2017-05-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Om det du skriver gällande föräldrarna är sant så är det ju helt bisarrt. Hur kan de lämna uppgifter som är så ödesdigra och dessutom påhittade när det är deras egna barn det handlar om..? Fast hon kanske blev så hårt pressad att hon till slut blev osäker på vad som hänt och inte hänt. En tragedi är det oavsett...

Visst blev styvmamman pressad, hon hamnade på psyket och då kunde polisen få fram de uppgifter de ville ha, sen har fadern accepterat hennes version. Om de inte samarbetade med polisen skulle de aldrig få träffa sina barn igen, visst är det en otrolig tragedi.
Citera
2017-05-22, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det verkar inte så. Troligen är han rätt enkel, även om med en viss begåvning. Den typiske idrottskillen med resultatfokus och förnekelsefokus. Riktiga »vinnarskallar«, som egentligen inte har vad som krävs för att vara vinnare, brukar vara riktigt dåliga förlorare.

Klart att han såg fallet som en bandymatch. Nu uppdagas det att han »dopat« utredningen, vilket han sannolikt inte kommer att medge. Framför allt för att han inte ser det så.

Min hypotes kring RS beteende är att det efter det fem timmar långa tortyrförhöret börjar gå upp för RS att man har gått långt över alla gränser för vad som är okej, och att man inte heller kommer att komma längre i förhören med bröderna. I det läget känner han sig inträngd i ett hörn där han helt enkelt inte kan släppa bröderna. Dels för att det skulle innebära att han misslyckats med utredningen men också för att risken skulle finnas att familjen skulle börja fundera och ifrågasätta hur de hade blivit behandlade och att någon faktiskt skulle lyssna om de kom att avskrivas.

Även om han själv, där och då, är osäker på brödernas skuld så har ju SÅC sagt att de är delaktiga så varför inte, tror jag att han tänker, och håller ”erkännande-förhöret” med Robin utan att spela in det för att på så sätt kunna ljuga ihop vad han har sagt och få ett avslut på det hela. För att kunna leva med sig själv har han sedan gjort allt i sin makt för att övertyga sig om deras skuld. Det är anledningen till att bröderna har kommit att målas ut som ondare och mer utstuderade allt eftersom tiden gått. Den osäkerhet kring brödernas skuld han initialt kände tror jag idag är helt bortblåst. Han har helt enkelt gått på sin egen lögn.

Däremot är jag helt övertygad om att han aldrig har kunnat lura i sig själv att den här utredningen skulle tåla en granskning. Jag tror till och med att det är en av anledningarna till att han har talat så frikostigt om den i media och lät Hjelmgren skriva rapporten om utredningen. Han har helt enkelt förstått att om han inte ger media den information de efterfrågar så kommer de att söka reda på den från något annat håll. Genom att alltid ställa upp har han kunnat kontrollera den information som kommit ut och hållit media undan från att börja rota i det hela.
Citera
2017-05-22, 00:22
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
De har ett säkert alibi, alla inledande förhör säger samma sak, inget av barnen har sagt något om Kevin under morddagen, en besökande familj höll koll på pojkarna som lekte på gatan, en tioåring fick i uppgift att hålla koll på pojkarna, pojkens mamma var orolig och höll dessutom också koll på barnen. De förnekar att C och R lämnat hushållet vid den tid då K dog, de förnekar att pojkarna sagt något om Kevin. Även föräldrarna till de utpekade nekade i första förhöret att de berättat om Kevin under morddagen.

Det är först efteråt när föräldrarna utsattes för press som de kom med helt andra uppgifter, som fortfarande motsades av den besökande familjen. De är 100% oskyldiga, det finns ingen teknisk bevisning, ingen har sett dem vid sjön, ingen har sett dem med Kevin. Vad vi talar om är en skör styvmamma, Eva, som bröt samman och gav polisen de uppgifter de ville ha, sedan har fadern Weine påverkats av sin partners utsagor och även han kommit med felaktiga uppgifter till utredarna, bla under en vistelse på psyket under narkotikaklassad medicinering.
Det måste bli ett slut på insinuationerna, pojkarna är oskyldiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
En fundering efter att läst GW:s teori i Expressen.

C kan ha sett tonåringen med Kevin på skolgården, (Vilket var hans ursprungliga vittnesmål)

En fundering om Tonåringen, kan det vara marius? det är ett norskt namn och tonåringen drog till Norge 99.

Bor inte tonåringen som GW skrev om i Norge idag? eller minns jag fel här?
Har för mig att i dokumentären så sades det något om att Marius bodde i Norge?

När det gäller vad C berättade så stärktes misstankarna mot marius och Mattias tack vare C:s vittnesmål, det lär vara dessa två som sågs med Kevin på skolgården, det ligger tidsmässigt i den period ungarna var ute på gården och lekte innan de åkte och fiskade.

Jag vet inte om det finns någon tredje tonåring.

Den tonåring som våldtog 3 åringen 99 erkände att han såg mordet på Kevin men blev inte trodd.

Så vem fan är denne tonåring egentligen, Marius eller Mattias? Marius känn närmast med tanke på att det är ett norskt namn.

Någon som vill ha den här bollen och luska lite?

De tonåringarna du nämner var t o m telefonavlyssnade, trots att man inte får använda sig av det mot barn, och de visade sig inte veta ngt om mordet.

Fler familjer som blev överkörda i utredningen alltså. Många offer.
Citera
2017-05-22, 00:32
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Visst blev styvmamman pressad, hon hamnade på psyket och då kunde polisen få fram de uppgifter de ville ha, sen har fadern accepterat hennes version. Om de inte samarbetade med polisen skulle de aldrig få träffa sina barn igen, visst är det en otrolig tragedi.

Där har du ännu en misshandel av föräldrarna i nutid.

Rolf Sandberg går ut och säger att det blev då många förhör pga att föräldrarna rapporterade så mycket att barnen skulle ha sagt saker. "Vad skulle vi glra då"

De hade fått itutat av Rolf att de skulle rapportera om barnen sa ngt nytt. De försökte göra som han sa till dem att göra. När pappa märkte att de försökte skylla på barnen blev han skeptisk.
Då flyttade de äldsta sonen ifrån honom.
Citera
2017-05-22, 00:35
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dale-Cooper
Min hypotes kring RS beteende är att det efter det fem timmar långa tortyrförhöret börjar gå upp för RS att man har gått långt över alla gränser för vad som är okej, och att man inte heller kommer att komma längre i förhören med bröderna. I det läget känner han sig inträngd i ett hörn där han helt enkelt inte kan släppa bröderna. Dels för att det skulle innebära att han misslyckats med utredningen men också för att risken skulle finnas att familjen skulle börja fundera och ifrågasätta hur de hade blivit behandlade och att någon faktiskt skulle lyssna om de kom att avskrivas.

Även om han själv, där och då, är osäker på brödernas skuld så har ju SÅC sagt att de är delaktiga så varför inte, tror jag att han tänker, och håller ”erkännande-förhöret” med Robin utan att spela in det för att på så sätt kunna ljuga ihop vad han har sagt och få ett avslut på det hela. För att kunna leva med sig själv har han sedan gjort allt i sin makt för att övertyga sig om deras skuld. Det är anledningen till att bröderna har kommit att målas ut som ondare och mer utstuderade allt eftersom tiden gått. Den osäkerhet kring brödernas skuld han initialt kände tror jag idag är helt bortblåst. Han har helt enkelt gått på sin egen lögn.

Däremot är jag helt övertygad om att han aldrig har kunnat lura i sig själv att den här utredningen skulle tåla en granskning. Jag tror till och med att det är en av anledningarna till att han har talat så frikostigt om den i media och lät Hjelmgren skriva rapporten om utredningen. Han har helt enkelt förstått att om han inte ger media den information de efterfrågar så kommer de att söka reda på den från något annat håll. Genom att alltid ställa upp har han kunnat kontrollera den information som kommit ut och hållit media undan från att börja rota i det hela.

Kan säkert vara en anledning till att han nekade pappan att se utredningen några år efteråt också.
Citera
2017-05-22, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
De tonåringarna du nämner var t o m telefonavlyssnade, trots att man inte får använda sig av det mot barn, och de visade sig inte veta ngt om mordet.

Fler familjer som blev överkörda i utredningen alltså. Många offer.

Tre pojkar på bokstaven M och som var någotsånär jämnåriga figurerar vad jag kan se i denna tråd.
Marius och Mattias var med i dokumentären, telefonavlyssnades olovligen efter godk av åklagare Manholm Visade sig inte ha nåt med Kevins död att göra. Manholm blev dömd för detta senare.

Sedan har en ny kille på bokstaven M diskuterats efter ngns tips att han bodde i närheten av Kevin vid tiden och senare har dömts för annat. ( Hittar inte det inlägget i den digra tråden)
Michael Vickerfält. Dömts 2014, född 1986. Verkar varit sambo och sambos barn som målsägande.
På ratsit ser man att han idag har samma adress som en kvinna f 54. Antar modern. Denna kvinna är facebookvän med Sandbergs fru. Vet inte om de var vänner redan 98.
Nu kan man inte längre se Sandbergs adress på ratsit men den fanns förra veckan.
I Michaels dom, som man enkelt googlar fram på hans namn, framgår att han någon gång gått på Järingeskolan. Denna skola ligger inte i Arvika. Jag vet inte när han flyttade till Arvika, om han fanns i Dottevik 1998, men det kanske ngn annan vet?
Citera
2017-05-22, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Kan säkert vara en anledning till att han nekade pappan att se utredningen några år efteråt också.

Det är jag fullkomligt övertygad om.
Citera
2017-05-22, 00:53
Medlem
Citat:
En fundering efter att läst GW:s teori i Expressen.

C kan ha sett tonåringen med Kevin på skolgården, (Vilket var hans ursprungliga vittnesmål)

En fundering om Tonåringen, kan det vara marius? det är ett norskt namn och tonåringen drog till Norge 99.

Bor inte tonåringen som GW skrev om i Norge idag? eller minns jag fel här?
Har för mig att i dokumentären så sades det något om att Marius bodde i Norge?

När det gäller vad C berättade så stärktes misstankarna mot marius och Mattias tack vare C:s vittnesmål, det lär vara dessa två som sågs med Kevin på skolgården, det ligger tidsmässigt i den period ungarna var ute på gården och lekte innan de åkte och fiskade.

Jag vet inte om det finns någon tredje tonåring.

Den tonåring som våldtog 3 åringen 99 erkände att han såg mordet på Kevin men blev inte trodd.

Så vem fan är denne tonåring egentligen, Marius eller Mattias? Marius känn närmast med tanke på att det är ett norskt namn.

Någon som vill ha den här bollen och luska lite?

Den bollen tar jag om du kan berätta var du sett eller hört om tonåringen som våldtog 3-åringen - att han erkände att han såg mordet på Kevin?
Citera
2017-05-22, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jag funderar på om det inte funnits en hel del kritik mot utredningen medan den pågick, även av chefspersoner inom polisen. Nina Hjelmgren förklarar det med Jantelagen... Kan det inte även ha handlat om helt legitim kritik?

http://www.ninahjelmgren.com/dok/Arvika_efter_Kevin.pdf

Det brukar oftast finnas substans i sådan kritik som avfärdas som avundsjuka eller jantelagen - jag har mycket svårt att tro att det skulle förhålla sig annorlunda i det här fallet.
Citera
2017-05-22, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Den bollen tar jag om du kan berätta var du sett eller hört om tonåringen som våldtog 3-åringen - att han erkände att han såg mordet på Kevin?

Jag har bara läst lösryckta saker om detta, jag spekulerar och lägger lite pussel av allt lösryckt jag fångat upp via tråden, Dokumentären, samt av det GW skrev idag.

Jag hade för mig att Marius skulle vara bosatt i Norge, men det är inget jag är säker på, det jag lägger pussel kring är Marius som är norskt namn, att tonåringen som dömdes 1999 flydde till Norge, vilket tyder på Norskt sammanhang, samt att denne skulle bo i Norge idag, det är därför jag far efter denne Marius, bor han i Sverige eller Norge?

Eller är 12 åringen 98 som 99 var 13 en tredje person, Mikael Vickenfelt, eller en fjärde person?

Jag fick i alla fall sammanhanget klart för mig att Marius och Mattias var de som sågs av C med Kevin, det var det som C:s vittnesmål handlade om från början, och så vitt jag vet var det de enda huvudmisstänkta innan bröderna blev huvudmisstänkta. Eller fanns denne 12-åring med i det gänget?

Vad GW brukar säga är att den skyldige finns alltid i utredningen.

Det har ändå sedan jag följt denna tråd sedan första avsnittet skrivits väldigt lite om denne då 1998 12-åring, saker faller mer på plats när det gäller denne person, i alla fall så som GW förklarade saken.
Citera
2017-05-22, 01:29
Medlem
Citat:
Jag har bara läst lösryckta saker om detta, jag spekulerar och lägger lite pussel av allt lösryckt jag fångat upp via tråden, Dokumentären, samt av det GW skrev idag.

Jag hade för mig att Marius skulle vara bosatt i Norge, men det är inget jag är säker på, det jag lägger pussel kring är Marius som är norskt namn, att tonåringen som dömdes 1999 flydde till Norge, vilket tyder på Norskt sammanhang, samt att denne skulle bo i Norge idag, det är därför jag far efter denne Marius, bor han i Sverige eller Norge?

Eller är 12 åringen 98 som 99 var 13 en tredje person, Mikael Vickenfelt, eller en fjärde person?

Jag fick i alla fall sammanhanget klart för mig att Marius och Mattias var de som sågs av C med Kevin, det var det som C:s vittnesmål handlade om från början, och så vitt jag vet var det de enda huvudmisstänkta innan bröderna blev huvudmisstänkta. Eller fanns denne 12-åring med i det gänget?

Vad GW brukar säga är att den skyldige finns alltid i utredningen.

Det har ändå sedan jag följt denna tråd sedan första avsnittet skrivits väldigt lite om denne då 1998 12-åring, saker faller mer på plats när det gäller denne person, i alla fall så som GW förklarade saken.

Marius och Mattias har inte setts med Kevin, en del barn påstod att de befunnit sig kring lekplatsen med sina cyklar men mer än det kom väl aldrig fram?
Citera
2017-05-22, 02:00
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Marius och Mattias har inte setts med Kevin, en del barn påstod att de befunnit sig kring lekplatsen med sina cyklar men mer än det kom väl aldrig fram?

Här är expressens artikel om kompisarna.

Det ska finnas en artikel till någonstans där Marius styvmamma berättar vad följderna blev för deras familj.

http://www.expressen.se/gt/polisens-olagliga-metod-telefonavlyssnade-barn/

Edit: fann den artikeln också

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/hennes-son-misstanktes-for-mordet
Senast redigerad av Beatas 2017-05-22 kl. 02:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in