2015-03-24, 18:13
Medlem
kallingars avatar
Tack för en fin analys som vanligt Pung! Helin måste ångra så bittert att de valt en så tydlig modell för att redovisa sin upplaga. Nu blir varje publicering istället en orgie av skadeglädje i den här tråden

Jag tror att min tidigare prognos på 5k färre ex per månad kommer att fortsätta. Nu i närtid blir det såklart ett extra tapp då sas slutar ge bort skiten vid gaten. Återigen: det kommer in ganska exakt noll nya köpare och andra blir för gamla för att läsa tidningen eller lär sig läsa på ipaden. Tappet verkar vara runt 5k.

Säg att en tidning ger en vinst på 10kr per ex med reklam etc inräknat. Ett tapp på 5000 ex innebär isf 18 miljoner mindre i intäkt per år. Det är ett par tjänster som försvinner ...

Skål vänner!
Citera
2015-03-24, 18:20
Medlem
AliAchmeds avatar
Jag tror att många stirrar sig lite blinda på att just 100000 skulle vara gränsen för print. En faktor som ofta glöms bort är att vi har en miljöpartist som kulturminister. Det är troligt att tidningarna i god tid meddelar Alice om att det krävs regeringsbeslut för att "rädda demokratin".
Ingen minister vill gå till historien som ministern som lät papperstidningen dö.
Citera
2015-03-24, 18:33
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliAchmed
Jag tror att många stirrar sig lite blinda på att just 100000 skulle vara gränsen för print. En faktor som ofta glöms bort är att vi har en miljöpartist som kulturminister. Det är troligt att tidningarna i god tid meddelar Alice om att det krävs regeringsbeslut för att "rädda demokratin".
Ingen minister vill gå till historien som ministern som lät papperstidningen dö.

Vad tror du att media har sysslat med sedan valet?
Det har inte gett särskilt god utdelning. En översyn av presstödet och nya regler i höst som ska säkerställa att hela det nuvarande stödet kan betalas ut ja, men absolut ingenting om höjningar.
Citera
2015-03-24, 18:52
Medlem
Menveds avatar
Läs det här om hur Wolodarski torterade en grupp anställda till en kostnad av minst 30 miljoner för att få dem att säga upp sig. Dråpligt är bara förnamnet.

http://www.journalisten.se/nyheter/en-frysbox-30-miljoner
Citera
2015-03-24, 18:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Läs det här om hur Wolodarski torterade en grupp anställda till en kostnad av minst 30 miljoner för att få dem att säga upp sig. Dråpligt är bara förnamnet.

Kan man inte säga att DN's personalpolitik är lite.... Fascistisk?
Citera
2015-03-24, 19:06
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:

Orkar inte läsa hela pladdret men förstår att de fick meningslösa arbetsuppgifter, men vad är då problemet? Bara att säga upp sig, ingenting som tvingar dem att jobba där. Själv har jag sagt upp mig från jobb när jag inte tyckte att arbetsuppgifterna var tillräckligt stimulerande. Vi har inte haft slaveri i Europa på över 100 år (förutom under krigstider) och det gäller även tidningsredaktionerna.
Citera
2015-03-24, 19:24
Medlem
William Hainess avatar
Citat:

Också en intressant artikel om Metros/Mittmedia m. fl. personalpolitik och övergången till bemanningsföretag:

Citat:
I augusti 2014 hotades journalisterna på Metro med total nedläggning av redaktionen och uppsägning av samtliga om inte alla ansökte om att bli uppsagda så att arbetsgivaren kunde välja fritt utan hänsyn till Las vilka som skulle få gå och vilka som skulle få stanna när tidningen lade ut produktionen av papperstidningen på TT. ”Arbetsgivaren utsatte oss för en ovärdig och pressande behandling”, sade en av de uppsagda journalisterna tillika vice ordförande i Journalistförbundet Ulrica Widsell till Journalisten.

[...]

I december 2014 hotade tidskriftsförlaget Talentum alla journalister med uppsägning om de inte gick med på lönesänkningar och längre arbetstid. ”Den press som man satt på den lokala klubben och på sina anställda är inte bara anmärkningsvärd utan på gränsen till osmaklig och ovärdig svensk arbetsmarknad”, sade Jonas Nordling, ordförande i Journalistförbundet till Journalisten.

http://www.journalisten.se/nyheter/har-arbetsratten-sparat-ur
Senast redigerad av William Haines 2015-03-24 kl. 19:42.
Citera
2015-03-24, 19:55
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Orkar inte läsa hela pladdret men förstår att de fick meningslösa arbetsuppgifter, men vad är då problemet? Bara att säga upp sig, ingenting som tvingar dem att jobba där. Själv har jag sagt upp mig från jobb när jag inte tyckte att arbetsuppgifterna var tillräckligt stimulerande. Vi har inte haft slaveri i Europa på över 100 år (förutom under krigstider) och det gäller även tidningsredaktionerna.

Läste faktiskt hela artikeln och den var riktigt intressant och underhållande. Varför kan ingen försöka den taktiken på mig? Jag hade älskat att få heltidsbetalt för att skicka en tweet om dagen.
Citera
2015-03-24, 20:09
Medlem
kallingars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliAchmed

Aftonbladet säger ju själva att de är så mycket mer än bara sin ( döende ) papperstidning så det är nog ingen chans till räddning.

Aftonbladets kulturchef - ärkekommunisten Lindeborg - tror på tuffa tider när papperstidningen dör.

http://www.resume.se/nyheter/media/2015/03/23/asa-linderborg-om-minskade-resurser-pa-kulturredaktionerna/

"Så länge Aftonbladet också är en pappersprodukt kommer vi ha budget för två sidor material. Om/när vi lägger ner pappret kommer resurserna minskas drastiskt – inget säger motsatsen. Uppdraget blir, mellan tummen och pekfingret, att lägga ut två texter om dagen varav en ska vara "debattglad". Det är lagom mycket för att Schibsted ska kunna säga att man har kulturjournalistik".
Citera
2015-03-24, 20:10
Medlem
kallingars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan man inte säga att DN's personalpolitik är lite.... Fascistisk?

Stackars arnstad. Han jobbar ju på dn. Hans facistindex måste ju gå bananas!!
Citera
2015-03-24, 20:54
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Förbaskat intressant artikel om DN verksamheten. Det säger också en hel del om vilka psykopater de här människorna är. Wolodarski, Herlitz etc. Intressant att se hur de försöker hålla en fasad av godhet utåt och anklagar andra för att bete sig illa samtidigt som de själva är värsta sortens mobbare, och beter sig på ett sätt som vanliga människor nog aldrig skulle drömma om att göra.

Hörde ett intressant rykte om tidigare om att Google hade speciella rum för människor som de ville bli av med. Där fick de sitta hela arbetsdagarna och göra ingenting tills de sa upp sig. Men av det verkar i historien med DN så förefaller det i alla fall som om de här journalisterna hade interrnet. Det som slår mig också är hur hopplösheten måste se ut i den branschen. En annan hade ju använt all arbetstid i ett sånt läge till att fortsätta utveckla mig, skaffa mig färdigheter som gjorde mig mer anställningsbar någon annanstans och sedan söka jobb. Men de här människorna verkar antingen inte ha varit lagda åt det drivna hållet eller på något sätt ha varit så uppgivna att de insåg att det inte var någon idé för dem att söka nya jobb iaf.
Citera
2015-03-24, 21:07
Medlem
AliAchmeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
Aftonbladet säger ju själva att de är så mycket mer än bara sin ( döende ) papperstidning så det är nog ingen chans till räddning.

Aftonbladets kulturchef - ärkekommunisten Lindeborg - tror på tuffa tider när papperstidningen dör.

http://www.resume.se/nyheter/media/2015/03/23/asa-linderborg-om-minskade-resurser-pa-kulturredaktionerna/

"Så länge Aftonbladet också är en pappersprodukt kommer vi ha budget för två sidor material. Om/när vi lägger ner pappret kommer resurserna minskas drastiskt – inget säger motsatsen. Uppdraget blir, mellan tummen och pekfingret, att lägga ut två texter om dagen varav en ska vara "debattglad". Det är lagom mycket för att Schibsted ska kunna säga att man har kulturjournalistik".
Det är intressant ur ett längre perspektiv. Anställda på Aftonbladet vet att jobbet hänger på en lös tråd. Det jag ville belysa var att printen kommer överleva längre med regeringens hjälp än vad vad vissa i tråden tror. Jag sitter inte på svaret. Men det ska bli intressant att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in