2017-05-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Vad arg du verkar. Den äldre skulle fylla 8ett par månader senare,alltså närmare 8 än 7.
Att SVT lägger upp ett dagiskort på två små barn är väl inte konstigt när det handlar om en vinklad dokumentär.
Men skit samma.

För mig är det fortfarande oklart om dom är skyldiga eller inte. Kanske vittnen?

Eg ingen som vet säkert. Kass utredning.

Stort av dig att ha gått från smått rabiata inlägg där du fastslår pojkarna skuld bortom all rimlig tvivel till att öppet deklarera att du nu inte vet.

Tyder på intelligens och integritet!

Snyggt!
Citera
2017-05-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazvdoe
Jag har funderat på följande: När Kevin hittas död, går man ju rätt omgående ut med att han blivit mördad. Barnen i Dottervik hör sina föräldrar tala om händelsen och även barn emellan prata säkert om det avskyvärda som hänt. Robin som lekte mycket med Kevin hör också detta, hans föräldrar kanske frågar om han vet något. Robin börjar prata om att han sett någon döda Kevin... Alla vet ju också att mordet ska ha skett vid viken, som är en känd miljö för barnen i området.

Har han någon som helst uppfattning om vilket dag mordet ska skett? Kan inte händelsen han drar sig till minnes från början handla om en helt annan dag under sommaren?! Barnen lekte ju ofta vid flytbryggan. De äldre barmen som bråkade och puttade Kevin i vattnet kan ju komma från vilken dag som helst.

Under de första förhören kryddade han historien med "kniven i magen", för det drar hans fantasi som slutsats till hur man blir mördad. Sen därefter kör han ju vidare på att Kevin blev puttad i vattnet. Har man undersök om Kevin ramlat i vattnet tidigare den sommaren? Om han kommit hem blöt?? Det borde ju fler av de andra barnen oxå gjort under sommaren. Om man leker vid vatten och vid en flytbrygga är det väl högst sannolik att man någon av gångerna "plumsar" eller trillar i?!

Det jag frågesätter mig är om ett barn på 5 år (resp 7 år) har den sorts tidsuppfattning som behövs för att kunna lämna en redogörelse för just ett specifikt datum?

Ang Christian är det så hemskt! Man märker så tydligt att han har en större förståelse att lillebrors kompis blivit mördad. Han förstår innebörden i död på ett annat sätt än Robin. Under förhör och vallning blir det ännu mer tydligt att nån dött/blivit mördad och polisen förväntar sig att han ska berätta om vad som hänt, trots att han inget vet! Stackarn blir ju intryckt i ett hörn! Det gör så ont att se hur han sluter sig!

Så går mina tankar också.
Citera
2017-05-21, 19:19
Medlem
MMA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Kan det vara en bosnier som heter något i stil med Goran Juliavic?

I så fall är FB gåtans lösning på spåret!

Har han någon gång använt ett mjölkpaket som vapen?

Nej tyvärr är det inte han ;-) - men möjligt att han använt mjölkpaket som vapen finns! :-)
Citera
2017-05-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Inte bara världsunikt, utan omöjligt om du frågar mig.

Nej, det hade inte varit omöjligt. Osannolikt ja, men inte omöjligt. Om man jämför den tes Sandberg framhåller angående pojkarna med övriga mord som begåtts av barn i samma ålder är det väldigt mycket som inte stämmer vare sig med deras psykologi eller modus operandi.

Barn under 10 år använder i regel gift, dränkning eller eld som metod för att döda andra barn. Inte strypning. De är i regel allvarligt psykiskt störda och har vuxit upp i miljöer där våld eller sexuella övergrepp är vanligt förekommande. Det finns mig veterligen (och jag har gjort littterarurstudier) inget dokumenterat fall där barn under 10 år flyttat på en kropp eller på annat sätt försökt dölja ett mord. Med mera.

Omöjligt, nej, men extremt osannolikt.
Citera
2017-05-21, 19:21
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazvdoe
Jag har funderat på följande: När Kevin hittas död, går man ju rätt omgående ut med att han blivit mördad. Barnen i Dottervik hör sina föräldrar tala om händelsen och även barn emellan prata säkert om det avskyvärda som hänt. Robin som lekte mycket med Kevin hör också detta, hans föräldrar kanske frågar om han vet något. Robin börjar prata om att han sett någon döda Kevin... Alla vet ju också att mordet ska ha skett vid viken, som är en känd miljö för barnen i området.

Har han någon som helst uppfattning om vilket dag mordet ska skett? Kan inte händelsen han drar sig till minnes från början handla om en helt annan dag under sommaren?! Barnen lekte ju ofta vid flytbryggan. De äldre barmen som bråkade och puttade Kevin i vattnet kan ju komma från vilken dag som helst.

Under de första förhören kryddade han historien med "kniven i magen", för det drar hans fantasi som slutsats till hur man blir mördad. Sen därefter kör han ju vidare på att Kevin blev puttad i vattnet. Har man undersök om Kevin ramlat i vattnet tidigare den sommaren? Om han kommit hem blöt?? Det borde ju fler av de andra barnen oxå gjort under sommaren. Om man leker vid vatten och vid en flytbrygga är det väl högst sannolik att man någon av gångerna "plumsar" eller trillar i?!

Det jag frågesätter mig är om ett barn på 5 år (resp 7 år) har den sorts tidsuppfattning som behövs för att kunna lämna en redogörelse för just ett specifikt datum?

Ang Christian är det så hemskt! Man märker så tydligt att han har en större förståelse att lillebrors kompis blivit mördad. Han förstår innebörden i död på ett annat sätt än Robin. Under förhör och vallning blir det ännu mer tydligt att nån dött/blivit mördad och polisen förväntar sig att han ska berätta om vad som hänt, trots att han inget vet! Stackarn blir ju intryckt i ett hörn! Det gör så ont att se hur han sluter sig!

"Man kan inte berätta om saker man inte sett" - ungefär så säger Christian. Men förhöret fortsätter ändå.
Det skulle vara bra om det blev något slags sanningskommission, man vill veta t.ex vems idé det var att berätta för barnen om Kevins skador på halsen (Harryssons egen, eller Christianssons?)
Christiansson förnekade att han hade sett de förhör med Robin som visades i TV. Är det troligt att han inte sett dem, bluffar han?
Citera
2017-05-21, 19:31
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Nej, det hade inte varit omöjligt. Osannolikt ja, men inte omöjligt. Om man jämför den tes Sandberg framhåller angående pojkarna med övriga mord som begåtts av barn i samma ålder är det väldigt mycket som inte stämmer vare sig med deras psykologi eller modus operandi.

Barn under 10 år använder i regel gift, dränkning eller eld som metod för att döda andra barn. Inte strypning. De är i regel allvarligt psykiskt störda och har vuxit upp i miljöer där våld eller sexuella övergrepp är vanligt förekommande. Det finns mig veterligen (och jag har gjort littterarurstudier) inget dokumenterat fall där barn under 10 år flyttat på eller försökt dölja ett mord. Med mera.

Omöjligt, nej, men extremt osannolikt.

Med tanke på att kompetensen för det påstådda tillvägagångssättet Kevin ska ha blivit mördad, och vidare dumpad på, helt saknas i den åldern är det helt fullständigt uteslutet. Så ja, osannolikt. Omöjligt.
Det är inte heller till polisens fördel att småbarnen inte ens kan fantisera ihop scenariet utan att fullständigt "få orden lagda i munnen" av förhörsledarna. Inte ens det kan RS att "skylla på".
Citera
Medlem
JanTalibans avatar
Några frågor som jag - i motsats till polisutredningen - seriöst undrar över:

1. Vårdpersonal ska alltså (kl 22-23) ha gjort intensiva återupplivningsförsök på en kropp som legat död i fem timmar? Är detta normalt, eller har polisen fuckat upp tidpunkten för brottet (kl 17:15-17:45)?

2. De två lastpallarna i vassen; vad användes de till? Vem brukade leka där, och vad lekte man?

3. Stämmer det att Kevins kropp och kläder bar spår av sand men inte av sjö? Det utesluter väl i så fall lastpallen som mordplats/olycksplats?

4. Kan man rekonstruera hur Kevin har rört sig? Han har väl knappast lekt ensam?

5. Hade Kevin lämnat sin cykel, sina sandaler och sin (enda?) strumpa vid boden för att bada vid badplatsen? Med vem?

6. Borde inte strypning med trädkvist efterlämna något idiotsäkert signum, typ barksmulor i huden (där man kan identifiera trädslag mm)?
Citera
Medlem
MMA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
"Man kan inte berätta om saker man inte sett" - ungefär så säger Christian. Men förhöret fortsätter ändå.
Det skulle vara bra om det blev något slags sanningskommission, man vill veta t.ex vems idé det var att berätta för barnen om Kevins skador på halsen (Harryssons egen, eller Christianssons?)
Christiansson förnekade att han hade sett de förhör med Robin som visades i TV. Är det troligt att han inte sett dem, bluffar han?

Christiansson är livsfarlig, det ser man bara på honom och hans sätt att föra sig. Tyvärr verkar han så övertygande när han diskuterar något så folk går på hans mombo jumbo och liksom låter honom hållas. Han klarar sig på detta sätt och kommer mycket lindrigt undan, för han har ett stort ansvar i detta då han styrde in utredarna på att barnen visste mer, och till och med kunde vara de som hade gjort detta brott. Utredarna litade ju på "experten" - de kunde ju inte veta då att han var en galning som egentligen inte har belägg för sina teorier - det bara låter så när man låter honom prata.

Han borde ställas till svars mycket hårdare!!!
Citera
2017-05-21, 19:38
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMA-mannen
Christiansson är livsfarlig, det ser man bara på honom och hans sätt att föra sig. Tyvärr verkar han så övertygande när han diskuterar något så folk går på hans mombo jumbo och liksom låter honom hållas. Han klarar sig på detta sätt och kommer mycket lindrigt undan, för han har ett stort ansvar i detta då han styrde in utredarna på att barnen visste mer, och till och med kunde vara de som hade gjort detta brott. Utredarna litade ju på "experten" - de kunde ju inte veta då att han var en galning som egentligen inte har belägg för sina teorier - det bara låter så när man låter honom prata.

Han borde ställas till svars mycket hårdare!!!

Jag tror också att han har ett stort ansvar. Antagligen var det han som lanserade idén att pojkarna var direkt inblandade och inte bara vittnen, vilket de förhörts som tidigare. Jag skulle gärna se att det kom fram mer av diskussionerna mellan Sandberg och Christiansson. Christianssons tolkning av förhören. Det kunde gärna offentliggöras.
Jag tycker direkt illa om hur både Sandberg och Christansson skyller ifrån sig.
Citera
2017-05-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Fast tillvägagångssättet var logiskt sett sannolikt till skillnad från detta fall. Hur efterbliven är du??

Du får gärna förklara för oss andra, som du skriver "efterblivna" människor, vad du tycker är logiskt sett sannolikt, med att två 6-åringar slår, sparkar och stenar en 5-åring, för att därefter klä av henne kläderna?
Senast redigerad av porslinslandet 2017-05-21 kl. 19:49.
Citera
2017-05-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam

Jag tror de förhören ägde rum längre fram, han var väl bara med kort vid vallningen och såg något av de första förhören, eller läste dem.
Citera
2017-05-21, 19:45
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Du får gärna förklara för oss andra, som du skriver "efterblivna" människor, vad du tycker är logiskt sett mer sannolikt, med att två 6-åringar slår, sparkar och stenar en 5-åring, för att därefter klä av henne kläderna?

De lekte "Power Rangers" och fattade inte att en människokropp dör av liknande "behandling". Det behövdes alltså varken logik, uthållighet eller slughet. I fallet Kevin behövdes samtliga egenskaper. Är det verkligen så svårt att räkna ut själv?? Jösses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in