2017-05-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psrab
Har de inte förstått att journalist är ett bortglömt ord snart

Läser idag att Aftonbladets pappersupplaga är nere på ca 80.000 ex per dag. Detta från att ha haft upplagor på 500.000 ex per dag. De säger att de har större räckvidd och att nätupplagorna kompenserar. Då ljuger de, för intäckterna baseras på print/papper och inget nät kommer i närheten. De här problemen gäller för all gammelmedia. Expressen och DN är så desperata att de inte släpper några siffror. En hel bransch håller på att självdö. Det är sanningen.

Kommer ni ihåg typograferna? De var Sveriges mest högavlönade, betrodda och åtråvärda LO-kollektiv. De var en stor grupp inom LO och de var ett fundament för tryckfriheten. Idag finns inte yrkesgruppen typograf längre. De är utrotade och bortglömda. Det var ny teknik, för ca 30 år sedan som gjorde dem obehövliga. Idag utför journalister och tekniker deras arbete och de saknas av ingen. Innan de utplånades stred de bittert och den ena ytterligheten avlöste den andra och, till och med, syndikalisterna var med och hotade. Men inget kunde hejda utvecklingen.

Idag tror jag att journalister och media befinner sig, där typograferna var, när de såg utplåningen och förintelsen närma sig. Antalet, i skrået, minskar drastiskt, år från år. Och på samma sätt som typograferna, har de börjat agera med ytterligheter. D v s de skriker allt högre och högre för att få oss att tro att de är en tung och betydelsefull grupp i samhället. Vi ser de här ytterligheterna när det gäller Trump, Quick, Assange, Sverigedemokraterna m fl m fl. De har även (i desperation?) försökt att påverka utvecklingen och styra den och censurera oss. De kallar det för agendajournalistik. Ropen har sedan övergått till desperata skrik och alltihop påminner om ljusets sista fladdrande låga innan det slocknar.

Om tio år tror jag att yrkesgruppen journalist åkt samma väg som yrkesgruppen typograf. De försvinner/försvann för att de inte behövs/behövdes längre. De utplånas och självdör och andra människor med skilda och olika bakgrund och yrken övertar deras roll som nyhetsförmedlare. För de kunde inte förvalta den rollen på sluttampen. Det som förvånar mig, är ändå, att en del, till synes normala människor, fäster avseende vid vad de där nervvraken skriker om.

Inget land har väl varit så positivt till särskilda journalist(hög)skolor som Sverige?

De reduceras nog förr eller senare till universitetsinstitutioner i medieforskning i Stockholm och Göteborg, istället för att vara stora skolor där blivande journalister kan gå hela utbildningen.
Citera
2017-05-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
NTM ger sig in i hotellbranschen

Journalisten

Dom gamla mediafamiljerna försöker självklart växla in på lite nya spår för att rädda vad som räddas kan av dom familjeförmögenheterna.

Familjen Hamrin som äger Jönköpingsposten och andra småländska tidningar har köpt in sig i stora aktieposter i Nolato, en börsnoterad plastkoncern som är underleverantör till telekomindustrin.

Under tiden kan Familjen Bonnier titta på när konkurrenten Storytel (börsnoterad Aktietorget) erövrar land efter land medan deras eget Bookbeat inte går lika bra.
Senast redigerad av Kjome-och-Renvall 2017-05-21 kl. 18:46.
Citera
2017-05-21, 20:23
Medlem
Qviberg säljer Metro för 1 krona. Förlorar 70 miljoner på några månader.

http://www.expressen.se/dinapengar/mats-qviberg-saljer-alla-aktier-i-metro/
Citera
2017-05-21, 21:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec

http://www.expressen.se/dinapengar/mats-qviberg-saljer-alla-aktier-i-metro/
Han måste ha fått något annat som kompensation. Annars hade han lika bra kunnat lägga ner hela skiten.
Citera
2017-05-21, 21:58
Medlem
Det bara spel för gallerierna för att det mullrades om att SL inte skulle distribuera tidningen. Han kommer få pengar bakvägen på nåt vis från bästa kompisen som köpte rörelsen.

Sen går det säkert att kvitta förlusten mot vinst i nåt annat och därmed slippa lite skatt.
Citera
2017-05-22, 08:39
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec

Det säger en hel del om värdet av att äga en tidning 2017.
Citera
2017-05-22, 09:13
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Kommer ni ihåg typograferna?

Det var kul att lära sig lite mer om detta:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Typografi

"Typografins hantverkare
Det typografiska hantverket utförs av bland andra typografer, grafiska formgivare, bokkonstnärer, art directors, tidningsredigerare, webbdesigners, poeter, blankettkonstruktörer, sedelformgivare, skylttillverkare, industridesigners; men tack vare den moderna datortekniken även av många lekmän och amatörer."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Typograf
"En typograf är en äldre yrkesbeteckning på tryckare och sättare som arbetar i ett sätteri eller på ett bok- eller tidningstryckeri. Svenska Typografförbundet bildades 1886 och var Sveriges första fackförbund i modern mening. I och med digitaliseringen av trycktekniken försvann yrkesgruppen successivt från och med 1970-talet. En person med i viss mån liknande arbetsuppgifter kallas idag formgivare, art director eller grafiker."

Det kommer med andra ord nya ord även för journalister. Typ Twittrare, Bloggare, Informatör, Lobbyist osv.
Citera
2017-05-22, 09:40
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Har de inte förstått att journalist är ett bortglömt ord snart

Läser idag att Aftonbladets pappersupplaga är nere på ca 80.000 ex per dag. Detta från att ha haft upplagor på 500.000 ex per dag. De säger att de har större räckvidd och att nätupplagorna kompenserar. Då ljuger de, för intäckterna baseras på print/papper och inget nät kommer i närheten. De här problemen gäller för all gammelmedia. Expressen och DN är så desperata att de inte släpper några siffror. En hel bransch håller på att självdö. Det är sanningen.

Kommer ni ihåg typograferna? De var Sveriges mest högavlönade, betrodda och åtråvärda LO-kollektiv. De var en stor grupp inom LO och de var ett fundament för tryckfriheten. Idag finns inte yrkesgruppen typograf längre. De är utrotade och bortglömda. Det var ny teknik, för ca 30 år sedan som gjorde dem obehövliga. Idag utför journalister och tekniker deras arbete och de saknas av ingen. Innan de utplånades stred de bittert och den ena ytterligheten avlöste den andra och, till och med, syndikalisterna var med och hotade. Men inget kunde hejda utvecklingen.

Idag tror jag att journalister och media befinner sig, där typograferna var, när de såg utplåningen och förintelsen närma sig. Antalet, i skrået, minskar drastiskt, år från år. Och på samma sätt som typograferna, har de börjat agera med ytterligheter. D v s de skriker allt högre och högre för att få oss att tro att de är en tung och betydelsefull grupp i samhället. Vi ser de här ytterligheterna när det gäller Trump, Quick, Assange, Sverigedemokraterna m fl m fl. De har även (i desperation?) försökt att påverka utvecklingen och styra den och censurera oss. De kallar det för agendajournalistik. Ropen har sedan övergått till desperata skrik och alltihop påminner om ljusets sista fladdrande låga innan det slocknar.

Om tio år tror jag att yrkesgruppen journalist åkt samma väg som yrkesgruppen typograf. De försvinner/försvann för att de inte behövs/behövdes längre. De utplånas och självdör och andra människor med skilda och olika bakgrund och yrken övertar deras roll som nyhetsförmedlare. För de kunde inte förvalta den rollen på sluttampen. Det som förvånar mig, är ändå, att en del, till synes normala människor, fäster avseende vid vad de där nervvraken skriker om.

Upplagorna sjunker som sten men tyvärr tror jag det är långt kvar innan företaget Aftonbladet går i graven. 80.000 upplagor x 23kr = 1.840.000kr vilket blir drygt 55 miljoner i månaden + de intäkter som nätupplagan genererar. Vad kan en tidning som AB ha för distributionskostnader/lönekostnader etc. per månad?

Hur som helst så hinner de "omorganisera" och strypa personalkostnader tio gånger om innan de på allvar får det kämpigt med ekonomin. Min dröm om att Anders Lindberg ska tvingas jobba för 13.000 i månaden(minus den skyhöga skatt han förespråkar) lär nog förbli just en dröm.

Med så massiva intäkter under otaliga decennier så lär de nog ha lagt en hel del pengar på hyllan om man säger så. Den kroknästa familjen Schibstedt lär ha råd att betala ur egen ficka för att få ut propagandan i 200 år oavsett om Aftonbladet går plus-minus-noll.

Tidningen kommer bli hårt nedbantad men vi lär inte bli av med skiten under vår livstid. Tyvärr.
Citera
2017-05-22, 10:24
Medlem
MinNalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Upplagorna sjunker som sten men tyvärr tror jag det är långt kvar innan företaget Aftonbladet går i graven. 80.000 upplagor x 23kr = 1.840.000kr vilket blir drygt 55 miljoner i månaden + de intäkter som nätupplagan genererar. Vad kan en tidning som AB ha för distributionskostnader/lönekostnader etc. per månad?

Hur som helst så hinner de "omorganisera" och strypa personalkostnader tio gånger om innan de på allvar får det kämpigt med ekonomin. Min dröm om att Anders Lindberg ska tvingas jobba för 13.000 i månaden(minus den skyhöga skatt han förespråkar) lär nog förbli just en dröm.

Med så massiva intäkter under otaliga decennier så lär de nog ha lagt en hel del pengar på hyllan om man säger så. Den kroknästa familjen Schibstedt lär ha råd att betala ur egen ficka för att få ut propagandan i 200 år oavsett om Aftonbladet går plus-minus-noll.

Tidningen kommer bli hårt nedbantad men vi lär inte bli av med skiten under vår livstid. Tyvärr.

Nja!

Räkna om o gör rätt,,
Citera
2017-05-22, 13:12
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinNalle
Nja!

Räkna om o gör rätt,,

Räkna om vad?
Citera
2017-05-22, 15:34
Medlem
tryffs avatar
Jag tror tvärtom. jag tror Aftonbladets lönsamhet kommer att sjunka ihop som ett korthus. Jag vet precis som alla här att siffrorna ser bra ut, och för ett halvår sedan var jag av samma åsikt att vi får nog dras med skiten.
Höga fasta kostnader, att upplagetappet inte planar ut (utan är 20k ex om året) gör att jag tror Aftonbladets vinstmarginaler kommer att gå upp i rök. Men jag vet inte...jag gissar. Jag tror ju att en sammanslagning av aftonbladet och expressen är nära förestående.
Jag är förvånad över schibsteds passivitet....ännu mer gäller det Svd.
Citera
2017-05-22, 15:52
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Räkna om vad?

Det mesta. Läs de senaste 50 sidorna i tråden är ett tips =)
Tidningen kostar 23 spänn. Men hur mycket tror du AB kan behålla av dessa på slutraden?
Det finns en gräns för när upplagan är så liten att det kostar mer att producera och distribuera den än vad man tjänar på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in