2017-05-21, 02:37
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Om det hade förelegat skyldighet att inneha mobiltelefon och att dessutom ha den påslagen kunde dina argument ha varit relevanta, i övrigt kan du glömma den linjen! Faktiska fynd rörande mobiltelefoni kan ha relevans, men aldrig avsaknad av sådan!

Det behöver inte finnas någon skyldighet att ha mobiltelefon påslagen för att mobilanvändningen ska kunna vara ett indicium. I fallet är det två turer till Kalamark som Kaj Linna påstås ha varit på. Avvärjningsresan, om det nu var en sådan, innan brottet och dygnet efter på mordkvällen.

Under båda tillfällena är hans mobiltelefon, mycket lägligt, avslagen. Någon timme efter mordet kopplar han upp när han kör söderut och är väldigt intresserad av att kontakta huvudvittnet.

Är allt en slump? Tror inte det.
Citera
2017-05-21, 02:40
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Jag vet inte exakt var det står men Linna har ju själv sagt att batteriet dog och att han inte hade någon laddare. Hade hans mobil varit påslagen hade ju masterna kännt av var den varit och han hade kanske aldrig blivit åtalad.

Kan ju också vara tvärtom. Man kan tänka sig att han av misstag kan ha råkat slå på telefonen under avvärjningsresan eller under mordkvällen när han befann sig i Kalamark.

Hur hade han förklarat bort den eller de mobiluppkopplingarna?
Citera
2017-05-21, 02:50
Medlem
Draifoss avatar
.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-21 kl. 02:54.
Citera
2017-05-21, 02:52
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Det rimliga är väl att gärningsmannen var

1 Psykopat
2 Missbrukare

En av varje eller kombination av båda, kan inte direkt se Kaj Linna som något av detta

Vad talar för att gärningsmannen var en psykopat eller missbrukare? Jag tror heller inte att Kaj Linna är något av detta.

Det är nog en vanlig missuppfattning bland många att ett brutalt mord bara kan begås av någon som är det som du räknade upp, eller psykiskt stört så vård blir aktuellt.

Gärningsmannen hade ekonomiskt motiv och jag tror inte att han ville döda någon egentligen.

Citat:
Däremot har vi ett huvudvittne som:

A Använder droger
B Är mytoman

Hur kan Kaj Linna bli allt annat än fri?
påstående A och B följer av befintlig utredning

Att använda droger diskvalificerar honom inte på något sätt. Det är många som använder droger, i olika utsträckning, som vittar i svenska domstolar och blir trodda på. Men ibland inte.

Att huvudvittnet skulle lida av mytomani är nog också en felaktig slutsats du drar. Jag tror det finns orsaker till att han berättat, och undanhållit, olika saker vid olika tillfällen. En mytoman ska ljuga mer tvångsmässigt.

Men visst är det kritiskt för åtalet att huvudvittnet inte talat sanning alla gånger.
Citera
2017-05-21, 02:53
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har försökt formulera sakliga svar på 'Sommarsemesterns' senaste fyra inlägg här, men det går helt enkelt inte. Kan ingen bara ta bort idioten i stället,

Hur såg de sakliga svaren ut? Hade det gått bättre för dig att skriva dem om någon annan skrivit inläggen som du skulle svara på?
Citera
2017-05-21, 08:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Min egen uppfattning i skuldfrågan är totalt ointressant. Jag är bara en anonym jävel på Flashback som inte behöver ta ansvar för vad jag skriver. Det jag strävar efter här är att (som många andra användare) korrigera felaktiga faktauppgifter och visa på logiska brister i åtalet mot Kaj Linna. Sedan får väl var och en ha sin egen uppfattning i just skuldfrågan, men faktaunderlaget för en sådan bedömning skall ju helst vara korrekt.
Det stämmer att du inte tar något ansvar för det du skriver. Men, din uppfattning i skuldfrågan är inte ointressant, eftersom du trots åratal i denna tråd inte kan se någon möjlighet Linna är GM. Enligt dig är han inte bara felaktigt dömd, utan 100% oskyldig. Är detta en missuppfattning?

Än mer intressant är att du menar att mina inlägg har fått dig att dra slutsatsen att åtalet mot Linna är ett "falsarium", "en bluff".
- Vilket av mina inlägg har fått dig att dra den slutsatsen?
- Var det i stället bara något fyndigt, men ogrundat, du skrev för att koppla ihop en meningsmotståndare med felaktigheter du ser i en polisutredning och åtal? Är inte det lite tramsigt i så fall?
Citera
2017-05-21, 08:50
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Vad talar för att gärningsmannen var en psykopat eller missbrukare? Jag tror heller inte att Kaj Linna är något av detta.

Det är nog en vanlig missuppfattning bland många att ett brutalt mord bara kan begås av någon som är det som du räknade upp, eller psykiskt stört så vård blir aktuellt.

Gärningsmannen hade ekonomiskt motiv och jag tror inte att han ville döda någon egentligen.
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern

Att använda droger diskvalificerar honom inte på något sätt. Det är många som använder droger, i olika utsträckning, som vittar i svenska domstolar och blir trodda på. Men ibland inte.

Att huvudvittnet skulle lida av mytomani är nog också en felaktig slutsats du drar. Jag tror det finns orsaker till att han berättat, och undanhållit, olika saker vid olika tillfällen. En mytoman ska ljuga mer tvångsmässigt.

Men visst är det kritiskt för åtalet att huvudvittnet inte talat sanning alla gånger.

Svar: Säkert har du livslång och bred erfarenhet i detta med många kontakter Sommarsemestern

Kan förtydliga med att det jag menade är att bruket av övervåld är tecken på detta,
det har alltså varit enligt polisen ett överskottsbeteende
Sådant talar för det jag tidigare sa (gärningsmannens profil):

1 Pskykopati
2 Missbruk/drog beroende
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-21 kl. 08:52.
Citera
2017-05-21, 09:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Jag är inte alls säker på att Linna är oskyldig. Det finns en del uppgifter som är besvärande för honom och som kan tyda på att han åtminstone är inblandad på något sätt. Dock vill jag att han ska bedömas på korrekta uppgifter och om han ska dömas så ska det finnas bevis bortom rimligt tvivel.

Nu ska vi se vad du påståd om skavsåret och skorna:

Vad säger då IE/KL i förhören ?

I följande förhör undrar jag om den som frågar bluffar, jag kan nämligen inte se att påståendet om att IE nämnt "andra skor" stämmer. Tyvärr är ett av svaren från KL klippt på ett konstigt sätt.

Jag kan inte se att KL nämner något om "nya" skor som du påstod.

IE nämner endast ett par skor, nämligen "ett par svarta finskor, läderskor", vilket inte stämmer med ditt påstående att hon sagt "vanliga" skor.

Vad är det som säger att ingångna skor inte kan vara obekväma, alltså att det är samma skor KL pratar om ? KL verkar i varje fall helt oförstående till frågorna om "andra skor".

Sammanfattningsvis så tycker jag att du vinklar eller feltolkar (medvetet eller inte) uppgifter från förhören för att misstänkliggöra Linna.
Jag hade uppenbarligen blandat ihop vem som sade vad om "finskor", "lackskor", "nya skor", Beklagar, det var oavsiktligt.

Vad som framgår av förhören som du förtjänstfullt refererar till är ett par saker:
- Linna får frågan om såret den 21/7. Då nekar han direkt (ditt citat från s.443)
- Vid nästa förhör den 23/7 (s.450.451) kommer han ihåg att han haft ett "småsår" eller skavsår men nekar till att han skulle torkat blod med handduken ("tvivlar på", "inte normalt att torka blod med en handduk").
- Sedan har vi ett långt uppehåll till 16/9 eftersom Linna inte ville medverka i förhör. Då minns han bättre (s.470): han hade ett skavsår som han fått en månad innan från "ett par svarta lackskor" som "inte var särskilt bekväma".

IE å andra sidan uppger 17/5 (s.243-44) direkt att Linna hade ett "färskt" "skavsår" som blödde på handduken och det sattes tejp på. Linna anlände i "svarta typ finskor".

Var och får givetvis bilda sig en egen uppfattning om Linnas trovärdighet i den här frågan. För undertecknad framstår det som uppenbart att Linna först nekar till sår och blod öht, sedan drar en historia om att han fått såret en månad tidigare (Det ligger nära till hands att anta att han då blivit varse att hans blod fanns på en handduk hos IE). Det är ju synnerligen märkligt att han skulle glömma att han haft ett skavsår som fortfarande blödde efter en månad. Varför såret börjat blöda efter 1 1/2 dygn hemma och i bil får vi heller ingen förklaring till.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-21 kl. 09:34.
Citera
2017-05-21, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag hade uppenbarligen blandat ihop vem som sade vad om "finskor", "lackskor", "nya skor", Beklagar, det var oavsiktligt.

Vad som framgår av förhören som du förtjänstfullt refererar till är ett par saker:
- Linna får frågan om såret den 21/7. Då nekar han direkt (ditt citat från s.443)
- Vid nästa förhör den 23/7 (s.450.451) kommer han ihåg att han haft ett "småsår" eller skavsår men nekar till att han skulle torkat blod med handduken ("tvivlar på", "inte normalt att torka blod med en handduk").
- Sedan har vi ett långt uppehåll till 16/9 eftersom Linna inte ville medverka i förhör. Då minns han bättre (s.470): han hade ett skavsår som han fått en månad innan från "ett par svarta lackskor" som "inte var särskilt bekväma".

IE å andra sidan uppger 17/5 (s.243-44) direkt att Linna hade ett "färskt" "skavsår" som blödde på handduken och det sattes tejp på. Linna anlände i "svarta typ finskor".

Var och får givetvis bilda sig en egen uppfattning om Linnas trovärdighet i den här frågan. För undertecknad framstår det som uppenbart att Linna först nekar till sår och blod öht, sedan drar en historia om att han fått såret en månad tidigare (Det ligger nära till hands att anta att han då blivit varse att hans blod fanns på en handduk hos IE). Det är ju synnerligen märkligt att han skulle glömma att han haft ett skavsår som fortfarande blödde efter en månad. Varför såret börjat blöda efter 1 1/2 dygn hemma och i bil får vi heller ingen förklaring till.

Jag tror att Linnas personlighet sjukt nog är en anledning till att han sitter där han sitter. Det borde inte vara så men så är det nog. Hans tjurighet och ovilja att svara i förhör leder till slusatser som din ovan (ett sår blir något misstänkt och han svarar inte som han förväntas). Han sitter häktad i förhör fullständigt chockerad över den situation som han som oskyldig befinner sig i. Och polisen bara matar på med misstänkta omständigheter. En tjurig kuf absolut, men tänk det surrealistiska att själv sitta i denna situation.

-Du har haft ett blödande skavsår på grund av att du gått i skor/stövlar i din egen storlek (åklagarens tes). Hur kommer det sig?! Va?! Svara nu!!
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-21 kl. 09:51.
Citera
2017-05-21, 10:28
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Jag tror att Linnas personlighet sjukt nog är en anledning till att han sitter där han sitter. Det borde inte vara så men så är det nog. Hans tjurighet och ovilja att svara i förhör leder till slusatser som din ovan (ett sår blir något misstänkt och han svarar inte som han förväntas).

Jag tror du har fel. Jag tror anledningen till att Kaj Linna sitter där han sitter var att han begick mordet i Kalamark. Och sedan hittade polisen indicier nog mot honom. Och sedan valde han fel taktik i rätten genom att neka till allt istället för att erkänna del och skylla på någon annan.

Citat:
Han sitter häktad i förhör fullständigt chockerad över den situation som han som oskyldig befinner sig i.

Kan du utveckla? Är Kaj Linna dömd för att han blev chockad över att sitta i polisförhör? Tycker du inte det är misstänkt att någon, som i princip är okänd för polisen, vägrar att ta kontakt med polisen när personen förstår att denne är misstänkt för ett brutalt mord? Det måste ju ha gjort att polisen i det läget misstänkte honom ännu mer?

Citat:
Och polisen bara matar på med misstänkta omständigheter. En tjurig kuf absolut, men tänk det surrealistiska att själv sitta i denna situation.

Tänk dig det surrealistiska att heta Kaj Linna och sitta hos polisen och bli förhör om något som du vet att du är skyldig till? Kan du utesluta att Kaj Linna är gärningsmannen som begick mord och grovt rån i Kalamark? Vad anser du talar till hans fördel? Till hans nackdel?
Citera
2017-05-21, 10:34
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Kan förtydliga med att det jag menade är att bruket av övervåld är tecken på detta,
det har alltså varit enligt polisen ett överskottsbeteende
Sådant talar för det jag tidigare sa (gärningsmannens profil):

1 Pskykopati
2 Missbruk/drog beroende

Det kan naturligtvis vara som du säger. Det kan också vara så att gärningsmannen trodde att han skulle kunna klara av att slå bröderna och binda bröderna utan att döda någon. Tror du inte att det var därför som han hade tejp med sig?

Att Kaj Linna skulle vara psykopat eller ha missbruk finns det väl inget som styrker. Men det kan inte uteslutas att Kaj Linna har någon sorts antisocial personlighetsstörning.
Citera
2017-05-21, 10:40
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Skavsår är tyvärr nått som händer oss alla ibland och inga av oss andra blir anklagade för mord med skavsår som ett av indicierna. Det är också ett problem med den här typen ac indiciekedja. ALLT som verkar misstänkt hos den man misstänker blir på personens minussida.

Byxorna är ett klockrent exempel på det. Någon i Kajs närhet saknar ett par blå byxor, det MÅSTE vara han som tagit dem, hur vi än funderar så finns ingen annan förklaring.... men det fanns det visst.

Är ju sant att alla egentligen kan få skavsår och åka utomlands och så vidare. Det handlar dock inte om indicierna isolerade. Det handlar om det sammantagna bevisläget alltså indiciekedjan.

Kan alla personer bli utpekade som gärningsman av en person med detaljkunskap, samtidigt som den utpekade vägrar kontakta polisen när denne får klart för sig att han eller hon är misstänkt? Samtidigt som denne saknar alibi helt, både för brottet och när den sista resan till brottsplatsen ska ske kvällen innan? Samtidigt som två andra intressanta personer i utredningen har alibi? Samtidigt som den utpekade har dålig ekonomi och är dömd för minst ett inbrott? Samtidigt som han eller hon beter sig märkligt morgonen därpå? Samtidigt som kläderna han eller hon hade på sig mordkvällen lägligt nog försvunnit?

Jag personligen finner detta mycket osannolikt. Det är just därför som Kaj Linna mycket sannolikt är den som låg bakom rånet som blev ett mord. Det finns inte mycket som talar till hans fördel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in