2017-05-21, 15:35
Medlem
MMA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag är inte ute efter att skuldbelägga, eftersom bevisning saknas och alla är att anse som oskyldiga tills motsatsen bevisas. Jag har dock en fundering kring denna tonåring. Min fundering är följande:

Om vi ponerar att det stämmer att Kevin ringde på dörren till Robin i sällskap av en äldre pojke för att de ville leka med honom. Pappan i familjen sade nej till att låta Robin gå ut och leka, då de skulle ha gäster. Kevin gick vidare med den äldre pojken - kan det vara samma tonåring som åsyftas då?

Om vi även ponerar (märk väl: ytterst hypotetiskt) att tonåringen är av utländsk härkomst och vi då spolar fram tiden till tidpunkten då Robin förhörs och uppger namn som "God Jul" när han ombeds att namnge de äldre pojkarna - kan det vara samma tonåring som åsyftas? Då är det, i min mening, inte så förvånande att en femåring inte klarar av att uppge rätt namn, eftersom tonåringen då skulle ha haft ett svåruttalat sådant.

Någon som är inne på samma spår?

Tror jag vet vem det är. Stämmer med utländsk härkomst i så fall. Nämnde det tidigare i tråden här. Tror inte han är inne här och rotar, dock kanske hans vänner eller släktingar. Minns honom som lite "efter".
Citera
2017-05-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Min (fullt normala för övrigt) då sjuåriga dotter berättade livfullt för vår familj att hon på en skolutflykt med klassen till en djurpark hade klättrat upp på en ponny och sedan ridit iväg i full galopp, barbacka i parken.
Jag blev förskräckt, ringde fröken och frågade varför de inte har koll på barnen, det hade ju kunnat ske en hemsk olycka . Men lärarinnan skrattade och sa: "Om du låter bli att tro på allt barnen berättar om oss så lovar jag att inte tro på vad barnen berättar om er därhemma!"
Alltihop hade varit en fantasi, något som min dotter gärna skulle ha gjort, erkände hon med finurlig min. Barn har fantasi.

I denna tråd har kommit en del anekdoter från föräldrar, som minns specifika historier från egen barndom eller som just föräldrar, tänker på godishistorien och vi ringer mamma och kollar, eller jag kunde fås att erkänna Sthlms blodbad eller mordet på Marat, eller denna, som exempel ur minnet just nu.
Men Sandberg, som har eget barn och bonusbarn i ungefär samma åldrar som Chr o Robin, han trängde bort dessa sina erfarenheter, som han som pappa ju måste ha haft, totalt....
Och, barnpsykologerna som sägs suttit med vid förhören, kan vi lita på dem? Eller ska vi nu kanske misstänka att detta var lögn det med? Det kanske inte fanns några där? Någon bröt förhöret med Robin om vattnet och bryggan, men i övrigt?
Citera
2017-05-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Knappast en forskningsuppsats.
Källhänvisningen gällande Kevinfallet var Hjelmgrens rapport och Aftonbladet!!
Förstår inte varför den diskuteras här i tråden då.. Är det någon som anser den vara läsvärd och relevant eller?
Citera
2017-05-21, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
http://www.expressen.se/gt/hysteri-och-hat-sa-blev-mordet-pa-kevin-en-politisk-fraga/

Nu läggs teorin fram att Sandberg på order av regeringen mörkade att det var invandrare som mördade Kevin.
ur Hjelmgrens rapport Arvika efter...

s 22
Långt ifrån alla kunde med enkelhet ta till sig innehållet i den informationen. När så ryktet utpekade invandrarbarn, piskades stämningen i Arvika upp. Det var det sämsta tänkbara scenario av alla; att invandrarungdomar skulle ha dödat ett svenskt barn. Den ena bilden värre än den andra etsade sig fast på näthinnan; inte bara hos allmänheten utan även hos dem som arbetade med krishanteringen. Det fanns de som i sin fantasi såg hur nynazister från hela Sverige bussades till Arvika för att uttrycka sin invandrarfientlighet, vilket skulle skapa våldsamma upplopp och förföljelse av invandrare i Arvika. Det finns ingen kommunal beredskap för en liknande händelse. Man såg det som en polisiär fråga. Ingen tycktes tvivla på att det skulle bli ytterst otrevligt om det visade sig vara sant, att invandrarungdomar var inblandade i mordet på Kevin. Polisen dementerade ihärdigt ryktet. Polisen förhörde mängder av barn och ungdomar. Man hade redan från början inlett ett nära samarbete med de sociala myndigheterna. Varje gång man skulle förhöra ett barn, ringde man till Socialförvaltningen som skickade en socialsekreterare för att närvara vid förhöret. På Socialförvaltningen bildades en grupp på Barn- och familjeenheten under ledning av Leif Nyström som arbetade tillsammans med polisen. Rolf Sandberg ansåg att polisen hade bristfälliga kunskaper om barn och ungdomars beteende och behövde Socialförvaltningens hjälp för att underlätta arbetet. När det blev dags att förhöra invandrarungdomar, ringde Rolf Sandberg och bad om hjälp av de socialsekreterare som arbetade som flyktingsamordnare. Han ville inför förhöret få hjälp med detaljer och bakgrund inför mötet. - De hade ju erfarenhet som vi saknade. Det är klart att jag utnyttjar den kunskapen, den är ovärderlig. De kände ju till ungdomarnas bakgrund, det gjorde

23
inte vi. Vi visste inte om vi skulle skrämma dem om vi bar uniformer till exempel, säger Rolf Sandberg. Polisen upplevde det som att många av barnen och ungdomarna som de kallade in till förhör ljög om det mesta - de var förvånade över hur mycket barnen hittade på. Det är en erfarenhet som de flesta tycks ha fått efter arbetet med Kevin-fallet; barn ljuger. Invandrarungdomarna var inget undantag. En tolk var närvarande. Flyktingsamordnarna upplevde att han lade sig i för mycket istället för att endast översätta och hade önskat en tolk med större kunskap om rättsväsendet. Samma helg som invandrarungdomarna var kallade till förhör, fick polisen ett samtal från pappan till en femårig pojke som berättade att pojken sagt att han sett Kevins mördare. För Rolf Sandberg var det uppenbart att pojken behövde en psykolog. Han ringde åtskilliga samtal utan att komma i kontakt med någon. Sjukhuset kopplade honom vidare och hänvisade honom till slut till en läkare i Årjäng. Han ringde en psykolog vars telefonsvarare var på och lämnade ett par meddelanden utan att någonsin få svar; psykologen hade semester. Till slut fick han kontakt med den som var ansvarig för psykiatrin och mer eller mindre beordrade henne att se till att en barnpsykolog fanns på polisstationen samma lördagskväll. Hon i sin tur hade svårt att övertala psykologen hon fick tag i av nödvändigheten att åka till Arvikapolisen en lördagskväll – kunde det inte vänta till måndag? Socialtjänsten hade också kontaktats och fanns utan några problem med när pappan och pojken kom till polisstationen.
Citera
2017-05-21, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att det är något fel på någon innebär inte att det är på begåvningen det är fel. Finns många begåvningar som riktats åt fel håll och på fel saker.

Han var inte ensam om dessa rättsvidriga beslut.

Har inte Rolf Sandberg hittat på Robins och Christians erkännande? Du kanske ser honom som Arvikas Sherlock Holmes men han har förbrukat sitt förtroende som utredare.
Citera
2017-05-21, 16:11
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMA-mannen
Tror jag vet vem det är. Stämmer med utländsk härkomst i så fall. Nämnde det tidigare i tråden här. Tror inte han är inne här och rotar, dock kanske hans vänner eller släktingar. Minns honom som lite "efter".

Hela fallet är givetvis en enorm tragedi, men än värre är att det, i sådant fall, skulle röra sig om en underutvecklad tonåring. Då har vi två små bröder som har växt upp med bilden av att de ansågs skyldiga till mordet på Kevin, deras familj som uppenbarligen har skadats av detta, Kevin och hans familj (som givetvis har lidit något så oerhört) samt den utpekade tonåringen och dennes familj. En underutvecklad tonåring har antagligen inte förmågan att förstå konsekvenser av sitt eventuella handlande.

Skulle det förhålla sig på det ovan nämnda viset är det sannerligen en rättsskandal i sig och förhörsledaren tillsammans med de övriga involverade i utredningen bär det yttersta ansvaret för de konsekvenser som följde med utgångspunkt i det.
Citera
2017-05-21, 16:12
Medlem
Lova33s avatar
För mig räckte det med att titta på inledningen på dokumentären för att till 100% fastslå att det omöjligt kan vara dessa två småkids som gjort det.
Höll ärligt talat på att sätta kaffet i halsen när de presenterade "mördarna" på dagisfotot! ÄR folk verkligen så jävla dumma?? Uppenbarligen...

Ni som fortfarande tror att något av RS absurda påhitt är det minsta sannolikt, är ni verkligen seriösa?
Om inte, har ni ingen tvätt att vika??!
Citera
2017-05-21, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicholasUrfe
Han har varit uppe i tråden några ggr, och var 12-13 år vid tidpunkten för Kevins död. Det är dock inte bekräftat om detta är killen polisen fiskade med, eller om han ens bodde i Arvika -98.

Han förekommer i en annan tråd på FB:

Citat:
Ursprungligen postat av TwistBarbie
Ugh! Hittade denna tråd nu så liiite sent svar.

Jo han har minst ett barn som han inte har mycket kontakt med (som tur är). Han hade en annan unge påväg men troligen ljög hon för honom eller så fick hon missfall (som tur är).

Han är ganska känd i kriminella kretsar och är troligen, när jag tänker efter, psykopat. Vet hur man för sig för att komma undan, kan lagboken utantill, ganska känslokall, har suttit i fängelse, dålig hygien, uttnytjar människor runt sig med sin charm.
Har aldrig klarat av äcklet.

Ja, detta är lite av vad jag kommer ihåg på rak arm.
Trodde dock aldrig att han var pedofil, fy fan! Straffet är skrämmande lågt
Citera
2017-05-21, 16:16
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exebular
Vinnarinstinkt och hata att förlora passar bättre på en bandyplan än i en polisutredning. Han var förmodligen också en ledartyp. Det går inte att dra några paralleller mellan bandyspelaren och polisen utifrån den information vi har idag. Det får hans gamla lagkamrater vittna om

Förmodligen så räknar nog ingen med att hamna i en mordtråd på Flashback men nu är vi på Flashback och allting kan hända. Roffe spelade som sagt bandy i Hammarby och bland hans lagkamrater återfinner vi en svensk idrottslegend, Sten-Ove "Putte" Ramberg som är en av få som spelat i landslaget i både fotboll och bandy.

Jag vidhåller att hur man uppträder på planen säger mycket om hur man uppträder i arbetslivet och även i andra sammanhang. Någon som känner honom och kan kolla vilken typ av temperament Roffe hade under sin bandykarriär?

Övriga lagkamrater i spoliern, kolla om du känner någon av dom och be vederbörande om ett utlåtande angående Roffe:

/Provokatör
Citera
2017-05-21, 16:27
Medlem
Loels avatar
Borde inte denna minnesforskaren sitta bakom lås och bom?

SJukt att något sånthär kan hända i en demokrati som Sverige. Jävla tortyr kommunistland
Citera
2017-05-21, 16:34
Medlem
JSelwyns avatar
Detta är ingen ursäkt för att Robin o Christian blev misstänkta för mordet på Kevin.

Polisen Sandberg pratar om det tryck/förväntningar som fanns i samhället och därför så var det viktigt att man löste mordet skyndsamt.

O det må ju vara så sant.

Men den grupp som vi nog glömmer bort här är också media. Vi vet ju alla vad en publicering i tidningen (lokal/som rikstäckande) + tv kan åstadkomma. O jag kan tänka mig att rapporteringen just då stadfäste mer eller mindre polisensteori. Med det sagt så vill jag säga att media så här i efterhand även de bidrog till att nämnda pojkar har fått leva med detta tills nu. Men de är ju såklart inget som media riktigt vill kännas vid.

Som sagt, inget av de som nämns i detta inlägg skall tolkas som någon som helst förmildrande i var vi har landat idag.
Citera
2017-05-21, 16:52
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Fyfan vilken seg doku.
Upprepningar hela tiden och filmarens skånska gör att man inte kan koncentrera sig.

Gällande svensk rättsväsende ska folk bara veta vilka inkompetenta individer som kallar sig poliser, åklagare och advokater.

Har själv haft flera rättegångar av olika anledningar.

Kvalitén är katastrofal, polisrapporter med massa fel, vittnen som glöms höras, en väldig likgiltighet bland alla inblandade.
Bara när media riktar kameran blir det fart på folk.

Måste upplevas för man ska förstå.
Jag har liknande erfarenhet som du av polis, åklagare, överåklagare (när jag kämpade vidare mot stupiditeterna), men också av en stafettläkare som inte visste hur man skriver ett rättsintyg och som dessutom knappt förstod svenska.
Detta skedde i Bollnäs, en annan gudsförgäten ort norrut. De fantastiska klavertramp som gjordes av samtliga myndigheter när jag blivit misshandlad, med bl a två brutna revben ska jag inte trötta med att återge här - och antagligen skulle jag inte bli trodd, så illa var det.
Tyvärr misstänker jag numera att alla personer i maktposition är usla småpåvar med IQ under hundra, fuskare och charlataner.
Pojkarnas pappa skulle aldrig gått till polisen med sina fina barn, de hamnade alla i ett giftigt draknäste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in