2017-05-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, se där! Bingo! Tidig info på flashback ska man ta en med en nypa salt. Bra att jag blev påmind om det

Det var ingen kritik mot dig utan jag citerade bara ditt inlägg så du blev informerad om att de fått en ID på den man hittade.
Citera
2017-05-20, 18:32
Medlem
Ok, det verkar vara rätt person.
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Trodde inte han levde längre....
Jo, han försvann ett tag men inte för mordet i fråga utan för alla rån han åkte dit för. Han var ju inte så begåvad som beställde taxi i sitt eget namn och åkte fast bara för att göra det igen till ungefär samma adress och försöka med fingerat namn. Som om ingen skulle räkna ut det. Men sen var han aldrig känd för att vara smart heller. Kan tänka mig att det inte riktigt är storyn han berättade för sina polare.
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsgryta
Det är han, helt korrekt.
Även jag uppvuxen med han.
Bodde du på Zenith länge? Hej igen, eventuella barndomskamrat.

Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Dela med dig!

Har han FB?
Jag har inte haft kontakt med honom sen han drog med sig ett gäng yngre förmågor och rånmördade en gubbe som hette Torsten. Vad exakt är det du saknar för information?

Hans mamma var prostituerad när han var liten och han kunde antingen stanna hemma och få stryk av henne+torskar eller hänga på gården och ta ut sina frustrationer på sin omgivning. Rätt klyschig bakgrund. Det var alltid något fel på honom. Om andra pojkar tog upp pinnar och fäktades tog han upp en sten. Där andra pojkar retades med varandra skulle han ge sig på yngre, klä av dem och pissa på deras kläder. Alltid var det något.

Det drivande i hans brottskarriär verkar främst ha varit ett kraftigt amfetaminberoende. Riktigt obehaglig person som skrämde de som visste något specifikt om mordet till tystnad. I dagens Sverige där man i stora drag får klara sig själv om man vittnar kan det förvisso vara förståeligt när man har att göra med en så oberäknelig typ.

Det lilla jag på rak hand minns om det här mordet låter snarlikt det som skrivits i tråden tidigare med en "olycka". Minnet sviker i detaljer men var det inte något om att man funnit relevant mängd blod i badrummet som skulle tyda på att styckningen skett där men att det inte kunde knytas till honom för att ingen vågade snacka?

I övrigt var hans mamma polack, om det nu är intressant. Tror pappan var svensk.

:edit: ah ok, missade en sida. Ser nu att minay har koll på läget. I princip samma detaljer jag själv fått reda på.
Senast redigerad av sazed 2017-05-20 kl. 18:39.
Citera
2017-05-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Hela detta är väldigt underligt. EN arabisk kvinna som har en utomäktenskaplig relation är enligt Deras tradition och seder fel. Att det är med en svensk är ännu mera fel. Att hon skulle få sova över sin svenska pojkvän är helt oacceptabelt.

Och, sedan att polisen är fullkomligt medveten om att pojkvännens historier är hitte på och lögner och endå så är han på fri fot är sinnes sjukt. Man kan ta våldtäktsfall eller när barn vittnar, ibland finns det tyvärr ingen teknisk bevisning men man bedömmer det som framkommit som trovärdigt och utifrpn det sker en fallande dom. Se mitt tidigare inlägg där jag radat upp, allt som talar mot honom.

Sedan verkar hela flashback veta vem han är, uppväxt med honom, känner honom men ingen yttrar något om honom. Don't get it. ??
Mja, du använder begreppet arab för svepande. Araber kan vara på många vis, kristna, muslimer etc. Kan säga att hennes bakgrund inte är så relevant, iaf. har det aldrig varit något som visat på det vad jag vet.

Som du säger kan man bli fälld utan teknisk bevisning men inte utan stödbevis. Om någon begärt ut underlag och kan lägga upp kan vi kanske själva se vad det fanns för bevisläge men av allting att döma föll det på att det inte gick att knyta specifikt honom till brottet tillräckligt.

Det är skillnad på att känna till honom och känna honom. AA och SO gjorde. MP med.

Tror inte så många känner honom som så (eller vill) men betydligt fler känner till honom av en eller annan anledning...

:edit: maskning ändå. Av posthistorik att döma verkar det finnas flera barndomskamrater/bekanta i tråden från den tiden. Vilken oerhört märklig variant av återträff.
Senast redigerad av sazed 2017-05-20 kl. 18:53.
Citera
2017-05-21, 05:28
Medlem
Om han har dödat innan han tog livet av Marua Ajouz kommer han att döda igen. Daltet vinner över inlåsning. Filip Westerberg, eller vad han nu heter, kan sina repliker, framför i monologform hur synd det är om honom. Jag tycker mest synd om hans nästa offer, vem det nu kan bli?
Citera
2017-05-21, 05:58
Bannlyst
Var hon polack b.o?
Citera
2017-05-21, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lOsTbOy11
Var hon polack b.o?
Nej, namnet på både henne och pappan klingar arabiskt.
Citera
2017-05-21, 08:25
Medlem
Citat:
Det som talat mot pojkvännen:

Två dagar efter att Marua försvinner kommer pojkvännen in på akuten i Malmö med svåra ögonskador.

21-åringens egen förklaring är att hans gasspis exploderat.

21-åringens förklaring kring ögonskadorna är en förklaring som behandlande läkare, och polisen finner som osannolik - bland annat eftersom mannens gasspis, vid kontroll visar sig vara utan skador.

Pojkvännen hävdar med emfas att Marua ska ha kommit till hans lägenhet ii Malmö på kvällen den 20 december och sovit hos honom. När han vaknade på förmiddagen dagen efter var hon försvunnen. Han har inte en aning om var hon tagit vägen.

En närstående person till pojkvännen berättar att pojkvännen kort efter försvinnandet berättat om styckning av en människa och att kroppsdelarna ska ha placerats i plastpåsar. Ytterligare en person berättar att pojkvännen sagt, att han orsakat Maruas död och att han styckat kroppen.

En dryg månad efter det makabra fyndet ii skogen genomsöks pojkvännens lägenhet med en specialtränad likhund, tränad på att markera för ett speciellt enzym som bara bildas när en människa dött. Hunden markerar tydligt, enligt polisens dokumentation är hundens markering starkare än hundföraren någonsin upplevt. Men vem är det som legat död på lägenhetens golv? Enligt bostadsrättsföreningen är det ingen som dött i lägenheten sedan 1970.

När Maruas kranium hittas skärps misstankarna mot pojkvännen och han häktas misstänkt för mordet på Marua och brott mot griftefriden. Han nekar, och begränsar en stor del av sin medverkan ii polisens förhör till "Inga kommentarer". (Borde man inte vara hjälpsam försöka hjälpa till med att lösa mordet på sin flickvän)

Soffan är viktig för polisen för att kunna återställa en eventuell mordplats. Men när polisen söker efter soffan är den borta, och pojkvännen vägrar svara på vart den tagit vägen.

Kort sagt, skäms på er polisen!
Varför har msn inte gjort mer? Har man letat spår efter blod i lägenheten? Bil? Trappuppgång?

Källa.
http://www.expressen.se/kvallsposten/forsvunna-soffan-kan-losa-mordgatan/

Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Mja, du använder begreppet arab för svepande. Araber kan vara på många vis, kristna, muslimer etc . Kan säga att hennes bakgrund inte är så relevant, iaf. har det aldrig varit något som visat på det vad jag vet.

Som du säger kan man bli fälld utan teknisk bevisning men inte utan stödbevis. Om någon begärt ut underlag och kan lägga upp kan vi kanske själva se vad det fanns för bevisläge men av allting att döma föll det på att det inte gick att knyta specifikt honom till brottet tillräckligt.

Det är skillnad på att känna till honom och känna honom. AA och SO gjorde. MP med.

Tror inte så många känner honom som så (eller vill) men betydligt fler känner till honom av en eller annan anledning...

:edit: maskning ändå. Av posthistorik att döma verkar det finnas flera barndomskamrater/bekanta ii tråden från den tiden. Vilken oerhört märklig variant av återträff.

Hennes bakgrund känner jag är relevant då det inte är vanligt för en tjej från mellanöstern att ha utomäktenskapliga relationer och framförallt inte meed europeer. (JO, vanligt ät det kanske, men isåfall ii smyg? och inte ett öppet förhållande där pappan gett sitt medgivande till att dottern ska sova över sin pojkvän osv)

Man har jue en massa stödbevis enl. Polisen? och att alltimg pekar på bars pojkvännen. SE mitt tidigare inlägg; har citerat det så du kan se det. Vad är det man väntar på. Detta är det lilla vi vet polisen har säkert bättre underlag och info. Som dem inte ger ut någon info om. pga förundersökningssekretess då åtal ännu inte åe väckt.
Senast redigerad av minay 2017-05-21 kl. 08:28.
Citera
2017-05-21, 17:16
Medlem
Tunt med info angående denna Filip och likadant vad det gäller hans pundarpolare som antas varit delaktiga.

Kan bara tolkas som att folk (som antyder saker) egentligen inte vet ett skit, säger A och låtsas veta B, men vet inget mer i själva verket.

Det kanske är så att han frambringar en sådan rädsla hos Malmö-folket att ingen vågar yppa något, varken hans gamla medbrottslingar (enligt polis) och inte ens här på flashback vill någon (av er "alla" som vet) lägga ut det i klartext..
Citera
2017-05-21, 18:06
Medlem
Citat:
15 år sedan Marua försvann – men DNA kan fälla mördaren

Maruas mördare kan mycket väl gripas – trots att så många år har gått.
DNA-spår kan bevaras länge, bara de inte utsätts för direkt solljus och fukt.
– Jag har själv undersökt spår från material som var nästan 100 år gammalt, och det fungerade, säger DNA-experten Anne Kihlgren.

Anne Kihlgren, vd och grundare på företaget Dynamic Code, har tidigare jobbat på Nationellt Forensiskt Centrum (NFC). I dag gör hon DNA-analyser åt privatpersoner och företag.
Hon har inte jobbat med Marua-utredningen, men säger att det generellt sett är möjligt att hitta DNA-spår – även efter så här lång tid. Det går alltså inte att säga att brottsutredningar är omöjliga att lösa för att tiden gått.
– Det kan man egentligen inte. Har materialet legat välbevarat och torrt, så kan det gå att använda. Har det å andra sidan legat i fel miljö så bryts det ner snabbt. Det som påvekar dna mest är fukt och UV-strålning, säger Anne Kihlgren och fortsätter:
– Det hänger också på vilken mängd material som det handlar om från början. En gyllene regel är: Hittar man ett spår, så får man prova att analysera det.

http://www.expressen.se/kvallsposten/15-ar-ar-sedan-marua-forsvann--men-dna-kan-falla-mordaren/
Citera
2017-05-21, 18:16
Medlem
hobby_smokers avatar
Om man nu hittar dna på kroppen kan det lätt viftas bort om man var pojkvännen
Citera
2017-05-21, 21:09
Medlem
Citat:
Hennes bakgrund känner jag är relevant då det inte är vanligt för en tjej från mellanöstern att ha utomäktenskapliga relationer och framförallt inte meed europeer. (JO, vanligt ät det kanske, men isåfall ii smyg? och inte ett öppet förhållande där pappan gett sitt medgivande till att dottern ska sova över sin pojkvän osv)

Man har jue en massa stödbevis enl. Polisen? och att alltimg pekar på bars pojkvännen. SE mitt tidigare inlägg; har citerat det så du kan se det. Vad är det man väntar på. Detta är det lilla vi vet polisen har säkert bättre underlag och info. Som dem inte ger ut någon info om. pga förundersökningssekretess då åtal ännu inte åe väckt.
I en stad som Malmö är det inte ovanligt, även om det inte heller är vanligt. Det händer liksom. Men finns det något som talar för det spåret? Jag har inte hört något alls som skulle spela roll, hon var mer en dumdristig tonåring än något annat men sen var vi inte mer än bekanta heller.

Håller med om att det är märkligt. Intrycket jag har fått är att det finns brister i utredningsmaterialet som inte blivit säkerställda så de har inte framkommit i media ännu. T. ex vet jag att en av grannarna sade att det stank av "starkt rengöringsmedel" ut i trappen när de höll på med lägenheten. Tog lång tid att få dit hunden och det var osäkert hur man kunde knyta just honom till brottet etc. Kanske ställde till det.

Men klart fan att det var han. Vad jag vet är det Filip och tre till som vet vad som hände. Det var iaf så många som pratade om det efteråt, de kan ha överdrivit. En är den fegaste, mest lismande personen jag har träffat. Tvivlar på att han inte sagt något till polisen vilket gör det hela ännu konstigare.
Citera
2017-05-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
I en stad som Malmö är det inte ovanligt, även om det inte heller är vanligt. Det händer liksom. Men finns det något som talar för det spåret? Jag har inte hört något alls som skulle spela roll, hon var mer en dumdristig tonåring än något annat men sen var vi inte mer än bekanta heller.

Håller med om att det är märkligt. Intrycket jag har fått är att det finns brister i utredningsmaterialet som inte blivit säkerställda så de har inte framkommit i media ännu. T. ex vet jag att en av grannarna sade att det stank av "starkt rengöringsmedel" ut i trappen när de höll på med lägenheten. Tog lång tid att få dit hunden och det var osäkert hur man kunde knyta just honom till brottet etc. Kanske ställde till det.

Men klart fan att det var han. Vad jag vet är det Filip och tre till som vet vad som hände. Det var iaf så många som pratade om det efteråt, de kan ha överdrivit. En är den fegaste, mest lismande personen jag har träffat. Tvivlar på att han inte sagt något till polisen vilket gör det hela ännu konstigare.

Likhunden hade nosat att det luktat lik ii köket? Enl. Polisen kan man inte bevisa att det är maruas kropp som legat där. Enligt hyrescörden har det inte legat någon död där sedan 1970, alltså 32ÅR, innan mordet på marua. Borde inte golven ha bytts UT inOm dessa ca 30 åren? Och därmed betyda att enzymerna frpn liket kommer FRÅN marua? Borde man inte leta efter blod DNA spår direkt i samband med försvinnandet och inte 10m0n efteråt nör skallen hittas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in