlsruhe med fem bollar på hemmaplan. Och då räcker det med en uddamålsförlust för att Hannover ska tappa andraplatsen. Hoppas att H96 tar ett snabbt ledningsmål i morgon så att man kan andas ut lite.
Citera
2017-05-20, 22:39
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Kan gå så långt att till & med påstå att ett av mina allra bästa minnen, är när han kommer in för Tyskland i EM '96 & vänder "själv" matchen mot Tjeckien. Jag älskar Bayern, Tyska landslaget, men EM-Guldet '96 - nu menar jag minnet - det minnet smäller fortfarande högre än allt annat Die Mannschaft presterat hittills.
Riktigt roligt minne, Tjeckiens mål var väl dessutom en felaktig straff? Dessutom va Tysklands 2-1 första golden goal, som va precis nytt då.

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Wolfsburg är en enormt tråkig stad. VW, Autostadt och en stor shopping-outlet är typ allt de har. Visst är man favorit på pappret i kvalmatchen men man ska inte glömma att det ju blir ett derby, antingen mot Braunschweig eller Hannover (teoretiskt kan det även bli mot Stuttgart men den chansen är nog mindre än 1%). Derbyn är som bekant lite mer oberäkneliga än andra matcher.

Börjar själv bli nervös nu inför morgondagens match. Som jag tidigare skrivit är det inte alls otänkbart att Braunschweig slår ett avsågat Karlsruhe med fem bollar på hemmaplan. Och då räcker det med en uddamålsförlust för att Hannover ska tappa andraplatsen. Hoppas att H96 tar ett snabbt ledningsmål i morgon så att man kan andas ut lite.
Övertygad om att Hannover fixar det, och mot Braunschweig kommer Wolfsburg vinna. Men om det osannolika händer finns det inte risk att Wolfsburg faller sönder? Blir inte lätt för dem att bygga om och komma tillbaka.
Citera
2017-05-21, 07:07
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ewru
Riktigt roligt minne, Tjeckiens mål var väl dessutom en felaktig straff? Dessutom va Tysklands 2-1 första golden goal, som va precis nytt då.

Övertygad om att Hannover fixar det, och mot Braunschweig kommer Wolfsburg vinna. Men om det osannolika händer finns det inte risk att Wolfsburg faller sönder? Blir inte lätt för dem att bygga om och komma tillbaka.
Om Wolfsburg ramlar ner i Zweite skulle man nog tappa nästa hela startelvan ja. Finns inte många spelare där som kan tänka sig att lira i en andraliga. Samtidigt tror jag nog att VW åtminstone skulle ge så mycket pengar till värvningar att man blir ett stabilt lag i Zweite. En "Paderborn"-resa genom seriesystemet vore inte bra för imagen.
Citera
2017-05-21, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Visst fan var de i semi i CL för bara ett par år sedan?

Semi i CL för Wolfsburg?

Det är inte så enkelt att ta sig ända fram till semifinal i Champions League. Inte kvartsfinal
heller. Men, visst - Tyska lag brukar ha förmågan att ta sig vidare från gruppspelet. Därefter
kommer åttondelsfinal. Även kvartsfinal har det gått ganska bra att ta sig till senaste åren. Alltid
Bayern och Dortmund i sällskap av lag som Schalke, Leverkusen mm.

Men Wolfsburg kan ha varit i åttondelen, och kanske till och med kvarten (har ej tid att kolla
upp det nu), men ska jag vara ärlig så tror jag inte de varit framme längre åttondelsfinal. Har
en väninna som är tokig i Wolfsburg, så man får väl hoppas att de klarar sig kvar.
Citera
2017-05-21, 14:21
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Semi i CL för Wolfsburg?

Det är inte så enkelt att ta sig ända fram till semifinal i Champions League. Inte kvartsfinal
heller. Men, visst - Tyska lag brukar ha förmågan att ta sig vidare från gruppspelet. Därefter
kommer åttondelsfinal. Även kvartsfinal har det gått ganska bra att ta sig till senaste åren. Alltid
Bayern och Dortmund i sällskap av lag som Schalke, Leverkusen mm.

Men Wolfsburg kan ha varit i åttondelen, och kanske till och med kvarten (har ej tid att kolla
upp det nu), men ska jag vara ärlig så tror jag inte de varit framme längre åttondelsfinal. Har
en väninna som är tokig i Wolfsburg, så man får väl hoppas att de klarar sig kvar.
Kvarten mot Real var det i 2016 . vann första mötet med 2-0
Citera
2017-05-21, 21:27
Medlem
Oranginas avatar
Förresten, finns det någon förklaring till varför Tyskland har runda ligapokaler?

Kan inte komma på någon annan liga som också har det. (Förutom Eredivisie)
Citera
2017-05-22, 10:31
Medlem
Manu79s avatar
Hoppas att Forsberg stannar kvar i Leipzig och fortsätter leverera nu när de är klara för CL
Citera
2017-05-22, 11:08
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangina
Förresten, finns det någon förklaring till varför Tyskland har runda ligapokaler?

Kan inte komma på någon annan liga som också har det. (Förutom Eredivisie)

Eftersom det tidigare vandingspriset Victoria-statyn försvann i kriget, så inbillar jag mig att man ville ha en nystart 1949 och då blev det en rund och platt skål. 2. BLs vandringspris skapades så sent som 2009 och är också ett slags skål/hjul. Samma tidpunkt och liknande form gäller för 1. Frauen-BL.

Det är inget generellt emot pokaler, 3. Liga (ny 2009) och DFB-pokal (ny 1965) är mer traditionella pokaler.

Jag tror att det som skapades med en baktanke ELLER av en slump 1949, har antagit en betydelse genom åren - "bara de allra finaste prisen är runda och platta."

Men jag vet inte och jag har inte hittat någon annan information på nätet.

Edit: http://www.bundesliga.de/de/liga/news/treskows-meisterwerk-die-geschichte-der-meisterschale_0000252779.jsp Här är det närmaste jag hittat "...fick i uppdrag att tillverka en Ärotallrik (Ehrenteller)", vilket betyder att någon/några hade bestämt formen av någon numera okänd anledning.
Senast redigerad av Grus-Kalle 2017-05-22 kl. 11:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in