2017-05-21, 11:57
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Svårt att veta vad de tror, de är så vana att ljuga att de nog har svårt att skilja på sant och falskt, definitivt svårt att hålla sig neutrala och objektiva utan att ta varje chans att vinkla.

Det stämmer nog att det passar deras agenda att lyfta fram oskyldigt dömda. Min undran var varför de valde just detta fallet som exempel, det måste ju finnas bättre fall att ta upp? Kanske inte? Visst kan man kanske kritisera domen här, men sannolikt sitter ju rätt man, som vanlig medborgare är det svårt att uppröra sig upp till öronen då.

En hypotes var att Linna delade etnicitet/tro med några av journalisterna, kan det ligga något i det? Vad hette Linna tidigare, det är väl ett taget namn?

Det finns också ett annat problem, fast det har egentligen inte med Kaj Linna-fallet att göra uteslutande, och det är att mottagarna av media, alltså befolkningen, är ytterst dåliga på källkritik och ifrågasätta det som skrivs och framförs i media.

Media har kunnat säga och vinkla hur man vill, inte bara i kriminalfall som detta, och väldigt många har utgått ifrån att det varit sanning. Men jag tror det håller på att vända, sakta men säkert. Så kallade medborgarrörelser som Granskning Sverige och andra aktörer håller på att montera ned falska medier och åsiktsmonopolet. Så det är spännande tider.

Det som kan vara upprörande för vanliga medborgare är att polisen inte helt skött sitt arbete. Och det är väldigt viktigt i ett mordfall. Men att polisarbetet inte varit perfekt betyder inte, som vissa verkar tro, automatiskt att fel person blir dömd.

Att det blev just Kaj Linna-fallet som blev intressant för media var nog att han ansökte om resning och att han inte var dömd för massa brott sedan tidigare. Kaj Linna var ju, och är ju, farsa till flera barn. Det är alltid enklare för media att väcka känslor med någon som är förälder än någon som inte är det.

Det kan nog finnas även andra fall som media har kunnat ta upp precis som Kaj Linna. Ett exempel kan vara en restaurangägare som dömdes till livstids fängelse för mord på en kvinna i Nyköping för drygt 10 år sedan. Ingen teknisk bevisning fanns i rättegången mot honom heller, bara indicier. Men inte heller där talar mycket för att fel person blev dömd. Han fick inte resning av Högsta domstolen.

Jag vet inte om Kaj Linna är ett taget namn. Han och hans familj, eller kanske bara delar av den, ska i alla fall komma från Finland. Han har också bott i andra länder.

Att rätt man, alltså Kaj Linna, sitter och står åtalad igen är väldigt sannolikt, där är jag med dig.
Citera
2017-05-21, 12:09
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Det kan naturligtvis vara som du säger. Det kan också vara så att gärningsmannen trodde att han skulle kunna klara av att slå bröderna och binda bröderna utan att döda någon. Tror du inte att det var därför som han hade tejp med sig?

Nej helt fel, detta är ju vad som faktiskt har hänt, övervåldet är ett de facto.
Spekulationer om vad annars skulle ha varit syfte med tejpen, träbiten eller brottet i övrigt är intetsägande beträffande just detta med övervåld.

Citat:
Att Kaj Linna skulle vara psykopat eller ha missbruk finns det väl inget som styrker. Men det kan inte uteslutas att Kaj Linna har någon sorts antisocial personlighetsstörning.

Helt till intetsägande, detta kan ju appliceras på hela den icke redan diagnostiserade vuxna befolkningen! Du omvänder det faktum att Kaj Linna så vitt vi vet sakna diagnos, kul, detta är ju snarare till Kaj:s fördel

jösses

Man får lätt uppfattningen att några försöker sabba tråden
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-21 kl. 12:12.
Citera
2017-05-21, 12:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Än mer intressant är att du menar att mina inlägg har fått dig att dra slutsatsen att åtalet mot Linna är ett "falsarium", "en bluff".
- Vilket av mina inlägg har fått dig att dra den slutsatsen?

Det är inte i första hand det du på "åklagarsidan" skriver i dina inlägg som visar att åtalet är en bluff, det är snarare det du inte skriver. Du vägrar konsekvent att bemöta invändningarna mot de logiska bristerna i åtalet på ett sakligt sätt, och i stället går du in för att sabba tråden. Man inser lätt att det är omöjligt för dig att försvara Jens Göranssons resonemang.

Så här resonerar alltså åklagaren:
– Dels är det en väldigt specifik brottsplan som kronvittnet har berättat om, och det sätt som det har gått till på. Det har, precis som tingsrätten och hovrätten tidigare har kommit fram till, begränsat gärningsmannakretsen. Vissa av dem har alibi, och kvar finns Kaj Linna, säger Göransson.
http://www.sydsvenskan.se/2017-05-15/aklagaren-avlyssnade-samtal-pekar-pa-linna

...och här är de kritiska frågorna, som borde gå att besvara mycket kort och tydligt:

1. Exakt vilka personer anses ingå i den s.k. gärningsmannakretsen?

2. På vilka grunder anses var och en av dessa nu uppräknade personer ingå i den här kretsen?

3. Exakt vilka av dessa personer anses sedan enligt åklagaren ha alibi? (bortse här från vad alibit anses vara)

4. Vem eller vilka blir kvar som gärningsman/gärningsmän?

Problemet nu är naturligtvis inte att en anonym användare som 'farbror_barbro' trollar här i tråden och försöker blanda bort korten. Problemet är att åklagaren också trollar, och det här kommer förr eller senare att bli uppenbart även för allmänheten.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-21 kl. 13:15.
Citera
2017-05-21, 12:29
Medlem
Diavlos avatar
Citat:

Att huvudvittnet skulle lida av mytomani är nog också en felaktig slutsats du drar. Jag tror det finns orsaker till att han berättat, och undanhållit, olika saker vid olika tillfällen. En mytoman ska ljuga mer tvångsmässigt.

Men visst är det kritiskt för åtalet att huvudvittnet inte talat sanning alla gånger.

Rättelse Mytomani är en symtom med tvångsmässighet, ljugandet kan vara mer eller mindre.

Avgörande annbekommer expertis, men så här långt stämmer det rätt bra på huvudvittnet
Lekmannamässigt är uttrycket mytoman någon som ljuger rätt frekvent och obehindrat om det mesta för att ställa sig själv i bättre dager och ljus.

Huvudvittnet kunde ju valt att inte säga någonting överhuvudtaget, nu valde huvudvittnet att snacka, varför far han då med osanning om väsentliga och vitala uppgifter för målet, DET ÄR KNÄCKEFRÅGAN, både för hans trovärdighet men också målet i övrigt
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-21 kl. 13:11.
Citera
2017-05-21, 13:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Försvaret har hävdat att telefonlistorna redigerats av polisen. Det kanske är därför vissa personer anses ha "alibi" medan andra inte anses ha det i ärendet? Den lista som finns i nya FU-protokollet är en sammanställning någon hos polisen/åklagaren gjort. Är vi säkra på att den är 100 % i överenstämmelse med originallistorma från resp teleoperatör.
Du får ursäkta, men påståendet att "försvaret hävdar att telefonlistorna har manipulerats av polisen" är helt omöjligt att bemöta, och därmed meningslöst, om du inte ger ett konkret exempel. Det är som att säga "polisen har planterat bevis" utan att ge ett exempel.

Jag gav dig en exakt referens till den FUP som finns i de HD-dokument som tidigare länkats till i tråden. Referensen syftar på en samtalslista från Tele2 med mast-info för Linnas mobil-telefon samt samtalslistan från Telia för EKs fasta telefon i Visträsk.
- vad i dessa listor menar du har redigerats? Finns det ngt öht du tycker ser konstigt ut?
- om vi utgår från att listan över Linnas uppkopplingar är korrekt och att hans telefon varit påslagen i 13 dygn innnan den 13/4, kan du dra någon annan slutsats än att Linna stängt av tfn på eftermiddagen den 13/4 och slagit på den kl. 23:14 den 14/4?
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-21 kl. 13:30.
Citera
2017-05-21, 13:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är inte i första hand det du på "åklagarsidan" skriver i dina inlägg som visar att åtalet är en bluff, det är snarare det du inte skriver. Du vägrar konsekvent att bemöta invändningarna mot de logiska bristerna i åtalet på ett sakligt sätt, och i stället går du in för att sabba tråden. Man inser lätt att det är omöjligt för dig att försvara Jens Göranssons resonemang.

Så här resonerar alltså åklagaren:
– Dels är det en väldigt specifik brottsplan som kronvittnet har berättat om, och det sätt som det har gått till på. Det har, precis som tingsrätten och hovrätten tidigare har kommit fram till, begränsat gärningsmannakretsen. Vissa av dem har alibi, och kvar finns Kaj Linna, säger Göransson.
http://www.sydsvenskan.se/2017-05-15/aklagaren-avlyssnade-samtal-pekar-pa-linna

...och här är de kritiska frågorna, som borde gå att besvara mycket kort och tydligt:

1. Exakt vilka personer anses ingå i den s.k. gärningsmannakretsen?

2. På vilka grunder anses var och en av dessa nu uppräknade personer ingå i den här kretsen?

3. Exakt vilka av dessa personer anses sedan enligt åklagaren ha alibi? (bortse här från vad alibit anses vara)

4. Vem eller vilka blir kvar som gärningsman/gärningsmän?

Problemet nu är naturligtvis inte att en anonym användare som 'farbror_barbro' trollar här i tråden och försöker blanda bort korten. Problemet är att åklagaren också trollar, och det här kommer förr eller senare att bli uppenbart även för allmänheten.
Men det var inte min fråga Draifos. Jag frågade hur mina inlägg fått dig att förstå att åtalet var ett "falsarium" och "en bluff" vilket DU skrev. Det var nämligen en helt häpnadsväckande logik, med tanke på att jag inte har någon som helst anknytning till utredningen eller åklagarna.

Nu är det hela dock utrett, du pratade som så ofta lite strunt och ville komma ned en 'rolig' anklagelse mot en meningsmotståndare. Inget mer att diskutera här således.
Citera
2017-05-21, 13:29
Medlem
Diavlos avatar
Att belägga någon som mytoman är säkerligen inte enkelt

Det torde kräva nära kontakt med personen i fråga,
har mött sådana fler gånger i livet och man uppfattar det först när det är många lögner av helt oskälig natur då spetsar man öronen och ifråga sätter allt som tidigare var sagt.

Förutfattad meningar kan man ju lätt få..... om vem som far med osanning, här är osanningen belagd med fakta!
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-21 kl. 13:41.
Citera
2017-05-21, 13:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men det var inte min fråga Draifos. Jag frågade hur mina inlägg fått dig att förstå att åtalet var ett "falsarium" och "en bluff" vilket DU skrev. Det var nämligen en helt häpnadsväckande logik, med tanke på att jag inte har någon som helst anknytning till utredningen eller åklagarna.

Nu är det hela dock utrett, du pratade som så ofta lite strunt och ville komma ned en 'rolig' anklagelse mot en meningsmotståndare. Inget mer att diskutera här således.
Det här är inte alls utrett och slutdiskuterat. En anonym 'farbror_barbro' kan naturligtvis strunta i att bemöta invändningarna mot åtalet, och i stället trolla vidare med dimridåer och sifferexerciser. Det är den "riktige" åklagaren Jens Göransson som kommer att få stå där med byxorna nere när det blir allmänt känt att hela åtalet är ett falsarium:

(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-05-21 kl. 13:58.
Citera
2017-05-21, 14:07
Medlem
Diavlos avatar
Beträffande telefoners uppkopplingar mot mast och slutsater som kan dras, om dom har varit avslagna eller ej.
Vill påpeka kort det som jag tidigare skrev om tekniken
Är inte expert ...men...rätt bra nära en

Det var inte bättre förr

- Om mobilen låg dåligt till i fordonet, exempelvis i dörrens handsfack kan många master ha missats
- Telefonerna var heller inte bättre förr, man kan ha tvingats starta om för att få kontakt med mast mellan "hopp"
- Dåliga batterier är ingen dålig förklaring från Kaj Linna

med ovanstående vill jag hävda att i området som berörs, blir det svårt att slå fast om en mobil blev avsiktligt avslagen eller ej

Att Kaj Linna eller någon annan inte nämnt detta om kontakten med mast känns trivialt men en ingenjör
som tänker efter kan säkert intyga att så här är fallet
Vi andra med beroende av mobil i "tasse marker" monterade alltid oftast yttre antenn
Citera
2017-05-21, 14:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det här är inte alls utrett och slutdiskuterat. En anonym 'farbror_barbro' kan naturligtvis strunta i att bemöta invändningarna mot åtalet, och i stället trolla vidare med dimridåer och sifferexerciser. Det är den "riktige" åklagaren Jens Göransson som kommer att få stå där med byxorna nere när det blir allmänt känt att hela åtalet är ett falsarium:

Om du nu absolut vill fotsätta att diskutera ämnet, svara då på frågan jag ställde:
- vilket av mina inlägg fick dig att dra slutsatsen att åtalet mot Linna var ett "falsarium", "en bluff"?
Det var nämligen DU som skrev att så var fallet, så om någon skall kunna reda ut det hela, så måste det bli du Draifos.
Citera
2017-05-21, 14:11
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:

Håller med dig, jag skulle bli mäkta förvånad om Kaj inte blir frikänd.
Citera
2017-05-21, 14:15
Medlem
Diavlos avatar
Allt tyder på att Kaj Linna är oskyldig
Han har på det värsta sätt blivit duperad av kriminella bekanta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem