Citat:
Ursprungligen postat av
alamos
Jag är inte alls säker på att Linna är oskyldig. Det finns en del uppgifter som är besvärande för honom och som kan tyda på att han åtminstone är inblandad på något sätt. Dock vill jag att han ska bedömas på korrekta uppgifter och om han ska dömas så ska det finnas bevis bortom rimligt tvivel.
Nu ska vi se vad du påståd om skavsåret och skorna:
Vad säger då IE/KL i förhören ?
I följande förhör undrar jag om den som frågar bluffar, jag kan nämligen inte se att påståendet om att IE nämnt "andra skor" stämmer. Tyvärr är ett av svaren från KL klippt på ett konstigt sätt.
Jag kan inte se att KL nämner något om "nya" skor som du påstod.
IE nämner endast ett par skor, nämligen "ett par svarta finskor, läderskor", vilket inte stämmer med ditt påstående att hon sagt "vanliga" skor.
Vad är det som säger att ingångna skor inte kan vara obekväma, alltså att det är samma skor KL pratar om ? KL verkar i varje fall helt oförstående till frågorna om "andra skor".
Sammanfattningsvis så tycker jag att du vinklar eller feltolkar (medvetet eller inte) uppgifter från förhören för att misstänkliggöra Linna.
Jag hade uppenbarligen blandat ihop vem som sade vad om "finskor", "lackskor", "nya skor", Beklagar, det var oavsiktligt.
Vad som framgår av förhören som du förtjänstfullt refererar till är ett par saker:
- Linna får frågan om såret den 21/7. Då nekar han direkt (ditt citat från s.443)
- Vid nästa förhör den 23/7 (s.450.451) kommer han ihåg att han haft ett "småsår" eller skavsår men nekar till att han skulle torkat blod med handduken ("tvivlar på", "inte normalt att torka blod med en handduk").
- Sedan har vi ett långt uppehåll till 16/9 eftersom Linna inte ville medverka i förhör. Då minns han bättre (s.470): han hade ett skavsår som han fått en månad innan från "ett par svarta lackskor" som "inte var särskilt bekväma".
IE å andra sidan uppger 17/5 (s.243-44) direkt att Linna hade ett "färskt" "skavsår" som blödde på handduken och det sattes tejp på. Linna anlände i "svarta typ finskor".
Var och får givetvis bilda sig en egen uppfattning om Linnas trovärdighet i den här frågan. För undertecknad framstår det som uppenbart att Linna först nekar till sår och blod öht, sedan drar en historia om att han fått såret en månad tidigare (Det ligger nära till hands att anta att han då blivit varse att hans blod fanns på en handduk hos IE). Det är ju synnerligen märkligt att han skulle glömma att han haft ett skavsår som fortfarande blödde efter en månad. Varför såret börjat blöda efter 1 1/2 dygn hemma och i bil får vi heller ingen förklaring till.