2014-10-03, 19:05
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Okej, tack för länken. Sjukdomen var ändå allvarligare än jag trodde den skulle vara.

Mhmm, den är riktigt otäck.
Själv blev jag vansinnigt trött och kunde bara vara vaken sex timmar om dygnet, hela högra sidan tappade nästan all kraft så jag kunde inte öppna dörrar med högerhanden och gick som nåt ur night of the living dead, skum smärta som flyttade runt i kroppen hela tiden, osv.

Det tog nästan ett halvår innan jag blev människa igen.

Nu är det några år sen jag hade helvetet och nu funkar allt som det ska igen.
Citera
2015-09-13, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av despot
Tror fan inte fästingar har någon funktion i naturen, bara en äcklig parasit som
kommit på sin nisch att överleva

TBE är ju den farliga av de två, men den kan man vaccinera sig mot. Borrelia däremot går inte att vaccinerna, har hört att man blir väldigt sjuk under längre tid, dock inte livshotade, utan mest att det är en segdragen återhämtning. Vad jag förstått blir man helt frisk efteråt.
Hur lång tid tar återhämtningen?
Citera
2015-10-05, 15:56
Bannlyst
Har också fått borrelia märket är lika stort som en handflata. Har fått medicin är på dag 3 av 10 ingen förbättring alls. Har börjat få ont i kroppen. Gick dit tidigt med märket.

Hur lång tid tar det innan medicinen börja värka? Vilken antibiotika är bäst?
Citera
2017-05-20, 23:20
Medlem
Vindpinads avatar
Är inte blodprover som görs av vanliga vårdcentraler tillförlitliga när det handlar om just Borrelia? Vilka prover krävs för att till 100% fastställa om man har Borrelia eller inte?
Senast redigerad av Vindpinad 2017-05-20 kl. 23:32.
Citera
2017-09-17, 13:44
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Är inte blodprover som görs av vanliga vårdcentraler tillförlitliga när det handlar om just Borrelia? Vilka prover krävs för att till 100% fastställa om man har Borrelia eller inte?

lgM uppvisar oftast falsk-positiva respektive falsk-negativa resultat. lgG antigenen är mer stabil. Dock ska man göra oavsett resultat på dessa ett western-blot test som visar vilka band Borrelian testar emot.

Debatten om kronisk borrelia, samt långtgående antibiotika-behandling är rätt så felfokuserad då de flesta inte förstår att Borrelia, är en spiroket och har visat sig i flertalet studier kunna byta form (shape-shifter) beroende på om miljön den befinner sig i är gästvänlig eller inte.

Spiroketen är bland annat behandlingsbar med antibiotika, dock är de andra formerna såsom L-formen och Cyst-formen oemottagliga gentemot antibiotika, och just förekomsten av antibiotika kan göra att spiroketen övergår till de andra formerna.

Detta innebär rent konkret att bakterien kan gömma sig genom att byta form och det finns flertalet studier som visar på att de kan byta form och sedan övergå tillbaka till dess ursprungliga form.

In vitro conversion of Borrelia burgdorferi to cystic forms in spinal fluid, and transformation to mobile spirochetes by incubation in BSK-H medium.
Brorson O, Brorson SH.
Dept. of Microbiology, Vestfold Sentralsykehus, Tønsberg.

Abstract
The purpose of this study was to examine the structural alterations of Borrelia burgdorferi when exposed to spinal fluid. Normal, mobile spirochetes were inoculated into spinal fluid, and the spirochetes were converted to cysts (spheroplast L-forms) after 1-24 h. When these cystic forms were transferred to a rich BSK-H medium, the cysts were converted back to normal, mobile spirochetes after incubation for 9 to 17 days. The cultures were examined by dark field microscopy (DFM), interference contrast microscopy (ICM) and transmission electron microscopy (TEM). When neuroborreliosis is suspected, it is necessary to realize that B. burgdorferi can be present in a cystic form, and these cysts have to be recognized by microscopy. This study may also explain why cultivation of spinal fluid often is negative with respect to B. burgdorferi.
PMID: 9646104

Det innebär att även om man behandlas med antibiotika-kur så innebär det inte att alla bakterier är döda. De enda som dött är spiroket-formen av bakterien, och inte de spiroketer som faktiskt övergick till de andra formerna.

Dessa återvänder sen när antibiotika-behandlingen avslutas till sin originella form och bakterien fortsätter reproduceras igen, fast nu som en spiroket..

Notera också att reproduktions-tiden för Borrelia-bakterien är extremt lång, upp mot 12-24 timmar, vilket är ofantligt länge jämförelsevis med andra bakterier som har en reproduktionstid på 20-30 minuter (!).

Det existerar då vissa läkare och forskare som hävdar att Borrelia ska behandlas med längre tidsperioder en 3-4 veckor som är global världspraxis, med bakgrund mot det jag har berättat.. I vissa fall har man behandlingsprotokoll där man pulserar antibiotika-behandlingen.

Detta innebär att man tar antibiotika i en X-period där spiroketerna dödas, sedan tar man en paus för att låta de spiroketer som övergick till de behandlingsresistenta formerna (Cyst och L-formen), återgå till spiroket formen, och då tar man antibiotika igen..

Det kontroversiella i hela Borrelia-debatten är oftast långtgående antibiotika-behandling, där vissa förespråkare påstår att det krävs flera månader/års behandling beroende på infektionsstadium och hur långt infektionen har pågått.

Motståndarna påstår att det inte ger några resultat på PTLS (post-treatment lyme syndrome) av en längre antibiotika-behandling än vad som vanligen rekommenderas. Dessa har då rätt, men inte av orsaken som de själva intalar sig, vilket oftast är att Borrelian är borta, och att de kvarvarande symtomen är neurologiska skador som uppstått ifrån Borrelia-bakterien..

Det har snarare att göra med att de gängse antiobiotika-behandlingarna, inte biter på de andra formerna vilket är Cyst och L-formen.. Och därför kan Borrelia vara kvar, vilket innebär att man måste kan kombinera behandlingen av antibiotika där effektiviteten utökas till att påverka Cyst och L-formen av bakterien.

https://jneuroinflammation.biomedcentral.com/articles/10.1186/1742-2094-5-40

https://www.dailykos.com/stories/2011/5/4/972856/-
Citera
2017-11-05, 10:07
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad

https://www.youtube.com/watch?v=J2FZzMSnn0U&feature=youtu.be

En kort pedagogisk dokumentär, som är nygjord, förklarar rätt bra hur den medicinska diagnostiken oftast missar att ge svar på om man har Borrelia eller inte.

Går igenom också ko-infektioner, som man inte diagnosticerar eller behandlar i Sverige dessutom.

Förövrigt har USA nu tydligen ändrat riktlinjerna i behandlingen av Borrelia ifrån ISDAs till ILADs tydligen. Det innebär att man går ifrån den traditionella behandlingstiden av runt 3-4 veckor till längre behandlingar med antibiotika, samt en större mångfald av olika antibiotiska cocktails.

Två artiklar som källor.

https://www.huffingtonpost.com/david-michael-conner/a-big-week-for-lyme-disea_b_9230980.html

https://www.lymedisease.org/idsa-guidelines-removed-ngc/

Detta beror på, som jag tidigare skrivit, i mitt inlägg ovan, på den senaste forskningen som visar och ger en förklaringsmodell till hur Borrelia-spiroketen byter form beroende på den omkringliggande miljön den befinner sig i.

Val av antibiotikum har givetvis också en roll i hur effektivt den specifika antibiotikan, kan eliminera bakterieformerna. Detta är en av förklaringarna till varför man oftast behandlar Borrelia med fler antibiotika än bara en, och ger upphov till de behandlingscocktails som existerar.

Doxycyklin är effektivt mot spiroket-formen, men är ineffektivt mot cyst-formen. Och vice versa med andra antibiotika..

För att eliminera alla former av bakterien kräver det att man har olika antibiotikum, i kombination, som eliminerar alla former av bakterien. Annars är risken stor att man får ett återfall med Borrelia senare, efter avslutad behandling.

Tror i och med de ökade anslagen till John Hopkins universitetet i USA att vi kommer få se mer forskning på detta område, som skett redan rätt snabbt de senaste 2-3 åren.

Det är också en tidsfråga innan Läkemedelsverket ändrar de nuvarande riktlinjerna i behandlingen av Borrelia dessutom, i och med presentationen av denna nya forskning som gjorts hittills och den kommande.

Bifogar How to get better av Richard I. Horowitz, vars bok släpptes i början av 2017 som vilar på den senaste forskningen i hur Borrelia manifesterar sig och hur man behandlar den, samt alternativa behandlingsmetoder som inte nödvändigtvis implicerar användandet av antibiotika utan även mer skonsamma behandlingsalternativ såsom olika örtprotokoll osv.

https://ufile.io/bjd6q
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2017-11-05 kl. 10:46.
Citera
2017-11-17, 15:59
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Äntligen har Wikipedia fått en egen sida för biologin bakom Borrelia och där de går igenom mina tidigare inlägg där jag diskuterat hur bakterien kan ändra form.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lyme_disease_microbiology
Citera
2017-11-21, 11:23
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Idag var jag och gav blodprover för ko-infektionerna, som brukar ingå i ett komplex när man har Borrelia, som oftast förvärrar symptomen.

Babesia*
Bartonella*
Ehrlichia*
Anaplasma*

Har fler infektioner jag behöver utesluta, som jag ska, men intressant nog börjar jag hitta en förklaring till min milda thrombocytopeni jag hittade för snart 3 år sedan, som jag postat tidigare om på forat.

(FB) Hypercalciuri och mild trombocytopeni ?

Babesiosis visar sig orsaka thrombocytopeni. Mina nuvarande blodvärden har förändrats också rätt så radikalt, då jag visar nu en substantiell neutropeni. Hemoglobin värden är också helt åt helvete.

https://en.wikipedia.org/wiki/Babesiosis

Vi får ett definitivt svar på detta mysterium med mina blodvärden när proverna kommer tillbaka, alternativt att jag fortsätter gräva i fler infektioner för att gå till botten med detta.. Jag har redan behandlat en parasitinfektion samt en pågående bakterieinfektion till följd av mitt försvagade immunsystem.

Toxocara Canis*
Heliobacter Pylori*

De psykiatriska symptomen som jag sökt vård för (SSRI) verkar vara nu helt relaterade till Borrelia, som ni kan läsa om i mina tidigare inlägg då jag varit rätt insnöad i neurobiologi, och inte förstått att det var en medicinsk sjukdom utan varit insnöad i västvärldens cartesianism, och sökt psykiska/psykiatriska förklaringsmodeller till mitt försämrade psykiska tillstånd.

Min Borrelia- infektion är rätt så långt framskriden, då jag antagligen varit infekterad i ett antal år, omedveten om det och trott att det varit ett annat.

Intressanta i sammanhanget är att ko-infektionerna också kan orsaka muskelvärk, och ledvärk som jag har samt psykiatriska symptom , som överlappar med symptomen för BORRELIA - bakterien.

Har enorma koncentrationssvårigheter, extrem insomnia, trötthet, ångest, depression, och är extremt dement som aldrig går över och alldeles nyligen denna höst börjar jag får ARTRIT. Jag har fan ont i knäna, armbågarna, vid lederna vid händerna.

Enda anledningen att jag ens kan skriva detta inlägg är för att jag tar en massa nootropics som hjälper med kognitionen och minnet, som är helt åt fanders. Måste ständigt skriva ner saker på lappar för att jag inte ska glömma bort saker, och denna jävla fucking trötthet försvinner aldrig.

Doxycyklin + amoxicillin hjälpte inte ett piss, så nu står jag och väger på Cefatrixione IV. Alternativt att jag gör en lumbalpunktion, men jag vet inte om det spelar någon roll då infektionen är så långt framskriden, och vad en sådan skulle visa. Bara bekräfta antagligen sådant jag redan vet.

Har beställt en massa örter, i enlighet med Horowitz bok som ska försöka attackera de olika formerna av bakterien kan anta.

Monolaurin*
Serrapeptase*
Grapefruit-seed extract*
Stevia*

(notera att grapefrukt kan interagera med andra mediciner då den hämmar visa enzymer, ifall ni väljer att beställa det).

Finns fler naturliga antibiotikum, såsom Cat's Claw osv, men får börja med detta antar jag.. Kanske behöver supplementera med Milk Thistle för att levern ska palla med ansträngningen som kan ske vid
en sådan här behandling.

Är dock orolig för Jarisch-Herxheimer reaktionerna som är ökända när det är en såpass systemisk infektion såsom Borrelia, som är väl dokumenterade på internationella forum.. Amerikanarna har bra forum för Borrelia (inte så konstigt egentligen, då det är dels mycket större än Sverige men också för att Borrelia hittades i staden Lyme i Conneticut, därav namnet).

https://www.reddit.com/r/Lyme/

https://www.healingwell.com/community/default.aspx?f=30

Vad ska man säga, det kallas intet för intet för The Great Imitator.

Vågar fan inte föreställa mig hur många med MS, Alzheimer och psykiatriska störningar i själva verket beror på zoonotiska infektioner som är långt framskridna..

Västvärldens cartesianism, där läkarna separerar psyket ifrån kroppen som två oberoende företeelser orsakar så mycket onödigt lidande, där många som i själva verket bär på odiagnosticerade infektioner (som beror på en inadekvat differential-diagnos) får psykiatriska stämplar och diagnoser och blir satta på psykofarmaka

Jag menar, anorexia, kan orsakas av Babeosis, inte ens jag visste om det förrän jag läste om det idag.. Nä, psykiatrin är ett stort flum-ämne inser jag när man läser lite mer ordentligt om infektioner och sjukdomar som kan skapa psykiatriska störningar.

Ni som är i kontakt med djur (ink husdjur), och mycket ute i naturen borde vara jävligt uppmärksamma och göra rigorösa differential-diagnoser (se tidigare inlägg för differential-diagnos), ifall ni börjar få huvudvärk, koncentrationssvårigheter, muskel/ledvärk, insomnia, ångest, depression från ingenstans.

Vill också påpeka att jag inte befinner mig i Sverige då svensk sjukvård är extremt eftersatt och inkompetent tillskillnad ifrån andra länder såsom USA och länder nere på kontinenten. Både när det gäller medmänsklighet gentemot en som patient men också kompetens.

Bifogar också en pedagogisk video som förklarar på 2,5 minut, de olika formerna och biologin om hur borrelia-bakterien fungerar, som tidigare skrivit om.. En helvetes sjukdom är vad det är.

https://www.youtube.com/watch?v=ZAbq-U6rHXU

** Stavfel attribueras till pågående sjukdom*
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2017-11-21 kl. 11:35.
Citera
2017-12-06, 19:11
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Jahapp, det visade sig att de flesta resultaten var negativa, vilket ingjöt falska förhoppningar i mig.. Dock hade jag positivt på en ko-infektion.

Den jag hade positivt på var Anaplasma, och också känd som tick-borne-fever. Visar sig att denna orsakar thrombocytopeni och leukopeni, och förklarar de flesta blod-värden jag har har..

Jag hade alltså fel i mitt tidigare inlägg angående Babeosis som orsak till mina blodvärden..

https://en.wikipedia.org/wiki/Anaplasma_phagocytophilum

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/11/12/05-0898_article

Bekräftar återigen att jag haft denna infektion i flertalet år innan jag blev korrekt diagnosticerad. Ett arbete som jag i princip själv har gjort då den svenska vården är såpass undermålig att de skickar hem en med motiveringen att det är " psykosomatiskt ", så fort deras - redan - begränsade tester inte visar något utslag.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2017-12-06 kl. 19:16.
Citera
2017-12-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jahapp, det visade sig att de flesta resultaten var negativa, vilket ingjöt falska förhoppningar i mig.. Dock hade jag positivt på en ko-infektion.

Den jag hade positivt på var Anaplasma, och också känd som tick-borne-fever. Visar sig att denna orsakar thrombocytopeni och leukopeni, och förklarar de flesta blod-värden jag har har..

Jag hade alltså fel i mitt tidigare inlägg angående Babeosis som orsak till mina blodvärden..

https://en.wikipedia.org/wiki/Anaplasma_phagocytophilum

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/11/12/05-0898_article

Bekräftar återigen att jag haft denna infektion i flertalet år innan jag blev korrekt diagnosticerad. Ett arbete som jag i princip själv har gjort då den svenska vården är såpass undermålig att de skickar hem en med motiveringen att det är " psykosomatiskt ", så fort deras - redan - begränsade tester inte visar något utslag.

Den behandlas med antibiotika som du redan fått.

Om du testats med Tickplex så är testet inte validerat externt. Den artikel som är släppt på nätet rörande Tickplex är väldigt märklig, och jag förstår mycket väl varför de inte lyckats publicera artikeln vetenskapligt.
Citera
2018-01-09, 17:20
Medlem
dialektikers avatar
Jag får Doxyferm 200 mg/dag i två veckor. EM märke och riktigt, riktigt sjuk (trött och medtagen, ingen feber). De tog ett enda prov, och det visade negativt (vet inte vilket prov det var). Nu påstår medlemsförbunden inom det här med Borrelia att kuren 200 mg i två veckor är för lindrig. Den räcker inte för att bota Borrelia. Blir orolig. Jag mår ju mycket bättre nu, men då kanske jag kommer må mycket sämre när jag slutar med kuren då? Och utvecklar kronisk borrelia?
Citera
2018-01-09, 17:22
Medlem
dialektikers avatar
Ska jag leta upp en privat läkare som skriver ut starkare Doxyferm-kur än den jag har fått?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in