Citat:
Svårt att veta vad de tror, de är så vana att ljuga att de nog har svårt att skilja på sant och falskt, definitivt svårt att hålla sig neutrala och objektiva utan att ta varje chans att vinkla.
Det stämmer nog att det passar deras agenda att lyfta fram oskyldigt dömda. Min undran var varför de valde just detta fallet som exempel, det måste ju finnas bättre fall att ta upp? Kanske inte? Visst kan man kanske kritisera domen här, men sannolikt sitter ju rätt man, som vanlig medborgare är det svårt att uppröra sig upp till öronen då.
En hypotes var att Linna delade etnicitet/tro med några av journalisterna, kan det ligga något i det? Vad hette Linna tidigare, det är väl ett taget namn?
Det stämmer nog att det passar deras agenda att lyfta fram oskyldigt dömda. Min undran var varför de valde just detta fallet som exempel, det måste ju finnas bättre fall att ta upp? Kanske inte? Visst kan man kanske kritisera domen här, men sannolikt sitter ju rätt man, som vanlig medborgare är det svårt att uppröra sig upp till öronen då.
En hypotes var att Linna delade etnicitet/tro med några av journalisterna, kan det ligga något i det? Vad hette Linna tidigare, det är väl ett taget namn?
Det finns också ett annat problem, fast det har egentligen inte med Kaj Linna-fallet att göra uteslutande, och det är att mottagarna av media, alltså befolkningen, är ytterst dåliga på källkritik och ifrågasätta det som skrivs och framförs i media.
Media har kunnat säga och vinkla hur man vill, inte bara i kriminalfall som detta, och väldigt många har utgått ifrån att det varit sanning. Men jag tror det håller på att vända, sakta men säkert. Så kallade medborgarrörelser som Granskning Sverige och andra aktörer håller på att montera ned falska medier och åsiktsmonopolet. Så det är spännande tider.
Det som kan vara upprörande för vanliga medborgare är att polisen inte helt skött sitt arbete. Och det är väldigt viktigt i ett mordfall. Men att polisarbetet inte varit perfekt betyder inte, som vissa verkar tro, automatiskt att fel person blir dömd.
Att det blev just Kaj Linna-fallet som blev intressant för media var nog att han ansökte om resning och att han inte var dömd för massa brott sedan tidigare. Kaj Linna var ju, och är ju, farsa till flera barn. Det är alltid enklare för media att väcka känslor med någon som är förälder än någon som inte är det.
Det kan nog finnas även andra fall som media har kunnat ta upp precis som Kaj Linna. Ett exempel kan vara en restaurangägare som dömdes till livstids fängelse för mord på en kvinna i Nyköping för drygt 10 år sedan. Ingen teknisk bevisning fanns i rättegången mot honom heller, bara indicier. Men inte heller där talar mycket för att fel person blev dömd. Han fick inte resning av Högsta domstolen.
Jag vet inte om Kaj Linna är ett taget namn. Han och hans familj, eller kanske bara delar av den, ska i alla fall komma från Finland. Han har också bott i andra länder.
Att rätt man, alltså Kaj Linna, sitter och står åtalad igen är väldigt sannolikt, där är jag med dig.