Citat:
Är du en människokännare alltså? Det räcker för dig att titta och lyssna på någon för att du ska kunna avgöra om det är en sannolik gärningsman eller en osannolik gärningsman? Eller är det bara just i fallet Kaj Linna som du har denna förmåga?
Citat:
Jag säger alltså inte att du inte kan vara en mycket god människokännare men skulle ändå vilja att du motiverade ditt svar. Det finns ju intervjuer med Joy Rahman och en del information om honom. Någon intervju med rörlig bild finns kanske inte på nätet vad jag kan se, men du kanske ändå kan förklara hur du ser på Joy Rahman och det brott han åtalades för? Friades för också. Tycker du att det går utanför ämnet kan du skicka ett PM till mig.
Citat:
Så denna jämförelse ger åtminstone mig en tankeställare, att Anton Berg i sina dokumentärer kanske alltför naivt väljer sida, att tro på någons oskuld. Liksom Kaj Linna ger ett bra, någorlunda oskyldigt intryck, ansåg många att Rahman - med sina "varma ögon" (som väl DN skrev) - var felaktigt anklagad. Inte för att detta betyder jättemycket, men lite grann fick det mig att fundera på allt som podcasten Spår presenterat i Kaj Linna-fallet - det sänker Bergs trovärdighet någon procent.
Jag tror inte vänsterjournalisten Anton Berg är naiv egentligen. Han vill nog bara helt enkelt att vissa <ska vara oskyldiga>, det är ju en uppfattning som också sprider sig i tråden. Det blir mer spännande reportage om någon är <oskyldigt dömd> än om någon sitter <skyldigt dömd>